Computer i skab

  • Hellow...


    Som lyddæmpning har jeg sat to computere ind i et tilstødende rum/skab. Har forsøgt at lave flow, men det virker ikke optimalt.


    Varmekilder i skabet: 2 computere, Modem, switch og dertilhørende adaptere.


    [Blocked Image: http://cacba.dk/skab/01.JPG]
    [Blocked Image: http://cacba.dk/skab/02.JPG]
    3 ventilationshuller i døren med Ø100mm.


    [Blocked Image: http://cacba.dk/skab/03.JPG]
    30mm sprække under døren, så der ikke skabes vakuum.


    [Blocked Image: http://cacba.dk/skab/04.JPG]
    Udstyret står under den nederste hylde, så for at være sikker på luften trækkes derfra, er ventilationshullerne ført ind under hylden.


    [Blocked Image: http://cacba.dk/skab/05.JPG]
    Den bagerste computer er den jeg primært bruger. For at skabe cirkulation, og flytte luft fra bunden, er denne 120mm fan sat midt i kabinettet (ved hdd, ram, cpu), til at trække luft ud mod døren.


    Computeren til venstre er "vendt om" for at PSU ikke blæser varm luft ind i et hjørne (derfor den anden computer står så langt til højre som muligt). Derudover skabes der ikke et "ekstra rum" da bundkort/kabinet-bagplade står ind mod væggen.


    Termometer ligger oven på computeren til venstre, så det måler forholdsvis "neutralt". Altså i rimelig fri omgivelser.


    Temperatur PT:
    I Skab 27,3°c
    I rum 19,8°c


    Difference: 7,5°c


    Jeg synes difference i temperaturen er alt for høj. Den burde kunne sænkes.



    Jeg har prøvet flere forskellige tiltag som:
    - Sætte kabinetter parallelt
    - Vende fans om så de trækker luft ind i skabet
    - Har haft 2*120mm i døren, vendt på begge måder.
    - Sidst savet mere af døren, så der nu er 3cm fri sprække under døren.


    Synes ikke nogle tiltag har hjulpet.


    Det eneste der hjælper, er at lade døren stå på klem, med ~10cm gab... Men ser helst døren lukket :)


    Hvad skal jeg gøre for at sænke differencen i temperaturen?


    Vh. Søren.

  • Det er vel nogle støjsvage blæsere du har sat i døren ikke?


    Der skal nemlig nogle meget kraftige blæsere til for at flytte luften derinde.


    Har du nogensinde været i et server rum?


    De blæsere som står og trækker luften ind og ud er store og larmer som ind i helvede fordi de skal flytte en fandens masse luft rundt.


    Mit forslag vil være at sætte nogle bedre blæsere i døren så luften kommer hurtigere ind og ud.

  • mig bekendt trækker varmluft jo op ad så ved ikke om det ville hjælpe at lave 3 udsugningshuller for oven?.. Så kan du måske få det til at cirkulere ved at sætte 3 blæsere op der og så lade der komme kold luft ind for neden?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Det kan jeg godt forklare dig hvorfor at det ikke virker, som du gerne vil have det til, min ven.


    Du har nu et lukket rum, med 3 huller i døren og et 3 cm hul for neden i samme dør, jeg spørger dig hvordan luft reagerer når du fjerner noget af det ?


    Du kan lave 10 huller i samme dør og save ½ delen af(overdrivelse fremmer forståelsen) og du vil stå med samme problematik, nemlig du har ingen gennemtræk. Samme sker med at der kommer mug i badeværelset når er ikke er ordentlig luftcirkulation.


    Du skal have lavet så der kan trækkes luft ind enten over eller i samme højde som dine maskiner står i modsat døren eller i væggenfor at det kommer til at virke, ellers vil luften bare stå og køre rundt i rummet og temperaturen vil der ved stige, almindelig aerodynamik.


    Som du nu har lavet det, skaber du undertryk derinde, men der kommer ingen luft ind modsat side til at erstatte den luft som er væk, så vil resten køre rundt i cirkler og ikke blive skiftet ud, som var/er ideen med det hele, derfor får du den temperatur forskel.


    Du kan i et hvert byggemarked købe en rist til at sætte i væggen, den koster ikke mange kroner, men det vil løse dit problem og din temperatur vil falde til under de 19 grader, som er udenfor rummet, grundet cirkulation.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ebo: Tak for det uddybende svar...


    Problemet ved dit løsningsforslag er at der er badeværelse bag bagvæggen og væggen til højre. Og jeg sidder til venstre...


    Alternativt skal jeg vel forlænge de rør, så blæserne sidder i bunden af skabet...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af cacba
    Ebo: Tak for det uddybende svar...


    Problemet ved dit løsningsforslag er at der er badeværelse bag bagvæggen og væggen til højre. Og jeg sidder til venstre...


    Alternativt skal jeg vel forlænge de rør, så blæserne sidder i bunden af skabet...



    Kom lige i tanke om noget ved at se på dine billeder om hvordan du har lavet det, det burde kunne hjælpe dig lidt på rette vej.


    Det billede som viser hylden med papstykket på. Prøv at save 1-2 cm af hylden forinden, altså modsat døren, så du får en sprække på 1-2 cm bagerst, derved vil du kunne udnytte alt luft i rummet og hurtigt kunne erstatte den varme luft, som blæserne trækker ud af ventilationshullerne og du vil skabe cirkulation forneden og derved sænke din temperatur.


    Du skal lige tænke på at du skal udskifte omkring 1 kubikmeter luft under hylden, som jeg lige kan bedømme det ud fra billederne og det er altså meget for 1-3 små blæsere, ved lav rpm grundet lav støj generering, men løsningen burde kunne få forskellen ned med 1-2-3 grader.


    Du vil jo ende op med en højere temperatur næsten uanset hvordan du gør, når det skal være så lydløs som muligt, da du stadigvæk har 2 maskiner stående til at generere varme.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • før du handler eller saver en masser synes jeg du skal gå list systematisk til værks. Prøv at måle temperaturen af den luft blæserne suger ud af kølingsskabet og den luft der bliver trukket ind under døren og sammenlign med temperaturen i skabet og i rummet udenfor. Indsugningsluften skal helst være samme temperatur som luften udenfor og udsugningsluften skal helst være samme temperatur som luften i skabet. Ellers er der noget der skal ændres. Der er forskellige mulige problemer:


    1. Den varme udsugningsluft bliver trukket ind i skabet igen.
    2. Den kolde indsugningsluft bliver suget ud af skabet før den når at køle hardwaren.
    3. Det kan jo også være at det hele virker, men at du har for lidt ventilation til for meget hardware.


    Synes 7,5 grader lyder som lidt rigeligt, men ikke vanvittigt eller noget. Du skal ikke regne med at få temperaturen under rumtemperatur. Det kan ikke lade sige gøre med almindelig luftkøling (med mindre dit hus er dårligt isoleret:-))
    Der er sikkert mange flere muligheder plus kombinationer af dem. Prøv find problemet før du prøver at løse problemet med en sav eller et dankort :-)


    Hilsen Lauge


  • JA, men det er det som jeg forklarer i min første post, luften i hans skab kører rundt i cirkler ellers ville han ikke få den temperatur forskel, ren aerodynamik ;).


    Hvilket han vil afhjælpe ved at gøre som i min anden post, uden at bore hulle i væggen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Man kunne ha sat blæsere i bunden også, som pustede/sugede ind.
    Da ville man få kold luft hen til computeren, som da ville give en form for flow.
    Alternativet til problemet med "udsugning i den ene side, og indsugning i den anden, kan løses med at lave en eller 2 af rørene længere, så man får suget luften væk fra den anden side.


    -Jeg kan nu se mange gode muligheder for at få det til at fungerer, men de 3 lydsvage blæsere er nok liiiige i underkanten. Scythe har lavet nogle 1600RPM kølere, som ikke siger ret meget. De bruger noget flydende leje fra Sony som bare funger'.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • som flere andre er inde på, pust luft ind forneden og sug det ud foroven..

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Din ide som jeg forstår den: kold luft ind nederst under døren og varm luft ud med blæserne.


    Et problem som måske opstår, kold luft fra under døren når aldrig til dine PC'er men trækkes ud af skabet inden.


    Løsning, sæt en bund ind med huller bagerst i skabet hvorpå du stiller dine PC'er (bunden skal slutte meget tæt til døren med døren lukket).
    Derved opnår du at kold luft kommer ind bagerst i skabet og suges ind over PC'erne, inden den trækkes ud af skabet.

  • Hvad med at lade luften cirkulere i hele skabet i stedet? Skær pap hylden til, så det bliver sådan her:


    [Blocked Image: http://img7.imageshack.us/img7/4940/skabx.jpg]


    Det bare et forslag, men umiddelbart den bedste løsning jeg kan se.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Når du nu har brugt tid på den fine 3 cm åbning, i bunden af skabet, hvorfor så ikke lave en fiktiv hylde som dine maskiner og alt det andet kan være på.
    Den skal jo bare være hævet ca 5cm. og med samme åbning inde i bunden af skabet.
    På den måde får du transporteret alt den "fodkolde" luft ind bagest i skabet, og den varme ud i front..
    og så kommer du ikke udenom nogle blæsere der kan lave et form for undertryk.
    God bygge lyst ;-)