Indlæg af jomo_88

    Jeg sider selv inde med to OCZ Vertex, og det er da noget der kan leverer varen. Og der er ikke noget med at de er langtsomme at skrive til. Tvært imod. Da jeg installerede Vista denne gang, tog det kun det halve tid.


    Jeg kan mærke en forskel når ejg går over til min sekundærer maskine, som jo halter lidt efter, men den er ellers ikke helt forældet endnu. Der er der lidt uvant vente tid.


    Jeg ville til en hver tid gå over til SSD igen, men det er nok et spørgsmål om temperemant og hvor tyk pungen er.

    Hvis det var mig, ville jeg forsøge mig med en opgrade af GFX. Det halter snart lidt efter.


    Hvis du går efter 1500-2000 for et nyt gfx, er der jo stadig en tusse til, eks. en Samsung F1. Ellers en Western digital black. Der burde også være lidt mere glidende oplevelse, at hente der. Men det med gaming er en dårlig underskyldning for at købe ny harddisk. Det skal være for styre systemets skyld, for ellers er der ikke meget at hente der.

    Fanspeed er et gratis program til det med at sporer hastighederne på blæserne.
    Link: http://www.almico.com/sfdownload.php


    Jeg mener at Phenom II har en sikkerheds temp der hedder 62 grader. Er der ikke noget med at den begynder at lukke ned der omkring?


    Asus triton burde være bedre end stock. Den performer en del bedre end Intel stock, men jeg kender ikke til Amd køleren, og hvordan den performer :$

    Min E8400 skulle have 1,4-1,45 mener jeg, for at den var helt stabil på 4 GHz. Men du skal jo tage det langsomt op da. Man kan jo ikke bare skrue den op på 4 GHz, og så sætte volt til 1.4. Så er det ihvertfald din egen skyld hvis den ikke poster :(


    Og på mine gamle kingston HyperX står der 2.2V. Det er også PC8500. Men jeg havde dog en del problemer med at få dem stabile ved 1066MHz.

    Er det kun WOW? For hvis det er, kunne det godt tyde på en fejl i programmet. Har du prøvet med nogle andre spil?


    Du kan prøve med Rivatuner http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner.
    Det er et program som også er til at clocke ens GFX. Men hvis det er en ny com, kan det ikke passe at du er nød til at underclocke dine ram. Så skal du ihvertfald sende det til RMA.


    Edit: Sorry. Wrong link. Det er dette istedet http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

    Jeg syntes ikke der er det store at diskuterer. For mig at se er det klart 4890. Det andet er mindre sikkert. Der kan komme, og der er mange programmeringsfejl, som gør at det måske kun yder det halve af hvad det ellers skulle kunne.


    Jeg tror ikke du skal regne med at kunne overclocke 4850x2 særligt meget. Hvorimod du kan komme tæt på 1000MHz Core clock, med et 4890. Her er en test af 4890 http://www.tweakup.dk/article/1634/dk/


    Du vil få en mere general sikker og flydende performance med et single kort istedet for dual GPU kort. Og der taler jeg af egen erfaring :)

    Jeg vil tro at det er din bios der er sat til at sparer på strømmen, hvilket også er godt nok, men den skruer så ned for hastigheden når cpu'en ikke bliver belastet.


    Jeg er sikker på at den stiger til 8 igen, lige så snart du begynder at benche.


    Hvis du gerne vil have det ændret skal du vidst ændre en paramet i bios der hedder C1. Kan ikke huske om det er den der styrer spænding eller multiplier. Ellers hedder den nok intel speedstep eller sådan noget.

    Mit bedste svar på en køler pt er Thermolab Baram.


    Den kan købes hos coolerkit


    Og der er ikke noget besværligt fikumdik med at man skal hen og lede efter et monteringsbeslag. Det er der det hele :)

    Hvad hvis du fjerner de 3, så du kun kører med 3 blokke istedet for 6? Har du så stadig problemer?


    Det burde virke ved bare at sætte alt til auto. Du kan dog lige prøve at sætte intel turbo til standard.. Det er intel der har indlagt lidt auto tune i ram profilen. Der er standard, turbo og extreme.


    Corsair dominator kører med 9-9-9-tRAS24-tRC48 og t2. Men de kan kører med T1.

    Du ændrer alle hastigheder i bios. Jeg vil fraråde dig at bruge programmer til det, før du har lidt større kenskab til det.


    Det gøres lidt forskelligt fra bundkort til bundkort, men du skal i bios finde den menu der styrer FSB og Ram divider.


    Der forsøger du langtsomt at hive FSB'en opad, til den computeren ikke vil boote windows længere.


    Når du når det punkt er det sikkert din cpu der ikke får sovs nok, så skal du ind i bios og give den lidt højere volt. Den starter vidst på 1,3.


    Når du når cpu'en højeste hastighed, er det ind i bios og ændre på ram divider, så de kommer til at køre lidt hurtigere. OBS. Da det er DDR3 ram, skal du huske at du skal gange MHz med 2, for at få den hastighed de kører med. Derved kan jeg så fortælle dig at dine ram lige nu kører 1333MHz. Jeg ved ikke hvad de er bygget til, men forsøg i starten at komme så tæt på den hastighed som muligt.


    Det er meget vigtigt at du holder øje med cpu og nordbro temp. Du skulle jo nødig brænde dine ting af.


    Et råd fra min side er at som første gangs overclocker, skal du holde dig til at nøjes med cpu'en. til du har lidt kenskab til det.


    Ellers er det bare i gang med at tweake. God fornøjelse.

    Hvilken browser bruger du.


    Jeg bruger chrome til det hele, men det virker ikke med Nordea netbank. Derimod kun med firefox godt.

    Her er en anmeldelse af bundkortet.. http://www.tweakup.dk/article/1471/dk/
    Der står lidt om hvordan du skal indstille den i Bios., og overclock. Du skal ikke bekymrer dig så meget om system temp, men hellere nordbro temp. Det er den og cpu der har det med at blive varme.


    Du skal ikke skrue ned for FSB'en. Det sænker din cpu hastighed, hvilket kun vil gøre den langsom.
    Det jeg gjorde med mit E8400 system, var at finde den hastighed jeg ville kører med cpu'en, ved at hæve FSB. Da jeg var tilfreds, havde jeg så 2 par muligheder med ram hastigheden.


    Jeg tvivler på at du vil kunne mærke nogen stor forskel på om du kører 800MHz, eller 1066. Det eneste er bare at du har lidt flere MHz at lege med, da du med 800MHz ram hurtigt støder mod en mur.


    Allerede med en FSB på 400 MHz, er den laveste hastighed rammene kan kører, 800MHz.. Så fra 400MHz og op efter på FSB, er overclock på rammene.

    Jeg ville ikke gå efter en Core I7 920. Dens clock frekvens er for lav til at du kan nå at udnytte gfx særligt godt, lige så snart vi snakker GFX der er kraftigere end det 9800 der var i den maskine.


    Jeg ville i stedet råde dig til at købe en computer med C2D eller C2Q, med en noget højere frekvens.


    Ellers skal du ud i og overclocke, men jeg tror ikke det er noget for dig, hvis du heller ikke samler din computer selv.


    Istedet for at købe en 9800 vil jeg råde dig til at købe et GTX260, eller et ATI 4870. Hvis du evt. vælger et 260, skal du lige sørge for at det er et af de nyere core 216, og hvis det skal være helt godt, skal det helst være 55nm.


    Ellers god fornøjelse