Gamer computer. Ny i faget.

  • Heya!


    Her er min situation.


    Jeg skal have købt mig en ny computer hovedsageligt til gaming af krævende spil.


    Men jeg må sige at jeg er ny i faget. Jeg har aldrig prøvet at samle en computer, og jeg ved ikke hvilke mærker og hvilke priser jeg skal gå efter.


    Er der nogle der evt. kunne give mig et par råd, måske et eksempler på en god gamer hardware list.
    Budgettet kan godt være op imod de 10 kilo.


    F.eks kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget ram det er anbefalet af have.


    På forhånd mange tak.

    Den ypperste mening med livet er at udrydde mentaliten der lægger grund for følgende sætning:
    "Så god kunne jeg også have været blevet, hvis min lærer bare havde givet mig nogle hårdere opgaver"


    Q.E.D
    BR

  • Uden skærm har allerede en computer, den er bare omkring de 5-6 år gammel så den holder ikke rigtig mere.


    2-4 GB? okay. har kun 1 GB. har erfaret at mange nye computer spil ikke vil virke ordenligt f.eks NWN 2. Det nok derfor så :)

    Den ypperste mening med livet er at udrydde mentaliten der lægger grund for følgende sætning:
    "Så god kunne jeg også have været blevet, hvis min lærer bare havde givet mig nogle hårdere opgaver"


    Q.E.D
    BR

    Rettet en gang, sidst af Hellwrath ().

  • neverwinter kan vist gort klare sig med kun 1gb - men det er heller ikke specielt nyt i min verden. for mig er nye spil halo 2, test drive unlimited osv.


    Anyway, hvad skærm har du i forvejen? uden at vide det, vil jeg tror du ville blive mere glad for en ny 22" fladskærm til cirka 2k end du vil for at ofre 2k mere på selve computeren....


    jeg ville foreslå du køber en e6600 cpu, et gigabyte p35-ds4 og 2-4gb crucial eller corsair pc6400 (ikke 4gb hvis du kører 32bit windows)
    grafik afhængig af skærmen, men jeg ville sige mindst et 8800gts 640 for at være en anelse fremtidssikret - hvis man kan sige det om noget i branchen!


    og brug 2 diske i raid 0 istedet for at købe en af de dyre raptors. 10 gange så meget plads og samme performance - men med 2 fejlkilder der kan smadre systemet istedet for kun een.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Quote

    Originally posted by Svan
    HDD'en er ikke der man skal bruge pengene hvis man har et budget, hvis man vil have så meget ud af ens penge performance mæssigt... btw vil du overclocke?


    forkert.....hdd er noget af det langsomste i enhvers comp så den rigtige kombination kan gøre stor forskel på performance generelt, og det er altså et billigt sted at hente en del systemydelse....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman


    forkert.....hdd er noget af det langsomste i enhvers comp så den rigtige kombination kan gøre stor forskel på performance generelt, og det er altså et billigt sted at hente en del systemydelse....


    Okay skal vi lave en test en Samsung Spinpoint og en Seagate Barracuda mod en Raptor, tror sku ikke du sidder og siger at nej satme nej den HDD er sku for langsom... til nogen af dem.

  • Quote

    Okay skal vi lave en test en Samsung Spinpoint og en Seagate Barracuda mod en Raptor, tror sku ikke du sidder og siger at nej satme nej den HDD er sku for langsom... til nogen af dem.


    Har du selv prøvet og mærke den reelle forskel ? .... For HDD er bestemt et sted hvor man kan hente ydelse uden tvivl.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Spinpoint og Barracuda er vel også 2 gode diske, og hvis du ser dem som low end, så tror jeg i to misforstår hinanden lidt.

    E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

  • tror ikke du forstår hvad jeg skriver.....hdd er generelt det langsomste i ENHVERS comp....ganske enkelt fordi alle andre komponenter har forbedret sig voldsomt, mens udvikling af hdd nærmest har stået stille de sidste mange år......snakker slet ikke om raptor vs andre diske (hvor hulen så du noget om det i min post ? )...blot at man sagtens kan bruge 500kr mere og køre 2 diske eller mere i raid istedet for kun at have 1 hdd......læs og forstå dog hvad folk skriver.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Åhh ja har da haft IDE osv. og pt bruger jeg Raptor og kan virklig ikke mærke nok forskel på en Seagate Barracuda 200GB 7200RPM med 8,5MS og raptoren til jeg på nogen måde kan anbefale den menmindre man da har penge nok hvilket det ikke tyder på...


    En seagate koster måske 600 kr.
    Raptor 1300 kr.


    de 700 kr. kan blive givet til en E6700 i stedet for en E6600 fx og de 266Mhz er langt mere brugbart end den hurtigere HDD...


    Ville heller ikke smide to diske i Raid 0... men ville købe en ordentlig 7200RPM HDD...

  • Quote

    Originally posted by Henrik-


    Har du selv prøvet og mærke den reelle forskel ? .... For HDD er bestemt et sted hvor man kan hente ydelse uden tvivl.


    men i spilperformance er det ikke ligefrem HDD der giver megen FPS

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • ikke meget nej, men i hele dagligdagen giver det nu en hel del......og med så få kr ekstra for en raid løsning så er det altså imo værd at bruge lidt på.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    ikke meget nej, men i hele dagligdagen giver det nu en hel del......og med så få kr ekstra for en raid løsning så er det altså imo værd at bruge lidt på.


    Jo rigtig nok men når man tænker på at han kun har 10.000 kr. at gøre godt med vil jeg nu sige at han vil få mere ved hurtigere CPU, GFX eller...

  • 10k er da meget til formålet....og der skulle da gerne være til 2*wd2500ks fx i det budget...eller hvad der nu er billigst af de gode diske til prisen.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Kan godt være at en baracuda ikke er en langsom disk - men prøv at bruge maskinen til oblivion eller autocad - og så smider du 2 baracuda i raid 0 og prøver igen ..... og så tager du to raptor 75 og gør samme nummer. Så kan jeg godt love dig du ikke frivilligt vælger ikke at stripe hvis du har muligheden.
    Det har sine ulemper med hensyn til sikkerhed, men i hverdagen giver det bare noget mere.


    Nej det giver ikke højere fps, og 3dmark06 er ligeglad (2 raptors istedet for 1 gav kun 200 point mere), men når du loader spillene - som jo efterhånden fylder 8gb stykket - bliver man glad for et system der ikke bruger flere dage på det.


    Siger ikke at man ikke kan nøjes med een disk. Det er bare det samme som at nøjes med et 7900 gx2 istedet for et 8800 gtx ... ikke et dårligt valg, men det kunne være bedre.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • prisen?


    2x http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=139195 = 764kr


    1x http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250 = 759kr


    den øverste er en hitachi 250gb disk med lav søgetid - det vigtigste i raid 0 idet den ikke kan gøres lavede ved at sætte flere diske i arrayet


    og den nederste er den absolut billigste 500gb disk ... okay måske er 5 kroner vigtige i nogle tilfælde, men hvis man står med 10.000 af dem tror jeg ikke på 5 kroner vælter budgettet


    Edit: fiksede link

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

    Rettet en gang, sidst af neiro ().