VGA-køler (gammel "CPU-heatsink på gfx")

• Jeg har for nyligt smidt mit system over i et dejligt støjsvagt kabinet (P182) og monteret en Zalman 7500Cu-køler på min halvgamle P4 Prescott 2,8 for at slippe fra den ulidelige larm som stock-køleren til en sådan processor producerer.

Nu er den største synder i støjniveau køleren på mit - også halvgamle - ATI Radeon 9800 Pro. Det vil jeg gøre noget ved.

På råd fra en ven vil jeg kaste mig ud i et økonomisk bevidst projekt;

P4 stock-heatsink på gfx som passiv køling.

Er der nogen af jer, der på forhånd kan af-/bekræfte succesen på et sådant projekt, vil jeg meget gerne høre fra jer.

Naturligvis vil jeg også meget gerne høre på forslag om, hvordan det nemmest ( / sjovest) gøres.

• GPUen er da vidst for stor til at passe ned i det kobber hul.....så tror ikke det bliver nemt..ihvertfald skal der slibes en hel del i det...og hvordan har du regnet med at sætte det fast ?

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• HAHA - Du ser toppen af køleren. Kobberrøret stikker en smule ud i den anden ende :pokey:

Idéen med alternativ køling er god. Jeg tror bare at du komme til at bruge rigtig meget tid på en løsningen der ikke kommer til at virke særlig godt. Du kan helt sikkert holde din GPU kold, men kun hvis du har en blæser på den klods, da selve profilen ikke er lavet til passiv køling.

Men Go4It :hb:

Den køler helt sikkert bedre end din std køler, og med en stille blæser på, så er det din strømforsyning som larmer mest, næste gang :crazyeyes:

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

• monteringen med 4 strips + 4 hoveder fra strips kan måske godt få den til at sidde fast, men for at den skal sidde ordentligt skal der en del arbejde til.....jeg tror heller ikke det bliver godt med den der....og en zalman vf700 eller nvsilencer på er ikke dyrt.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Jeg gjorde det engang med et bundkort at jeg bare holdt køleren hvor jeg ville have den, stak en tusch gennem monteringshullerne og så borede jeg huller i køleren bagefter. Fandt et par stykker plastic (jeg tror bare det var fra noget indpakning), som jeg også lavede huller i. Så tog jeg nogle selvskærende skruer, de kan sagtens holde fast i det aluminium, hvis de bare er en lille smule større end hullet, og skruede dem i, med en fjeder mellem skruens hovede og det plastic, som så lå på bundkortets bagside. Giver det mening?

• Har også selv en S2 køler - og den køler et OC 5900xt passivt..... Men lad nu drengen leje lidt med den cpu-blok hvis han gerne vil ;)

Så kan det være at han opnår samme erfaring som os, og smider 100kr efter en passiv køler....

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

• Hold da op mand (mænd). Det er 100% WIN det der.
    Det var sådan man kølede grafikkort for 10 år siden, hvad er der galt med at gøre det i dag?
    Du skal nok have en blæser på, men en 80mm super-low-noise er alt rigeligt.

Det sagt, så har jeg byttet blæserens på kærestens 9800 Pro ud med en Accelero S2 som er super nice. Damn den gamle lorteting larmede X(

P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

Rettet en gang, sidst af Yonzie ().

Oprindeligt indlæg af Yonzie
    Det var sådan man kølede grafikkort for 10 år siden, hvad er der galt med at gøre det i dag?

For 10 år siden var udvalget inden for aftermarket kølere lidt anderledes end i dag :)

Som det er nævnt så kommer du helt sikkert til at bruge lang tid på at spare ganske få penge, men hvis du stadig er frisk på det (det er et sjovt projekt, har selv gjort det adskillige gange for mange år siden) så er metoden med strips som blev nævnt faktisk en udmærket metode.. En god måde at give det hele lidt ekstra sikkerhed for at profilen bliver siddende er hvis du bruger kølelim istedet for kølepasta..

Men som sagt, det er besværligt, tidskrævende og ikke specielt godt i forhold til at bruge 100-150 kroner på en ny køler, men det er 100 gange sjovere :D

Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

• Tak for alle jeres svar,

Ud fra de foreslag I har givet, lyder det til at være et sjovt projekt at give sig til. Desværre er tid ikke hvad jeg har alt for meget af lige pt., og så overraskede prisen for en vga-køler mig også positivt.

Derfor har jeg valgt at smide 150kr. efter enten:
    Arctic Cooling Accelero S2 VGA eller
    Arctic Cooling NV Silencer 5 eller
    Zalman VF700

Jeg ville foretrække at gå passiv, dvs. AC Accelero S2. Mon ikke det kan lade sig gøre i et Antec P182?

• hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre ?
    mål hvor meget plads du har, og du kan se om det er muligt.

• acc. 2 ville klart være mit valg..

Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool

hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre ?
    mål hvor meget plads du har, og du kan se om det er muligt.

Øhm. Har du læst, hvad du har citeret mig for? Som sagt er det tiden, der er grundlag for mit valg.

Oprindeligt indlæg af timtim

Øhm. Har du læst, hvad du har citeret mig for? Som sagt er det tiden, der er grundlag for mit valg.

ja men se nu og mål efter om du har plads til en s2. på min gamle dell kunne jeg ikke montere siden på kabinettet da den køler fylder lidt mere end dell mener er godt. tror den ragede 2cm ud.

• du piller da bare den orig køler af dit gfx placerer din intelboxkøler tager en tusch pen hvor du markerer hullerne

derefter borer du så i din heatsink og nåt du har gjort det tager du et par strips og stikker en strips i hvert hul. derefter tager du en anden strips og sætter imellem dem du har sat igennem hullerne.

du også bare bruge nogen maskinskruer og skrue en på bagsiderne af hvert hul. men husk nu og lægge noget imellem hver skrue

ja men se nu og mål efter om du har plads til en s2. på min gamle dell kunne jeg ikke montere siden på kabinettet da den køler fylder lidt mere end dell mener er godt. tror den ragede 2cm ud.

Det må du undskylde, det var mig der misforstod.

Jeg har målt, og der er 150 mm fra hvor standardblæseren starter og ud til kabinetsiden. Arctic Cooling har målene "140(L) x 188(W) x 32(H) mm" stående på siden - jeg går ud fra, de 140 i "længden" er hvad jeg skal kigge efter. Så i følge det, skulle der være fint plads. :9xo

Oprindeligt indlæg af timtim

Det må du undskylde, det var mig der misforstod.

Jeg har målt, og der er 150 mm fra hvor standardblæseren starter og ud til kabinetsiden. Arctic Cooling har målene "140(L) x 188(W) x 32(H) mm" stående på siden - jeg går ud fra, de 140 i "længden" er hvad jeg skal kigge efter. Så i følge det, skulle der være fint plads. :9xo

de 14cm er breden på køleren. og du har 15cm. så det er fint nok.
    der sidder en plast dims på s2 som man kan pille af. så får man lige 5mm mere plads. så snup du sådanne en.

de 14cm er breden på køleren. og du har 15cm. så det er fint nok.
    der sidder en plast dims på s2 som man kan pille af. så får man lige 5mm mere plads. så snup du sådanne en.

Super, det vil jeg så gøre ( når jeg har modtaget næste SU :b )

tak for hjælpen, champ :9xo