hvor mange liter i stimen skal et system med vandkøling køre med??
har nemli en 2000l/t pumpe liggende..
kunne være sjovt at lave noget med den.
kender og så en mand der er kobber smed kan man egentlig ikke lave hele systemet i kobber?? altså slanger fittings osv?
QuoteOprindeligt indlæg af dwmc
Så mange som muligt er mit umidlbare gæt
Jo mere vand du kan få presset igennem kølehovedet/hovederne, jo bedre.
Med 2000 L/T er det IMO meget vigtigt at lade kølingen køre i en døgns tid, for at tjekke for lækager (stavehat? ), da der vil være et tryk lidt over det normale
Det svinger en del hav man siger. nogle mener det er et fedt, mens andre gerne vil have noget igennem.
Selv har jeg en holdning der er lidt midt imellem. jeg vil gerne se noget turbulens i hovederne. Det skal helst skabes af tryk, men kan også skabes af hastighed hvis det er.
Et system med al rørføring i kobber bliver svært at få til at passe sammen i computeren.
ok hvis manlaver hoved delen i kobber men tilslutning (ca 10cm slange) til køle hovederne, så burde det virke eller hvad?? så er det vel bare at til passe kobber rørende nogenlunde.
pumpen jeg har skal sænkes ned i vandet for at den virker overvejer at få lavet en kasse af kobber til den med ud og indgange til vand self. og nogle blæsere der køler på den burde det ikke virke, eller evt at smide nogle isterninger(tøris) ned i selve kassen.
mvh dwmc
QuoteOprindeligt indlæg af dwmc
Ang L/T laes her:
http://h2okoeling.dk/?site=show.asp&t=&id=223&s=2
At lave kobber slanger er en god ide, og det behoever ikke fyldere mere, saa laenge at vaeggen paa roerene ikke er for tykke...
Ulemper er, at hvis du skifter mobo eller GFX, saa passer dine roer ikke mere...
/Thomas
Om du bruger en pumpe på 300 liter pr time eller en på 2000 liter pr time går tæt på ud på et, for jo mere vand en pumpe kan sende ud til hovederne, jo mere varme skaber den også selv, og denne varme overføres direkte til vandet, som så igen bliver det ringere til at optage varmen fra hovederne.
Som man ser på de fleste P/Q kurver når der testes seriøst, så flader temperatur kurven (C/W) godt ud ved væske mængder over 3-5 liter pr minut, og der er normalt mindre end 1 grad at hente på CPU hovedet allene ved et tal over 8 liter pr minut frem for 5 liter pr minut.
Så ja, der er noget at vinde ved at bruge en kraftigere pumpe, men det er marginalt, og bruger pumpen over 35W er der stor sansynlighed for at den overfører mere varme til vandet end den reelt sænker temperaturen på CPU, og så er man der hvor man har en for kraftig pumpe.
Håber at det jeg lige har skrevet giver mening
MVH:
MaGiX
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af MaGiX
Om du bruger en pumpe på 300 liter pr time eller en på 2000 liter pr time går tæt på ud på et, for jo mere vand en pumpe kan sende ud til hovederne, jo mere varme skaber den også selv, og denne varme overføres direkte til vandet, som så igen bliver det ringere til at optage varmen fra hovederne.
Som man ser på de fleste P/Q kurver når der testes seriøst, så flader temperatur kurven (C/W) godt ud ved væske mængder over 3-5 liter pr minut, og der er normalt mindre end 1 grad at hente på CPU hovedet allene ved et tal over 8 liter pr minut frem for 5 liter pr minut.
Så ja, der er noget at vinde ved at bruge en kraftigere pumpe, men det er marginalt, og bruger pumpen over 35W er der stor sansynlighed for at den overfører mere varme til vandet end den reelt sænker temperaturen på CPU, og så er man der hvor man har en for kraftig pumpe.
Håber at det jeg lige har skrevet giver mening
MVH:
MaGiX
Det kommer vel an på hvordan pumpen er bygget... Men jeg har nu hørt at mere tryk skulle være godt... Men du skal også have en hel del vand og så en ok radiator...
Dog lyder 2000 l/t ALT for meget... Kunne forestille mig at slangerne ville FLYVE rundt så snart du tænder det
Stort set alle pumper der bruges til vandkøling benytter samme princip, en skolvformet peller i fronten af pumpen, der centrifugerer vandet rundt og ud af toppen. Til at køle sig selv ned bruges vandet der cirkuleres.
Til dato er det kun Laing der benytter sig af et andet princip, men de laver så også nogle af de bedste pumper der overhovedet kan fås til vandkøling, men man betaler også der efter (600,- - 750,- kr) og her er trykket klart den største fordel, nøjagtigt som du er inde på Købkøb.
Trykket er reelt vigtigere end flowet af flere grunde:
Flowet der opgives på pumper er altid ved nul løftehøjde, hvilket er det mest ideelle for alle pumper, det holder bare ikke i et vandkølings system, hvor delene gerne er placeret med op til 70 cm fra den laveste til den højeste. Denne løftehøjde kan gøre et voldsomt indhug på en høj flow rated pumpe, med et svagt tryk allene.
Kølehovederne er altid mere eller mindre restrektive, hvilket trækker yderligere fra den samlede løftehøjde/tryk, og igen vil en pumpe rated højt på flow med svagt tryk blive reduceret væsentligt.
Et godt eksempel:
http://www.hardware-test.dk/oc…ges/litteratur/4309-5.jpg
Hydor pumpen er rated til 700 liter i timen, mens Laing DDC12V pumpen kun er rated til 400 liter i timen. Når det kommer til stykket kan Laing dog holde et flow der er dobbelt så højt som Hydor igennem systemet, fordi løftehøjden/trykket er tre gange højere i Laings fordel.
Kigger man så på hvor mange watt de to pumper yder, så ligger det også meget tæt på hinanden, og af det forbrug en pumpe har, skal man regne med at 60-75% af varmen overføres direkte til vandet, og jo lavere flowet er med en svag pumpe, jo mindre vand er der reelt til at fjerne varmen, hvilket igen vil gøre at der overføres mere varme til vandet fra en Hydor end der gør fra en laing, på trods af at de begge er rated til mellem 10 og 12W forbrug.
Går man ind og kigger på sider der P/Q tester kølehoveder, vil man dog se at kurven altid knækker voldsomt ved 3-5 liter pr minut (180 til 300 liter pr time), og alt over 8 liter pr minut (480 liter pr time)kan dårligt måles, og de fleste pumper vil her tilføre mere varme end det forøgede tryk/flow reelt fjerner, eller som et minimum, fjerne langt det meste af gevinsten
Håber det giver mening
MVH:
MaGiX
QuoteOprindeligt indlæg af købkøb
Dog lyder 2000 l/t ALT for meget... Kunne forestille mig at slangerne ville FLYVE rundt så snart du tænder det
Har en 2000l/t pumpe, den kan næsten ikke trække et RBX hoved med nozzle 4, et maze 4 GPU hoved en thermochill 102.3.. Trykket betyder en hel del!
jeg har en ehiem pumpe der gir 2400 liter som jeg brugte til mit 900 liter akvarium
den var ved at brænde af forde at jeg brugte for tynde slanger mener at de var 20mm
så jeg vil anbefale at du bruger så store slanger/studse så muligt helst støre en ½"
i hele sytemet