Indlæg af lauge

    som the brain skriver skal du nok fjerne blæseren hvis du ikke bruger den. MEN jeg synes du skal prøve at give den 5 volt og se hvor støjsvag den er. Den køler en del bedre med den, men hvis du bare vil have temperatur under de 81 grader du skrev om før tror jeg godt det kan lade sig gøre passivt.
    Du kan eventuelt sænke temperaturen yderligere ved at undervolte processoren. Der er en guide til det her: link .
    Jeg sænkede temperaturen ca 10 grader ved hjælp af den guide. uden at det giver problemer med ustabilitet. Det er dog vist meget individuelt, hvor meget temperaturen sænkes. Det vil også gavne din el-regning hvis du har den tændt konstant:-)


    Hilsen Lauge

    hejsa.


    har du ikke en anden blæser der suger luft ud af kabinettet? så kan du vende køleren derover (hvis den altså kan drejes 90 grader mod uret).


    Jeg har selv en scythe ninja 2 (der er også kommet en 3. udgave). Den kan sagtens køle min athlon 64 3400+ passivt. min cpu bruger gpdt nok kun 89 Watt, hvor din bruger 110 Watt. Jeg kører i øjeblikket med den store blæser på. så når temperaturen aldrig over 50 grader selvom om det er i et lille mikro-atx kabinet og blæseren kun får 5 volt. Man kan slet ikke høre den (man skal have kabinettet åbent og helt hen ved siden af. Den koster ca 300


    link


    Bare et forslag. som The Brain siger: der er mange muligheder.


    Hvis du skal have mere hjælp kan du lige forklare hvordan dit kabinet er opbygget.


    hilsen Lauge

    Hej Mikmik.


    Jeg ved ikke om det er løsningen på dit problem, men på nogle bundkort findes der en jumper (ved ikke hvad det hedder på dansk, en hopper er nok et dårligt bud) nede ved siden af de interne USB porte på selve bundkortet. Har set den hvor den hed SB5V eller lignende. Den bestemmer om Stand By spænding på 5V er slået til eller fra. Jeg kunne ikke få lov at se dit bundkort eller manual på asus.com og jeg ved ikke om denne feature stadig findes eller det hele ligger inde i BIOS, hvor du også selv leder.


    Hilsen Lauge

    Hejsa.


    Jeg sidder ved en gammel spand af en pc og tænkte jeg ville prøve at overclocke den for at få lidt mere ud af den indtil jeg køber en ny. jeg startede med grafikkortet, et club3d 7600 GT, AGP . Det er første gange jeg OCer og jeg synes det er lidt sært at jeg har skruet core clock op fra 560 MHz til 660 MHz uden at kortet bliver ustabilt. De test og så videre jeg har fundet af kortet kommer det ikke ret meget over 610 MHz. Temperaturen er godt nok steget 5 grader til 59 grader under load, men det lyder jo ikke vildt. Jeg har eftermonteret en NQ-3851A. Mit spørsgmål er om jeg bare kan fortsætte med at skrue op indtil det bliver ustabilt eller jeg skal "nøjes" med 100 MHz ekstra.


    Hilsen Lauge

    hejsa. Jeg har lige søgt lidt på edbpriser for dig.
    %C2%A7strmatrix7:^%22USB+%C2%A40.0000000000%22$[MultiValSep]^%22Hi-Speed+USB+%C2%A40.0000000000%22$[MultiValSep]%C2%A7specifictaxonomy:^%22Hardware|2/TV%C2%A4Radio+tuner|45%22$]resultat


    Der er nogle forskellige slags alt efter om det skal være via kabeltv, antenne om det skal være via USB, pci eller noget helt andet. Har ikke selv prøvet andet end mit eget gamle kort (der kun tager analog signal, suk). Der er en del anmeldelser inde på hwt.dk her tror dog ikke der er så mange til USB.


    Håber det kan hjælpe dig.


    Hilsen Lauge


    Edit: Det link kan jeg ikke få til at virke. Gå ind på edbpriser og vælg hardware, TV/Radiotunere, så kan du vælge om det skal være til USB, pci eller lignende

    før du handler eller saver en masser synes jeg du skal gå list systematisk til værks. Prøv at måle temperaturen af den luft blæserne suger ud af kølingsskabet og den luft der bliver trukket ind under døren og sammenlign med temperaturen i skabet og i rummet udenfor. Indsugningsluften skal helst være samme temperatur som luften udenfor og udsugningsluften skal helst være samme temperatur som luften i skabet. Ellers er der noget der skal ændres. Der er forskellige mulige problemer:


    1. Den varme udsugningsluft bliver trukket ind i skabet igen.
    2. Den kolde indsugningsluft bliver suget ud af skabet før den når at køle hardwaren.
    3. Det kan jo også være at det hele virker, men at du har for lidt ventilation til for meget hardware.


    Synes 7,5 grader lyder som lidt rigeligt, men ikke vanvittigt eller noget. Du skal ikke regne med at få temperaturen under rumtemperatur. Det kan ikke lade sige gøre med almindelig luftkøling (med mindre dit hus er dårligt isoleret:-))
    Der er sikkert mange flere muligheder plus kombinationer af dem. Prøv find problemet før du prøver at løse problemet med en sav eller et dankort :-)


    Hilsen Lauge

    Hej tbmikjak


    hvis det bare er for at undgå støj og du ikke skal OC kan du overveje at undervolte din cpu. du mister ingen ydelse og det er nemt og gratis. efter jeg undervoltede min cpu (på 89 W) bliver den aldrig så varm at den skifter blæser niveau, så den kører altid laveste niveau nu. Det er ikke sikkert det virker så vildt på din cpu (kan se at den kan afgive op til 140 W...). men det jeg synes det er forsøget værd før du smider penge efter en ny køler. du kan finde en guide til undervolting her på tweak.


    Hilsen Lauge

    Hvis du godt vil have vandkøling, men ikke synes du har plads kunne det også være en mulighed med h50 . Den fylder mindre end nogle af de store luftkølere og du kan hive varmen fra cpu direkte ud af kabinettet. Synes den er værd at overveje.


    Lauge

    Jeg har selv overvejet at købe ul30vt:-) Tror også grafikkort gør en meget stor forskel på de to. du kan se en dansk anmeldelse af ul30vt 's storebror ul50vt her. Den klarer sig ganske godt og overskrider den angivne batteritid:-). Hvis valget står mellem de to modeller skal du klart tage vt udgaven.


    Hilsen Lauge

    tak for alle tipsene. De sidste så jeg nu ikke, for jeg har ligget med hovedet inde i kabinettet det meste af eftermiddagen. Jeg har fået den monteret lodret. Den hænger i sådan en elastikstrop (blæksprutter hedder de vist nogen steder.) Jeg kan vende kabinettet på hovedet og alt muligt uden den flytter sig mere end en 1 eller 2 mm, så det er fint. Jeg kan godt love jer for at det virkede. Alt knurrelyden er væk med mindre man har kabinettet åben og snurre lyden er ned på niveau med resten. Det vil sige at tv'et i stueetagen klart overdøver pc'en på første etage når man sidder ved den:-)


    tak for hjælpen

    jacobask: Det kunne også være en løsning. kan du forklare hvordan det kan gøres når disken er skruet lodret fast på kabinettet? Har ikke plads i nogen 5.25" bays.


    ebo: det kunne godt være sådan en. især da det også er dem jeg linker til:-)

    Hej hej.


    Jeg har efterhånden fået gjort min pc lydløs. Det eneste der mangler er harddisken. Den laver en gevaldig snurren (går ud fra det bare er fordi den kører. Den gør det altid) og sådan nogle knurre lyde (tror det er når den læser/skriver). Jeg har overvejet at købe et ophæng til den. Noget ala dem her . Mit spørgsmål er hvor meget denne type dæmpning hjælper? og er det på alle typer lyde eller kun nogen af dem? forresten skal harddisken hænge som vist på billedet nederst i linket. dvs den flade side sidder mod fronten af kabinettet.


    Håber I vil hjælpe.
    Hilsen Lauge

    Hej folks.


    Jeg er på udkig efter en ny musikmobil, da 4 års brug efterhånden har slidt den gamle Sony ericsson w800i. Jeg har set på enw 715 da jeg gerne vil have en fra SE's walkmanserie igen. Jeg vil høre om der er andre forslag kravene er at der skal være en god og intuitiv musikafspiller, rimelig lang batterilevetid, en stor skærm og så må det gerne være noget kram rent konstruktionsmæssigt, så den holder længe, gider ikke noget spraller, der falder fra hindanden. Desuden skal den kunne købes hos telmore og må max koste 2000 kr uden håndjern. Jeg har ikke rigtig styr på de andre mærkers musik mobiler, så jeg har er åben for forslag.


    Jeg håber I gider hjælpe. Hilsen Lauge


    Edit: Der skal også følge gode in ear hovedtelefoner med.

    hejsa.


    for ca de samme penge (2990 inkl fragt, mus, tastatur og Win 7) kan du også købe en Dell inspiron zino HD i den mindste konfiguration. Den
    synes jeg er ret "handy" og giver også gode point på "kæresteskalaen", og hvis den ikke skal kunne alverden tror jeg det er et fint bud. Jeg er ikke sikker på hvordan en sammenligning med den "itx-kontor" ville falde ud. På dell'en kan du ændre hardwaren hvis du synes.


    Håber det hjælper. Hilsen Lauge

    Hej hej


    Jeg går og leger lidt med idéen at bygge en lille htpc og er ret hooked på Zotac's ion-itx bundkort (med atom 330 og 9400 grafik og PCI Express 2.0 x16 slot). Jeg undrer mig over at der ikke findes lignende bundkort med intels CULV-processorer. Kunne godt tænke mig en med f.eks. en C2D SU9600. Der ville jo være noget mere guf i sådan en htpc og SU9600 bruger (så hudt jeg visker) kun 11 W, så det ville ikke være noget problem med varmen. Er der nogen grund til at dette ikke eller er jeg bare endnu en N00B til google, der ikke kan finde det? så vidt jeg kan se kan man heller ikke købe CULV processorer for sig og sætte i et bundkort.


    Håber I kan kaste lys over sagerne. Hilsen Lauge

    Der kan godt blive en fin studiebærbar ud af dem, hvis I lægger XP på dem. Jeg har haft min pentium m-750 med 512 kb ram i 3,5 år efterhånden. fungerer fint som studiebærbar. De folk på studiet der har ubuntu (og ikke er super geeks) klager lidt over at det er besværligt at bruge programmer vi får udleveret. i XP er der no probs. Ved dog ikke om det er sådan alle steder.
    Godt inititativ fra telenor.


    hilsen Lauge

    Jeg skiftede en noname 92 mm blæser i mit kabinet ud med noctuas. Det gav godt nok noget af en forskel. uden at mit system blev varmere faldt støj niveauet meget. Jeg kender ikke den blæser der sidder på din køler i forvejen, men på specifikationerne er noctuas bedst. Kan godt anbefale dem, selvom de er lidt dyre og ikke alle synes om deres udsende.


    Håber det hjælper. Hilsen Lauge

    Som Yonzie skriver er træsprit lidt som destilleret vand. Det leder ikke i sig selv, men til gengæld vil du få opløst alskens skit og snask deri, fra støv elektronikkomponenter og lignende, så blandingen bliver ledende. derudover er træsprit giftigt. Tror træsprit er en meget dårlig idé.

    hej.


    Jeg ved ikke lige om den ninja 2 er den samme som ninja rev b, som jeg har. men det er ihvertfald en rigtig god køler. Køler min Athlon 3400+ (på 89 watt) passivt med den uden temperaturerne når ret højt op. desuden var den ret billig i forhold til den noctua der linkes til. tror sagtens du kan nøjes med ninjaen.


    Håber det hjælper dig


    Lauge