Biobenzin

  • Der er jo også nogen relativt nyere biler der kan klare det højere ethanol tal, ik åh?


    Men Saab og Volvo de skulle gerne have biler som sagtens kan klare det (Ifølge FDM og alm. fornuft da begge mærker jo er svenske)


    FlexQ, Meget gerne da :D

  • Quote

    Originally posted by Happy^


    Nu jeg tænker over det, så mener jeg faktisk slet ikke at det kræver en modifikation. Læste om nogen på octaviaklub som tit tanker det i tyskland hvis de har været dernede - og det er der vidst intet problem i.


    Derudover koster der vidst lidt mindre end alm. diesel.


    Så vidt jeg husker virker det kun indtil en vis temperatur, så begynder olien at blive for tyktflydende. Hvis man vil kunne køre på det på daglig basis skal man have skiftet nogle dyser og nogle gløderør eller noget så vidt jeg husker..
    Men med hensyn til ethanolkørsel i benzinbiler kører man som jeg har nævnt en kende kortere. Mener det er ca 1.3 gange så langt på en liter benzin sim på en liter E85. jeg mener ikke det går ud over motorydelsen som sådan, ud over at man kører kortere på en tank.
    På de motorer som er bygget til det eller modificeret skulle det ikke gøre en forskel i forhold til holdbarhed.

  • En anden fordel ved fx rapsolie er også, at det er så billigt at fremstille ;)..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Originally posted by Dare_Devil
    En anden fordel ved fx rapsolie er også, at det er så billigt at fremstille ;)..


    ja og vi køre en masse til tyskland fra dk men problemet er afgifterne

    ASUS P5AD2-E Premium
    P4 640 3.2 GHz * ZALMAN CNPS 7700-Cu
    Samsung 2 x 512 MB DDR2 PC4200
    HIS Excalibur X800XL IceQ II Turbo 256 MB GDDR3
    1xWD Raptor 74GB * 2x200GB Maxtor
    Cooler Master CM Stacker * NorthQ Super Silent 400watt

  • Quote

    Originally posted by Daller


    ja og vi køre en masse til tyskland fra dk men problemet er afgifterne


    Ja, det er en ting, en anden ting er jo, at danske landmænd bliver betalt for at der IKKE gror noget på nogle af deres marker.. Lyder totalt lamt, men det er for at sikre, at der ikke kommer for mange fødevarer på markedet. Dette ville jo resultere i et prisfald og et efterfølgende kolaps, fordi priser pludselig bliver for lav i forhold til udgifterne..


    Men hvis man nu groede raps på alle disse marker, der bare ligger brak år efter år, så ville det være MASSER af olie og det kommer til at koste... Tja.. Skal vi sige 0 kr.? :pokey:...


    Det eneste det kræver er, at regeringen tager sig sammen og hanker lidt op i hængerøven.... :$


    .... men det er nok for meget at forlange :oops:

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().

  • For at kunne køre på ethanol skal man have lavet nogle ændringer i motoren også kaldet FLEX FUEL. Betyder at man kan bruge forskellige brændstoffer.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Synes det er tilgrin staten vil have deres latterlige afgifter fra folk der fx kører på rapsolie. Her på skolen lavede smedene en rapspresser, og mekanikerne fik vidst nok også en bil til at køre med det. Men føj det stank også :P
    Så så sent som idag, i gomorgen danmark, at der kommer kampagner, især målrettet os unge, om at vi skal skære energiforbruget ned, men at det er små ting vi skal huske at gøre, fx at tage mobilopladeren ud af stikket efter brug osv. ( Jeg troede seriøst ikke den brugte strøm når den ikke var sat til at oplade ) Men hvorfor er det de så gerne vil have os til at bruge mindre energi, men samtidig straffer dem som faktisk gør noget seriøst for det, rapsolie osv.

  • Quote

    Originally posted by RAC
    For at kunne køre på ethanol skal man have lavet nogle ændringer i motoren også kaldet FLEX FUEL. Betyder at man kan bruge forskellige brændstoffer.


    Hvis du havde læst hele tråden igennem ville du se at det er der blevet snakket om. Du kan køre på en mix af op til 10% ethanol uden ændringer.

  • Quote

    Originally posted by Butcher


    Hvis du havde læst hele tråden igennem ville du se at det er der blevet snakket om. Du kan køre på en mix af op til 10% ethanol uden ændringer.


    Ja men ikke 75 vel ;)


    Så det på 60 minutes, men de er jo også nogle idioter ikke.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

    Rettet en gang, sidst af RAC ().

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Den eneste grund til vi ikk har fået biler der kører på noget ufarligt er imo pga. oliegiganterne... Hvor mange penge tror I ikk lige der ryger fra dem, hvis den industri holder op?


    Ikke mange hvis det var dem selv som solgte alternativet. Men det er jo så også det som mange af dem prøver på. Ihvertfald Statoil og Shell.

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Den eneste grund til vi ikk har fået biler der kører på noget ufarligt er imo pga. oliegiganterne... Hvor mange penge tror I ikk lige der ryger fra dem, hvis den industri holder op?


    Tror jeg faktisk bilproducenterne er ligeglade med. Hvis de laver biler med flexfuel bliver folk jo også sat over på det.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Den eneste grund til vi ikk har fået biler der kører på noget ufarligt er imo pga. oliegiganterne... Hvor mange penge tror I ikk lige der ryger fra dem, hvis den industri holder op?


    Så vidt jeg ved er nogen af de store olieselskaber, deriblandt Shell, Statoil og Norsk Hydro godt og grundig involveret i både bioethanol og brint, så det er næppe der problemet ligger..
    ..de har jo for længst set at hvis de ikk gør tiltag i den retning, ja så dør de på et tidspunkt, og det ville jo være direkte dumt..

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Jeg ved ikke, men kan det være fordi at rapsolie kræver meget energi at udvinde?


    Altså jeg tror ikke prisen på rapsolie reelt kan gå under prisen for olie før afgift.
    man skal holde sig for øje at det kræver en del arbejde osv at dyrke raps. Derefter skal det presses og man får et restprodukt kaldet rapskager. De kan godt nok bruges som foder, meenn.. Jeg gætter på at man vil få for mange kager hvis alle skal køre på biodiesel ;) men så kan man vel lave biogas eller brænde det i alm forbrændingsanlæg om man vil.
    Men alt i alt er jeg godt klar over at det er dyrt at lede efter olie og arbejde med det.. Men har man først ramt en brønd kommer der altså en del af det ret nemt. Sådan er det ikke med raps, der skal arbejdes noget for det.

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    Altså jeg tror ikke prisen på rapsolie reelt kan gå under prisen for olie før afgift.
    man skal holde sig for øje at det kræver en del arbejde osv at dyrke raps. Derefter skal det presses og man får et restprodukt kaldet rapskager. De kan godt nok bruges som foder, meenn.. Jeg gætter på at man vil få for mange kager hvis alle skal køre på biodiesel ;) men så kan man vel lave biogas eller brænde det i alm forbrændingsanlæg om man vil.
    Men alt i alt er jeg godt klar over at det er dyrt at lede efter olie og arbejde med det.. Men har man først ramt en brønd kommer der altså en del af det ret nemt. Sådan er det ikke med raps, der skal arbejdes noget for det.


    Altså Høst, lastbil, maskine RAPS OLIE :D

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Originally posted by RAC


    Altså Høst, lastbil, maskine RAPS OLIE :D


    Altså pløjning, harvning, såning, evt harvning, gødning, sprøjtning eller anden renholdelse, høst, lastbil, maskine, evt raffinering, tankbil, benzintank, bil..
    I modsætning til olie:
    Lede, bore, pumpe, raffinere, få en helvedes masse produkter.