har intet med CPU at gøre som sådan....fordelen ved mange mhz på ram er jo kommunikationen som ikke længere går igennnem nordbroen men direkte til cpu via HTT.....self kan den udnytte det bedre jo højre FSB den kommer op på.....og de der teoretiske tal for enkelte dele kan du stadig godt holde op med at prøve at få mig overbevist om kan bruges til en skid.......samlet systemydelse....det eneste der tæller imo.

Er Mhz eller strammere timings bedste? Ram
-
-
Oprindeligt indlæg af Fragman
har intet med CPU at gøre som sådan....fordelen ved mange mhz på ram er jo kommunikationen som ikke længere går igennnem nordbroen men direkte til cpu via HTT.....self kan den udnytte det bedre jo højre FSB den kommer op på.....og de der teoretiske tal for enkelte dele kan du stadig godt holde op med at prøve at få mig overbevist om kan bruges til en skid.......samlet systemydelse....det eneste der tæller imo.Forstår slet ikke hvad du mener, hvor pokker kommer northbridge ind i billedet??
Og hva er det for noget fis at snakke om samlet systemydelse i denne forbindelse?? - Vi snakker hvordan man får ram til at være bedst og yde mest overall... - Det gør vi ikke ved at se på det store hele da det er så meget flueknepperi så det kan være svært at se - men derimod at kigge på ram kommunikation i forbindelse med CPU, udnyttelses procent af teoretisk kontra hastighed...
- 12k
-
Altså, kan vi ikke bare blive enige om at hvis man køber for flere tusinde kroner udstyr for at sidde og wanke til teoretiske benchmarks så burde man spærres inde under alle omstændigheder, og så blive enige om at real world performance, altså det computeren rent faktisk kan, er det eneste der betyder noget?
-
Oprindeligt indlæg af Gom
Altså, kan vi ikke bare blive enige om at hvis man køber for flere tusinde kroner udstyr for at sidde og wanke til teoretiske benchmarks så burde man spærres inde under alle omstændigheder, og så blive enige om at real world performance, altså det computeren rent faktisk kan, er det eneste der betyder noget?
Kan kun gi dig ret, da jeg har mere behov for at vide - om jeg kan kører mine programmer og spil hurtigt, smooth og uden problemos.
Men okay - hver sine lyster eller laster. -
Oprindeligt indlæg af Bentzin
Kan kun gi dig ret, da jeg har mere behov for at vide - om jeg kan kører mine programmer og spil hurtigt, smooth og uden problemos.
Men okay - hver sine lyster eller laster.Jo, men i er da godt nok ikke for skarpe hvis i ikke har luret at det afspejler sig til en visse grad.. Ram er ikke just det eneste af betydning i spil, CPU og grafikkort er noooget mere dominerende skal i se...
Jeres holdning afspejler sig også i at i enten aldrig har haft noget ordenligt gear, eller aldrig været istand til at overclocke & tweake det optimalt... - For såfremt i havde ville jeres holdning til sagen være noget anderledes..
- 12k
-
Mhz betyder meget mere end stramme timings i hverdags programmer og spil...
Også derfor at man er rykket videre til DDR2
-
Oprindeligt indlæg af 1_2_know
Jo, men i er da godt nok ikke for skarpe hvis i ikke har luret at det afspejler sig til en visse grad.. Ram er ikke just det eneste af betydning i spil, CPU og grafikkort er noooget mere dominerende skal i se...
Jeres holdning afspejler sig også i at i enten aldrig har haft noget ordenligt gear, eller aldrig været istand til at overclocke & tweake det optimalt... - For såfremt i havde ville jeres holdning til sagen være noget anderledes..
- 12k
OMG - du er vist lidt af en selvbestaltet guru, siden du tillader dig at kalde nogle folk, for ikke at være skarpe eller ha' ordentligt grej. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/34.gif]
Hvem tror du efterhånden, ka' ta' dine udtalelser for seriøse ??
Livet er andet en sidde og teste sit "alter" konstant og så føle sig ophøjet over alle andre. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/lam.gif]
Du simpelthen så "klog" - at det næsten gør "ondt". [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/weakestlink.sml.gif] -
OMG - du er vist lidt af en selvbestaltet guru, siden du tillader dig at kalde nogle folk, for ikke at være skarpe eller ha' ordentligt grej. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/34.gif]
Livet er andet en sidde og teste sit "alter" konstant og så føle sig ophøjet over alle andre. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/lam.gif]
Du simpelthen så "klog" - at det næsten gør "ondt". [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/weakestlink.sml.gif]
Jeg tror der er mange der gerne ville have 12k's Gear og Hans OC. Så ja, det gør ondt -
Oprindeligt indlæg af HuleFanden
Jeg tror der er mange der gerne ville have 12k's Gear og Hans OC. Så ja, det gør ondt
Snak for dig selv !Jeg er s.. bedøvende med hans dit og dat, men gider bare ikke høre på, at jeg el. andre ikke er "skarpe" og andet af hans ævl. Fordi vi ikke lige bruger det meste af tiden på ligegyldige ting.
-
Her er en enkelt test: Ram Timings TestDen er meget grunding og taler sit tydelige sprog
Når man kommer op i de opløsninger og detaljegrader man gerne vil være i er RAMs timings hamrende ligegyldige.
Det du sidder og siger der er at jo mere gfx skal arbejde jo mindre betyder stramme timings...
JA selfølgelig detburde jo være logik for en hver
får når du køre med maks AA og opløsning så er dit gfx FLASKE HALS selv om du har et gtx kort.men lige så snart du kommer ud i windows og gfx ikke er flaske hals så lover jeg dig for at du har performance tab ved slappe timings, og hvis du har en seriøs gfx moter som gtx i SLI så betyder det alt om man kører med stramme tinings.
Det er rigtigt at man ved 300+ hastighed kan opnå en syg BW men da BW ikke er flaske hals i et amd sys (pga aondie memcont.) så giver det ikke specielt meget med super høj hastighed, TIMINGS er ALT !!!!!
så jeg vil til en hver tid foretrække 260mhz 2,2,2,5 end 300mhz 2.5-4-3-7... og 3,3,3,8 holder ikke !! specielt ikke hvis du vil have performance
-
Oprindeligt indlæg af T-max
Det du sidder og siger der er at jo mere gfx skal arbejde jo mindre betyder stramme timings...
JA selfølgelig detburde jo være logik for en hver
får når du køre med maks AA og opløsning så er dit gfx FLASKE HALS selv om du har et gtx kort.men lige så snart du kommer ud i windows og gfx ikke er flaske hals så lover jeg dig for at du har performance tab ved lave timings, g hvis du har en seriøs gfx moter som gtx i SLI så betyder det alt om man kører med stramme tinings.
Det er rigtigt at man ved 300+ hastighed kan opnå en syg BW men da BW ikke er flaske hals i et amd sys (pga aondie memcont.) så giver det ikke specielt meget med super høj hastighed, TIMINGS er ALT !!!!!
så jeg vil til en hver tid foretrække 260mhz 2,2,2,5 end 300mhz 2.5-4-3-7... og 3,3,3,8 holder ikke !! specielt ikke hvis du vil have performance
der er jeg enig
-
Oprindeligt indlæg af købkøb
Mhz betyder meget mere end stramme timings i hverdags programmer og spil...Også derfor at man er rykket videre til DDR2
ehhh her snakker vi jo ligesom også HELT andre hastigheder med ddr II og der har vi netop kommunikationen gennem NB og ja så betyder høj hastghed alt for der skal fsb hastigheden over 1000 fsb for at kunne kommunikere lige så hutrigt med cpu som a64 kan med standart HTT DERFOR !!!
og derfor kører A64 ikke med ddrII endnu for hastigheden er bare ikke flaskehals pga Hypertransport som er A64´s geni stregog tænk jer nu lige om inden i poster TIMINGS er alt i et A64 system
-
Du simpelthen så "klog" - at det næsten gør "ondt". [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/weakestlink.sml.gif]Well, jeg er ikke guru til det, men heller ikke rookie..
Jeg har haft fornøjelsen af at kunne teste det i praksis, jeg har kunne grine af folk med normalt udstyr der tror at venice er winchester langt overlegen hva memcontroller angår, da jeg i praksis ved hvor meget der skal til før man mærker den forskel - som reelt er der, men det er MEGET mere end liiige den almene bruger eller overclocker for den sags skyld nogensinde kommer til at ramme(medmindre man vælger G.skill LE / LA etc.)
Men du må beslutte dig, du modsiger dig selv, først mener du at jeg ikke har helt tjek på hvad jeg skriver, næste at jeg bruger min tid forkert og der er andet i livet end at teste...
Og jeg har en pæn anelse om hvem der ved hvad - om de har godt eller skod gear, nogle med det bedste aner ikek så meget om det, men så har vi de stikmodsatte repræsenteret i denne tråd, SlackeR, AMD XP serie, men det afspejler bestemt ikke hvor godt tjek han har på hardware
(For han kan en del med HW)
Mvh. 12k
PS: Bentzin, jeg har mine overmænd, hva HW viden angår, men det jeg føler mig sikker i føler jeg mig sikker i punktum
EDIT: Købkøb... Personligt havde jeg set AMD ville springe DDR2 helt over.. 1. Fordi de var for længe om at så meget som overveje det... 2. Fordi selv med nyeste DDR2 ram har de svært ved at hamle op med DDR(1), eneste jeg misunder er deres kvalitet i 2x 1gb stænger..
-
Hehe jamen tak for komplimenten da, 12k
Men faktisk er sådan noget som densitet på stængerne jo også en del af grunden til DDR2's fremskridt over DDR1. Det gør sgu næsten stadig helt ondt at se 4-4-4-timings. Men 4-2-2 kan da gå an. Det hjælper på det. Men man kaommer sgu nok til at savne de lave timings. Og det ekstreme i bare at fylde volt i dem
Bentzin, nu er det jo sådan at der rent faktisk er noget om snakken. Da jeg bad om en test hvor vi ikke var begrænset af cpu eller gfx og ellers havde samme hastigheder over hele linjen ud over timings (eller 250 2-2-2-5 vs 300 2.5-4-4-7, som nok er det de fleste kan nå på TCCD og ellers ens hastigheder) kommer der en test som ikke komplet med alle timings. At cas latency ikke gør det store på a64 er velkendt. Blandt andet derfor OCZ EB blev så populære, de kunne køre jævnt hurtigt med 2.5-2-2. Og benchmarks måler måske ikke spileperformance, men for mange er der mere ved det end det. For eksempel er der mange der foretrækker P4 frem for amd fordi den er hurtigere på skrivebordet - her kan lave timings også hjælpe. Eller i andre situationer. Doom3 er ikke det eneste der findes, og er desuden ret hårdt på grafikkort og til dels cpu.
Jeg skal ikke udtae mig om hvorvidt nogen er skarpe, det kommer man vist ikke langt med. Men fakta er at det på mange måder er hurtigere, og det er blandt andet i benchmarks. Men der er også andre situationer.
Lige så vel som du mener at der er andet i livet end at sidde og tweake sin computer (hvilket jeg forøvrigt er fuldstændig enig i - og 12k garanteret også) kan jeg kun sige at der er andre ting i livet end at se på 22 mand der knalder en bold rundt på en græsplæne og forsøger at ramme et bette net.
Men du må da godt se på det - du hører sgu aldrig fra mig at du er åndssvag fordi du gider. Dermed kan jeg vel egentlig også forvente at jeg ikke er nødt til at se på at du basher 12k fordi han har en hobby du ikke kan forstå.. -
Jeg er fuldstændig enig med slacker i det sidste han siger..
Hvorfor "tryner" du 12k fordi han har en hobby han brænder indæt for.. ? Du har også en hobby du brænder indæt for .. Må jeg så også godt tryne dig og hentyde til at du er latterlig fordi du bruger alt din tid på den!!..
Og for at konkludere og understrege det én gang for alle - Timings er ALT.. Hellere færrere mhz + stramme timings fremfor færrere mhz + slappe timings!.
Her ser vi tydeligt hvordan ram ved 255mhz ( 2-2-3-6 ) scorer næsten 1000 points mere i en test end et sæt ram ved samme antal mhz dog ved 3-4-4-8!!. En Test der især er lagt vægt på CPU, Bundkort samt ram. Og samarbejdet mellem disse..
-
Helt ærlig "rødder" så har jeg ikke bashet el. trynet. Prøv lige at læse hvad jeg skrev i mit første indlæg(et svar til Gom):
"Kan kun gi dig ret, da jeg har mere behov for at vide - om jeg kan kører mine programmer og spil hurtigt, smooth og uden problemos.
Men okay - hver sine lyster eller laster . ;)" Det er vist rimelig sobert !
Jeg blev derefter knotten over, at en "knægt" skriver, at jeg og andre, der ikke går så meget op i det der bench halløj, ikke er "skarpe" og ikke har noget ordenligt grej. Helt ærligt hva' f..... bilder han sig ind ????
Kan ikke se hvorfor, hans indlæg sku' være så nedladende. Det var mit første ihf. ikke !!Sådan en gang snot gider jeg ikke høre på/læse.
Og det er jo ikke første gang, at han har storpralet og været bedrevidende + snakket ned til folk her inde. Fik en hel del PM fra andre da jeg var Mod, hvor de bad mig om: (Citat fra PM) ". . at få lukket "kæften" på den ulidelige og bedrevidende pralerøv". Det skrev de altså !Folk der snakker ned til andre - samtidig med med at de er selvoptagede - siger mig ikke en disse. Den slags mennesker afskyr jeg faktisk.
Længere er den ikke og som jeg skrev tidligere - hver sine lyster el. laster.
Men det er der jo ikke nogen, der har lagt mærke til, for det kniber jo rimelig tit, at folk herinde kun tolker - men ikke læser - hvad andre skriver !
EOD for mit vedkommende. -
Helt ærlig "rødder" så har jeg ikke bashet el. trynet. Prøv lige at læse hvad jeg skrev i mit første indlæg(et svar til Gom):
"Kan kun gi dig ret, da jeg har mere behov for at vide - om jeg kan kører mine programmer og spil hurtigt, smooth og uden problemos.
Men okay - hver sine lyster eller laster . ;)" Det er vist rimelig sobert !
Jeg blev derefter knotten over, at en "knægt" skriver, at jeg og andre, der ikke går så meget op i det der bench halløj, ikke er "skarpe" og ikke har noget ordenligt grej. Helt ærligt hva' f..... bilder han sig ind ????
Kan ikke se hvorfor, hans indlæg sku' være så nedladende. Det var mit første ihf. ikke !!Sådan en gang snot gider jeg ikke høre på/læse.
Og det er jo ikke første gang, at han har storpralet og været bedrevidende + snakket ned til folk her inde. Fik en hel del PM fra andre da jeg var Mod, hvor de bad mig om: (Citat fra PM) ". . at få lukket "kæften" på den ulidelige og bedrevidende pralerøv". Det skrev de altså !Folk der snakker ned til andre - samtidig med med at de er selvoptagede - siger mig ikke en disse. Den slags mennesker afskyr jeg faktisk.
Længere er den ikke og som jeg skrev tidligere - hver sine lyster el. laster.
Men det er der jo ikke nogen, der har lagt mærke til, for det kniber jo rimelig tit, at folk herinde kun tolker - men ikke læser - hvad andre skriver !
EOD for mit vedkommende.Siger såmænd heller ikke at du ikke må reagere på den kommentar - det ville jeg også selv gøre
Men det er lidt groft at skære alle der gider bruge den tid på det over en kam. Det er en hobby som mange andre. Ikke at jeg selv føler mig truffet. Det ville jeg nok nærmere gøre hvis du sagde noget med at tilrage sig en masse viden som man ikke bruger og spilde sin tid på fora, hvilket vel er det jeg gør. Men som sagt bryder jeg mig ikke om at du lige griser alle som har den hobby til på en gang.
Selvfølgelig har du lov at have din mening om timings - Selv om den er forkert -
Hvorfor bliver folk ved med at kaste teoretiske benchmarks op?
Hvis i rent faktisk kan finde et tungt app (og det er jo dem der er interessante), det værende sig spil eller whatever, der kan drage nytte af strammere timings og som ikke er en teoretisk benchmark, så lad os dog se de apps benchet
Lad os se render i 3DSMax osv. Det er ren CPU. Spil kan vi godt blive enige om det ikke giver noget i, da jeg ikke rigtigt tror at nogen kan komme i tanke om et tungt spil, altså der hvor hastigheden er nødvendig, hvor der ikke er sindssygt meget load på CPU og grafikkort, og RAM, som vi jo kan konkludere, så ikke giver noget i ift. strammere timings.
-
Hvorfor bliver folk ved med at kaste teoretiske benchmarks op?Hvis i rent faktisk kan finde et tungt app (og det er jo dem der er interessante), det værende sig spil eller whatever, der kan drage nytte af strammere timings og som ikke er en teoretisk benchmark, så lad os dog se de apps benchet
Lad os se render i 3DSMax osv. Det er ren CPU. Spil kan vi godt blive enige om det ikke giver noget i, da jeg ikke rigtigt tror at nogen kan komme i tanke om et tungt spil, altså der hvor hastigheden er nødvendig, hvor der ikke er sindssygt meget load på CPU og grafikkort, og RAM, som vi jo kan konkludere, så ikke giver noget i ift. strammere timings.
Tjah vi ser forskelligt på det og bliver ikke enige. Som jeg ser det er det netop hvor det IKKE er andre ting der er flaskehalsen der er interessante, fordi man der måle hvor hurtigt rammene arbejder.
Og når man kan måle en ydelsesforskel kan man også støde på den i sin daglige brug. Så hvis man ser på det som du gør gør hverken timings eller ramspeed jo faktisk en forskel - hvilket er spørgsmålet -
Jamen min pointe er jo netop at du ikke finder noget som helst tidspunkt hvor RAMene pukler derudaf hvor CPU og/eller grafikkort ikke også gør det, hvorfor vi kan konkludere at RAM-timings i enhver krævende real world situation er hamrende ligegyldige. Og da det er de krævende real world situationer der er interessante må det vel bare være konklussionen.