Nr. på penge seddeler

• Hey...

Er det ikke noget med hvis man har det Nummer der står i ventsre hjørne af en pengeseddel at man så kan få en "ny"... eller noget i den retning... :O

Lyder måske dumt.. men ikke noget ot tak

• Tror bare, at nummeret er for at gøre hver eneste seddel unik?

Har dog aldrig hørt om det du siger :/

EDIT: ok, i was wrong :D

(\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Rettet en gang, sidst af TheSnake ().

• Mener jeg så det "problem" i rene ord for pengene engang...Og ja den der har siden med nummeret sku gerne ku få en ny :)

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

Originally posted by Sukkerfar
    Og hvorfor har du kun en smule af den. Det er faktisk ulovligt at ødelægge penge. Det er statens ejendom, du "låner" dem bare:-)

Min ven skyldte mig 1000,- så han rev den af og gav mig nummert og ved så ikke om han har resten, men han er på ferie nu, så ville bare ikke lige gå op i banken i morgen og ligne en spasser der står med en lille stykke seddel og be om en ny... hvis man slet ikke kunne :O

• Tillad mig at grine hvis banken ringer til panserne når du tropper op med stumpen :))

Hvis din ven skylder dig 1000 kr, så må han jo aflevere dem... og ikke bare et hjørne af en seddel.... Som lyder DYBT usansynligt og underligt må jeg jo nok indrømme :boxed:

PS. Husk at give din hund skylden hvis panserne napper dig :))

Originally posted by TheSnake
    Tror bare, at nummeret er for at gøre hver eneste seddel unik?

Homer Simpson citat : DOOOH! .... :))

Originally posted by noxon
    Du kan nok ikke bare komme med det nummer og så be om en ny 1000kr seddel..
    For så kunne man jo gå ned i fx. Fakta og købe for 1000kr, rive nummeret af, og derefter gå op i banken, så ville man jo ha 2000kr.. I Fakta tjækker de næppe om nummeret er der eller ej.

Nej tror jeg heller ikke Fakta gør, men det skal de endelig...
    Men vært nummer er unikt, så derfor burte jeg endelig kunne gøre det.. men tror det ikke :)

Originally posted by shack
    så vidt jeg er orienteret kan du bare gå op med det lille stykke og få pengene igen.. Ring eventuelt til banken i forvejen og hør ad.

mener jeg nemlig også

Originally posted by Angelus

Min ven skyldte mig 1000,- så han rev den af og gav mig nummert og ved så ikke om han har resten, men han er på ferie nu, så ville bare ikke lige gå op i banken i morgen og ligne en spasser der står med en lille stykke seddel og be om en ny... hvis man slet ikke kunne :O

Lyder lidt som om din ven så mener at du får en ny og han kan stadig være heldig at bruge sin 1000.- til trods for at der mangler et lille stykke.

Jeg ville nok være en smule varsom med at lave sådan et stunt, da i kan risikere at blive straffet noget så voldsomt for den slags fusk.

• :)Hmm der blev jeg vidst lidt klogere

CoreI7 5820K@4.5GHz

32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

ASUS Msi X99 Sli Plus

Corsair 1500w

KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

[align=center] CorsAir Carbide 540

[align=center]

Originally posted by Symbol

Lyder lidt som om din ven så mener at du får en ny og han kan stadig være heldig at bruge sin 1000.- til trods for at der mangler et lille stykke.

Jeg ville nok være en smule varsom med at lave sådan et stunt, da i kan risikere at blive straffet noget så voldsomt for den slags fusk.

min ven er skam fin nok, det er jo bare for sjov, og hvis jeg ikke kan få en ny, så må jeg håbe han har den anden del som jeg så kan tape på igen...
    det er sq ikke fordi vi vil snyde eller noget...

og det der med blive straffet, så kunne det her jo ha ske på MANGE måder, med at stykket er "faldet" af

Originally posted by noxon
    Du kan nok ikke bare komme med det nummer og så be om en ny 1000kr seddel..
    For så kunne man jo gå ned i fx. Fakta og købe for 1000kr, rive nummeret af, og derefter gå op i banken, så ville man jo ha 2000kr.. I Fakta tjækker de næppe om nummeret er der eller ej.

Det er ulovligt for butikken at tage imod penge som ikke er hele, eller uden serie-nummer. Tager de alligevel imod dem, så vil banken ikke have dem.

Og det er relativt nemt at se om en bid af sedlen mangler - især en 1000-krone tjekkes - også for vandmærke.

• Her har i svaret ;)

2.1. Farvede eller beskadigede sedler kan straks ombyttes af pengeinstituttet til pålydende værdi på følgende vilkår:

(a) Farvede sedler, såfremt det er åbenbart, at indfarvningen ikke skyldes farve fra farvepatroner til røverisikring, og sedlerne i øvrigt ikke bærer præg af at stamme fra kriminalitet.

(b) Beskadigede sedler, hvis der er mere end 50 pct. af den enkelte seddel tilbage, og sedlerne i øvrigt ikke bærer præg af at stamme fra kriminalitet.

Så du har ikke fået en rød reje af ham :P

Kilde: Nationalbanken

• Elsker virkelig dansk lovgivning :)) Selv de største tågehoveder kan få det serveret på sølvfad