Kan det betale sig at benytte SSD fremfor de almindelig harddiske?

  • Hvordan er det blevet med ydeevnen på SSD nu? Er den oppe på noget, hvor det eventuelt kan betale sig - specielt til operativsystemet?


    Prisen er stadigvæk lidt krydret i forhold til en almindelig harddisk - i hvertfald sålænge vi snakker GB.

  • problemet er mere at de kun er hurtige at læse fra og ikke specielt hurtige at skrive til, sådan som jeg har hørt det...så du får faktisk lige så meget ud af en raptor, der så holder noget længere...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg havde 2 x OCZ core V2 i raid 0 og nu kører jeg med 2 x 150gb raptor 16mb cache, mine raptors er selvfølgelig gamle ved jeg godt, men synes kun det var i spil jeg kunne mærke sådan rigtig forskel hvor loadtider var lavere med SSD diskene, til generel windows brug (specielt XP) synes jeg ikke rigtig der er noget at hente, W7 er dog lidt en anden snak, men hvis du kan leve med det du har nu ville jeg klart vente indtil W7 kommer.. Gør jeg i hvert fald selv.. =)


    Håber lidt på de får lavet nogle OS diske til PCI-e på omkring de 60-120gb som bare sparke røv i hastighed uden de koster en formue som dem der er fremme nu.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Jeg har idag to 750GB F1ere fra Samsung i et Raid0-setup, og synes det leverer rimelig fint.


    Eller jeg er ikke sådan imponeret med XP, men i de første dage, hvor Vista var en frisk installation, der kørte det über-schnell. Overvejer lidt at afprøve Win7 på dem, men har kun afprøvet den på en WD Rapotr af 74gb, som larmer :pokey:

  • Jeg sider selv inde med to OCZ Vertex, og det er da noget der kan leverer varen. Og der er ikke noget med at de er langtsomme at skrive til. Tvært imod. Da jeg installerede Vista denne gang, tog det kun det halve tid.


    Jeg kan mærke en forskel når ejg går over til min sekundærer maskine, som jo halter lidt efter, men den er ellers ikke helt forældet endnu. Der er der lidt uvant vente tid.


    Jeg ville til en hver tid gå over til SSD igen, men det er nok et spørgsmål om temperemant og hvor tyk pungen er.

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Jeg havde 2 x OCZ core V2 i raid 0 og nu kører jeg med 2 x 150gb raptor 16mb cache, mine raptors er selvfølgelig gamle ved jeg godt, men synes kun det var i spil jeg kunne mærke sådan rigtig forskel hvor loadtider var lavere med SSD diskene, til generel windows brug (specielt XP) synes jeg ikke rigtig der er noget at hente, W7 er dog lidt en anden snak, men hvis du kan leve med det du har nu ville jeg klart vente indtil W7 kommer.. Gør jeg i hvert fald selv.. =)


    Håber lidt på de får lavet nogle OS diske til PCI-e på omkring de 60-120gb som bare sparke røv i hastighed uden de koster en formue som dem der er fremme nu.. =)


    Det der raid setup kunne måske have noget at gøre med at næsten ALLE bundkorts SATA kanaler kører over den gamle PCI bus... Hvilket tillader en 266 MB/sek. Så 1 af de helt top ydende SSD diske bruger næsten hele moliviten.


    Det er nok derfor du ikke mærker meget i forskel fra 2xSSD > 2xRaptor ;)


    Edit: Her er en test der bekræfter det: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=13382
    Læg mærke til at de prøvede mange bundkort og det er lige PT et generelt problem

  • så man skal faktisk have en sata controller til pci-e før det begynder at give noget ?...og da jeg sagde langsom mht skrivning, så var det set i forhold til hastigheden den læser med, og hastigheden en raptor skriver med....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Jeps det jer er klar over.. =) Også derfor jeg håber på en Raid0/5 controler kombinetet med 2-4 diske der sidder på 1 kort som man smider i en PCI-e port og så lige smider et SATA(strøm) stik i den og så er man kørende med den lede OS disk.. =)


    Det skal lige siges at hvis man kører SSD gør man klogt i og følge de guides der er lavet med hvor man flytter Temp mappen og lidt andet rundt, det kan godt mærkes, kunne det ihvert fald med mine SSD'r.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Det største problem med SSD er IMO at de mister en del af ydeevnen efter det har været fyldt op.
    Ellers er der kommet godt styr på de fleste andre problemer der var i starten, men hvis du virkelig vil vide mere om plusser og minusser så har anandtech et par artikler som beskriver det rigtigt godt.


    Den her er nok den der forklarer det bedst imo: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Det der raid setup kunne måske have noget at gøre med at næsten ALLE bundkorts SATA kanaler kører over den gamle PCI bus... Hvilket tillader en 266 MB/sek. Så 1 af de helt top ydende SSD diske bruger næsten hele moliviten.


    Det er nok derfor du ikke mærker meget i forskel fra 2xSSD > 2xRaptor ;)


    Edit: Her er en test der bekræfter det: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=13382
    Læg mærke til at de prøvede mange bundkort og det er lige PT et generelt problem


    Der må jeg desværre igen fortælle at du tager fejl. Jeg sidder pt med software raid, hvor jeg benytter intels egen chip til det, og det fungerer fint. Jeg har endda læst flere steder at ICH10 eller hvad den nu hedder, fungerer fint, på højde med et raid kort i midend.


    Så længe man er over i nogen af de nyere bundkort, så er der ikke noget imod at kører raid direkte på dem. Andet end at det self er bedre at købe et kort til 4000 og sætte i, men så kan man jo blive ved med lydkort og nedkort, osv. Intels box køler er heller ikke blandt de bedste, men den er fin og leverer så længe man ikke har brug for at overclocke
    :offtopic: :offtopic: :offtopic: :P

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Det der raid setup kunne måske have noget at gøre med at næsten ALLE bundkorts SATA kanaler kører over den gamle PCI bus... Hvilket tillader en 266 MB/sek. Så 1 af de helt top ydende SSD diske bruger næsten hele moliviten.


    Det er nok derfor du ikke mærker meget i forskel fra 2xSSD > 2xRaptor ;)


    Edit: Her er en test der bekræfter det: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=13382
    Læg mærke til at de prøvede mange bundkort og det er lige PT et generelt problem


    ICH10 har i hvert fald ikke det problem ;)
    http://www.ocforums.com/showthread.php?p=5789768

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Det der raid setup kunne måske have noget at gøre med at næsten ALLE bundkorts SATA kanaler kører over den gamle PCI bus... Hvilket tillader en 266 MB/sek. Så 1 af de helt top ydende SSD diske bruger næsten hele moliviten.


    Det er nok derfor du ikke mærker meget i forskel fra 2xSSD > 2xRaptor ;)


    Edit: Her er en test der bekræfter det: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=13382
    Læg mærke til at de prøvede mange bundkort og det er lige PT et generelt problem


    LOL - Lad være med at tro på alt du læser ... især hvis det kommer fra HWT :crazyeyes: ... den gamle PCI bus .... fnis ... Du vælger at tro blindt på hvad der står på et site som ikke engang ved hvad den maximale overførsel er for en SATA-port ... Hvis man ikke engang har styr på det, hvor stor chancen tror du så der er for at man ved hvad en virtuel PCI bus er og hvad DMI´en er for en fætter ? - og nej jeg snakker ikke om vejrudsigten :razz:


    [Blocked Image: http://img22.imageshack.us/img22/5645/69662380.jpg]


    Stop med at drikke af natpotten :ph34r:

  • Hvilke drev er den test kørt på Grill?
    X-25?

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr