Budget 4000 kr ( S5 IS, Nikon D40 ? ) - Med med S5 IS billeder


  • Jeg mener ikke det er helt rigtigt det du har fat i her. Nu skal man jo også vælge udfra hvad man har brug for, så man skal spørge sig selv om man har tænkt sig at bruge hot-shoe og face detection hvis man køber S5? Jeg synes face detection hovedsagelig er til folk der skal have kamaraet til at køre det meste automatisk, det er lige så nemt selv at fokusere på hovederne :D


    At digic III giver et kamera med hurtigere respons kan diskuteres. Efter at have set test med nogle andre nye canon kamera'er så var forskellen så lille at det faktisk var ligemeget. Digic III er ikke en lige så stor forbedring som II'eren var.


    Den større skærm er nemmere at se, men bare fordi den er større bliver den ikke nemmere at se i sollys.


    Jeg kan ikke læse nogen steder at autofokus eller video skulle være forbedret, men det kan da godt ske.


    Det er også umuligt at vide om ISO og billedekvaliteten er blevet bedre da der ikke har været nogen tests endnu. Men jeg tror lige så godt den kan være blevet dårligere, da de smider flere pixel ind på den samme lille sensor.


    Hvis jeg skulle købe et S5 ville jeg vente til at se hvad de forskellige anerkendte test sider har at sige om kamaraet.

    Asus ROG Maximus III Formula
    Intel I5 750 @ 4 GHz; Cooled by Prolimatech Megahalems
    4 GB G.Skill DDR-1600
    Sapphire ATI Radeon HD 5850 @ 940/1215
    Samsung F3 500 GB
    Corsair HX-750w
    Silverstone Raven RV02
    LG 24" 1920x1200
    etc...

  • Jeg har haft et kamera med digic3 i hånden og ja der kan fint mærkes forskel ned til digic2.


    Iso er blevet bedre netop pga. digicIII som er meget bedre til at håndtere det. Du har også fået et trin mere med mulighed for iso1600 mod 800 på s3.


    Autofokus er skiftet ud og er nu en 9 punkt TTL med fd. Eneste tidspunkt jeg ikke kan se FD som en fordel på et compact kamera er hvis du ikke har ansigter med i billedet. Tror jeg også du ville være enig hvis du prøvede og arbejde med det.


    FD er jo ikke kun fokus det er også AE og ikke mindst FE hvilket gør livet noget nemmere end på s3. Hvis man udelukkende skyder 100% manuel og med manuel flash så er det slet ikke den her type kamera man skal bruge alligevel.


    Med hensyn til video skal det lige siges at FD faktisk også virker i video mode og er med til at holde ansigter skarpe og vel eksponeret under optagelse.


    Ved videoen delen har man blandt andet også tilføjet en dedikeret movie knap så man ikke skal til at skifte over på movie mode hvis der sker noget man vil fange på video. Desuden er det muligt at fange et fuldt opløseligt billede imens der filmes.


    Autofokus har også fået continuous focus mode som bliver ved med at arbejde på at holde det der fotograferes i fokus mens man skyder løs. Især godt hvis du tager billeder af noget der bevæger sig.


    En anden fed detalje er live histogram så man kan vurdere sit histogram allerede inden man trykker på knappen.


    Skærmen er bedre og nemmere at se pga. kraftige lys og muligvis også en lidt bedre overflade. Desuden har den en noget højre opløsning end S3 hvilket gør den bedre til at vurdere skarphed på.


    Med hensyn til flash så er det altid en positiv ting at have mulighed for at bruge en ordentlig flash istedet for det indbyggede lort. Bare muligheden for at få den væk fra kameraet gør utrolig meget.


    Hvis man er 100% sikker på aldrig at komme til at bruge det så fair nok, men hvem som går op i foto bare lidt er det ?? Dagene med triX, be there og F8 er altså over.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Jeg ville helt klart vælge et D-40, omend jeg er ganske godt tilfreds med mit Sony H2, som minder meget om S3IS.


    Baseret ud fra hvilke fordel og ulemper ?


    Quote


    Når der kommer stativ, kort osv løber det bare hurtigt op, selvom det selfølgelig "kun" er små 600 kr mere en D40 - Men så vi også hurtigt oppe på 400D pris niveau snart.


    Men kan se at der er lidt forskellige meninger, men mon ikke snart nogle af de store sider vil få smidt nogle Review og billeder op så kunne man måske nemmere vurdere det.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm


  • Jeg har bare en idé om, at alt bliver bedre med dSLR. Jeg har prøvet en kollega´s EOS 350d, og dét føltes bare "rigtigt". Jeg syntes ikke der var den helt store forskel på de billeder vi tog, men alene hastigheden på det 350D gjorde det var sjoverede.

  • Tror jeg venter og ser hvornår de store sider som http://www.steves-digicams.com/ o.lign begynder og kommer med Review af Canon S5 IS så bliver valget forhåbenligt lidt nemmere.


    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383242
    Canon PowerShot S5 IS
    Pris : 3550 kr


    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=375074
    Nikon D40 (Nikon AF-S DX 18-55 mm objektiv)
    Pris : 4000 kr.


    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245885
    Canon EOS 400D (Canon EF-S-objektiv, 18-55 mm)
    Pris : 5300 kr. ( 600 kr Cashback - Dvs reelt ca 4700 kr )

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm


  • Uden at tøve ville jeg KLART uden den mindste tvivl tage et 400D!

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Uden at tøve ville jeg KLART uden den mindste tvivl tage et 400D!


    Baseret på ?


    Med mit gamle A60 syntes jeg i mange situationer at jeg har savnet noget mere end 3x Optisk Zoom som det har, bla der at S5 IS kommer til sin ret. Hvis jeg skal have et godt Zoom objekt til 400D løber det jo hurtigt op.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Originally posted by Henrik-


    Baseret på ?


    Med mit gamle A60 syntes jeg i mange situationer at jeg har savnet noget mere end 3x Optisk Zoom som det har, bla der at S5 IS kommer til sin ret. Hvis jeg skal have et godt Zoom objekt til 400D løber det jo hurtigt op.


    Ja men så kan du se på det som en kommende hobby ;) 2000 kr. så har du et zoom objektiv til dit 400D som rent optisk er bedre end S5.


    Hvad jeg basere det på?


    400D vs. 40D: 40D har ingen af motor, så objektiverne bliver noget crazy gøjl, og canon er bedre til at håndtere iso støj.


    Kan kun anbefale dig at overveje det ;) Eller evt. købe brugt zoom objektiv Sigma 70-300 APO Marco ryger til 800 kr. nogle gange.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Altså udover at det ligger en smule over mit budget, lokker det da helt klart. Frygter lidt ved og vælge et S5 IS, at når jeg engang står og får penge i overskud, at jeg irreterer mig over ikke og have samme opgraderings muligheder som jeg ville med et 400D. Dog kan jeg godt lide og have 12x Optisk Zoom uden at jeg skal ud og bruge en del penge på et objekt som giver mig samme muligheder.


    Hvis nogle ser billeder taget med Canon`s S5 IS må i gerne sige til, ikke selv fundet nogle endnu nemlig, kunne være rart og se hvad det kan så man kan sammenligne lidt med 400D.


    http://www.steves-digicams.com…ews/rebelxti_samples.html

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Originally posted by Henrik-
    Altså udover at det ligger en smule over mit budget, lokker det da helt klart. Frygter lidt ved og vælge et S5 IS, at når jeg engang står og får penge i overskud, at jeg irreterer mig over ikke og have samme opgraderings muligheder som jeg ville med et 400D. Dog kan jeg godt lide og have 12x Optisk Zoom uden at jeg skal ud og bruge en del penge på et objekt som giver mig samme muligheder.


    Hvis nogle ser billeder taget med Canon`s S5 IS må i gerne sige til, ikke selv fundet nogle endnu nemlig, kunne være rart og se hvad det kan så man kan sammenligne lidt med 400D.


    http://www.steves-digicams.com…ews/rebelxti_samples.html


    Ja det er sq lækkert man kan udvide og opgradere ;)


    Men et S5 har fra 36-432mm og kit objektivet fra canon har 28,8-88 mm.


    Så kan du sammenligne zoom området. Jeg ville savne noget mere vidvinkel på S5 som er godt til landskabs billeder osv. ;) Jeg har i sinde at investere i et 10-22 mm vidvinkel, dvs. 16-35,2.


    Grunden til at du nok ser nogle andre tal er at 400D køre med 1,6 x crop. Det gør den fordi at sensoren er mindre end en 35mm film som det er udregnet udfra.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Hvis man nu endte med og købe et 400D, er det medfølgende "std" objekt så ganske fint, eller skal man næsten købe 400D huset alene og så et bedre objekt siden af ?


    Må hvis hellere kigge min økonomi igennem, for selvom det frister gør prisen også godt nok små ondt. Venter nu stadig lidt på S5 IS billeder, er lidt spændt på hvad det kan præstere.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Originally posted by Henrik-
    Hvis man nu endte med og købe et 400D, er det medfølgende "std" objekt så ganske fint, eller skal man næsten købe 400D huset alene og så et bedre objekt siden af ?


    Må hvis hellere kigge min økonomi igennem, for selvom det frister gør prisen også godt nok små ondt. Venter nu stadig lidt på S5 IS billeder, er lidt spændt på hvad det kan præstere.


    Kit objektivet er fint kvalitet ;) Bedre end S5's

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Kit objektivet er fint kvalitet Bedre end S5's


    Var da irreterende så meget at 400D frister :)) - Tror hellere jeg må vente til der kommer nogle større Review af S5 IS.


    Kan se du har et POL Filter, hvad er det lige præcis det hjælper ?

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Ja jeg har lige siddet og ledt efter nogle test af S5IS dog uden meget held.
    Jeg overvejer nemlig også at prøve at købe et S5IS.


    Håber at du bliver glad for dit kommende kamera ligemeget hvilket du vælger.

  • Quote

    Originally posted by Henrik-


    Var da irreterende så meget at 400D frister :)) - Tror hellere jeg må vente til der kommer nogle større Review af S5 IS.


    Kan se du har et POL Filter, hvad er det lige præcis det hjælper ?

    '


    Meget kort fortalt fjerner det refleksioner prøv og lav en google på det ellers.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • En gut har et brugt D50 med 18-55 kit objektivet plus et 50mm fast f/1.8 objektiv, taske og kort.


    Hvis du køber et 70-300mm APO sigma ved siden af til denne, har du et rigtig godt startsæt.
    50mm objektivet er rigtig lysfølsomt og tegner rigtig skarpt fra 2.8 og op til 8.0.


    400D er et bedre kamera, men der er så også en vis prisforskel.


    http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?p=27661#27661

  • Quote

    Ja jeg har lige siddet og ledt efter nogle test af S5IS dog uden meget held.


    Læst det de har lavet på http://www.dpreview.com ?


    Quote

    Meget kort fortalt fjerner det refleksioner prøv og lav en google på det ellers


    Oki, takker. Syntes jeg havde været på Google, men uden og finde et dejligt simpel svar som dit uden man skulle igennem en masse som jeg alligevel ikke er inde i.



    Takker for linket, vil da lige se lidt nærmere på det.


    Projektet er dog lige sat på standby eftersom jeg har forsket i og få mig en Amerikaner bil som pludselig runder et pænt stykke over de 100 Kilo. Regner dog med at der nok alligevel skal blive råd til et kamera så kommentarer er stadig bestemt ikke spild.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm



  • Det er da en bil som vi gerne ser billeder af :T