Real life zoom tests

  • Fik lyst til at vise mine egne zoom test billeder fra mit Casio Exilim EX-V7


    Husk det er et kompakt kamera, jeg ved godt man får bedre zoom i større kameraer, men bare til info hvis der var nogle der ville se om det også virker efter hensigten.


    Billederne er nedskalleret til sidens krav om størrelse, hvis de originale ønskes må i sige til


    Først et billede uden zoom:


    [Blocked Image: http://lavpriscenter.dk/zoom/udenzoom.jpg]


    Så et med 7 x optisk zoom:


    [Blocked Image: http://lavpriscenter.dk/zoom/optisk.jpg]


    Og så optisk + digital zoom:


    [Blocked Image: http://lavpriscenter.dk/zoom/digital.jpg]


    Alle billeder er taget fra samme afstand, med få sekunders mellemrum.
    Håber i kan bruge det, ellers bare går videre til næste post.

  • Bare et råd til fremtiden, det der hedder digital zoom kast det meget langt væk du vinder absolut intet ved det. Du kan lige så godt zoome ind på billedet i photoshop bagefter da det er samme resultat hvis ikke bedre.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Bare et råd til fremtiden, det der hedder digital foto kast det meget langt væk du vinder absolut intet ved det. Du kan lige så godt zoome ind på billedet i photoshop bagefter da det er samme resultat hvis ikke bedre.


    Der kan jeg ikke give helt ret, for det prøvede jeg med det originale foto for at sammenligne, og der er himmelvid forskel.
    Den optiske zoom kan photoshop ikke slå.
    Jeg kan forstå dit synspunkt hvis du mener med et indscannet billede fra et spejlreflexkamera, så er det muligt at photoshop vinder, men som sagt det er et kompaktkamera.

  • Den indbyggede digitale zoom er komplet ligegyldig. Det svarer til at croppe med Photoshop.

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MrFlash


    Der kan jeg ikke give helt ret, for det prøvede jeg med det originale foto for at sammenligne, og der er himmelvid forskel.
    Den optiske zoom kan photoshop ikke slå.
    Jeg kan forstå dit synspunkt hvis du mener med et indscannet billede fra et spejlreflexkamera, så er det muligt at photoshop vinder, men som sagt det er et kompaktkamera.

    '


    Selvfølgelig kan den optiske zoom slå photoshop. Det theis skriver er at den digitale zoom du laver på kameraet er den samme som du ville kunne lave i photoshop. I øvrigt forstår jeg ingen ting af det du skriver. Det virker lidt fjernt i forhold til hans spørgsmål.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa

    '


    Selvfølgelig kan den optiske zoom slå photoshop. Det theis skriver er at den digitale zoom du laver på kameraet er den samme som du ville kunne lave i photoshop. I øvrigt forstår jeg ingen ting af det du skriver. Det virker lidt fjernt i forhold til hans spørgsmål.


    hvis i har lyst til at bevise at photoshop kan gøre det bedre, så er her originalbilledet


    Originalfoto


    Glæder mig til at se om i har ret

  • Hvis du skal komme med et originalbillede skal det være det hvor der er zoomet 7x, altså hvor den optiske zoom er brugt, men ikke den digitale zoom.


    Det som folk prøver at skrive (selv om det står lidt rodet) er at den digitale zoom ikke er særlig god, og man vil opnå bedre resultat vha. f.eks. Photoshop.


    Hvordan den digitale zoom virker nu om dage er jeg ikke 100% klar over, men i "gamle" dage forstørrede den bare pixels'ene. Nu om dage er der måske noget software der foretager en interpolering, men Photoshop vil sandsynligvis stadig være bedre til det, da det er et program som benytter "professionel" interpolering.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Ok blev bare lidt forviret, for jeg ved godt at digital zoom gør det samme som software kan, men det lød som om alt digitale billeder er skod.
    jeg mener også jeg lagde ud med at sige at jeg ikke bruger digital zoom, ellers var det i en anden tråd, men skidt nu med det, bare vi er enige.


    Pointen med tråden var at dem der var i tvivl om man kan bruge intern optisk zoom, og så x7, skulle have et eksempel på hvad den kan.
    Personligt er jeg ikke glad for linser der skyder ud, da de er meget følsomme, både over for støv, snavs og stød, men det er min personlige holdning.

  • Jeg tror at én af de ting der startede forvirringen er at WHAT er kommet til at skrive "Digitalt foto" hvor jeg gætter på at han mente "Digitalt Zoom" :)

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Jeg tror at én af de ting der startede forvirringen er at WHAT er kommet til at skrive "Digitalt foto" hvor jeg gætter på at han mente "Digitalt Zoom" :)


    Det tror jeg da egentlig du har ret i :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Så blev vi alligevel alle sammen gode venner til sidst :clap:


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Så blev vi alligevel alle sammen gode venner til sidst :clap:


    Anders


    Hehe


    Vi kan alle skrive forkert, jeg gør det i hver anden tråd, men de fleste når jeg at rette.
    Men skidt nu med det, for vi kom da til pointen


    Jeg var selv i tvivl da jeg skulle købte det kamera, og derfor var dette ment som en hjælpe til dem der står i samme situation, jeg var meget usikker på om man kunne få et fornuftigt zoom når det er indbygget på den måde, men er nu godt tilfreds med resultatet, da det jeg ønskede var et lille kamera man kunne have med overalt, uden at skulle have en skuldertaske med.