UV-filter - Hvilken betydning har det?

  • Hvilken betydning har et uv filter på et kamera?


    Jo UV spektret filtreres fra, men hvad betyder det på billederne?
    Kan man mærkbart mærke forskel?


    Jeg er meget novice indenfor kamera verdenen så det ville være dejligt med et svar ;-)


    :cheers:



    (PS. det relevante kamera er et D40 med kit objektiv)


  • Betyder ikke noget da der er UV filter over chippen alligevel. Dog har det den effekt at det beskytter objektivet :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    Betyder ikke noget da der er UV filter over chippen alligevel. Dog har det den effekt at det beskytter objektivet :)


    Bare det? Intet andet?


    Tak for det _WHAT_ :-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rolis


    Bare det? Intet andet?


    Tak for det _WHAT_ :-)


    Intet andet end at det beskytter front elementet ;)

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

    Rettet en gang, sidst af celfa ().

  • her i DK har det ingen betydning... du skal op i høje højder før det har nogle betydning.. ellers beskytter det blot dit Objektiv glas... og det er ngoet billiger at gi 185 for et UV filter end at købe et objektiv til flere tusinde ;) da du ikke rigtig kan skifte det glas ud jo hvis det bliver ridset hehe

  • Tror jeg gav 250 kr for 2 UV-Filtre til mit 18-70mm og 55-200 kr. Syntes personligt det er så billigt at jeg syntes det er rart nok og have alene for og beskytte for ridser.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Tror jeg gav 250 kr for 2 UV-Filtre til mit 18-70mm og 55-200 kr. Syntes personligt det er så billigt at jeg syntes det er rart nok og have alene for og beskytte for ridser.


    Du kan dog købe UV filtre så billgt at det virkelig kan ses på skarpheden.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2


  • Den primære effekt ved et UV-filter er at din fotohandler får større omsætning ;)


    Så jeg er sådan set fuldstændig enig med de andre i denne tråd... Personligt render jeg dog ikke rundt og knalder mine objektiver ind i alt muligt og modlysblænden tager af for det meste - så det er nok begrænset hvor meget ekstra sikkerhed man reelt har med et UV-filter på.


    Svaret på spørgsmålet om hvorvidt "man" kan se nogen markant forskel med og uden UV-filter er kort og godt - Nej.
    Det kan "man" ikke hvis der bruges et filter af en ordentlig kvalitet.
    Mere erfarne fotografer kan uden tvivl se forskel - men for dig handler det om at gøre op med dig selv om du føler behov for den ekstra beskyttelse og om du overhovedet kan se forskel.


    Men uden at blande sig i den igangværende debat om UV-filtre så er det uomtvistelige faktum at du med et filter sætter en ekstra "forhindring" ind mellem det lys du forsøger at fange og den sensor du forsøger at fange det med - men som sagt er der kun én der kan sige om du kan se forskel...


    Som det allerede er nævnt så er der visse situationer hvor et UV-filter kan være en god ting - igen må du selv vurdere om dit personlige behov gør et UV-filter nødvendigt.


    Men ærligt talt så er alle de gode råd nok fuldstændigt ligegyldige. Odds´ne er at du allerede er blevet prakket et UV-filter på - så hvis jeg gætter rigtigt og du allerede har et filter, er det med at komme ud og skyde nogle billeder med filter og nogen uden.
    Derefter burde det være ret simpelt for dig at vurdere dit eget behov - dine personlige sanseoplevelser er trods alt noget vi andre aldrig nogensinde vil kunne kloge os over ;)



    P.S. Hvis jeg har gættet forkert og du ikke har et filter, så kan du sikkert låne et af en eller anden.... 10% af det at lære fotografering er gode råd, 90% er at lave alle fejlene alligevel :)

  • Kan da lige fortælle at jeg nogle gange har set uv/clear filter rede en optik. Det er ikke altid sådan som man tror men kan altså gøre meget. Har set en strop på en kamera taske gå hvilket resulterede i at tasken gik fra skulderhøjde og direkte i betonen.


    Det kostede UV filteret på en 70-200L IS 2.8 som 12k. Havde der ikke været filter på havde det været front elementet der var gået. Generelt så er det en god beskyttelse som trods alt ikke koster så meget. Er ikke sikker på jeg ville købe et til et billigt kit objektiv, men har godt nok en monteret på alle mine L objektiver.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Som så mange allerede har sagt, går UV-filteret ikke ret meget andet end at beskytte frontglasset. Der er dog nogle udlemper ved det... Der er væsentligt større mulighed for at man får flares med på billederne med et ekstra stykke glas til at lave reflektioner, og som nogle er inde på, hvis du køber for billigt mister du også noget skarphed - det bliver pludseligt dit UV-filter der sætter begrænsningerne og ikke objektivet. Til de objektiver hvor man kan få en hård plast modlysblæde vil dette være at foretrække - denne vil også tage fra for slag, men istedet for at få begrænsninger fra UV-filteret giver modlysblænden en del fordele.


    /ask

  • Lige en sidste tilføjelse....


    Diskussionen om UV-filtre bliver nok ikke afsluttet sådan lige foreløbigt og der er dem der altid vil sværge på at det giver en helt og aldeles nødvendig beskyttelse af objektivet.
    Den diskussion vil jeg derfor ikke bidrage (mere) til - men der er situationer hvor det er rart med en eller anden form for filter, som jeg ikke fik med tidligere.
    Hvis du skal ud i hårdt vejr så er det værd at overveje om ikke et filter var en god idé.


    Der er ihvertfald langt mindre risiko for at du får ridset dit objektiv hvis du smider et eller andet filter på - særligt ved vandet risikerer du at få alt muligt snask på linsen (herunder sand), og så er det altså et tab der er nemmere at leve med hvis det er dit filter du får ridset ;)


    Men som sagt så syntes jeg du skal forsøge dig frem og danne din egen mening...for det her er et af de områder hvor meningerne er som røvhuller...

  • Hvilken betydning har et uv filter på et kamera?

    Jo UV spektret filtreres fra, men hvad betyder det på billederne?
    Kan man mærkbart mærke forskel?

    Jeg er meget novice indenfor kamera verdenen så det ville være dejligt med et svar ;-)

    (PS. det relevante kamera er et D40 med kit objektiv)

    Hvilken betydning har et uv filter på et kamera?

    Jo UV spektret filtreres fra, men hvad betyder det på billederne?
    Kan man mærkbart mærke forskel?

    Jeg er meget novice indenfor kamera verdenen så det ville være dejligt med et svar ;-)

    (PS. det relevante kamera er et D40 med kit objektiv)


    Altså jeg har hørt fra en professionel fotograf, (ved ikke hvad han hedder eller noget, mødte ham bare) men han sagde, at det er vigtig at bruge et UV filter, da det kan skade på et halvt år op til 12% af kameraets farver. Så tror det er ret vigtig at have på, plus det beskytter jo alligevel linsen :-)


    Mvh SimmieFairy

  • Rolis har nok fundet sin løsning ja, men derfor gør det da ikke noget lige at opfriske det med UV-filtre lidt igen.


    Som der tidligere er sagt gør de ikke rigtigt noget for billedet her i DK, du skal op hvor UV er ekstremt højt da DSLR ikke rigtigt bliver pårørt af den UV vi har her i DK og mange andre steder.


    Når man køber uv-filter skal man lige tænke på hvilket objektiv man køber til, har man en billig "skod" linse kan man roligt købe et relativt billigt UV filter bare som beskyttelse, men er man oppe i fx 70-200 f2.8, 85mm f1.2 objektiver og lignende så kan det godt betale sig at smide en ok slat penge efter et filter for at få noget i en kvalitet så det ikke påvirker billederne negativt.


    http://www.hoyafilter.com/hoya…/pro1digitalfilterseries/
    Er pt de her UV filtre jeg har på mine objektiver =)


    Og så kan modlys blænden da også lige nævnes som en ganske fornuftig ting at bruge som lidt ekstra beskyttelse og igen så er moderne glas lavet så der ikke rigtigt kommer flares med mindre man næsten frem provokere dem jo.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Ved godt det er et meget gammelt indlæg. Men lige en hurtig info: et UV filter har ikke rigtig noget at sige mere mår vi snakker digital kameraer. Grunden til dette er at sensoren idag er beskyttet med et lille UV filter. Og derfor har det ingen effekt at monterer et filter mere, andet end det kan beskytte frontelementet på objektivet.


    Man brugte UV filter meget før digital kameraer fordi de gamle analog kameraer ikke havde filtet indbygget.


    God Søndag :-)



    Sendt fra min iPad et eller andet sted i Capital Wasteland

    MB: Asus P5Q Deluxe P45
    CPU: Intel Q8400S w/Asus Silent Square Pro (Stock)
    RAM: Kingston HyperX 2x2gb
    GPU: Asus Radeon R290X DirectCU
    PSU: Corsair HX620W


    Samlet i et Antec P182