Kortslutning

  • Som nævnt i Offtopic sektionen borede min nabo på kollegiet i dag i en ledning, han er ikke forsikret, og jeg tegner først min forsikring i denne uge, dårligere timing bliver det ikke.


    Jeg vågner da der lyder et brag, og der står røg ud af siderne på mit TV, og ditto computer.


    Nu er spørgsmålet så om jeg skal lade ham tage sig af en regning fra en reparatør, eller om den skal igennem politiet.


    Hvis det bare er strømforsyningen som er stået af, får han lov at håndtere sagen selv. Men hvis hele systemet, Core2Duo 2Gb DDR2 Geforce7900 etc., er stået af, så må jeg finde en måde at få loven på min side uden forsikringen. Der står udtrykkeligt i lejekontrakten at man ikke må udføre boringer, så det burde jo være muligt.


    Hvad siger i? Hvad ser der med en strømforsyning som får ALT for meget strøm, tager den systemet med sig i døden?


    På forhånd tak


    Sandman - Forhåbningsfuld

  • Altså, nu ska jeg ikke kunne udtale mig om kortslutning på den måde, men jeg har da prøvet at brænde min PSU af ved at have for "vildt" hardware i, altså den ikke ikke levere nok strøm, og så kortsluttede den, men det gik ikke udover det anden hardware :). Nogen gange er man heldig, andre gange er man ikke.

  • jeg ville nok prøve at få naboen til at skrive under på at han dækker de følgeskader af hans boren, og vil han ikke, ville jeg nok involvere politiet. folk er ikke troværdige i dette årti, så få det på skrift.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Siden det er ham, der igennem uheld, har ødelagt dine ting, så er det ham der skal betale. Og siden han ikke har en forsikring, så skal han betale det hele kontant til dig. Hvis ikke han gør det, så kan du melde ham. Desuden så har du loven på din side, forsikring eller ej.


    Alle, jeg gentager, ALLE PSUer har en sikring der sidder lige efter strømstikket, netop for at beskytte mod overspænding. Det er noget der er med i en af de mange standarder der er til PSUer (og andre enheder der kræver strøm). Kun hvis du er ekstremt uheldig er (noget af) systemet blevet grillet. Hvis du er heldig, kræver det ikke mere end at du skifter den sikring.


    Så når en PSU får for meget power, jamen så ryger sikringen og der sker ikke mere. Det blev allerede indført i de dage at AT-standarden kom frem (midt i 80'erne), hvis ikke før.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    Siden det er ham, der igennem uheld, har ødelagt dine ting, så er det ham der skal betale. Og siden han ikke har en forsikring, så skal han betale det hele kontant til dig. Hvis ikke han gør det, så kan du melde ham. Desuden så har du loven på din side, forsikring eller ej.


    Alle, jeg gentager, ALLE PSUer har en sikring der sidder lige efter strømstikket, netop for at beskytte mod overspænding. Det er noget der er med i en af de mange standarder der er til PSUer (og andre enheder der kræver strøm). Kun hvis du er ekstremt uheldig er (noget af) systemet blevet grillet. Hvis du er heldig, kræver det ikke mere end at du skifter den sikring.


    Så når en PSU får for meget power, jamen så ryger sikringen og der sker ikke mere. Det blev allerede indført i de dage at AT-standarden kom frem (midt i 80'erne), hvis ikke før.


    Problemet er at sikringer ikke beskytter psuen så meget som de beskytter elnettet. Det er en tråd som skal brændes over før den reagerer. Elektroniske komponenter kan ikke holde til overspændinger ret længe. Ydermere er spænding som sådan ikke det der brænder sikringer, men en kombination af spænding og strømstyrke.
    En helt tredje ting er at eftersom der kom røg er der helt sikkert noget der er dødt.. Sikringer laver ingen røg.

  • ram, hdd og bundkort er nok hvad der mest sandsyneligt er røget udover psu, for som sagt så beskytter den sikring ikke de komponenter godt nok i mange tilfælde...men der er da også mulighed for at alt andet er røget.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Strømforsyningen er helt færdig lige gyldigt hvordan resten af systemet ser ud. Da jeg kiggede nærmere på det, løb der brun væske fra PSU'en og nej på bagsiden af kabinettet (Det lå ned).


    Der lugter brændt fra PSU'en og omkring bundkortet, men det kan (Forhåbentlig) skyldes at der er løbet væske ned på nogle af delene. Jeg har haft mine RAM ude, og de lugter ikke brændt. Er der i grunden nogen af jer der ved hvad denne væske er, og om den er elektrisk ledende?


    Jeg har taget køleren af, men det eneste der har synlige tegn på "død" er PSU.



    Jeg har en mundtlig aftale med naboen om at jeg stikker ham en kvittering når jeg har fået min spand repareret. Hvis han ikke holder den slæber jeg sagen gennem politiet. Varmemesteren er ingen hjælp til, han gad knap nok komme da vi ringede til ham for at få strømmen repareret. Ydermere mente han ikke at det var naboens skyld, selvom der klokkeklart står i reglementet at det kun er ham der må udføre boringer.


    Håber sq snart jeg får noget nyt, både PC og lejlighed ;)

  • Eftersom han har brudt reglerne må det være ham der står med ansvaret. Det er jo blandt andet serfor man har dem, så man kan placere et ansvar når folk ikke agerer hensigtsmæssigt.


    Hvad mere er, så får jeg artifacts(stavebøf) på skærmen efter lidt over en times brug af computeren. Jeg har tilskrevet dem et lettere medtaget grafikkort. Hvad mener i?

  • Ved godt det ret røvet. Men jeg havde ærlig talt krævet helt nye komponenter. For der kan altid komme noget henne af vejden som går i stykker pga det uheld.
    Og så lyder det nok lidt dumt hvis du kommer om en måneds tid og siger at den altså er helt gal.


    Ellers må du sende den til noget tjek. Og så må han betale hvis der er noget galt. Altså regning og det hele. Hvis så der intet er galt kan du selv tage den.
    Men forklar din nabo at selvom du har skiftet din PSU så fungere den ikke rigtigt.
    Så kan han jo tage en beslutning om hvad han vil.



    håber du finder ud af det.


    Christian.

  • Der sidder nu et nyt Grafikkort i maskinen, men når jeg efter fuldendt formattering begynder på WindowsUpdate og Driverinstallering begynder den at brokke sig. Over at den ikke kan finde Directories, at driverne kræver Service pack 1, som ikke intalleres da Windows Update ikke er slået til. Og når jeg slår det til fryser den når jeg forsøger at opdatere. Jeg har kørt World of Warcraft i 1½ time i går, hvilket jeg ikke kunne før. Så det eneste problem ligger med at få Windows til at fungere.


    Jeg har kørt WD's HDD Diagnotic fra Windows, og den viste ingen fejl. Er det muligt at læsehovederne har taget skade? Det er nævnt en del gange før at HDD er følsomme for det, men det forvirrer mig bare at den semi-virker.


    Det er nemlig lidt vigtigt at jeg får skiftet delene hurtigst muligt da jeg skal have opkrævet et samlet beløb asap. Jeg flytter nemlig væk fra dette lortekollegie om 3 uger.


    /Forvirret Sandman - Skamløs bump