søger en lille turbolader...?

  • Quote

    Originally posted by NiEn
    ja som sagt søger en lille turbolader, nogen der ved hvor små man kan få dem ?
    har søgt lidt på google men har ikke rigtigt fundet noget


    Turbolader til hvad ? Men kig ind hos batteribyen.dk - de har ladere til en masse forskellige ting
    - til rimelig billig penge og sender fragtfrit. Desuden super service og support ! :9xo
    Minder mig om, at jeg skal ha' købt et ekstra batteri til mit EOS 400D kamera. Det har han også til meget billige penge. 8)

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Turbolader til hvad ? Men kig ind hos batteribyen.dk - de har ladere til en masse forskellige ting
    - til rimelig billig penge og sender fragtfrit. Desuden super service og support ! :9xo
    Minder mig om, at jeg skal ha' købt et ekstra batteri til mit EOS 400D kamera. Det har han også til meget billige penge. 8)


    åh ellers en fin side :D men ikke sådan en turbolader jeg mente, sådan nogen som man smider på en motorcykel eller bil.som så giver lidt ekstre HK. søger en så lille model som man overhovdet kan få, eller en beskrivelse af hvordan kompressor virker i biler.

  • sku bare se hvor små man kan få dem, da jeg går med en tanke om at bygge en på en scooter, men hvilket nok vil blive svært hvis de kun kan fås ned til 200 hk, ellers skal man jo prøve med noget crompressor halløj

  • Quote

    Originally posted by NiEn
    sku bare se hvor små man kan få dem, da jeg går med en tanke om at bygge en på en scooter, men hvilket nok vil blive svært hvis de kun kan fås ned til 200 hk, ellers skal man jo prøve med noget crompressor halløj


    "Fås ned til 200HK?" Hvad snakker du om? Hvis vi nu siger at du på mirakuløs vis får lavet en manifold (eller to, faktisk) til din scooter (med 5HK) så du får turbo på den, tror du så den får 205HK? Turboer inddeles ikke efter hvor mange heste de giver, da det er helt og holdent afhængigt af den motor den monteres på. De 200HK må være givet ud fra en standard motor af en art. Hvis det er fastlagt hvilken motor der er tale om, kan man inddele efter hvor stort ladetryk turboen kan levere, men det er så det. Jeg tror ikke du finder en tabel på scooter motorer.


    Noget helt andet er at du ikke kan montere turbo på din scooter medmindre den har indsprøjtning. For at en karburator skal kunne levere benzin skal der være et vakuum på indsugningssiden. Hvis du monterer turbo bliver det lige modsat, altså et overtryk. Ellers skal du ud og investere i specielle karburatorer der kan klare overtrykket - men de fås næppe i de størrelser du skal bruge. Du vil få samme problem med en kompressor. Og den kan jeg heller ikke umiddelbart se hvordan du skulle kunne montere - så vidt jeg ved går krumtappen ikke ud af huset på sådan en scooter, og der er vel ikke noget andet remtræk af nogen art?

  • Quote

    Originally posted by NiEn
    jo jo det er også rigtigt, men sådan en turbo jo ikke ikke just lille. altså den fylder meget,


    Pladsen bliver nok det mindste af problemerne. Problemet bliver at få lavet indsprøjtning eller skaffe karburatorer der kan køre på blæsere - uanset om det er turbo eller kompressor. Og igen, så tror jeg ikke der noget sted at finde træk til en kompressor.


    Ellers skulle det være et sæt til en motorcykel, men husk at du kigger nok på beløb mellem 20.000 og 30.000kr. Manifold til udstødning, indsugning, indsprøjtning, styring.

  • En anden mulighed er at prøve og lege med lidt lattergas.. Kig her : http://www.skagen-pocketbike.d…d6b4f17e80e4011e703b19623


    Det er noget nemmere og montere. og også en hel del billigere i første omgang.. hvor godt det virker skal jeg ikke kunne sige da jeg ikke har prøvet det.. der er nogen der siger det er skide godt, andre der siger de ikke har fået det til at virke ordentlig.. Smag og behag vel, og der er vel ikke andet for end selv og teste det hvis man har lyst til det


    BTW siden er lidt langsom

  • Jeg om nogen, ved nok en ting om 2T motoerer. Og jo, det kan faktis godt lade sig gøre at smide smide en kompressor på maskinen.


    Dog kræver det bare man får en anden type karburator, og man også sætter den under tryk så der er tryk på begge sider af karburatoren.


    Dog vil effekten du får ud af de være minimal, da det bare svarer til at sætte en expantions udstødning der passer perfekt med cylindrens porttider på. (Altså der bliver bare skuppet så meget blanding ud gennem udst porten som overhoved mulgit, som en ordenlig udst også sørger for)


    Så der er faktis ikke noget at hente. :roller:


    Dog har jeg set et ydelses tiltag med en turbo da det kan sætte motoren uder endnu større tryk end en passende expantions udst kan. (43hk på en 125ccm motor)


  • 125cc motorer til Roadracing har typisk 60-70hk - og til Motocross ligger de omkring 50 med konventionel tuning, dvs ekspansionsudstødning og ret aggressive port tider.


    Men lige for at slå EN ting fast med 2-takts motorer, så er trykladning IKKE mulig uden der er drejeventil eller på anden måde en tvangsregulering af lufttilgangen. En 2-takts motor har skiftevis overtryk og undertryk i krumtaphuset hele tiden, og de så ofte brugte membranblade kan IKKE styre den slags hvis man tryksætter dem på ydersiden.


    Og med hensyn til karburatorer, kan man sagtens bruge en normal model som ikke er forberedt til tryk - man sætter den bare på sugesiden af turboen, med de ulemper det afstedkommer. F.eks vil det ikke være muligt at sætte ladeluftkøler på, og gasresponsen vil blive ret dårlig.
    Turboens tætningsringe skal desuden være specielle, da de skal kunne tåle at være badet i benzindampe hele tiden.


    Jeg vil kalde turbo på en 2 takt scooter for et 100% dødfødt projekt, medmindre du er parat til at bygge din egen motor fra bunden.

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....