Optimalt C2d Overclock

• PÅSTAND:

NR1:
    INTELL kan godt lide 1:1

NR2:
    INTELL kan godt lide MHz frem for CL

NR3: INTELL cpu kan godt lide INTELL chipset

NR4:
    høj multi/lav FSB - giver højer cpu temp/lavere NB temp.
    høj FSB/lav multi - giver højer NB temp/lavere cpu temp.

er du uenig/enig :)

• Lyder interessant! Tror da lige jeg følger lidt med her... :)

Mener ikke CL har den store betyder når du kommer op omkring 400MHz FSB. Havde faktisk tænkt mig at undersøge det selv -når jeg en gang får tid...

* 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

• helt enig med 1:1 og mhz fremfor CL. At sætte multi ned og hæve FSB ved samme clock giver alt for lidt, for ikke at sige det snart ikke er målbart

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

• Vil det sige at hvis man har god cpu køling er påstand 1 at fortrække ellers omvendt?
    Hvis man så har god køling på begge 2 - hvad er så at fortrække? 1?

edit: der var jeg lidt for hurtig...læste ikke dit input hotty :O

Oprindeligt indlæg af hot_fifty
    helt enig med 1:1 og mhz fremfor CL.

oki

At sætte multi ned og hæve FSB ved samme clock giver alt for lidt, for ikke at sige det snart ikke er målbart

ok, vil det sig at du er enig i..

for det jeg mener her er ikke så meget om det giver noget, mere hvad der er køre godt i længten
    alså den optimale temp. fordeling mellem NB og CPU

hvis 8x450 giver CPU:55c NB:55
    og 9x400 giver CPU:60 NB:50

(teoretiske load temp.)

hvad er så best for systemet i længten
    eller hvordan ser i på det ?

når vi har vent emnet lidt så vil jeg teste det på ..

E6850 + TR 120 ultra/120rpm
    GIGABYTE P35 DS4 (passiv)
    CELLCHOCK PC2-6400
    CORSAIR HX 620W

ORTHOS
    CORETEMP
    mangler NB temp måler, hvad er best ? (everest/speedfan)

påstand: intell cpu kan godt lide intell chipset

• det klart at intel cpu elsker intel MB, men intel har nu også altid haft de bedste chipsets til deres cpuer.

Jeg ville kører hvor cpuen tager lidt mere varme end NB, men det er meget teoretisk, tror temp forbliver den samme. NB stresses ikke meget mere ved højere FSB og P35 klarer det snildt. Det er hip som hap hvad du kører. Nice HW du har dig der :9xo

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

• Hvis slut mhz på cpu forbliver den samme, vil du også give cpu'en den samme volt, og dermed udvikle den samme varme.
    Jeg ville tro at høj fsb og lav muti giver en anelse højere cpu temp sammen med en højere chipset temp (da du nok hæver fsb og chipset volt i den forbindelse), og den ekstra varme bliver eventuelt trukket med igennem cpu køleren. Men den omvendte løsning tror jeg ikke giver speciel god performance.
    Hvis du sætter en lille blæser til at skubbe luft igennem chipsettet (fra enden ud mod fronten af boardet, og bagud gennem det store brede stykke) ville model a og b være ens hvad varme på cpu angår.

i korte træk - en cpu ved en given volt og en given hastighed burde udvikle den samme varme uanset om det er 10x200fsb eller 6x333fsb forudsat de får samme vcore og bliver belastet ens. Variationer i målingerne burde skyldes den 40% forøgelse af mch som muligvis vil medføre højere volt på denne, og i det mindste større skiftehastighed i chippen.

Edit: Ren teori, har ikke testet det i praksis da det ikke ville give mening at holde fsb nede udover at få det synkron med ram.

MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

Rettet en gang, sidst af neiro ().

• ja det drejer sig om 1:1
    så grunden til jeg vil have højre FSB er så ramne kan køre højre og stadigvæk være 1:1 med cpuen

men jeg syntes det er vildt nok at der ikke er nogle der kan bekræftige/afkræfte (i praksis)

syntes det er lidt at clocke i blinde

Oprindeligt indlæg af neiro
    Jeg ville tro at høj fsb og lav muti giver en anelse højere cpu temp sammen med en højere chipset temp (Ren teori)
    Men den omvendte løsning tror jeg ikke giver speciel god performance

hmm, så..
    høj FSB/lav multi = højre temp. på både cpu og NB
    høj multi/lav FSB = dårlig performance

lyder mærkligt i mine øre :)

Oprindeligt indlæg af hot_fifty
    Nice HW du har dig der :9xo

THX :9xo

• quote BUGs

hmm, så..
    høj FSB/lav multi = højre temp. på både cpu og NB
    høj multi/lav FSB = dårlig performance

Altså det kommer først og fremmest an på dit clock af cpu og ram. Om du har høj multi lav FSB er rettere talt nærmest ligegyldig. En højere FSB ved samme clock giver ikke noget målbart IRL