elektriker uddannelse ?

  • hey, jeg er snart færdig med min rustfast smed uddannelse, men ikke sikkert jeg kan færdig gøre det pga af min skulder, så overvejer elektrikker uddannelse. men kan man tage den som mesterlære feks som automekanikker eller skal man igennem skolen ?`

  • Er du sikker på, at det er smart at blive elektriker, hvis du har problemer med din skulder?


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Kan du holde armene over hovedet i lang tid af gangen? :)
    Det kommer du også ud for som elektriker...! Og da også forholdsvis tunge løft!


    Jeg har aldrig hørt om at man kan tage uddannelsen som mesterlære... Men prøv at tage hen på den nærmeste skole der uddanner elektrikere (EUC) og hør vejlederen!


    EDIT:
    Rygproblemer er også set en del blandt elektrikere! (og nok også andre håndværkeruddannelser)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HyPe
    Kan du holde armene over hovedet i lang tid af gangen? :)
    Det kommer du også ud for som elektriker...! Og da også forholdsvis tunge løft!


    Jeg har aldrig hørt om at man kan tage uddannelsen som mesterlære... Men prøv at tage hen på den nærmeste skole der uddanner elektrikere (EUC) og hør vejlederen!


    EDIT:
    Rygproblemer er også set en del blandt elektrikere! (og nok også andre håndværkeruddannelser)


    kan fint stå med armene over hovdet, jeg vil prøve og kontakte en vejleder så og se hva de siger..

  • Jeg har taget næsten samme vej som dig.
    Er uddannet smed, og senere elektriker!


    Jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med elektriker-uddannelsen, hvis du hopper fra en anden pga dårlig skulder! Du kommer til at arbejde i tossede stillinger, og du kommer til at slæbe tungt mv.


    Jeg er langt mere slidt i mine led i dag, end jeg var dengang jeg arbejdede som smed.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kosmo
    Jeg har taget næsten samme vej som dig.
    Er uddannet smed, og senere elektriker!


    Jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med elektriker-uddannelsen, hvis du hopper fra en anden pga dårlig skulder! Du kommer til at arbejde i tossede stillinger, og du kommer til at slæbe tungt mv.


    Jeg er langt mere slidt i mine led i dag, end jeg var dengang jeg arbejdede som smed.


    hmm, det er fandme træls :S hva fanden skal man så vælge ?

  • Hvis du godt kan lide elektronik, hva'så med en elektronikfagtekniker uddannelse? Selv er jeg igang med en automatiktekniker uddannelse, men den vil jeg ik anbefale hvis du har en dårlig skulder :)

    ¦ I7 2600K ¦ P8Z68-V ¦ EVGA GTX 780 TI ¦ TridentX 2400 MHz ¦ Arc Midi R2 ¦ NH-D14 ¦ U2713HM ¦

  • du ku jo også vælge maskinmester. De har en ledighedsprocent på ca 1,2% (som er godt og vel halvdelen af ingeniører) + løn er høj :)
    efterspurgt alle steder.


    Og så bliver du autoriceret eletrikker samtidig + du hopper over de første 2 år pga din smedudd :)


    Så der 3 år tilbage.


    Du lærer om:
    Eletronik
    motorer
    centrifugalkraften (bredt)
    pumpe og lufttryk


    osv


    Det er en eletrikkerudd hvori der tilsættes mere end det generelle eltrikkerjob. Du lærer hvordan man kan sammensætte eletronik, maskineri, robotter og IT.
    Maskinmester er kendt for at være problemløsene, iværksættene og have den bredeste udd med de flest forskellige jobmuligheder. Sælger, lærer, 1 maskinmester på mærsk skibe giver omkring 50-60.000 månedsløn, konsulenter og for ikke at glemme selvstændige :) og listen fosætter med omkring 30 forskellige jobmuligheder.


    det er en bachelor udd og den er hård med høj dumpeprocent.


    Du kan nemt sammensætte en maskinmester udd med et eletrisk og teknisk program uden de store fysiske udfoldelser :)

  • Arbejder selv som tømrer, og når jeg er på en byggeplads hvor der også er elektrikere igang (kabel-indianere:D ) så har jeg set de kan komme ud for nogle underlige stillinger og arbejde i, så hvis du har en dårlig skulder syntes jeg det er en meget dum ide. Samtidig kan de sagtens komme ud for at bære nogle halv tunge ting. Så med en dårlig skulder er det ikke smart.


    Men gå i mesterlære, hvis du har muligheden. Hvis du tager 3 år på skole og får uddannelsen får du jo ingen penge, men i mesterlære får du jo løn også under skoleforløb. og i mange tilfælde får du arbejdstøj og værktøj gratis.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC
    Arbejder selv som tømrer, og når jeg er på en byggeplads hvor der også er elektrikere igang (kabel-indianere:D ) så har jeg set de kan komme ud for nogle underlige stillinger og arbejde i, så hvis du har en dårlig skulder syntes jeg det er en meget dum ide. Samtidig kan de sagtens komme ud for at bære nogle halv tunge ting. Så med en dårlig skulder er det ikke smart.


    Men gå i mesterlære, hvis du har muligheden. Hvis du tager 3 år på skole og får uddannelsen får du jo ingen penge, men i mesterlære får du jo løn også under skoleforløb. og i mange tilfælde får du arbejdstøj og værktøj gratis.


    Det der forstår jeg ikke. Man får da løn uanset hvad. Jeg vil dog heller ikke anbefale dig at blive elektriker hvis du har dårlig skulder, generelt ikke håndværker. Men du må da kunne bruge din smede-udd til noget, prøv at undersøge det.

  • Er uddannet elektriker (nu farmaceut). Kan ikke anbefale det med skulder problemer. Har selv samme problem med nakke og skulder og det skyldes mest vanvittige arbejdsstillinger og kabeltræk som trikker...tænk dig godt om.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Det der forstår jeg ikke. Man får da løn uanset hvad. Jeg vil dog heller ikke anbefale dig at blive elektriker hvis du har dårlig skulder, generelt ikke håndværker. Men du må da kunne bruge din smede-udd til noget, prøv at undersøge det.


    Altså, da jeg ville gå i skole og tage tømrer uddanlsen på teknisk skole, skulle jeg gå der uden løn.


    Men så fik jeg læreplads, og kunne starte ved dem og de sender mig i skole på lærlingeløn.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn
    ok, så vil jeg da lige overveje maskinmester. men det er vel på su så eller hvordan ?


    hmmmm, der er en tosse regel ved maskinmester :)


    Du skal i løbet af de 5 år (kun 3 for dig pga smede udd) være i praktik i alt 2x9 måneder. Men da du jo kan springe de første 2 år over, skal du kun i praktik i 9 måneder hvor du samtidig udarbejder et bachelor projekt.


    Tosse reglen lyder= I løbet af uddannelsen får man en samlet praktikløn for 6 måneder, resten er SU. DVS dit praktiksted skal betale for 6 måneders praktik og det er lige fra 10.000 måneden til 10.000 hver 14 dag, fuldkommen an på arbejdsbyrde på praktikstedet.
    Men hvis de har regnet med at denne praktikløn skal ske på første praktikplads :) ved jeg ikke om du får den dejlige løn.


    Gennem de 3 år vil du kunne vælge linier som robot-linier eller måske maritim-linie og en del flere. 20% arbejder til søs 80% må du selv gætte ;)
    Som maskinmester får du også mulighed for at erhverve autorisation eller certifikat som el-installatør, køleinstallatør, kedelpasser eller sønæringsbeviser.

    Til Sandman- det da klart, det sted ligger lige ved siden af en sygeplejeskole :/ og JA de fester sammen. Århus er en kæmpeskole i forhold til svendborg, ja for det ikke skal være løgn startede kun min tvillingebror og jeg selv sidste jul.... Der er dog kommet 10 på det nye hold her efter sommer.
    Det er personer som Nien der skal sørge for at min bror og jeg ikke skal være alene de sidste 3 år af uddannelsen :D

  • ps læs sandmans link, fortæller alt perfekt :D helt sjovt at læse igen når jeg er lidt mere inde i det.


    og så faldt jeg lige over det her.


    hehe :D kvinder eller skulderproblem kommer vel ud på et!


    "»Den største fordel ved faget er de gode beskæftigelsesmuligheder, og arbejdsløshedsprocenten er meget lav. Arbejdet er ikke hårdt fysisk, som mange nok vil tro, så det bør ikke afholde kvinder fra jobbet,« siger John"