Hvilket digitalt spejlrefleks kamera skal jeg vælge?

  • Hey.


    Jeg skal til og finde et digitalt spejlreflekskamera, da jeg har fundet ud af at det er super nice og tage en masse billeder.


    Jeg har pt et normalt nikon spejlrefleks, men jeg synets det er begyndt og blive en smule dyrt og få fremkaldt mine billeder.


    Så jeg kunne godt tænke mig og få lidt hjælp til hvilket et kamera jeg skal vælge.


    Jeg regner med at bruge max 8000 kr på det.


    Da mit 'normale' kamera er et nikon tænker jeg lidt på at fortsætte med det mærke. Kvaliteten synets jeg ihvertfald ikek der har været noget gatl med der.


    Jeg skal bruge kameraret til dustillings billeder til min webshop og så skulle jeg også gerne kunne tage nogle billeder af BMX (dirt, vert og street) og noget trial.


    Jeg har kigget lidt på D50, D70 og D70s, men jeg blev nærmest bare mere i tvivl om hvad jeg skal vælge.


    Vil det være helt hen i vejret og købe D50.
    Hvad vil den store foredel være ved at købe en af de større versioner.


    Vil mine gamle objektiver kunne bruges på de kameraer?


    På forhånd tusind tak for hjælpen :)


    Mvh Bam4k

  • Et Canon 350D med ekstra Objektiv (tele el. wide) en blitz måske el. et greb.
    Så tror jeg du er godt kørende. Ved ikke lige hvad det bli'r - det er jo alt efter hvordan der vælges. Der er et par stykker el. 3 herinde, som vist nok har eller har haft dette kamera, som har fået en hel del roser med på vejen. :9xo
    Kig på edbpriser under Digital Kamera ->Canon.
    F.eks dette sæt er under de 8k.
    Her kan du også se hvilken objektiv-serie, som passer til kameraet.


    Steve's digicam har udvalgt og testet de bedste i forskellige klasser: http://www.steves-digicams.com/best_cameras.html

  • Hvis du i forvejen har en række Nikon-objektiver så vil det mest fornuftige selvfølgelig være at investere i Nikon.


    Med de behov du har så vil et Nikon D50 være rigeligt. Det kan fås ned til 4000 kr for kameraet alene. De ekstra penge kan du evt bruge på et godt objektiv eller en ekstern blitz hvis du finder det nødvendigt. Husk også ekstra hukommelseskort osv.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hvis du har en samling nikon glas i forvejen så ville jeg også klart vælge nikon. Ville kigge mig om efter et brugt D70 mange der har deres til salg efter nikon er kommet med d200.


    Kan du finde pengene til det er d200 et rigtig nice kamera men koster lige en smule over dit budget.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • har godt kigget lidt på det d200.
    Da jeg kan trække momsen fra da jeg skal bruge kameraret til butiksbrug kunne det godt være jeg kunne strække mig lidt :)


    Tror lige jeg vil have et kig på det og så canons 350d


    Vil der slet ikke være nogle problemer med at overføre mine objektiver til et digital kamera?

  • Quote

    Originally posted by Bam4k
    har godt kigget lidt på det d200.
    Da jeg kan trække momsen fra da jeg skal bruge kameraret til butiksbrug kunne det godt være jeg kunne strække mig lidt :)


    Tror lige jeg vil have et kig på det og så canons 350d


    Vil der slet ikke være nogle problemer med at overføre mine objektiver til et digital kamera?


    Jo hvis de ikke er beregnet til hinanden. :)) Og det finder du ud af ved, at gå på de respektive producenters hjemmesider og tjekke specifikationerne.
    Er hel sikker på, at der står hvilke objektiver du kan bruge.
    Eller brug det link jeg gav tidligere, til Steves Digicam og finder kamera reviewet til lige, det du har i tankerne og så er det bare med at læse, hvad han har at sige til specifikationer, brugerfunktioner osv.
    Han ved hvad han snakker om og er en rimelig velrennomeret Digicam ekspert. :9xo

  • Dine nikon objektiver kan du selvfølgelig ikke bruge på et canon kamera det giver lidt sig selv. Hvis du kan strække dig til et evt. d200 så er det 30D du skal kigge ved canon og ikke 350D.


    Vil dog sige hvis du normalt har brugt nikon og kan finde penge til d200 så er der ingen tvivl køb det er klart bedre end 350D og midst på højde med 30D.


    Du vil nok kunne bruge dine nikon objektiver på det nye kamera men alt efter hvor gamle de er vil du miste autofokus. Du skal altså lige have styr på hvor gamle dine glas er, hvilken serie de hører til for at afgøre om de kan bruges på det nye kamera.


    Hvis du skal ud og have glas også så køb et brugt d70 eller endnu bedre brugt 20D og køb noget ordenligt glas. Glasset betyder rigtig meget for kvaliteten.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by Carlsen
    Så vidt jeg ved, skal objektiverne hedder EF eller EFS for at du kan bruge dem. Meeen, er ikke lige så hidsig på Canon siden, så jeg ville nok slå det op.


    Det er jo netop Canon-objektiver-systemer (puha et langt ord) du nævner der, og der passer hans Nikon-objektiver squ nok ikke til.


    Men, Bam4k, du kan gå ind på http://www.dpreview.com
    Der kan du læse grundige tests af alle de nævnte kameraer. Desuden kan du også se hvilke objektiv-systemer de enkelte kameraer kan bruge (under Specifications ved test af de enkelte kameraer).


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hehe så lidt da hvis der er noget så må du jo bare spørge evt. over en priv msg. Kender flere der har de kameraer du har kigger på og har haft dem i hånden.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Hvis du har Nikon objektiver er der ret stor chance for at de passer. Dog skal de være med autofokus for at passe på D50,D70 osv. Altså hedde noget med AF. D200, D2H,D2X osv kan tilgengæld bruge de helt gamle AI objektiver. De er dog uden autofokus, men lysmåleren virker med objektiverne.


  • Ah, right. Godmorgen :crazyeyes:

  • Hvis dit budget på nogen måde kan holde til det vil jeg klart anbefale en D200.


    Du kan med stor sikkerhed genbruge dine linser fra dit film-baserede apparet. Dog skal du være opmærksom på at brændvidden er anderledes på digital foto end på traditionelle filmbaserede kameraer. Dette skyldes primært målene på CCD'en, der er mindre end de 35mm som er størrelsen på almindelig film.


    Som en tommelfingerregel skal brændvidden i en filmbaseret optik ganges med 1,5-1,6 i forhold til anvendelse på et digitalkamera.

  • På nikon er det altid 1.5 du skal gange med.


    Canon ganger man med 1.6 med mindre man har et 1d mark II eller 1d mark II N som er 1.3x. 5D og 1ds mark II er så full frame så der skal ikke ganges med noget.


    Hvis dine nikon er AF-S kan de uden problemer bruges og beholdere alle deres funktioner.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Tor faktisk jeg har besluttet mig for at vente en måned til halvanden inden jeg køber kamera. Så er der penge til det D200. Det burde vel kunne bruges et par år frem :)


    Men tusind tak for alle inputs. Jeg er ikke helt færdig med at læse op på det hele. Jeg smider lige en besked når jeg har bestemt mig fuldstændigt. :boxing:

  • Nå det blev altså et d70s jeg hoppede på. Manden nede i kamera forretningen foreslog mig og tage det og så eventuelt bruge de overskydende penge på objektiver når jeg er blevet lidt mere fanget af alt det her med at tage billeder :)


    Men jeg er ihvertfald glad for kameraret. Nu skal der skydes en masse billeder. Så hvis i ser en plysset halvjapaner der render rundt og tager billeder nogle underlige steder er dte nok mig :D


    Men i skal have tusind tak for hjælpen.