Dinitrogenoxid // (NOS til biler?)

  • Hmm, det var da trist :(


    Er vandet virkelig ikke varmere? - Når man fyrrer op for proppen på køleren kommer der jo de syge dampe op hvis man lige har haft motoren tændt, af samme årsag står der det skal gøres med kold motor..


  • Sådan som jeg ser dit indlæg, så går NOS kun ud på at tilføje O2 til forbrændingen, således at den kan forløbe hurtigere/bedre.


    Mit spørgsmål ligger så i, hvorfor man bruger N2O - og ikke bare rent O2? Det ville da virke langt bedre, da motoren så vil få 3 gange så meget oxygen? Eller ville det være for meget for motoren, ville den simpelthen brænde sammen?

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Originally posted by Dare_Devil


    Sådan som jeg ser dit indlæg, så går NOS kun ud på at tilføje O2 til forbrændingen, således at den kan forløbe hurtigere/bedre.


    Mit spørgsmål ligger så i, hvorfor man bruger N2O - og ikke bare rent O2? Det ville da virke langt bedre, da motoren så vil få 3 gange så meget oxygen? Eller ville det være for meget for motoren, ville den simpelthen brænde sammen?


    Det vil kort sagt eksplodere ;) Du kan slet ikke styre rent ilt og en forbrænding - det går helt amok.


    Sammenlign det med en brand i et hus - hvis der var 100% ilt tilstede og ikke de normale 21% i atmosfæren, så ville det hus være væk på få sekunder. Det et ret ekstremt.


    Ydermere, så vil du på ingen måde kunne fjerne den varme der ville blive udviklet, det er i forvejen meget intenst med NOS, og med ren ilt, så ville du stå med en smeltet klump jern bagefter ;)

  • Okay.. :).. Men det er ikke muligt bare at lede begrænsede mængder ind? Således at det blandes sammen med benzin og luft i kaboratoren? :P.. Det ville da være meeeget smartere :P

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Originally posted by Dare_Devil
    Okay.. :).. Men det er ikke muligt bare at lede begrænsede mængder ind? Således at det blandes sammen med benzin og luft i kaboratoren? :P.. Det ville da være meeeget smartere :P


    Som Sajmon pænt skriver: Det er stadig meget svært at styre.


    Der er ikke uden grund at ilt og acetylen blandet er noget folk frygter - ihvertfald dem der ved hvad det er.


    Det bruges i skærebrændere, og tager man det derfra og blandet det 1:1 i en pose, bøtte eller andet, og sætter ild til det, så giver det et ekstremt brag. Det skal ikke engang være lukket inde i en massiv kasse eller noget - et papkrus eller papkasse er nok.


    Og det er simpelthen ilt der reagerer så hurtigt med acetylen, at forbrændingen sker så ekstremt hurtigt.


    Så derfor: Ren ilt og ild er no-go.

  • Quote

    Originally posted by Dare_Devil
    Okay.. :).. Men det er ikke muligt bare at lede begrænsede mængder ind? Således at det blandes sammen med benzin og luft i kaboratoren? :P.. Det ville da være meeeget smartere :P


    tjae hvis man vil smelte stempler fast i sin motor og se ventilerne fyre op gennem motorhjelmen så er det vel smart nok.......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.