Jeg har søger rådgivning indenfor 3-4 forskellige emner her, så jeg har prøvet at gøre det nemt at se efter overskrifterne og ignorere de dele der ikke er i ens interesse.
Behov og forventninger
Jeg skal til at anskaffe mig en ny PC, der primært er til spilbrug. Mine prioriteter er stabilitet, samt at jeg kan køre alt flydende i meget høj kvalitet i den nærmeste tid, og i god kvalitet de næste 2-3 år. Jeg er ikke umiddelbart begrænset i mit budget, men ønsker kun at investere i det omfang at det giver mig ordentligt udbytte for pengene. Støj og strømforbrug er også væsentligt.
Jeg er kun åben for overclocking i det omfang at det kan gøres nemt, uden at skade stabiliteten eller garantien. Forhandleren opfordrer selv til overclocking og vil ikke være helt urimelig.
Hardware
Jeg har kig på en specialmodel hos firmaet MM-Vision hvor jeg har haft ekstremt gode service-erfaringer. Jeg kan godt selv samle en PC hvis jeg køber enkeltdelene, men jeg har ikke indtryk af at der er noget voldsomt at spare (ret mig hvis jeg tager fejl!), og der er desuden en service-faktor i at have garanti på et komplet system, frem for at skulle lokalisere fejl på enkelte dele. Da det er en specialmodel kan jeg stadig godt få de enkelte dele tilpasset efter behov.
Der er tale om denne model:
QuoteDisplay MoreMotherboard: Gigabyte P35 motherboard (FSB1333MHz, Intel P35 chipset, RAID)
CPU: Core2Duo E8400 6MB 2x3,00GHz FSB1333Mhz
CPU køler: Scythe KAMA Kross Silent køler
Ram: Corsair 8 GB XMS2 DDRII PC6400 RAM DualChannel
Harddisk: 1,5 TB harddisk (2 stk. Samsung 750GB S-ATAII 3Gb/s 32mb)
Grafik: Nvidia GeForce 8800GT 1024MB PCI-E Grafikkort (DirectX 10 support)
Kabinet: RaidMax XForce kabinet
Strømforsyning: Corsair 550W strømforsyning supersilent
Lyd: 8 kanals HD audio codec Azela 1.0 (SoundBlaster komp.)
Drev: Pioneer DVR-215 20x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek Gigabit LAN + Wireless Netkort PCI 802.11G 54Mbps Allnet
Software: Alle drivere m.v. medfølger. (DirectX 10 klar)
Køling: 2 stk. ekstra 120mm kølere tilsluttet.
Service: Vision ServicePack
Stik/forbindelser:
12 x USB 2.0 Port (4 x Internal, 8 x External)
1 x RJ-45 LAN 100/1000 Gigabit Jack
6 x SATAII 3GB/s Connectors
2 x DVI
Pris 11.464 kr.
Yderligere overvejelser:
Spar anden harddisk væk for ca. -1000 kr. 750 GB er rigeligt.
Creative Inspire T7900 7.1 surround-højtalere separat for ca. 900 kr. Nogen der har erfaringer med dem? Regner med at bruge dem både til PC og TV surround.
Skal desuden have en ny skærm til. Overvejer Samsung SyncMaster 226BW for ca. 2000 kr, men er opløsningen på 1680 x 1050 høj nok?
Med hensyn til dedikeret lydkort, så er det ret uklart for mig hvad "8 kanals HD audio codec Azela 1.0 (SoundBlaster komp.)" overhovedet er. Onboard lyd? Jeg håber nogen af jer kan uddybe det for mig. Det lyder som om at jeg kommer til at tilføje et lydkort, men hvad er egentlig godt nu? Så vidt jeg ved er X-Fi serien ikke DirectX 10 kompatibel?
Hvor meget ekstra ydelse ville det give at få en WD Raptor 36GB 10000rpm harddisk til operativsystemerne? I særdeleshed for Windows Vista.
Trippel Boot spørgsmål
Jeg regner med en trippel boot setup af Ubuntu, Vista Business (64-bit) og XP Pro.
Kan systemet køre XP 32-bit ordentligt? Jeg ved at det blandt andet ikke understøtter så meget ram, men jeg tror at XP 64-bit ville give alt for mange kompatibilitetsproblemer.
Hvad kan I anbefale m.h.t. partitionering og filsystemer? Bør jeg bare give hvert OS en klump af harddisken at arbejde med, eller bør jeg oprette en stor delt partition til alt andet end selve OS installationerne? Hvilke filsystemer bør jeg benytte, og er der nogen særlige fordele ved dem?
Hvilket Anti-Virus?
Jeg har haft problemer med at AVG og særligt Norton er yderst resourceslugende og sænker hele mit system markant. Findes der nogen gode anti-virus systemer som ikke lider under dette problem? Jeg er villig til at overveje et uden aktiv beskyttelse (kun med manuel skanning) hvis det er en fordel.
Er der forskel på hvad der er godt til XP og Vista?
Jeg går ikke ud fra at jeg behøver noget anti-virus til Ubuntu?