Canon EOS 400D, macro/nærbillede objektiv?

• Hej!

Jeg har bestilt et Canon EOS 400D, da jeg tager flere og flere billeder og jeg skal tage mange nærbilleder som skal være krystalklare.

Dvs at jeg selvfølgelig skal bruge macro funktionen..

Så jeg vil spørge, er der noget specielt omkring det? Skal jeg have et specielt obektiv end det standard objektiv der følger med kameraet når jeg køber det?

Hvis ja, hvilket er specielt godt (til en fair pris)?

Jeg tager primært indendørs billeder, men vil meget gerne også kunne tage billeder udenfor. Det ved jeg ikke om har noget at sige?

Er der nogen der kan svare på dét, ville det være en kæmpe hjælp!!

Mvh

A. Weidemann

Originally posted by recruit
    Hvor meget vil du bruge et et macro objektiv???

Well.. Jeg tester for LaptopWorld, og der tager vi jo nærbilleder.. Som sagt skal de være krystalklare.

Så det er da alligevel en pæn håndfuld der skal tages.

Men altså, hvis det bliver for dyrt kan jeg godt undvære.. :P

Edit: Er det her godt til prisen?

Originally posted by Weidemann
    Jeg har bestilt et Canon EOS 400D, da jeg tager flere og flere billeder og jeg skal tage mange nærbilleder som skal være krystalklare.

Dvs at jeg selvfølgelig skal bruge macro funktionen..

Det kommer meget an på hvor tæt du skal på - hvad er det der skal tages billeder af, og hvor stor skal detaljegraden være?

Jeg tager primært indendørs billeder, men vil meget gerne også kunne tage billeder udenfor. Det ved jeg ikke om har noget at sige?

Hvis du skal tage mange indendørsbilleder og du ikke bruger blitz, så skal du se efter objektiver med en stor blændeåbning - helst ikke mindre end f2.8. Det vil ikke være noget problem at brge disse udendørs, du kan jo bare blænde ned for dem.

En (til tider) billigere løsning er at købe et godt opjektiv med en relativt stor brændvidde - derved er det ikke så kritisk om du kan fokuserer på meget små aftande, da du vil få forstørelsen via brændvidden.

Håber det kan bruges

/ask

Originally posted by jacobask

Det kommer meget an på hvor tæt du skal på - hvad er det der skal tages billeder af, og hvor stor skal detaljegraden være?

Jeg skal ikke voldsomt tæt på eller noget, det skal bare være, f.eks. af LED's på en bærbar, så man kommer tæt nok på og at detaljerne er i orden. Ikke ekstremt, bare lidt bedre end standarden.

Dvs. bedre kvalitet end dette billede:
    [Blocked Image: http://laptopworld.dk/assets/images/LG%20M1/Dioder%201.jpg]

Garanteret, men jeg må indrømme at jeg er newbie og kender ikke udtrykkene etc.. :P

Gider du ik smide et link til et sådan et objektiv som du snakker om, som passer til 400D? :)

• Et rigtigt godt (og meget billigt) objektiv er 50mm/f1.8 som kan fås til under 1K. Det er et rigtigt skarpt objektiv, men min fokusafstand er 45cm så det kan være at der skal croppes lidt for at få tingende forståret, men det går vel ikke noget hvis det er "små" billeder til web der skal bruges.

Du kan læse lidt om det her:

http://www.photozone.de/8Revie…ses/canon_50_18/index.htm

/ask

EDIT: too slow....

• Til det du skal fotografere skal du droppe at kigge på objektiv og i stedet købe et godt stativ så du ikke for rystede billeder.

Du kommer fint tæt på med standard optikken til sådan noget som det du snakker om her.

Smid kameraet på stativ og brug en rimelig lille blænde imellem 8 og 16, det vil give rimelig lang lukke tid hvilket ikke betyder noget når du har kameraet på stativ.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by recruit
    Hvad med et Canon EF 50 mm f: 1,8 II

Det skulle eftersigende tegne meget skarpt. Også er det jo meget billigt. Pris ca 750kr

Er det ikke det, der følger med?

Originally posted by _WHAT_
    Til det du skal fotografere skal du droppe at kigge på objektiv og i stedet købe et godt stativ så du ikke for rystede billeder.

Du kommer fint tæt på med standard optikken til sådan noget som det du snakker om her.

Smid kameraet på stativ og brug en rimelig lille blænde imellem 8 og 16, det vil give rimelig lang lukke tid hvilket ikke betyder noget når du har kameraet på stativ.

Okay.. Den gamle snakkede også noget om, at det var smart at bruge så ens billeder ikke bliver rystede, som du selv nævner! :)

Så må jeg bare have mig et stativ, hvis du mener at standard objektivet er godt nok. :)

Ellers må jeg jo opgradere på et senere tidspunkt, hvis jeg mener det er nødvendigt.

• Til det du skal fotografere er det længe fint nok og der er ingen brug til at bruge penge på andet. Du for helt sikkert mere ud af et stativ.

Originally posted by _WHAT_

Til det du skal fotografere er det længe fint nok og der er ingen brug til at bruge penge på andet. Du for helt sikkert mere ud af et stativ.

Okay :D

Tak for dit svar! Så må jeg ud og finde et godt stativ. :P

Det er vel noget man kan få i de fleste foto-butikker, går jeg ud fra? :)

Hvad jeg kender til er der ikke særlig mange danske fysiske butikker der forhandler manfrotto.

Men tit har forhandlerne udmærkede alternativer. Jeg havde dog købt min over nettet, det havde været noget billigere.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

Originally posted by celfa

Hvad jeg kender til er der ikke særlig mange danske fysiske butikker der forhandler manfrotto.

Men tit har forhandlerne udmærkede alternativer. Jeg havde dog købt min over nettet, det havde været noget billigere.

Okay.. :)

Så må jeg lige kigge efter et jo. ;)

• Jeg fandt det hos AC-Foto, til 151 € - ca. 1.124,- :)

Så må jeg have bestilt et. Det lader til at være en fin pris!

De der Ballhead's, koster jo næsten det samme som stativet. :|

Jeg fandt det hos AC-Foto, til 151 € - ca. 1.124,- :)

Så må jeg have bestilt et. Det lader til at være en fin pris!

De der Ballhead's, koster jo næsten det samme som stativet. :|

Haha velkommen i klubben :cheers:

Du finder sq hurtigt ud af at du kommer til at bruge RIGTIG mange penge på fotogrej.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Ja stativ og hoved i den gode klasse koster penge. Husk at du uden hoved af en art ikke kan bruge stativet til noget.

Nu ved jeg jo ikke lige hvor du holder til i verden men selv her i Herning har fotohandleren nogle manfroto stativer stående.

• LG right?

Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.

- Dwight Schrute (The Office)

Originally posted by celfa

Haha velkommen i klubben :cheers:

Du finder sq hurtigt ud af at du kommer til at bruge RIGTIG mange penge på fotogrej.

Frygtelig mange penge for at sige det pænt

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards