Indlæg af jomo_88

    Quote

    Oprindeligt indlæg af FonZi


    Det tvivler jeg så stærkt på .. :P


    Jeg tror at folkene herinde mener at jeg kun vil udnytte en meget lille mængde ram ved at køre i det lave opløsninger .. Men de får det bare til at lyde som om det vil køre af lort i de lave opløsninger og det kan jeg overhovedet ikke forstå hvorfor det skulle gøre


    Det med ram er også rigtigt nok. Men det der sker er at din cpu hurtigt bliver maxet i langt største delen af spil idag, ved den opløsning. Jeg kan fortælle dig at jeg i en 3dmark06, med mit gamle 4870x2, fik præcis samme FPS, på 1280*1024 som hvis jeg ændrede opløsning til 1680x1050.


    Din GPU har ikke lige så mange beregning er i de lave opløsninger som det har i de høje. Derfor vil du få en flaskehals i din cpu, som gør at du ikke vil udnytte dit GFX særligt godt. Med den lave frekvens din cpu har, og hvis spillet kun kan bruge en kerne, vil du opleve at du ikke kan få det optimale ud af dit system.


    Det kommer til at køre godt, og flydende, men det vil kunne køre lige så flydende med et mindre og meget billigere GFX. Det har altsammen noget med FPS og gører. Og nu taler jeg altså af egen erfaring.


    Og for lige at slutte det af, så bliver din GPU udnyttet mere i takt med at dit ram forbrug stiger. Hvis et spil kun bruger 64 MB i 10*7 så vil det måske bruge 256MB ram ved 16*12, og din gpu vil blive udnyttet bedre.

    Hvis det var mig ville jeg helt kalrt enten købe et 275 eller 285. Men med den skærm kan du næsten nøjes med et 8800GT. Du får ikke udnyttet noget nyere GFX med den skærm.


    Som jeg ser det er der kun 275 fra Nvidia. Det giver næsten samme ydelse som 285, det clocker bare 35 MHz eller sådan noget langsommere på coren, og med lidt færre ram. Til gengæld sparer du 600 kroner.


    Til samme pris som 275 kan du dog få dig et 4890 fra ATI, De ligger lige efter med ydelse.


    Det eneste alternativ jeg ser, er at købe enten 295 fra Nvidia eller 4870x2 fra ATI. Men det er de lidt dyrere setup, dog mere extreme, performance.

    jeg har efter nøje betænkning valgt holde mig til ATI, og køber derfor et 4890. Jeg har bare ikke kunnet finde nogen af de helt store overclocker kort, så det bliver i denne omgang et af de normale stock kort :(

    Du skal først finde ud af hvilket bundkort du har, og hvor nye cpu'er det kan tage, og der tager du så den hurtigste :P Du finder nok max GB ram understøttet, det samme sted.


    Jeg vil tro at du vinder mere ved at købe et enkelt men nyere gfx. Jeg ved ikke helt hvordan de gamle skalerer i crossfire, men der skal vidst snart en del til for at de gamle x1950, kan følge med et nyt 4890.

    Hvis du regner med at bruge onboard Raid controller, som den jeg bruger(ICH10), så kan du godt regne med at der bliver brugt en del af done cpu og ram ressourcer til raid-setup. Det er ikke noget stort problem, men det kan betyde at du mister en lille ydelse fra dit system.


    Hvis du i stedet køber en Raid controler, skal du sørge for at den har indbygget ram og cpu. Så er du frifor at det suger på dit system.

    Er det nødvendigt at købe et af de overclokkede? Asus er jo kommet med det der program til at styrer volt på deres kort, så det burde vel fungerer lige så godt?


    Jeg kan for iøvrigt ikke finde nogen af de helt store overclockede 4890. Men der går vel et øjeblik inden den kommer til Danmark.

    God weekend alle sammen.


    Da jeg lige har mistet mit gode gamle 4870x2, skal jeg nu ud og invisterer i et nyt grafikkort.


    Jeg tænkte så over om jeg skulle købe et 285, men jeg syntes den sidste performance er for dyr i forhold til et 275. Så kigger jeg mig igen omkring og ser at jeg kan kører 3-way sli, men hvis jeg køber 295, kan jeg kan faktisk ende ud med at kører med 4 og ikke kun 3, dog med lidt langsommere clock-hastighed.


    Så det endte med at jeg måske nok er tilbage i ATI lejren, og bare skal købe mig et 4890.


    Hvilket ville i købe af de 2 kort? Jeg starter ud med et enkelt, til senere opgradering, når der en gang er lidt mere overskud på kontoen igen.

    Ud fra det meget sparsomme lige info du giver om dit hardware, så vil jeg råde dig til at gå efter enten AMD: 4890, eller nVidia GTX275. Det er begge gode kort. Især til prisen mener jeg.

    Min er blandt de allerførste, så jeg vil skyde på at det er en C0. Men det kna også være det er en C1 :S


    Jeg har tit undret mig over at der i CPU-Z står C0/C1.

    Jeg er begyndt at overclocke, og jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvor meget kraft der er i en af de helt store. Derfor søger jeg en Intel Core I7 Extreme.


    Hvis du står inde med en, og du er interesseret i at sælge den, så skriv endelig hvilken version det er, batch nummeret, alder, evt. OC, og hvor meget du havde tænkt at du ville have for den?


    Jeg har selv en Core I7 920, som jeg evt. kunne bytte med. Men det er ikke et must.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af ZUZ3L
    Hey der


    Zepto Znote 6615WD (Laptop)


    Du kan tjekke dine ram timings ved hjælp af CPU-Z. Det giver dig diverse informationer om cpu bundkort og ram.


    Du kan ikke overclocke din bærbar. Jeg aldrig formået at gøre det, og har heller aldrig set andre opnå det. Normalt skal man overclocke via BIOS, og den mulighed har du ikke i din bios.


    Det kan heller ikke lade sig gøre gennem software, da en bærbar ikke er bygget til at overclocke.

    Vil forresten lige tilføje at jeg syntes det er et flot overclock med 1,25V. Det kan jeg ikke prange mig med ihvertfald. Det lover godt med den cpu. Det må være et godt sample.

    Jeg var tæt på 1,4 med min E8400 :finger: :finger: :finger:


    Så længe den ikke bliver for varm under stress, så ser jeg ikke noget problem der. Jeg vil tro at du kan clocke den til 3,6 med 1,3V. Er det stock køler? For så skal du nok have noget andet inden du hæver voldsomt meget.

    Jeg kender ikke til rammen specifikt, men jeg tror da du skulle kunne komme i nærheden af det de andre har opnået.


    Du skal ind i bios og vælge manuelle indstillinger for ram timings, og der skal du sætte "Cas=5, RasToCas=5, RasPrecharge=5, Tras=15". Så er du kørende igen.


    Det er som regel de første 4 indstillinger for ram. Det er altid dem der kommer frem, og så skal man som regel ind i en undermenú for at kunne indstille alle de andre timings.


    Held og lykke. Du skal nok lige prøve at skrue ned for hastigheden på rammene, så de ikke er overclocket når du indstiller timings. Så kan du igen begynde at skrue langtsomt på for hastigheden. Hvid du oplever at de bliver ustabile igen, skal du nok hæve volt, og hvis det ikke hjælper når du er nået til ca. 2 volt, skal du ændre dine timings til "#6,6,6,18"


    Du kan også hæve volt til 2,1-2,2. Men det er altså helt på eget ansvar. Oplever du noget ustabilitet i windows er det bare tilbage og skrue lidt ned.

    Forskellige bios'er er modificeret til at de skal skrue op for timings når frekvensen bliver hævet. Du kan ændre timings i bios til at de skal kører 5-5-5-24, så blier de ved med det.


    Men det er på bekostning af stabilitet, når du overclocker. Hvis det er de ram jeg tror, burde de kunne kører med timings 5 til 900MHz, eller mere.


    Jeg har fundet en test frem fra gemmerne. Du kan jo lige tjekke deres overclock: http://www.legitreviews.com/article/359/7/

    Hvis det nu var mig, ville jeg prøve at lytte til nogen af de andre, som tilsyneladende ved noget om sagen. Har du mulighed for at prøve med en anden PSU? Det kunne jo tænkes at det kunne passe.


    Jeg forstod ikke helt, kørte de fint på et andet bundkort, og nu kører de ikke længere? Har du prøvet at slette GFX driverne, og så installerer igen. Og du har self. lavet en ny installation af win, siden du skiftede bundkort. Det kommer ikke til at kører helt godt, uden at formaterer efter det skift.


    Til sidst mener jeg ikke at dine problemer hører hjemme under overclocking og køling, da du selv har oplyst at det ihvertfald ikke er varme. Derimod ville jeg lægge den under hardware.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dMITIj


    jae sådan er der så meget og hvis du gider bruge tid på at finde flere reviews ville du se at flertallet siger at det er den beste pt. hvis du kigger den test igennem du linker til kan du bla. os se at der ikek bliver brugt samme blæsere og samme blæserhastigheder så den test er NO GO.


    Jamen så må vi jo kunne blive enige om at Scythe Muggen 2, Thermalright IFX-14 og megahalem er nogle af de bedste til Core I7 serien.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Det der raid setup kunne måske have noget at gøre med at næsten ALLE bundkorts SATA kanaler kører over den gamle PCI bus... Hvilket tillader en 266 MB/sek. Så 1 af de helt top ydende SSD diske bruger næsten hele moliviten.


    Det er nok derfor du ikke mærker meget i forskel fra 2xSSD > 2xRaptor ;)


    Edit: Her er en test der bekræfter det: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=13382
    Læg mærke til at de prøvede mange bundkort og det er lige PT et generelt problem


    Der må jeg desværre igen fortælle at du tager fejl. Jeg sidder pt med software raid, hvor jeg benytter intels egen chip til det, og det fungerer fint. Jeg har endda læst flere steder at ICH10 eller hvad den nu hedder, fungerer fint, på højde med et raid kort i midend.


    Så længe man er over i nogen af de nyere bundkort, så er der ikke noget imod at kører raid direkte på dem. Andet end at det self er bedre at købe et kort til 4000 og sætte i, men så kan man jo blive ved med lydkort og nedkort, osv. Intels box køler er heller ikke blandt de bedste, men den er fin og leverer så længe man ikke har brug for at overclocke
    :offtopic: :offtopic: :offtopic: :P

    :offtopic: For mig at se er det bedste et Core I7 setup. Det er en quad core som du skriver, og med mulighed for 3-way sli.


    Back to topic: Jeg kender ikke så meget til de forskellige producenter, men jeg kan se i diverse rewievs at det ikke er et overlegent overclocker PCB. Derimod overclocker de lidt lavere end intels egen chip :(