To styresystemer

  • Hey.


    Jeg tænkte på, kunne man ikke have to styresystemer på samme tid?


    Jeg vil gerne have Windows XP og Linux (Ubuntu).


    Det skal være sådan man kan vælge når man starter op :-)


    Hvis der var en der havde en guide til hvordan man gør så ville jeg blive glad.


    Tak på forhånd.

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • man kan sagtes men kan ikke huske hvordan man gør!

    ASUS P5AD2-E Premium
    P4 640 3.2 GHz * ZALMAN CNPS 7700-Cu
    Samsung 2 x 512 MB DDR2 PC4200
    HIS Excalibur X800XL IceQ II Turbo 256 MB GDDR3
    1xWD Raptor 74GB * 2x200GB Maxtor
    Cooler Master CM Stacker * NorthQ Super Silent 400watt

  • Blot 2 partitioner skal der til, og så vælger du bare boot via en tast jeg altid glemmer :P - Insert, DEL eller en F'er..


    Ellers den lette og bedste løsning IMO, køb 2 diske, deaktiver den ene i bios når du skal bruge den anden, altså så der kun er 1 af de to operativ diske aktiveret af gangen, så er der ingen problemer med filer som kan blive fcuked ;)

  • kunne man lave en "hardware" switch til hdds evt...kunne gøre det noget nemmere...måske en der kun kunne give strøm til 1 af dem ad gangen.....ville være lidt nemmere og burde at være simpelt nok.. en 4 fases kontakt eller lign.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    kunne man lave en "hardware" switch til hdds evt...kunne gøre det noget nemmere...måske en der kun kunne give strøm til 1 af dem ad gangen.....ville være lidt nemmere og burde at være simpelt nok.. en 4 fases kontakt eller lign.


    Hmm, såvidt jeg husker, fucker IDE rimlig meget hvis man ikke har sat strøm til et drev som er forbundet til mobo..
    Synes jeg at kunne huske fra en del mobo's ihvertilfælde..


    EDIT:
    Og hvis man ved en fejl kommer til at skifte på den switch mens computeren er tændt, puha, det er ikke sundt, involvere skader for mange kilo somregl :S (hvis du har råd og mod på det, så prøv at hiv et molex-stik ud af f.eks et CD drev eller en en blæser mens computeren er tændt, og så sæt stikket til andet HW :P )

  • så skal det bare være en af de der knapper med en lås på..ligesom knapperne i fly til affyring af våben :D


    har sq lavet den fejl et par gange...puuuuuuuv siger den så...og så skal man have en reboot hvis man er heldig...men hjertet har det ikke godt :D

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    så skal det bare være en af de der knapper med en lås på..ligesom knapperne i fly til affyring af våben :D


    har sq lavet den fejl et par gange...puuuuuuuv siger den så...og så skal man have en reboot hvis man er heldig...men hjertet har det ikke godt :D


    ja, det er hvis man er heldig :P


    PSU kan sagtens ryge på det stunt :$

  • Dampen : du kunne evt. prøve at tage kontakt til stormeren, og spørge ham pænt om han vil lave sådan en hdd skifter med 'flipswitch' (eller hvad de der "farlig våben skjuler" knapper hedder )


    Jeg kunne nemt forestille mig at han vil lave en til dig, mod betaling self.


    kig på http://www.stormeren.dk/ hvus du vil se nogle af de ting han har lavet..

  • Hvis du installerer linux først, og derefter XP får du mulighed for at få en dual-boot promt via en linux bootloader.
    (LILO, GRUBm.m.)
    Det kræver dog at du kender linux's måde at tænke harddiske på.
    Det er dog aldrig lykkedes mig. (eller rettere det var for indviklet til at jeg gad at sætte mig ind i det)


    Der er en million guides til det på nettet. Desværre er mange af dem skrevet på indforstået linux-nørd sprog.


    God fornøjelse med prjektet :rolleyes:

  • Hvad med at bruge Parration Magic ? Lave 2 parationer. Den ene med XP den anden med linux ?


    Dette program kan komme op med en blæ skærm hvor den spørger hvilken paration du ville bruge..
    Det er yderst simpelt selv min Mormor og Morfar kan finde ud af det.. Jeg har lavet det til dem da deres barnebarn hele tidene for virus så det ikke går ud over deres "konto"

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Mange tak for svarene :)


    Jeg vil lege lidt med Parration Magic


    Men hvis det ikke virker er der så nogle der har en guide til hvordan man deler sin harddisk op i to parrationer?

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB