Er du Lastbilchauffør?

  • Hey


    Jeg er godt træt af min nuværende situation, så jeg overvejer at tage kørekort til lastbil + hænger og de sikkerhedskurser der kræves.
    Så jeg ville høre dig/jer om livet, arbejdstider, løn, arbejds forhold, job muligheder og andet der følger med som lastbilchauffør.
    Det er jo temmeligt dumt at bruge penge på kortet, hvis det viser sig at være et dumt valg.
    Jeg håber at i kan hjælpe mig på vej.

  • job muligheder : meget nemt at få et , der er mangel på chauffør


    løn : de fleste steder i følge overenskomst med 3F


    jobbet : mange timer (10-12) om dagen i danmark , udland : væk 1-5 uger , for de fleste 1 uge =5-6 dage


    gode kurser : truck , farlig gods , temp følsom gods

    Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

  • Min stedfar er vognmand og kører selv lastbil.
    Han kører kun i DK.
    Hans arbejdstid er ofte noget ala 4-18 hver dag, nogle gange kortere, andre gange længere tid.


    Dengang han arbejdede for et andet firma fik han ca 26-30.000 kr i måneden, men så var han heller ikke hjemme hver dag.

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Hva jeg har hørt fra lastbilchauffører, så er det ofte et spændende arbejde, men også meget nedslidende i længden...


    Det værste er familien.. man er som regel aldrig hjemme


    vrøvl.. ikk efter de nye køre tider..

  • Quote

    Originally posted by Niller


    vrøvl.. ikk efter de nye køre tider..


    Muligvis ikke i DK, men i andre lande kan lastbilschaufføre være længe væk jo.


    F.eks. amerikanske "truckere" hvilket jo nok er lidt anderledes end arbejdet her i lille Dk.


    Og det gælder jo os hvis man ska køre fra DK til et eller andet land i Europa...Det kan jo tage lang tid

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by Niller


    vrøvl.. ikk efter de nye køre tider..


    Tænkt dig lige om inden du udtaler dig... det er på ingen måde vrøvl


    Men ka se de andre allerede har argumenteret for mig, så det behøver jeg vist ikke :))


    Ud over det, så er det en udtalelse fra en lastbilchauffør, så det er bestemt ikke vrøvl

  • Lønnen er dårlig set i forhold til arbejdsbetingelserne ... Jobbet er røvsygt ... Hvem fanden syntes det er fedt at køre lastbil ? ... Ja, den første time ... meen ... At gøre det konstant ... Wee ... Virkelig noget der kræver hjerne ... :crazyeyes:


    Men der er gode jobmuligheder ... hvorfor mon ? :$

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Lønnen er dårlig set i forhold til arbejdsbetingelserne ... Jobbet er røvsygt ... Hvem fanden syntes det er fedt at køre lastbil ? ... Ja, den første time ... meen ... At gøre det konstant ... Wee ... Virkelig noget der kræver hjerne ... :crazyeyes:


    Men der er gode jobmuligheder ... hvorfor mon ? :$


    Nogen syns det er fedt at komme rundt i forskellige lande... ved ikke præcis hvad man laver ud over at køre, men det er altså ikke bare i bund med gassen og derudaf, man ska jo også lige ha styr på hva der ska ske når varen ska afleveres...

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Lønnen er dårlig set i forhold til arbejdsbetingelserne ... Jobbet er røvsygt ... Hvem fanden syntes det er fedt at køre lastbil ? ... Ja, den første time ... meen ... At gøre det konstant ... Wee ... Virkelig noget der kræver hjerne ... :crazyeyes:


    Men der er gode jobmuligheder ... hvorfor mon ? :$


    Nu er der jo ingen grund til at svine andre mennesker til på den måde, og hvis det er alt hvad du har at bidrage med, hvorfor så i det hele taget bruge tid på at skrive et indlæg?


    For nogen er det en livsstil, og det er ikke alle der kan finde sig i at opholde sig det samme sted dag efter dag livet igennem. Jeg kender et par stykker der kører lastbil både indenrigs og udenlands, og de er begge nærmest afhængige af det. Det giver dem åbenbart en anden frihedsfølelse end f.eks. at stå på en eller anden fabrik, og de har det godt med deres arbejde.


    De gode jobmuligheder er der jo bl.a. fordi, at der er brug for at få flyttet varer fra et land til et andet, og jo flere penge der bliver brugt i de enkelte lande, jo større transportbehov er der.

  • nå okay.. i ser den på den måde.. altså eksport.. jeg snakker jo bare hvor man tømmer containere og krane osv.. fordi du skal jo holde dine køre hviletider og der er også noget med 48Timer i weekenden hvor du ikk må køre.. eller sådan noget...


  • Jeg har kørt lastbil, men bevares ... Hvis der er nogen der syntes det er fedt at bruge deres liv på, så dem om det. Efter min mening, så er det kun noget man laver af mangel på bedre i kortere perioder eller også fordi man ikke kan finde ud af andet.


    Nu står valget for de fleste mennesker heldigvis ikke mellem "frihed" i en lastbil eller arbejde på fabrik.


    Ja, de gode jobmuligheder er der i stor grad også fordi RIGTIG mange er af samme mening som mig ... i længere tid af gangen, så er det de færeste som gider det. De fleste vil mere med deres liv. Men ja, kender også nogle som er lykkelige når de kører lastbil.

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Lønnen er dårlig set i forhold til arbejdsbetingelserne ... Jobbet er røvsygt ... Hvem fanden syntes det er fedt at køre lastbil ? ... Ja, den første time ... meen ... At gøre det konstant ... Wee ... Virkelig noget der kræver hjerne ... :crazyeyes:


    Men der er gode jobmuligheder ... hvorfor mon ? :$


    Hmm.. prøv at sige det til min stedfar.. han synes "sjovt" nok at det er det bedste job i verden :pokey:
    Angående de køre/hviletids regler, så er det godt nok noget af det værste regeringen har fundet på for nyligt. Det burde godt nok aldrig have blevet vedtaget.
    Håber sq at de får lavet det om, inden at chaufførerne strejker :boxed:

  • Tror li jeg vil bidrage til diskussionen med endnu et eksempel fra USA og andre lande hvor trucker livet er udbredet...


    Det mange chaufføre kan li i deres lastbils job er sammenholdet med andre chaufføre...De har jo deres truck som deres kæreste eje og for dem er det både en indtægtskilde så vel som livstil og hobby.


    Det jo al det der med at style sin lastbil (hvis man ejer sin egen) og ja, som andre siger, livet på vejen med nye omgivelser hele tiden :9xo


    Jeg kan til et vis punkt godt følge denne slags folk og deres interesse, og kunne godt tænke mig at komme med en rigtig amerikansk trucker i et stykke tid for at opleve deres hverdag. Men tvivler så på det var noget jeg personligt ville gøre karriere i. :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • De lastbilschauffører jeg kender holder af deres job, og ville ikke bytte det. Det at du ikke synes det er sjov, betyder jo ikke at alle andre ikke synes det er sjovt...


    EDIT:
    Kom lige i tanke om, at jeg har gået på efterskole med en som ville være lastbilschauffør. Han har aldrig været i tvivl om hvad han ville, han skulle bare ud og køre lastbil. Hans brødrer gør det samme.

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Jeg har kørt lastbil, men bevares ... Hvis der er nogen der syntes det er fedt at bruge deres liv på, så dem om det. Efter min mening, så er det kun noget man laver af mangel på bedre i kortere perioder eller også fordi man ikke kan finde ud af andet.


    Nu står valget for de fleste mennesker heldigvis ikke mellem "frihed" i en lastbil eller arbejde på fabrik.


    Ja, de gode jobmuligheder er der i stor grad også fordi RIGTIG mange er af samme mening som mig ... i længere tid af gangen, så er det de færeste som gider det. De fleste vil mere med deres liv. Men ja, kender også nogle som er lykkelige når de kører lastbil.


    Der er jo stadig ingen grund til at se ned på andres valg af erhverv. Du bliver jo heller ikke set ned på fordi du ikke har valgt en akademisk uddannelse. Og det kan godt ske, at du mener man kun laver det fordi man, i en periode, ikke kan finde andet arbejde eller fordi man ikke kan finde ud af andet, men måske det er på tide du smider skyklapperne, og ser tingene fra en lidt anden vinkel.


    Mange mennesker vælger deres job fordi de kan lide det, og fordi de gerne vil beskæftige sig med det evt. resten af deres tid på arbejdsmarkedet. Nogen vælger også arbejde efter lønnen, og det skal de så have lov til selvom løn reelt set ikke bliver betragtet som en motivationsfaktor.




    DiRtBaG: Hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig ned og undersøge lønnen på området, hvilke love og regler der er gældende, arbejdstider samt arbejdsforhold og i den forbindelse er det en god idé at kontakte den fagforening de fleste firmaer har overenskomst med. Du kan også tjekke jobannoncer ud, for at finde ud af præcist hvor stor efterspørgsel der er på området. Det er samtidig vigtigt, at du gør op med dig selv, om du vil køre i eller udenfor Danmark, og hvordan du vil have det med livet på landevejen og det at være langt væk hjemmefra. Har du familie (kone, kæreste, børn) vil det også være ret fornuftigt at inddrage dem i beslutningen, da du ved udlandskørsel er væk i kortere eller længere perioder.

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Der er jo stadig ingen grund til at se ned på andres valg af erhverv. Du bliver jo heller ikke set ned på fordi du ikke har valgt en akademisk uddannelse. Og det kan godt ske, at du mener man kun laver det fordi man, i en periode, ikke kan finde andet arbejde eller fordi man ikke kan finde ud af andet, men måske det er på tide du smider skyklapperne, og ser tingene fra en lidt anden vinkel.


    Hvis man er tilfreds med sit arbejde, så er man ligeglad hvad andre syntes. Min mening om det område er dannet ud fra mine erfaringer. Hvis jeg syntes at det er et arbejde for klaphatte, så er det jo det. Alle kan sige det om et eller andet de har arbejdet med ... Hvis de ikke kan det, så er det sgu nok bare fordi de ikke har prøvet så meget. Før eller siden, så ender næsten alle sgu nok med at prøve noget som de syntes er et arbejde for mindre begavede folk.


    Smide mine skyklapper og se det fra en anden vinkel ? ... Som ikke er mine erfaringer ? ... javel ja ... Skal jeg se tingene fra din side af som ingen erfaring har på området og kun har hørt fra nogle du kender som godt kan li det ? ... Har vist skrevet at hvis folk vil det, så lad dem ... Min mening om det er min mening om det ... Sådan er det jo bare. Hvad folk arbejder med rager mig sgu egentlig en høstblomst.