• Hey, jeg har siddet og kigget lidt på al det her med overclocking. Har en lidt ældre processor og kunne godt tænke mig at få det meste ud af den og mine ram.


    Har:
    Intel Core2 Duo E6750 @2.66 ghz
    Corsair Dominator 2 x 1 gb, DDR3 / pc3-14400/ 1800 mhz.
    Inno3d 9800 GTX+ 512 mb.


    Rammene kan jeg se ud fra deres navn at de kan komme en del højere op end de 667 mhz som CPU-Z siger de kører nu. Men hvordan gør jeg med al det her?



    Nissen

  • Du ændrer alle hastigheder i bios. Jeg vil fraråde dig at bruge programmer til det, før du har lidt større kenskab til det.


    Det gøres lidt forskelligt fra bundkort til bundkort, men du skal i bios finde den menu der styrer FSB og Ram divider.


    Der forsøger du langtsomt at hive FSB'en opad, til den computeren ikke vil boote windows længere.


    Når du når det punkt er det sikkert din cpu der ikke får sovs nok, så skal du ind i bios og give den lidt højere volt. Den starter vidst på 1,3.


    Når du når cpu'en højeste hastighed, er det ind i bios og ændre på ram divider, så de kommer til at køre lidt hurtigere. OBS. Da det er DDR3 ram, skal du huske at du skal gange MHz med 2, for at få den hastighed de kører med. Derved kan jeg så fortælle dig at dine ram lige nu kører 1333MHz. Jeg ved ikke hvad de er bygget til, men forsøg i starten at komme så tæt på den hastighed som muligt.


    Det er meget vigtigt at du holder øje med cpu og nordbro temp. Du skulle jo nødig brænde dine ting af.


    Et råd fra min side er at som første gangs overclocker, skal du holde dig til at nøjes med cpu'en. til du har lidt kenskab til det.


    Ellers er det bare i gang med at tweake. God fornøjelse.

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW