220V i 380V stik?

  • Hejsa.


    Kan det lade sig gøre at trække 220V ud af en 380V stikkontakt?
    Jeg har et 380V stik som jeg overvejede at sætte ledninger i, så jeg kan få 220V ud af det.


    Grunden er, at min vaskemaskine skal bruge forlængerledning for at få strøm (220V), men der er en 380V stikkontakt lige ved siden af den.


    Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg gerne vide hvordan ledningerne skal forbindes i stikket.

    ASUS P5Q Pro // Intel Core2Duo E8500 @ 3,16 GHz
    6 GB RAM (2x2 Gb Mushkin PC2-8500 + 2x1 Gb CM2X1024 6400C4)
    ASUS EAH4850/HTDI PCIe, 1 GB GDDR3
    CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
    Medusa 5.1 ProGamer Headset
    Kubuntu 10.04-64 / Win7-64 Ultimate

  • Ved så meget at nul skal være blå hvis det altså er sat rigtit op, den gul/grønne er jord, så skulle der være tre faser tilbage.
    Og husk på at nul og jord bestemt ikke er det samme, har hørt om et par stykker som har taget fejl.
    Hvis du for problemer med at sikringen går, når den kører, kan du prøve en af de andre faser, skulle der ikke være flere problemer der.


    Hvis du gør det selv vil det være en god ide at tjekke om din HFI virker før du starter.:roller:

  • Har rodet meget med ledninger og små elektrikerjobs før, så er ikke helt newbie ;)


    Manglede bare lige en oversigt over hvor rød skal sættes fast henne, der er jo tre at vælge imellem.

    ASUS P5Q Pro // Intel Core2Duo E8500 @ 3,16 GHz
    6 GB RAM (2x2 Gb Mushkin PC2-8500 + 2x1 Gb CM2X1024 6400C4)
    ASUS EAH4850/HTDI PCIe, 1 GB GDDR3
    CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
    Medusa 5.1 ProGamer Headset
    Kubuntu 10.04-64 / Win7-64 Ultimate

  • Tja...du kan gå hen til din HFI vælge hvad for en fase du vil ha' den til at tage strøm fra,(Den hvor der er færest ting, som bruge meget strøm) slå de andre to fra, gå tilbage til stikket og se hvad for en af dem der er strøm på :P.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fudde
    Tja...du kan gå hen til din HFI vælge hvad for en fase du vil ha' den til at tage strøm fra,(Den hvor der er færest ting, som bruge meget strøm) slå de andre to fra, gå tilbage til stikket og se hvad for en af dem der er strøm på :P.


    Du mener vel gruppeafbryder ? ;)


    Et godt råd: Mål altid lige efter, om det nu også er 220 v man får ud. Er det ikke det, er det en meget kort tur, den vaskemaskine kommer til at køre.
    Der kommer sandsynligvis noget grim sort røg op af den.
    Hvor ved jeg så det fra... Jo, der var en der mente, at det ikke var nødvendigt, at spørge mig, inden han satte den til og 2 faser giver altså 380 V ud.. :boxed:

  • Jeps, gruppeafbryder.


    Hedder det ikke HFI mere?... 16 år og allerede bagud med de nyeste ord inden for elektronik :boxed: hvad skal der dog blive af mig :roller:
    Køber mig en nydansk ordbog i morgen :boxing: så kan i bare komme an :finger:


    edit:
    Husk nu på at jord og nul ikke er det samme og at hvis du måler mellem to faser vil du også få nul. Du ved det sikket godt, men det er halv trels at brænde skittet af, eller for den sags skyl brænde dig selv af :ohmy: .

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fudde
    Jeps, gruppeafbryder.


    Hedder det ikke HFI mere?... 16 år og allerede bagud med de nyeste ord inden for elektronik :boxed: hvad skal der dog blive af mig :roller:
    Køber mig en nydansk ordbog i morgen :boxing: så kan i bare komme an :finger:


    edit:
    Husk nu på at jord og nul ikke er det samme og at hvis du måler mellem to faser vil du også få nul. Du ved det sikket godt, men det er halv trels at brænde skittet af, eller for den sags skyl brænde dig selv af :ohmy: .


    HFI tager hele huset - det er der ingen grund til ;)

  • Følg denne fremgangsmåde


    1. Find det gruppe i tavlen som høre til det pågældende 380 v stik


    2. Sluk for denne


    3. Hvis du så står og kigge på 380 v stikket, har du fra venstre 3 faser og en nul


    4. Nu montere du så de blå ledninger sammen og den gul/grøn til gul/grøn. Den sidste ledning forbinder du så sammen med en af de andre farver
    (faser)


    5. tænd så for gruppen igen og du skulle gerne være kørende.




    Men lige for at slå det fast må du ikke selv gøre det, hvis det er rigtig. Du skal have en elektriker til at gøre det


    Hvis du er i tvivl bare skriv en pm...så skal jeg nok hjælpe dig




    Ps. er elektriker :crazyeyes:

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fudde
    Jeps, gruppeafbryder.


    Hedder det ikke HFI mere?... 16 år og allerede bagud med de nyeste ord inden for elektronik :boxed: hvad skal der dog blive af mig :roller:
    Køber mig en nydansk ordbog i morgen :boxing: så kan i bare komme an :finger:


    edit:
    Husk nu på at jord og nul ikke er det samme og at hvis du måler mellem to faser vil du også få nul . Du ved det sikket godt, men det er halv trels at brænde skittet af, eller for den sags skyl brænde dig selv af :ohmy: .



    Det passer da ikke...Hvis du måler imellem to faser har du da 380 v.


    lad være med at skrive noget hvis du ikke ved hvad du snakker om :roller:

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------


  • Der vil jeg faktisk give dig ret ! Når man har med el at gøre, så skal man virkelig passe på - det kan nemt gå galt hvis man ikke passer på, eller hvis man er uvidende.

  • 380V... privat mand? der ikke er 100% sikker?


    Kontakt din lokale elektrikker. Han kan gøre det i løbet af ingen tid, og så er det gjort rigtigt og forsvarligt :)



    Bare et godt råd :)


  • Når nu du er elektriker, så brude du da også vide at det ikke er sikkert at det er den blå der er nul og den gul/grønne der er jord.
    Før det hellige år 1972, da alle de nye regler kom, var fase og nul for det meste hvid og sort. Og inden vi fik de "nye" stikledninger hvor farverne er: F1=Brun F2=Hvid F3=Sort og Nul=Blå. Var farverne jo: (*F1=Brun F2=Blå F3=Rød Nul=Sort*) (Er ikke 100% på at det er den rigtige rækkeføle, men er sikker på at Nul ikke er Blå*). Da der også er mange "gør det selv elektriker" Kan man ALDRIG stole på farverne.
    Jeg vil stærkt anbefale dig at få en elektriker til at gøre det. Da der ikke er nogen forsikring der dækker hvis du kommer til at tilslutte det forkert, så evt, ledningerne står og bliver varme og med tiden vil sætte ild til dit hus. Eller hvis du selv kommer galt afsted. Skal nok også lige siges at det selvf. ikke er lovligt at gøre det selv.


  • Sorry :oops: ved ikke lige hvorfor jeg trode det :O var vist blevet over min sengeid.

  • Så vidt jeg ved, kører 380V med en 16 amperes sikring og 220 med en 10 amperes sikring.Du skal lige være 100% sikker om du må tage 220V ud til vaskemaskinen.
    Forsikringen dækker vist ikke i tilfælde af kortslutning, som sagtens kan ende med en ildebrand.
    Men du kan jo sætte en 10 amperes sikring på ledningen, så skulle det være lovligt, men der må da være en fagmand her på forummet som ved mere end mig?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sam
    Så vidt jeg ved, kører 380V med en 16 amperes sikring og 220 med en 10 amperes sikring.Du skal lige være 100% sikker om du må tage 220V ud til vaskemaskinen.
    Forsikringen dækker vist ikke i tilfælde af kortslutning, som sagtens kan ende med en ildebrand.
    Men du kan jo sætte en 10 amperes sikring på ledningen, så skulle det være lovligt, men der må da være en fagmand her på forummet som ved mere end mig?


    Det er derfor at det kræver en autoriseret til at lave det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sam
    Så vidt jeg ved, kører 380V med en 16 amperes sikring og 220 med en 10 amperes sikring.Du skal lige være 100% sikker om du må tage 220V ud til vaskemaskinen.
    Forsikringen dækker vist ikke i tilfælde af kortslutning, som sagtens kan ende med en ildebrand.
    Men du kan jo sætte en 10 amperes sikring på ledningen, så skulle det være lovligt, men der må da være en fagmand her på forummet som ved mere end mig?


    Det er rigtigt nok at det mest alm. er 10-13A ved 220V og 16A ved 380V altså når vi taler bolig inst. Men du kan også have eks. 650A ved 220V. Det er bare hvor mange ampere hver fase er forsynet med, altså hvor meget du kan trække ud af stikket/kablet. Så igen vil jeg nok anbefale at gå til en Aut. elektriker, hvis du ikke selv er sikker på det. Det tager Max 15 min. at sætte den til, dvs at du kommer til at betale ca. 375,- da det jo nok bliver rundet op til en time.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp


    Det er rigtigt nok at det mest alm. er 10-13A ved 220V og 16A ved 380V altså når vi taler bolig inst. Men du kan også have eks. 650A ved 220V. Det er bare hvor mange ampere hver fase er forsynet med, altså hvor meget du kan trække ud af stikket/kablet. Så igen vil jeg nok anbefale at gå til en Aut. elektriker , hvis du ikke selv er sikker på det. Det tager Max 15 min. at sætte den til, dvs at du kommer til at betale ca. 375,- da det jo nok bliver rundet op til en time.



    Ja jeg må slutte mig til hans råd....ved godt det koster lidt men det er langt billigere end at forsøge selv.....og det så går galt ;)

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

  • Nu når i er inde på det emne ... Man må da godt selv sætte noget på inde i en stikkontakt ikke ? ... Lidt extra altså ... :))


    Jeg snakker om "220v" .... og jeg snakker om en nuværende afbryderkontakt der så skal gå til flere "ting" istedet for én som den gør nu... :))


    ... spørgsmålet er ikke om man kan, men om man "må" ... Gider sgu ikke pille det ned igen når jeg flytter hvis man ikke må ifølge reglerne ....