Oc af e6600

  • Så fik jeg købt et nyt bundkort og cpu til min spand og nu vil jeg så prøve at oc.
    cpu'en er monteret med en standar køler. men jeg synes jeg holder nogle rimelige temperature på cpu'en.


    ideal ca. 29 grader målt med everest


    load ca 43 grader målt med everest


    bundkortet er et p6n sli plantinum 650i chipbased og har hørt det skulle være godt til oc??


    men kunne godt bruge lidt hjælp kender ikke rigtig til intel cpu'er og hvor meget de kan klare


    faktisk er det den første pc jeg har med en Intel cpu :boxed:

  • kender ikke bundkortet eller resten af dit system, men jeg vil skyde på du kan nå omkring 3,2ghz med standard køleren ved bare at sætte vcore en anelse op og vælge 400x8 med ram multi på laveste trin (går ud fra pc2-6400)

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • nu har jeg været ved at lege lidt med det inde i bios.


    der er noget der hedder et eller andet med intel halløjsa som styre min cpu som står på auto.
    den slå jeg fra og så kunne jeg styre min cpu. men min pc ville ikke boote :crazyeyes:
    så måtte til at resete bios.


    men har ikke rigtigt fundet ud af hvad de forskellige ting gør med et intel board.
    det er lidt nemmere med et AMD bundkort :D

  • Jeg synes så at det er stik modsat. :/ Jeg fatter hat af AMD.. i hvert fald sidst jeg havde én..


    Anywho..


    Din CPU skal minimum have 1.325v på Vcore, kan så ikke huske hvor meget NB skal have (havde P5N-E SLI den gang), men tror nok at det er 1.45v eller sådan noget..


    Min box køler kan klare at køle min E6600 på 3.4 GHz til under 40 grader idle. Load når den knap 60 mener jeg det var.. Skal dog også lige sige, at jeg har godt gennemtræk i mit kabinet !!


    Men 3.0 - 3.2 GHz burde være til at klare for din.


    Du skal huske at du kan køre Unlinked på dine RAM, dvs at din CPU kan OC uafhængigt af RAM omvendt.


    650i boards kører med QDR, så det er frem med lommeregneren når du skal OC.


    Her er link til en tråd hvor der bliver snakket om QDR.

  • synes nok det var lidt mærkeligt at jeg ikke kunne finde noget med fsb.


    men har heller ikke fattet noget af det med qrd. men skal jeg ind i bios og slå noget fra som styre min cpu. kan nemlig se at der er et eller andet som automatisk styre min cpu ig det er ikk D.O.T.
    men vis jeg slår det fra kommer der noget frem med fsb. men den står på 1066 mhz og ram på 553 mhz. det er ikke noget jeg skal pille ved vel?? :boxed:


  • Jeg er lige med på en lytter, dvs. unlinked er ligesom divider på amd board

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Originally posted by Rasmus_yamaha
    synes nok det var lidt mærkeligt at jeg ikke kunne finde noget med fsb.


    men har heller ikke fattet noget af det med qrd. men skal jeg ind i bios og slå noget fra som styre min cpu. kan nemlig se at der er et eller andet som automatisk styre min cpu ig det er ikk D.O.T.
    men vis jeg slår det fra kommer der noget frem med fsb. men den står på 1066 mhz og ram på 553 mhz. det er ikke noget jeg skal pille ved vel?? :boxed:


    Kan ikke huske hvad det hedder, men ja det du fik frem med 1066 MHz og 553 MHz, er lige præcis dét du skal pille ved. :)


    Ser du, 1066 MHz er QDR frekvensen på din CPU, nemlig 266 MHz x 4 = 1066 MHz. Det besværlige med QDR er bare at du først skal dividere de 1066 MHz med 4 for at få din FSB, derefter gange med 9 for at få at vide hvor højt din frekvens ender, så altså 1066 / 4 = 266 MHz x 9 = 2.400 MHz. :)


    Der er så også en divider på RAM ligesom med AMD, dog kan du ændre på denne (ved jeg ikke om man kan med AMD) eller du kan fjerne den helt, det vil sige køre Unlinked (uafhængig).


    Didiveren virker på samme måde på Intel som med AMD.


    Hvis du ikke ved hvilke chips der sidder på dine RAM og ikke har prøvet at OC på dem før, så vil jeg klart anbefale dig at køre Unlinked og bare OC på CPU.


    :cheers:

  • Quote

    Originally posted by Rasmus_yamaha
    inde i bios var der også noget der bliver kaldt Intel eist tror jeg det hed er det noget jeg skal røre ved eller slå fra??


    Det skal du slå fra.


    På mit bundkort ligger landet sådan, at jeg skal slå EIST fra for at komme til at pille ved multiplyer (det vil sige, jeg kan sætte den ned og hæve FSB markant for at få mine RAM op på den ønskede hastighed, men vil anbefale dig at læse lidt mere på lektien og lege lidt med CPU inden du begynder på at pille ved høje FSB og lav multiplyer). :)

  • Quote

    Originally posted by RAC
    Jeg er lige med på en lytter, dvs. unlinked er ligesom divider på amd board


    Nej, Unlinked Is like nothing you've ever tried before. ;D


    Det betyder at du kører uden divider. At når du OC på CPU, rører FSB på RAM sig ikke. :)

  • så fik jeg det til at virke :D


    der var noget med noget fsb som stod på 1066 mhz. det var den man skulle ændre :D


    nu har jeg så kun lavet et lille oc men 280*6= 1680 mhz i core speed


    standar er 266 mhz. men man skal jo starte et sted.


    men har nogle rimelige gode temperature.


    ideal ca 31 grader målt med everest


    load ca 45 grader målt med everest


    prøver mig mere frem imorgen :D


  • Du har så godt nok underclocket bassemand.. :D


    Din multiplyer er 3 gange under normalen. ;)


    Den skal være 280 x 9 hvis du skal have noget ud af det. :) Det burde du godt kunne klare på std volt (1.325v Vcore). :)


  • hehe al begyndelse er svær, hehe :D

  • hvor ændre man det med cpu multiplier


    skulle cpu'en ikke køre med 9* multiplier fra standar inde i cpu-z og everst viser den at den kun køre med 6* multiplier :boxed:


    og alt er sat til standar nu inde i bios :boxed:

  • Quote

    Originally posted by Rasmus_yamaha
    hvor ændre man det med cpu multiplier


    skulle cpu'en ikke køre med 9* multiplier fra standar inde i cpu-z og everst viser den at den kun køre med 6* multiplier :boxed:


    og alt er sat til standar nu inde i bios :boxed:


    Hmm.. GÅr ud fra at du har brugt Default Settings så..


    Når det er en E6600 du har, burde du have 9x multiplyer fra start.. Så du bare skal hæve FSB og volt.


    650i er super nemt bundkort at OC på, når man er newbie til OC imo!


    Men prøv dig frem, for jeg kan simpelthen ikke huske hvor du gør de forskellige ting. :/

  • findes der andre programmer end cpu-z og everest til at vise oc og andre ting for vil lige sikre mig at der ikke er noget galt
    få vis jeg går ind i cpu-z så viser den multiplier 9x i lidt tid og så ændre den sig til multiplier 6x :boxed:


    det fatter jeg virkelig hat af
    men når cpu-z viser multiplier 9x så passer det hele men den hopper hele tiden ned på 6x :boxed: