Nyt cam.. Compact eller SLR?

  • Solgte mit Z5 i sidste weekend. Jeg var ellers glad for det, men der var lidt lavvande i kassen, så solgte mens jeg stadig kunne få en god pris.
    Nu skal jeg have mit et nyt, for der sidder i min mobil kan jeg fandeme ikke leve med.
    Skal jeg finde noget tilsvarende igen, eller kan det virkelig betale sig at ofre de 5K+ et EOS 350D koster?
    Ville gerne prøve fotografering som hobby. Er sgu træt af at smide en formue i computere.

  • Jeg gik selv fra et Z3 til et canon EOS 350D. Hvilket jeg er meget glad for.
    Det kræver lidt tilvending. Da jeg ikke længere har så meget zoom som jeg havde i mit Z3. Jeg valgt DSLR da jeg godt kan lide at kameraet tager billedet med det samme. Og der er mange mulighedder med sådan et. Dog skal der arbejdes lidt mere med kameraet for at tage et godt billede, i forhold til et kompakt kamera. Men i den sidste ende er det jo fotografen som bestemmer hvordan billedet bliver.


    dog synes jeg også at du skulle kigge lidt på Canon Eos 400D.

  • Det kommer rigtig meget an på hvad du vil og om du virkelig har lysten til at lege med det. Hvis det ikke er noget du bruger ret meget så hold dig til et kompakt. Vil du gerne have flere muligheder tænke lidt over hvad du laver så køb et dslr.


    Du skal huske at et dslr ikke er et kamera man lige smider i lommen det kræver en lille taske alt efter udstyr og at man er villig til at tage det med :)


    Er egentlig kun dig selv der kan vurdere det.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Det kommer rigtig meget an på hvad du vil og om du virkelig har lysten til at lege med det. Hvis det ikke er noget du bruger ret meget så hold dig til et kompakt. Vil du gerne have flere muligheder tænke lidt over hvad du laver så køb et dslr.


    Du skal huske at et dslr ikke er et kamera man lige smider i lommen det kræver en lille taske alt efter udstyr og at man er villig til at tage det med :)


    Er egentlig kun dig selv der kan vurdere det.


    Kunne godt tænke mig at lege med... Mit gamle Z5 fyldte også pænt, men dog meget lidt ift. 350D (Som en kollega har). Men absolut noget jeg kan leve med.

  • Quote

    Originally posted by Maverick


    Kunne godt tænke mig at lege med... Mit gamle Z5 fyldte også pænt, men dog meget lidt ift. 350D (Som en kollega har). Men absolut noget jeg kan leve med.


    Jamen så er det jo bare med at finde ud af hvad du skal have... 350D vs 400D Husk at du også skal have noget glas til at sætte på huset.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by Maverick
    350D med optik til ca. 5K og 1K mere for ditto 400...


    Det er med kit optik ja og det er et godt udgangspunkt du skal dog huske at du har noget mindre zoom så end du havde med dit Z5.


    Z5 har så vidt jeg husker 12x optisk.


    Kit objektivet er et 18-55 hvilket giver 3,05x optisk.


    Du kan jo så heldigvis købe mere zoom efterhånden som du for sparet sammen eller finder ud af om det virkelig er det du vil lege med :)


    Jeg ville klart gå efter 400D hvis jeg var dig og du har mulighed for det. Der er lige lidt mere at lege med.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy


  • Yep, dog ikke noget jeg brugte. Trods Anti-Shake osv. var det ret svært at bruge - syntes jeg. Husk det blev brugt til familie-kom-sammen, plus lidt hardware pics her til siden.


    Vil godt give de der 5K for 350D. Især billederne af mine unger er vigtige for mig. Kan de blive bedre med sådan et cam er det sgu grynene værd. De tusins der er billigere kan jo også bruges til lidt tilbehør hvis det skulle vise sig værende nødvendigt. Tænker lige over dét - og hvor fanden jeg skal skaffe pengene fra... :clap:
    Well kan vente en måned eller to hvis der er nødvendigt...

  • Quote

    Originally posted by Maverick


    Yep, dog ikke noget jeg brugte. Trods Anti-Shake osv. var det ret svært at bruge - syntes jeg. Husk det blev brugt til familie-kom-sammen, plus lidt hardware pics her til siden.


    Vil godt give de der 5K for 350D. Især billederne af mine unger er vigtige for mig. Kan de blive bedre med sådan et cam er det sgu grynene værd. De tusins der er billigere kan jo også bruges til lidt tilbehør hvis det skulle vise sig værende nødvendigt. Tænker lige over dét - og hvor fanden jeg skal skaffe pengene fra... :clap:
    Well kan vente en måned eller to hvis der er nødvendigt...


    Husk det snart er jul det er jo en oplagt julegave :T


    En ting af helt sikkert det at kameraet reagere meget hurtigere gør at du vil fange nogle ting som ville være længe væk inden dit Z5 fik startet op :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_


    Husk det snart er jul det er jo en oplagt julegave :T


    En ting af helt sikkert det at kameraet reagere meget hurtigere gør at du vil fange nogle ting som ville være længe væk inden dit Z5 fik startet op :)


    Nu er det ikke alle der får så dyr en julegave :)


  • Hvordan regner du det der zoom ud??
    Den 70-300mm jeg har, hvor meget zoom svarer det så til?

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen


    Hvordan regner du det der zoom ud??
    Den 70-300mm jeg har, hvor meget zoom svarer det så til?


    55/18 = 3,05


    300/70 = 4,286


    Jeg mener at det er sådan.

  • Quote

    Originally posted by Angelus
    Du kunne evt. købt mit: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=74766&sid=
    det er jo en mellem ting, jeg skal af med det da jeg får et 350D på søndag. jeg har været meget glad for det her, det er et godt cam!


    Så kunne han lige så godt beholde det han havde i forvejen det er meget det samme.


    Nikon kommer med D40 ja men jeg vil ikke kalde det et attraktivt kamera det er en klasse under 350D. Hvis du skal op og have noget der lever op til på nikon siden skal du have et D80 også er prisen igen højere.


    Quote

    55/18 = 3,05


    300/70 = 4,286


    Jeg mener at det er sådan.


    Det er korrekt :)


    Quote

    Nu er det ikke alle der får så dyr en julegave Smile


    Hvis det er noget han skal have til at tage af billeder af ungerne er det jo noget man bliver enig med konen/kæresten om at det er det man skal have :) Så burde det næsten være muligt :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Hvis det er noget han skal have til at tage af billeder af ungerne er det jo noget man bliver enig med konen/kæresten om at det er det man skal have :) Så burde det næsten være muligt :)


    Hehe kan man selvfølgelig, så skal der baer laves noget lobbyarbejde først :))

  • Som du jo nok har erfaret i andre tråde og ka' se i min signatur, så har jeg skaffet mig et 400D + lidt glas og et batterigreb. Og jeg må sige at det er godt nok kræs og ja det fylder en del mere end mit tidligere S1 IS.
    Synes selv at det er en større udfordring og gi'r en masse muligheder for, at få taget nogle kanon gode billeder. Det kræver - som alt andet - at der skal øves og øves, før der kommer noget brugbart. Til gengæld så er glæden når det først "sidder i skabet" også yderst behagelig. :9xo
    For mit eget vedkommende, så har jeg købt en lækker fotorygsæk fra Tamrac Adventure 6 (5546), som er en genial ting, når jeg tøffer rundt og "skyder på alt muligt". [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/photosmile.gif]
    Det har også gjort, at jeg kommer lidt mere ud i naturen - isf. at sidde her foran "alteret" og det er jo ik' så ringe endda.


    Har købt nogle af tingene hos kamerashop.dk, som vist nok er det billigste sted for tiden. Men Platan Foto er også til, at tale med. Fik da presset prisen ned på batterigreb og 70-300'ern, så den svarede til det kamerashop tog. 8)
    Det skal så lige siges, at jeg ikke havde nogle cashproblemer (for en gangs skyld) da jeg sku' vælge. Så er det selvfølgelig noget nemmere. ;)
    Men jeg har ikke fortrudt mit køb - tvært om. :9xo


    Edit: Hvis jeg skal anbefale en rimelig billig løsning - så ta' et 400D og så et Sigma 17-70mm objektiv. Så er du nogenlunde dækket til at starte med. Prisen vil ligge på ca 8k.
    400D m/kit koster ikke meget mere end 350D - så hvis det sku' bli' aktuelt, så ville jeg vælge 400D.
    Et 400D + standard 18-55 koster ca. 5.700 kr som det billigste. Men jeg vill som nævnt mene, man får betydelig mere for pengene ved at købe et 400D hus + sigma 17-70mm.

  • Quote

    Nikon kommer med D40 ja men jeg vil ikke kalde det et attraktivt kamera det er en klasse under 350D. Hvis du skal op og have noget der lever op til på nikon siden skal du have et D80 også er prisen igen højere.


    Tjaa- måske nok, jeg syntes bare at de anmeldelser er ret gode og det er trods alt en helt ny model.


    Skal det være Canon ville jeg nok vælge et 400D, selv om det er lidt dyrere.

    AMD 4000+ / Notura NH-U12
    Abit KN8 SLI
    XFX 7900GT / Zalman VF900
    Kingston value 2 x 1G
    Tagan TG480-U15[
    Barracuda 7200.10 250G

  • Quote

    Originally posted by Lahnet


    Tjaa- måske nok, jeg syntes bare at de anmeldelser er ret gode og det er trods alt en helt ny model.


    Skal det være Canon ville jeg nok vælge et 400D, selv om det er lidt dyrere.


    Nu er de tjo ikke fordi du kan kalde 400D for en gammel model :)


    I mine øjne bliver D40 bare for skrabet en model den kommer så langt ned at man snart lige så godt kan købe et godt kompakt kamera.


    Bentzin snakker om den 17-70 eneste du for ud af den er lidt mere rækkevidde kvaliteten på den er ikke bedre end hvad du for med kitobjektivet som du for meget billigere med, så den løsning ville jeg helt sikkert vælge.


    350D kit hvis der skal spares
    400D kit hvis du er på god fod med fruen :))

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • #WHAT


    Vi er slet ikke uenige,


    D40 er et skrabet kamera.
    Jeg kalder vist ikke 400D for en gammel model, men D40 for en ny model.
    350D har dog et par år på bagen, men er stadig et supergodt kamera.


    Mon ikke det bedste ville være at begive sig ned i en rigtig fotohandel og prøve hvordan de føles i hænderne.


    Selv valgte jeg Sony A100, det føltes bare rigtigt for mig.


    I hvert fald held og lykke med købet.

    AMD 4000+ / Notura NH-U12
    Abit KN8 SLI
    XFX 7900GT / Zalman VF900
    Kingston value 2 x 1G
    Tagan TG480-U15[
    Barracuda 7200.10 250G