13-årige må ekspedere i forretninger - Hvad mener du?

  • Shahid 2dk> selvfølgelig skal de gå i skole.
    Men det kan da kun være positivt at de bruger deres fritid på arbejde istedet for kriminalitet som jo er valget for mange.


    Som 15årige går man jo alstå også i skole.


    Vi må heller ikke glemme at mange unge er udsat for mobning, eller bare simpelthen er foruden venner.
    Et arbejde vil give dem en masse at sætte istedet for.
    Forhåbenlig nogle gode kolegaer som måske ikke har samme syn på lille Brian som dem han kender fra klassen.
    Det kan også være at lille Lise som altid for dårlige karakter, lige pludselig kan få føgelsen af at kunne bruges til noget alligevel.


    Og hvad med Lille Henrik som ikke orker at skulle hjem til hans alkoholiseret mor og hendes nye kærste der råber af ham og sætter ham til at vaske op.
    Han kan på den måde få noget at skulle efter skole, uden han behøver bede hans mor betale for at han går til fodbold, for det gør hun ikke. Hun har kun hvad hun kan få af bistands kontoret, og dem bruger hun på sprut.
    Derudover glemmer hun hverdag at fortælle Henrik hvor en go en dreng han egenligt er, når han både vasker op for hende, og henter lillesøster hjem fra børnehaven.


    Tænk hvis Henrik kunne sige til sin mor: jeg kan ikke vaske op idag, jeg skal på arbejde og tjene penge til en pc ligesom de andre i klassen har.
    Derudover nyder han at gå på arbejde, da han hverdag for at vide han er dygti til at betjene kunder, og han er en stor hjælp for butikken :)


    Glad og tilfreds (med penge på lommen) kan han vende hjem til sin røvsyge famillie.


    Kan i ikke se hvor mange unge mennesker der kan få en go chance her ?
    En chance for at slippe væk fra det som staten eks ikke kan tage dem væk fra. (dårlig familie, dårlige kamerater)



    Hvor er det typisk danks nu at gå op i peditesser.
    Det er han ikke stor nok til !
    Tænk hvis han blev overfuset !
    Nogle kunne jo presse ham til at sælge øl alligevel !


    Ja, det er jo netop det han skal lære at håntere.
    Hvilket vil gøre ham utrolig voksen, og give ham en god tro på sig selv.
    Alt i alt, en rigti go start på livet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slammand
    Måske skal de have lov til at sidde ved kassen i en mindre butik, men de skal ikke have mulighed for at sælge tobak og spiritus(stavehat? ).


    Jeg vil IMO føle mig lidt utryk ved at der sidder en 13-årig knægt bag kassen i den lokale Brugs. Ikke fordi de ikke kan magte opgaven, jeg tror bare ikke at det tager det som et "arbejde".
    Sammen med at alderen for butiksassistenter sænkes bliver det næste at den kriminelle lavalder også skal sænkes. Kunne en 13/14-årig ikke blive fristet hvis der ligger et par 200-kroner på bordet foran dem? De har mulighed for at tage dem uden at få en dom for resten af livet :rolleyes:


    Det er jo noget vås det du siger dér
    For det første må de ikke ikke arbejde i Brugsen, da det ikke hører under "mindre forretninger, såsom kiosker, grønthandlere og bageri'er"...
    Desuden vil der ikke være flere kriminelle, fordi de kommer i arbejde - Det er jo lige netop omvendt. Hvis man da bare har en nogenlunde opdragelse, er man da klog og fornuftig nok til at vide at det er forkert at stjæle fra kassen.


    Argumentet ligger derimod i at 13-årige simpelthen ikke generelt er tilstrækkeligt parate til sådan et job, som at stå bag en skranke. Det bør være en voksen person's opgave, den slags, eller i det mindste en som er fyldt de 15. Og endda dybt uacceptabelt at de må sælge spiritus og tobak! - Kan kun ryste på hovedet af de fjolser der har vedtaget denne nye lov... :roller: :roller:

  • 13-årige ved kasseapparatet, nej tak. Jeg synes det er en al for ung alder at have ansvar på den måde. De er jo ikke engang konfirmeret i den alder. Tror ikke ret mange vil kunne magte ansvaret, og heller ikke at ret mange forretningsindehavere vil ansatte 13-årige frem for andre, der er et par år ældre. Ikke at arbejde ikke er sundt for unge mennesker, men synes nu aldersgrænsen på 15 år eller 9. klasse er udemærket indenfor dette og så mange andre områder. Lad nu børn være børn.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af VDK
    13-årige ved kasseapparatet, nej tak. Jeg synes det er en al for ung alder at have ansvar på den måde. De er jo ikke engang konfirmeret i den alder. Tror ikke ret mange vil kunne magte ansvaret, og heller ikke at ret mange forretningsindehavere vil ansatte 13-årige frem for andre, der er et par år ældre. Ikke at arbejde ikke er sundt for unge mennesker, men synes nu aldersgrænsen på 15 år eller 9. klasse er udemærket indenfor dette og så mange andre områder. Lad nu børn være børn.


    Lige præcis også min mening ;)

  • Nu hvor vi er under et emne der handler om meget unge, så er det lige blevet bevist at pigerne, begynder allerede at få former omkring en 8 år nu. Hvor man før i tiden begyndte når man var 17 år....
    Man har sg ingen ungdom idag... Den næste Carmen Electra ender sikkert med at være erotisk model som 12 årig.... :boxed:
    ps: Ved godt det er lidt sært bringe op, men synes alligevel det er lidt relavandt !

  • Ved ikke helt hvad jeg skal mene..


    Umiddelbart syns jeg ikke der er det store problem.. Men kommer da helt an på barnets modenhed og motorik...


    Jeg syns det er svært at sætte alder på hvornår man må hvad.. Som sagt kommer det an på personen, men det er selvfølgelig svært at sige om man er moden eller ej.. Men tror ligeså vel en 13 årig, kunne gøre jobbet som en 15 årig..


    Angående at man skal have lov til at være barn, mener jeg er noget pjat! Selvfølgelig har man det, men der er jo heller ingen tvang, jeg tror forresten at mange 13 årige vil være glade for at arbejde i en kiosk, og tror ikke det påvirker dem på nogen måde at de sælger alkohol uden de selv må købe!

    MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

  • altser de fleste købmænd vil jo ikk ansætte en (tror jeg ikk )
    og altser nogen vil jo...og dem her i byen .... kender en masse.... de bliver testet altser ved fx. at købmand's ejeren tager 100 kr. fra kassen så når de bliver talt op og ser hvordan han reagere fx. syns det er i orden

  • Børn og børn, når man er 13-14år er man teenager, og har som mig, et noget større pengeforbrug end som 10årig. Derfor prøver mange teenagere at finde job. har selv en avisrute, som egentlig giver godt. Men helt ærligt er det da VILDT kedeligt at køre med aviser, især når det regner.
    Synes også det er ok at 13årige står i en mindre kiosk/butik eller lign. Synes dog ikke en 13årig skal sælge alkohol og tobak. Så længe der er en voksen til stede i butikken vil jeg mene det er helt okay. :)


    Bare min mening...

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris


    Øhhhh....Har vi ikke det?


    Det er jo som man ser på det - stemte selv Venstre, så det synspunkt har jeg -sjovt nok- ikke ;)


    At han spillede rollen som røvslikker for Bush, er så en anden sag - og det brød jeg mig heller ikke om. Men det er jo ikke det vi snakker om i denne tråd, så lad det hellere ligge ;) ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel


    Det er jo som man ser på det - stemte selv Venstre, så det synspunkt har jeg -sjovt nok- ikke ;)


    At han spillede rollen som røvslikker for Bush, er så en anden sag - og det brød jeg mig heller ikke om. Men det er jo ikke det vi snakker om i denne tråd, så lad det hellere ligge ;) ...


    Vi lader den ligge....Ville ellers have nævnt noget med at Christiansborg er Danmarks største beskyttede værksted og problemet med at stemme er, at ligemeget hvem man stemmer på, så er det en politiker....men det lader jeg så være med at nævne.... ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Nu er det hverken pigers udvikling eller DK's statsminister vi diskuterer i denne tråd, så selvom vi er i offtopic, må I gerne holde jer til topic .. ;)



    Gaab - nu må du og mikkel sgu lige styre jer. Der er generelt ikke langt mellem jeres egne OT kommentarer - så bare fordi i synes dette emne er vigtigt - så er der vel ikke grund til den jammer over en par små OT indlæg..... :roller: :roller:



    Bortset fra det så var det MIKKEL der bragte statsministeren ind i tråden - sååååååå glas hus osv... :roller:

  • ´Ja hvad sker der for folk nu om dage, man kan da ikke sætte en 13 årig til at stå og sælge i en butik, med spiritus varer til måske andre børn :boxed:

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SoulExtreame
    ´Ja hvad sker der for folk nu om dage, man kan da ikke sætte en 13 årig til at stå og sælge i en butik, med spiritus varer til måske andre børn :boxed:


    Jeg må indrømme at jeg ikke helt synes spiritus/tobak er det mest væsentlige her. Det mener jeg klart er at 13 årige IKKE er modne nok til den slags - Og jo jeg ved hvad jeg taler om - har en datter på 16 år - og har de sidste 8-9 år fulgt hende og andre unge rundt på et hav af håndbold ture.


    13 årige hører sgutte til - hverken i en forretning eller på arbejds markedet generelt - og så er det da fløjtende ligegyldigt om de har et stort penge forbrug/behov - og endnu mere ligegyldigt om mor drikker osv. Magen til latterligt argument for at det skulle være ok med 13 årige i forretninger... :roller: :boxed: 8o

  • Altså alle jer som syntes det her er en dårlig ide.
    Kan i dog ikke komme med nogle dybere begrundelser for det ?
    Den eneste modakumentation i har imod det er, at det er de ikke gamle nok til ?
    Hvorfor er de ikke det ?
    Hvad kan der ske ved at en på 13 sælger 6 håndbajer til en mand på 34 ?


    Det er altså ikke ret mange år siden at det var ganske normalt at børn havde arbejde. Og det var bestemt ikke usundt.
    Tværdigmod mener jeg den tid vi lever i nu er dybt usund.
    Børn har ikke meget tid sammen med voksne, og har i det heletaget svært ved at få tiden til at gå.


    Et arbejde ville netop hjælpe på dette.


    Jeg savner virkelig nogle bedre begrundelser for hvorfor ikke.
    Ikke bare: Det er en dårlig ide.
    Eller: En på 13 er ikke voksen nok.


  • Har jeg nævnt nogle navne, NEJ! Kunne mit indlæg ikke ligeså godt være rettet mod Mikkel, JO!


    Men du føler dig åbenbart voldsomt ramt, siden du straks skal kaste dig over min opfordring - hvilket det kun var! .. JEG har lavet tråden fordi JEG ønskede en saglig debat omkring emnet, ikke spor om pigers generelle udvikling eller DK's statsminister .. Generer det dig, så lad dog være med at kommentere det .. :roller:


  • Gav en kort sammenligning, der var skrevet for sjov - dig og 2 andre kommenterer det, med henblik på den nuværende statsminister - jeg svarer tilbage igen, og kommer efterfølgende i tanke om at det nok er bedst hvis vi stopper det - og det giver jeg udtryk for, hvorefter Burger opfordrer til det samme.


    Jeg spiller hverken hellig eller kaster med sten - Kan slet ikke se hvori problemet ligger i hverken min eller Burger's kommentar...


  • Dine begrundelser holder bare slet ikke ..


    Samfundet er inde i en rivende udvikling, og hvem har været med til at skabe den - vores forældre .. Jeg mener ikke, at børn på 13 år (Ja, for de er faktisk stadig børn på det tidspunkt) hører hjemme i en forretning .. På det tidspunkt tjente jeg selv penge ved at synge i kirkekor og gå med aviser/reklamer, og startede først i butik da jeg var 15 .. Det er IMO meget mere passende ..


    De 13 årige er i 9 ud af 10 tilfælde slet ikke ansvarlige nok til at stå i en forretning .. Jeg har tilbragt en del tid med børn på den alder da jeg er leder for et børne og unge sekretariat, og jeg ville ikke lade dem passe min kiosk hvis jeg nu havde en .. Der er samtidig enormt meget gruppepres i den alder, og det vil hurtigt kunne føre en masse med sig ..


    Mht. de 6 øl, og den 13 årige .. Tja .. Nu skal man jo ligesom være 16 år for at KØBE øl og spiritus, så mon ikke det også var en god idé at være 16 år for at SÆLGE det ..


    Og nej, det er ikke ret mange år siden børn i den alder havde arbejde, og det har de stadig også .. Hvis de bare gad gå med aviser - som faktisk også er sundt .. Motion og frisk luft, det er der vist aldrig nogen der er døde af .. Og hvad børn ellers lavede for år tilbage - ja de plukkede jordbær m.v. altså absolut intet med butiksarbejde at gøre ..


    Hvis tiden vi lever i nu er usund, er det kun fordi børn efterhånden er blevet møgforkælede og vant til at få alt hvad de peger på .. Der er ikke ret mange der længere kan underholde sig selv, og at de ikke kan få tiden til at gå - er der andre løsninger på end lige arbejde ..