Dinitrogenoxid // (NOS til biler?)

  • Hmm.. Lidt fif fra andetsteds:


    Just a helpful hint. ALWAYS REMEMBER TO TURN THE NO2 OFF WHEN YOU ARE DONE.


    Had a friend of the family forget to turn off his bottle on his '69 Dodge Charger. When he went to start it back up the cylinders had filled with nitrous. It blew the heads clean off the engine. So be careful!


    reply til den..
    That is why you have RPM activated window switches and other safety equipment so that its only on when you want it to be.


    Sounds like he cheaped out on the system, and paid for it in the end.


    Næste runde:
    well, for one, you get a kit with a window switch suited for your car, such as on a camaro 2500-6500 rpm, on a mustang 2000-5600 rpm, then you also get direct port, or dry(sprayed thru intake), if you have a plastic manifold, the dry shot might blow your motor quicker than you think. next you decide what sort of shot you will be spraying, such as 50,75,125,etc. a 125 shot will give you some wehre between 130-150whp gain, and almost 175-200 rwtq gain, depending on car.you also want to get a purge, so as to clear your line of any non no2 air before you race, as it will spray, and nothing will happen, because its just putting in regular air.


    once you have it all set up, you go and tune it, because when you spray no2, more air gets into your cylinders, therefore you need more fuel, with a stock fuel pump, i wouldnt suggest mroe than a 125 shot. so you get it tuned, so that when the window switch is active, it dumps more fuel.


    now for the switches, one to ARM the system, a push button to purge, another switch for the bottle heater, and one for the opener, if you have an electric opener.


    now go have fun.


    Og så kom den lange besvarelse på overstående:

    Quote:
    Originally Posted by trance565
    well, for one, you get a kit with a window switch suited for your car, such as on a camaro 2500-6500 rpm, on a mustang 2000-5600 rpm, then you also get direct port, or dry(sprayed thru intake), if you have a plastic manifold, the dry shot might blow your motor quicker than you think. next you decide what sort of shot you will be spraying, such as 50,75,125,etc. a 125 shot will give you some wehre between 130-150whp gain, and almost 175-200 rwtq gain, depending on car.you also want to get a purge, so as to clear your line of any non no2 air before you race, as it will spray, and nothing will happen, because its just putting in regular air.
    Semi wrong. General rule of thumb is to have the N2O activate at WOT, that way you don't have it spraying during the time it takes for the RPMs to drop with the TB closed. Also, there are three main types of injection. Dry, wet, and direct port. Dry is where pure N2O is sprayed into the intake. These kits are the cheap ones, and are not recommended, as they lean out your A:F ratio quite a bit. Wet kits inject both N2O and a set amount of gas using special nozzles. These are favoured more as the additional gas stops the engine from leaning out. Finally, direct port is where there is a nozzle for each cylinder, and injects both gas and N2O, but allows much better distribution than a regular wet kit. These are not very common. Also, the reason behind a purge is to get rid of the gaseous N2O. It will work, just nowhere near as effectively as when the liquid is injected and then atomizes. It's not the same as regular air, as regular air contains around 20% oxygen, whereas as N2O contains 33% oxygen. Big difference.
    Quote:
    once you have it all set up, you go and tune it, because when you spray no2, more air gets into your cylinders, therefore you need more fuel, with a stock fuel pump, i wouldnt suggest mroe than a 125 shot. so you get it tuned, so that when the window switch is active, it dumps more fuel.
    Unless you have a decently built engine, I wouldn't even suggest a 125 shot. As for adding more fuel, that's what wet kits are for.
    Quote:
    now for the switches, one to ARM the system, a push button to purge, another switch for the bottle heater, and one for the opener, if you have an electric opener.


    now go have fun.
    Nothing wrong with that. By the way, it's N2O. NO2 would be Nitrogen Dioxide which has double the oxygen of Nitrous Oxide (Dinitrogen Monoxide).




    Hmm, ville være max cheaped out for mit vedkomne hvis jeg skulle lege med det, hmm, derfor vil jeg gerne kunne beregne en del på det så jeg undgår at ødelægge noget...

  • Quote

    Originally posted by Sajmon
    Nu er 6000 rpm heller intet problem for de fleste motorer, hvorimod 7000 er tæt på grænsen for meget andet end Honda og visse toyota modeller.


    Det kommer vel meget an på hvilken motor det er? En wankel motor tager da op imod de 10.000 rpm?

  • At regne på forhånd er ikke umuligt, men tæt på.


    Det nemmeste er at trække på tuneres erfaringer eller teste sig frem til et brugbart resultat.


    Hvilken bil snakker vi om?

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

  • Hvorfor montere du det ikke bare også fremviser nogle resultater eller en smadret motor ?.. Det er alt andet lige nemmere end at sidde her og blære sig med noget, som du tydeligvis ikke har styr på ..


    For at sige det på en anden måde - Dont do it!

  • Quote

    Originally posted by Jacob Hansen
    Hvorfor montere du det ikke bare også fremviser nogle resultater eller en smadret motor ?.. Det er alt andet lige nemmere end at sidde her og blære sig med noget, som du tydeligvis ikke har styr på ..


    For at sige det på en anden måde - Dont do it!


    Haft en dårlig dag Jacob?


    Kan ikke se hvad du føler dig truet af, jeg spørg hvorledes det hænger sammen, og søger ekspertise til hvorledes det udføres, da det kunne være sjov at få prøvet..


    - Og nej, er slet slet ikke sikkert jeg gør det, kender ikke engang prisen på Racal endnu.

  • Jeg vil anbefale dig én af to ting:


    - Droppe det
    eller
    - Finde en professionel der kan rådgive dig og montere det for dig


    Med så begrænset viden du har, så ender du med 99% sikkerhed med en smadret motor.


    Når lattergas tilføres forbrændingen, spaltes NO2 via termisk dekomponering til N (nitrogen) og 2x O (oxygen). Mange tror fejlagtigt at lattergas kan brænde - samme tror mange med rent ilt - men det eneste det gør, er at tilføre ilt til forbrændingen.
    Og har man fulgt bare lidt med i folkeskolen, så burde man vide hvor meget det har at sige.


    Ulempen er, at der frigives utrolig meget varme på meget kort tid. Dette kan resultere i at stemplerne faktisk mere eller mindre smelter og bliver ødelagt. Det kan også resultere i at motoren springer i luften - hvis man er helt uheldig.


    Mange bruger stempler og pejlstænger af smedejern, da det kan klare den ekstra varme. Ting som pakninger osv. skal også skiftes til noget der kan klare varmen.

  • http://www.autobremsen.dk/Tuni…icks/lattergas/latgas.htm


    De NOS anlæg Autobremsen sælger starter vidst fra 8000kr og op... at lave anlægget selv er måske sjovere i og med man får et projekt ud af det, men nogle gange må man lige knibe sig selv i armen og tænke fornuftigt (og realistisk)...


    Som nævnt er NOS bare fattigrøvstuning da man f.eks. kan hive 80hk ud af en gammel 1,3'er for de der ~10-15k. Motoren holder dog nok ikke til det særlig længe...


  • Det er ikke NO2, men N2O..

  • Jeg mødte engang en Citroën AX med NOS - den havde 130hk når han skød den af.. Normalt vist kun et par og 50..


    Når vi nu snakker omdrejninger, så kan min kammerats mors Suzuki Alto tage 11.000 omdrejninger.. Det er ren galskab.. Jeg er dog ikk sikker på hvornår omdrejningsbegrænseren slår ind..


    Iøvrigt en meget dejlig detalje så toppen ikk flækker.. Med mindre den fungerer som i min kammerats Rover 620Ti - der lukker den bare for benzinen.. Så tager det et par sekunder før den tager ved igen.. DET er frustrerende..!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Originally posted by Grus
    Når vi nu snakker omdrejninger, så kan min kammerats mors Suzuki Alto tage 11.000 omdrejninger.. Det er ren galskab.. Jeg er dog ikk sikker på hvornår omdrejningsbegrænseren slår ind..


    Jeg tror nu ikke du overhovedet skal regne med den kan tage 11.000 rpm.


    Det kan godt være nålen har været deroppe af, men det er ikke det samme som at motoren tager dem. :oops:

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....


  • Nej nej da, forstod godt resten, men kom ikke som en overraskelse, hvilket også bør fremstå af tidligere svar, eller hmm, kan være det er andetsteds jeg har skrevet det, men om supplerende radiator til motoren måske kunne klare tricket.. - Men tænk dig da om "hvis man bare har fulgt lidt med i folkeskolen bør man vide hvor meget det har at sige", og du så laver fejl, som umuligvis kan være tastefejl, well, det fremstår lidt spøjst.. :\


    - Ik' personligt, men sårn virker det altså her nu... Og bemærk venligst at windows timeren står på fredag kl.21:40 - altså 7 timers druk, kun afbrudt af aftensmad med tweak.dk chat, for efterfølgende enten at resultere i diskoteksbesøg eller sovning..

  • Quote

    Originally posted by M.Beier


    Nej nej da, forstod godt resten, men kom ikke som en overraskelse, hvilket også bør fremstå af tidligere svar, eller hmm, kan være det er andetsteds jeg har skrevet det, men om supplerende radiator til motoren måske kunne klare tricket.. - Men tænk dig da om "hvis man bare har fulgt lidt med i folkeskolen bør man vide hvor meget det har at sige", og du så laver fejl, som umuligvis kan være tastefejl, well, det fremstår lidt spøjst.. :\


    - Ik' personligt, men sårn virker det altså her nu... Og bemærk venligst at windows timeren står på fredag kl.21:40 - altså 7 timers druk, kun afbrudt af aftensmad med tweak.dk chat, for efterfølgende enten at resultere i diskoteksbesøg eller sovning..


    Hvad er der underligt i det? Jeg fik skrevet NO2, og derfra skrev jeg bare hvad det blev delt op i ved dekomponering.


    Det jeg synes er mærkeligt, er at folk altid skal komme med undskyldningen: "jeg har været på druk".


    For at svare på det med den ekstra radiator, så vil det ikke kunne hjælpe så skide meget, da varmen er så intens.
    Kender endda en som slagtede et par stempler som følge af blot 5 sekunder lattergas.


    Man er nødt til at bruge nogle dele som kan holde til varmen, ellers ender man med en død motor.

  • Ingen undskyldning, men en begrundelse hvorfor jeg siger det direkte..


    Var en være gang vrøvl du skrev, du begrundede en process som reelt foregår på en anden vis, og tilføjer tilmed at det er basal folkeskolestof, dog ikke i helt denne sammenhæng.. Hvilket fremstår som værende yderst upassende idet du ikke er sikker i dit stof..


    - Siger ikke jeg er klippesikker i det, men siger det fremstår ikke skide velovervejt..


    Den termiske konduktivitet i vand er SUPER høj, så tvivler på det er et realistisk scenarie..


  • Hvad snakker du om nu?


    Du har tidligere udvist tegn på at du ikke ved særlig meget om biler, men alligevel er du sikker på at en ekstra radiator vil hjælpe?


    Jeg kan da sige det én gang mere: Varmeudviklingen når N2O tilsættes, er så intens at bilen ikke når at få nok køling. Og hvad har det med vand at gøre? Ved ikke om du ved det, men der er sgu ikke vand ikke ved stemplerne.. Så ville der ihvertfald ske sjove ting - eller rettere, der ville ikke ske en skid, da motoren ikke særlig gerne ville køre.


    Nogle højtydende biler køler stemplerne ved at sprøjde olie på undersiden af dem, men ikke vand.


  • Der vil jeg give Happy^ ret - en ekstra radiator ville ikk hjælpe en flyvende fis. Da vandet i kølesystemet ganske enkelt ikk kommer hurtig nok rundt til at flytte al den varme der kommer så pludseligt - så er det lige meget om du har en eller 2 eller for den sags skyld 5 radiatorer ekstra.. Hvis kølevandet ikk når at komme igennem dem bliver det heller ikk kølet..


    Det eneste der ka hjælpe en smule er som Happy^ også sagde, undersmøring af stemplerne med olie, så de bliver kølet.. Det er de færreste "normalt-ydende" biler der har det så vidt jeg ved. Det ligger kun i de højere klasser så som min VR6'er eller turbo-biler, hvor motoren er født med trykladning og som følge deraf ska ku klare noget ekstra varme..

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Når nu M.Beier kan få fat i alt, og han tidligere har erfaringer med LN2, kan han måske lave en kombination, så reservoir eller ekstra radiator bliver overflødig. :)


    Godt min 2,0 HDi er hurtig nok til at nappe alle de små benzin pimps i lyskrydsene, når den lige er blevet varm først! :hb:

  • Quote

    Originally posted by mag|c
    Når nu M.Beier kan få fat i alt, og han tidligere har erfaringer med LN2, kan han måske lave en kombination, så reservoir eller ekstra radiator bliver overflødig. :)


    Godt min 2,0 HDi er hurtig nok til at nappe alle de små benzin pimps i lyskrydsene, når den lige er blevet varm først! :hb:


    Ville så være temmelig farligt :P - Og temmelig dyrt..


    Men primært farligt, tror det ville "pop da hood" (staveplade?) temmelig kraftigt, idet 50 liter nok ville fordampe på få minutter, og 50 liter udgører mere end 31m^3 gas.. ;)


    - Men, i henhold til alm vandkøling af biler som jo har været anvendt i lang tid, er det så ikke en blok de afkøler bl.a stemplerne?? Og såvidt jeg husker bliver en radiator på en bil typisk LANGT over kogepunktet, så noget varme fjerner de unægteligt, hvis man fordobler kølearealet, må køle effekten nødvendigvis stige.. Og det med vandflowet, den har jeg meget svært ved at tro på må jeg nok erkende..


    EDIT: Iøvrigt, damn hva mon sådanne pumpe ville sige til det??? :) - Tror ikke den ville sige noget som helst, idet den ikke ville fungere.. :roller:

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    - Men, i henhold til alm vandkøling af biler som jo har været anvendt i lang tid, er det så ikke en blok de afkøler bl.a stemplerne?? Og såvidt jeg husker bliver en radiator på en bil typisk LANGT over kogepunktet, så noget varme fjerner de unægteligt, hvis man fordobler kølearealet, må køle effekten nødvendigvis stige.. Og det med vandflowet, den har jeg meget svært ved at tro på må jeg nok erkende..


    Hehe.


    Nej du ved faktisk virkelig ikke noget om det emne du har kastet dig ud i her, kan man godt se...


    Kølevandet i en bil, ligger på 78-84 grader, altefter hvor producenten har sat termostaten til at åbne.


    Alle biler nyere end sidst i 60'erne har en vis overkapacitet i kølesystemet, således at den effekt motoren har i værste belastningstilfælde + 20% kan fjernes ved hjælp af køleren.


    For at kunne holde en så konstant temperatur på hele motoren som muligt, tilføjer man så en termostat som har 2 funktioner.


    1. Når en motor er kold, vil man af praktiske årsager, gerne have den op i optimal arbejdstemperatur på de 78-84 grader. Det er både på grund af alle de bevægelige deles tolerancer, samt optimal driftøkonomi, men også for at der f.eks kommer varme i kabinen så hurtigt som muligt. Termostaten vil derfor typisk være helt lukket de første 1-3 minutter motoren arbejder.


    2. Når en motor er varm, skal termostaten regulere hvor meget vand som cirkuleres ud i køleren og derved stabiliseres temperaturen på motoren. Termostaten vil derfor i denne fase, stå og pendle op og ned i lukkeareal.


    2a. Man kan få to undtagelsestilstande som de to ovenstående tilfælde ikke dækker.


    For det første er der stilstand af bilen hvor der ikke er nogen fartvind til at køle motoren, hvor den påmonterede blæser så træder ind - typisk køkørsel eller bare at man holder stille i et lyskryds i lang tid.
    Der vil typisk sidde en temperaturbestemt tænd/sluk funktion (det hedder også en termostat) som starter blæseren hvis motoren er over x antal grader varm - typisk omkring 105 grader celcius. Dette er normalt den højeste temperatur vandet i motoren overhovedet når.


    For det andet er der bjergkørsel hvor motoren belastes hårdt, uden det går hurtigt nok til at fartvinden kan køle - og her vil blæseren igen træde ind. Sker det i længere tid, eller belastes motoren hårdt nok, vil den koge over fordi ikke engang det airflow blæseren laver, er nok.





    En motors kølekanaler er konstrueret ud efter hvor meget effekt den givne konstruktion kan tænkes at have, og vil som følge heraf ikke kunne overføre nok varmeeffekt inde fra forbrændingskammeret og ud i vandet, til at et uendeligt antal kølere ville hjælpe.
    Motorer med trykladning i form af kompressor eller turbo, har gerne olieafkøling af stemplerne for at fjerne noget af den varmeeffekt som vandet ikke kan komme ind til.
    Det er i realiteten kun 2 eller 3 stempelringe i 1½ mm højde som "rører" ved cylindervæggene hele tiden - og det med en oliefilm imellem - så det er ikke alverdens varme som man kan overføre til kølesystemet fra stemplerne. Som følge heraf, er stemplerne også den del i motoren som lever det hårdeste liv med hensyn til rystelser og termiske påvirkninger.


    Tag så det faktum at du frigiver 4-6 gange så meget varmeeffekt med NOS på samme rumfang, dvs topstykke- og stempelareal, samt cylindervæggene hver gang stemplet er på vej op eller ned - men der minimeres den varmeeffekt drastisk idet blandingen ikke er ret meget komprimeret i de to tilfælde.
    Igen - det er stemplerne det går hårdest udover, og i 99 ud af 100 tilfælde også dem det går galt med for folk der bruger NOS i deres motor.


    Summa summarum er at den enorme mereffekt der er i NOS, kun har de skide 3 stempelringe og en oliefilm at vandre igennem - og det lader sig bare IKKE gøre hurtigt og effektivt nok til at man køle sig ud af det med vandkøleren på bilen.
    Ej heller hjælper det en hujende papfis at smide en buffer på, i form af et reservoir.


    Som sagt før - leger man med NOS, så lytter man til andres erfaringer, spørger en fagmand, eller lader selvsamme fagmand køre sættet ind for de penge det nu koster.


    Man kan ikke regne sig frem til det uden at kende en masse til motorer og termodynamik og stemplernes masse kontra udvidelse ved x belastning osv osv osv.


    Du kan allerhøjest sjusse dig frem til det, eller "gætte" på almindeligt dansk.


    Quote

    Originally posted by M.Beier
    Men primært farligt, tror det ville "pop da hood" (staveplade?) temmelig kraftigt, idet 50 liter nok ville fordampe på få minutter, og 50 liter udgører mere end 31m^3 gas.. ;)


    Bare for eksemplets skyld, vil en 2 liters benzindrevet sugemotor som tager 5000 rpm (høj motorvejshastighed), cirkulere og bearbejde ca 5 kubikmeter gas i minuttet, altefter effektivitet. Med "gas" menes 14,6 dele luft og 1 del benzin som forbrændes og omdannes til udstødningsgas.
    Kør så en tur på 10 minutter.....
    Tag så en langtur i en bil....


    Er der noget at sige til man gerne vil have biler til at bruge mindre brændstof? :boxing:

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

    Rettet 2 gange, sidst af Sajmon ().