Indlæg af Curious

    Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa


    Tja. Jeg er medlem af adskillige deciderede foto sites, og det ved jeg der er andre herinde fra der er. Så hvad er foreskellen på at jeg anbefaler ham noget inde på et fotoforum end det er at jeg anbefaler ham det her? :boxed:


    Jeg havde 110% sikkert snuppet et 450D. Jeg har taget billeder med canon 450d, sony 300 og 350, nikon d60 i weekenden. Og jeg var sq ikke i tvivl.


    Hej Celfa


    Der er sandsynligvis hverken forskel på eller noget galt med de råd du ville give. Men nu forholdt jeg mig bare til de "råd" der hidtil var givet i tråden.
    I den forbindelse burde det være indlysende for enhver at "råd" som (citat frit efter hukommelsen :) ) "mærke x - uden tvivl!", "Jeg har selv mærke x, køb mærke x" eller slet og ret "mærke X", ikke er tilfredsstillende når man skal ud og købe et relativt dyrt og kompliceret stykke elektronik.


    Derudover så fandt jeg det bemærkelsesværdigt at ingen (læser og skriver: INGEN) foreslog manden et mere brugervenligt kamera.
    Godt nok skriver Skrubabe at han gerne vil tage et fotokursus - men en person der melder ud at han primært skal tage billeder af sine børn og i øvrigt ikke ved det store om fotografering vil yderst sjældet få glæde af high-end amatørudstyr på grænsen til semiprofessionelt*


    Så min kritik skal ikke tolkes som en personlig tilsvining af hverken dig eller andre - jeg konstatere blot at den "rådgivning" Skrubabe havde fået i denne tråd var ret ubrugelig.


    Håber det forklarer og retfærdiggører mit ordvalg i denne tråd...


    Mvh
    Curious


    * Du ville vel heller ikke uden videre anbefale en mand at købe en greyhoundbus og tage stort kørekort, hvis han skulle vælge en bil til at køre ungerne i skole med - når nu opgaven kunne klares mindst lige så godt med en Berlingo og et lille kørekort?

    Hej


    Må man spørge om hvad du skal bruge sådan en alarm til?


    Jeg må hellere indrømme at jeg ikke kender noget til den slags. Men jeg svært ved at forestille mig at der er et system på markedet der opfylder dine krav - skal det bruges som en decideret alarm kræver det jo et eller andet sted at man overtaler indbrudstyven eller overfaldsmanden til at rende rundt med en sender :)


    Men er det en indbrudsalarm så findes der både bevægelsesaktiverede lamper og systemer der sender dig et billede hvis nogen bryder ind.


    Men det er mest fordi jeg er nysgerrig jeg svarer dig - så hvad skal du bruge systemet til? :)


    Mvh
    Curious

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Aagaard1000
    Hej Alle.


    Jeg har tænkt over en ting; Bliver ens kamera dårligere med alderen?


    Jeg synes jeg kan se forskel på billederne fra jeg fik mit 350D og så nu.


    Hej


    Hvor lang tid har du haft kameraet?


    Mvh
    Curious

    Hej Skrubabe


    Lyder som om du har fået dig en god pris der - så tillykke med det :clap:


    Jeg vil dog alligevel spille lyseslukker og opfordre dig til at genoverveje købet. For det lyder ærligt talt som om du ville få mindst lige så stor glæde af et "almindeligt" digital kamera.
    Men så længe du er klar over at det på sin vis er en hel hobby du har købt, så tror jeg du har fået dig et fint kamera - men hvis du stadigvæk har mulighed for at fortryde så syntes jeg du burde kigge på nogle mere brugervenlige kameraer... Canon S5 IS eller G9 tror jeg vil passe dig og de skyder sådan set også nogle rigtigt flotte billede* - og har en betydeligt fladere "learningcurve" .
    Derudover så har de to kameraer også rigtigt mange indstillingsmuligheder, så hvis du får lyst til at være mere kreativ så har du et langt stykke af vejen også gode muligheder i den retning.


    Men tillykke med købet - får du sat dig ordentligt ind i sagerne så tror jeg bestemt du bliver glad for dit Sony.


    Det er i øvrigt et langt stykke hen af vejen rigtigt det WHAT skriver. Nu rager jeg sikkert også uklar med landets fotohandlere, men det er set før at de har set mere på avance og restlager end på forbrugerens behov når der skulle rådgives....


    Med venlig hilsen
    Curious


    * Sandsynligvis endda også pænere billeder end hvad en nybegynder kan forvente de første mange måneder med et DSLR!


    P.S. Af ren nysgerrighed - hvad med garantien, dækker Sony´s garanti også i Danmark for udstyr købt i USA.... I så fald åbner det jo op for nye muligheder med den kurs dollaren står i for tiden :T

    Du skriver også at kameraet kan købes i USA - jeg går udfra at det ikke er over internettet?
    Køber du det i postordre så risikerer du at der kommer told på og så er fidusen helt sikkert røget i vasken.


    Men hvis du har mulighed for at hente det selv så kan det da sikkert godt være du kan spare noget.
    Du skal bare sikre dig at du kan få repareret kameraet under garantien i Danmark - ellers er der temmeligt langt til USA hvis kameraet bryder sammen.
    Jeg må indrømme at jeg ikke har erfaring med køb af kamera i USA og garanti-forhold i den forbindelse - men jeg ved at visse producenter af andre varer har verdensomspændende garanti som gælder via alle autoriserede forhandlere... Så jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed om det kan lade sig gøre.
    Men som sagt så glem det hvis du overvejer at købe det via internettet og undersøg dine rettigheder som forbruger grundigt inden du køber i udlandet - du kan sikkert spare noget med den nuværende Dollarkurs, men kan det svare sig at spare 1000-1500,- hvis garantien ikke gælder og du risikerer et ordentligt smæk fra toldvæsenet?


    Med Venlig Hilsen
    Curious

    Hej Skrubabe


    Til at starte med vil jeg erklære mig fuldstændig enig i det råd de fleste kommer med - ud og prøv at holde de to kameraer i hånden.
    Det vil være brandærgeligt og knalde opsparingen af på et kamera man ikke kan holde ud at have i hænderne.
    Derudover så vil jeg anbefale dig at læse nogle tests af de to muligheder - du kan finde rigtigt mange gode tests helt gratis på internettet.
    En anden ting (og nu rager jeg sikkert fuldstændigt uklar med brugerne herinde) er at du måske også vil få mere ud af at henvende dig på et decideret digitalkamera-forum. Ikke fordi jeg vil "disse" folk herinde men jeg har ærligt talt en lille bitte smule på fornemmelsen at man hellere vil kloge sig end at melde klart ud at man ikke har en klap forstand på hvad man taler om - eksempelvis finder jeg det rimeligt mistænkeligt at folk er så hurtige på aftrækkeren med "det har jeg selv købt" eller slet og ret "mærke x - uden tvivl!".... en eller anden begrundelse ville gøre mig langt mere sikker, personligt.
    Lad mig lige indskyde at det bestemt ikke er for at nedgøre brugerne herinde - mht. computerhardware og software ejer i natten! :clap:


    En ting jeg eksempelvis mangler at folk lige nævner i forhold til dit forestående kamera-indkøb er at det virker lidt som om du er ved at forkøbe dig!
    Du skriver at kameraet skal bruges til at tage billeder af dine børn og du bestemt ikke er professionel - det kamera du er ved at købe ligger (for begges vedkommende) i den højere ende af amatørudstyret og adskiller sig i brugervenlighed ikke markant fra direkte professionelt udstyr.
    Med andre ord så får du et skidegodt kamera ligegyldigt hvilket et du ender med at vælge - men du har altså også mange (lange) aftener med brugermanualer, faglitteratur og billedredigering foran dig...
    Derfor vil jeg anbefale dig at du genovervejer projektet en gang til - måske kan du klare dig med et godt kompaktkamera eller et superzoom?


    Fordelene ved kompaktkameraerne er at du stort set kan skyde gode billeder fra det øjeblik du pakker det ud af æsken - med et DSLR skal du sætte dig ind i alt fra lukkerhastigheder til hvidbalance....


    Men når det er sagt så kan jeg da fuldt ud forstå dig - det er altid fedest at have det bedste.
    Bare du er klar over hvad du går ind til - er din plan bare at dreje knappen over på "auto" og så skyde løs, så er det spild af dine penge at købe et af de to kameraer du nævner... Så simpelt kan det siges 8o


    Men hvis du har erfaring med spejlrefleks eller er indforstået med hvad det er du roder dig ud i, så er der nogle ting du skal overveje.


    Billedstabilisering er et vigtigt punkt!
    Så vidt jeg husker så har Canon ikke billedstabilisering i huset - dvs. billedstabiliseringen sidder i objektivet og du har derfor udsigt til dyrere objektiver såfremt du ønsker billedstabilisering.
    Sony har billedstabilisering i huset og du kan derfor smide et hvilket som helst objektiv på og stadigvæk have glæde af billedstabiliseringen - så længe objektivet passer til kameraet naturligvis :$


    Der er så nogle der vil sige at der er langt flere brugte linser til Canon og man derfor bør vælge Canon - jo ja, udbuddet af brugte Canon-linser er uden tvivl større end til Sony.
    Men der kommer jeg så ind på det næste punkt der er værd at bemærke! Sony har overtaget Konica Minoltas kamera-afdeling - teknologi og en ordentlig røvfuld ingeniører!
    Man kan altså uden problemer benytte Minolta-objektiver på A300´eren.
    Pointen jeg vil frem til er at jeg tror lidt at der hurtigt kan gå lidt mærke-snobberi i det når der diskuteres DSLR af folk der ikke lige har læst helt op på lektien - A300 er altså ikke bare en eller anden 3. rangs metervare fra fjernøsten....det er faktisk et ganske seriøst kamera.


    En anden ting du måske også skal overveje er at skærmen er en anelse større på Canon end den er på Sony´en. A300 har så en tiltfunktion på deres skærm og det er efter min mening der live-view-funktionen rigtigt kommer til sin ret.


    Nu skal det ikke forstås sådan at min brandtale her var en opfordring til at drøne ud og købe Sony´en.
    Meningen var bare at du bør overveje om ikke du i virkeligheden ville blive mere glad for et mere brugervenligt kamera.
    Og så at du måske lige skal overveje sagen lidt mere inden du afskriver Sony.


    Med Venlig Hilsen
    Curious

    Hej folkens!


    Jeg overvejer at opstille et webcam som skal filme et bur med gnavere vi har stående - ja jeg ved godt det er et temmeligt geeky projekt :roller:


    Men hvis vi ser bort fra den manglende fornuft i projektet, så ville jeg høre om der er nogle webcam-eksperter der kan komme med nogle tips.
    Jeg har ikke lyst til at køre kameraet igennem en computer - på en eller anden måde virker det forkert at have en computer kørende kun med det formål.
    Så mit spørgsmål er om der eksisterer et webcam der kan kobles direkte til nettet eller et trick til at opnå dette?


    Venlig hilsen
    Curious