13-årige må ekspedere i forretninger - Hvad mener du?

• Mht. de 6 øl, og den 13 årige .. Tja .. Nu skal man jo ligesom være 16 år for at KØBE øl og spiritus, så mon ikke det også var en god idé at være 16 år for at SÆLGE det ..

Hvorfor ?
    Det kan da på ingen måde komme sangen ved at der er lavet en lov angåne køber. !?

Du siger du arbejder i en form for klup for unge.
    Lyder ritig spændene, respekt for det.
    Men her må du også tænke på, hvilke slags unge de klupper tit henveder sig til.
    Der findes mange unge der ikke kommer i den form for klupper, måske fordi de bliver holdt uden for af de andre på forskelige måder.
    Jeg er sikker på du har ret når du mener at ingen af de unge der kommer der, ville være voksen nok til et rigti job.
    Og dog..... Jeg er nemlig også sikker på at hvis den unge fik muglihed for at få er "stort" et ansvar, samt en masse kolegaer der var afhængi af ham/hende, ville Han/hun nok ændre karakter en smule.

Det store problem er nemlig at ingen unge har noget ansvar nu til dags.
    De har absolut INEGN de skal stå til regnskab overfor.

Du nævner selv at det er vores forældre der har opbygget den tid vi lever i nu.
    Men prøv du at spørg dem om tingene ikke var anderledes den gang ?
    Om de unge havde respekt for de voksne ?

Og for nu at gå helt i peditesserne, så er det nok ikke engang så meget vores forældre der har stået for den tid vi lever i nu. Derimod er det dem der er 80 -90 år nu.
    Så prøv og spørg gamle fru Hansen hende i nr6 om hun arbejdede som barn ?
    (du gider nok ikke smutte hen til hende)
    Så derfor kan jeg fortælle dig svaret.
    Det gjorde hun nemlig. Fra hun var 9 år hakkede hun roer, og alderede som 16 årige var hun ung pige i huset hos en fremmed familie. Som 17 årige rejsete hun måske fra Fyn til Kbh og arbejde fuldtid på hotel, og når hun havde fri gjorde hun rent hos en familie nær ved.
    ja, det er sgu nok nærmer dem der har stået for den fine tid vi lever i nu.

Man kan så mene at dette er i overkanten af hvad der er rimligt, men mon dog ikke vi kan finde en gylden mellem vej ?

• Kez --> Og hvad så den dag Lille Brian får en pistol i fjæset og bliver bedt om at udlevere pengene i kassen? Mon ikke en 16årig ville være lidt mere rolig til at være i den situation iforhold til Brian?

Syntes generelt det er komplet absurd at lade en 13årig styre en kasse.

EDIT: Kez, hvorfor skriver du De og derved snakker om alle? Jeg er 15år og går vel under betegnelsen ung? Jeg har skam rigeligt ansvar på mit arb osv du, så lad være med at tale om alle.

Intel Core2Duo E6600
    Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
    Asus P5K-E
    BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
    Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
    250gb WD disk
    200gb Samsung disk
    Samsung 226BW 22" Widescreen
    Logitech G15 v2
    Razer Diamondback Plasma Limited Edition

Rettet 2 gange, sidst af Cobber ().

• Faktum er at der kommer mange forskellige typer kunder i kioskerne, nogen er ikke særligt rare, og dem er det nok bedst at lade en voksen håndtere, og komme i kontakt med. Desuden er har børn godt af at komme ud at røre sig og opleve verden, og det kommer man til ved at gå med reklamer/aviser, eller med sommerjobs som jordbærplukker, have-hjælper, etc.

Oprindeligt indlæg af Alex
    Kez --> Og hvad så den dag Lille Brian får en pistol i fjæset og bliver bedt om at udlevere pengene i kassen? Mon ikke en 16årig ville være lidt mere rolig til at være i den situation iforhold til Brian?

Var da det dummeste argument jeg længe har hørt... En 16 årig kan da blive præcis ligeså bange som en 13 årig... personligt (er snart 16), ville jeg da blive pisse bange.. men ville selvfølgelig gøre det pistolmanden (:P) siger.. Det er jeg sikker på at jeg også ville gøre som 13... Husk man stadig står med en person over 18.

Tror forresten de fleste der ejer en kiosk, mener ligesom burger.. Der er da ingen grund til at lade en 13 årig betjene butikken, hvis en 15 årig, der måske er mere moden kan gøre det for samme betaling.. så tror ikke det vil være særlig populært med 13-årige bag disken.

Et andet faktum er at idag er en 13-årig ikke barn... De mener de 13-årige ikke selv ihvertfald, tror kun de har godt at have et ansvar.

Støtter Kez 100 %! :baby:

MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

• Alex<

EDIT: Kez, hvorfor skriver du De og derved snakker om alle? Jeg er 15år og går vel under betegnelsen ung? Jeg har skam rigeligt ansvar på mit arb osv du, så lad være med at tale om alle.[/quote]

Jamen så NOGLE unge (ikke alle) (ikke hver og en)
    Men størstedelen mener jeg helt bestemt.

kriller< Tak :) Jeg er også hundred % egnig med dig.
    Og ja, en på 13 bliver vel ligeså bange som en på 16.
    Desuden tror jeg ikke man ret tit vil opleve røveri hos grønhandlen, måske i den lille kiosk, men, der er nok en voksen tilstede.

Og om ikke andet, så er livet altså farligt.
    Hmm, måske skulle man gøre Blå Mandag ulovlig fordi mange unge er udsat for røveri den dag ?

Eller, hmm,, det er måske en HELT anden sag ? hehe

• Modenhed kan vandre 7 år for alle mennesker! Dvs der er sikkert en MASSE 15 årige der er mindre modne til at stå i kiosk, end 13 årige.
    Derfor gør de 2 år nok ikke den store forskel! Og i den alder var jeg selv klar til at stå i kiosk. (gjorde jeg også en smule).
    Mener også at (argumentet om at sælge og købe øl burde være det samme), er pjat. Du ved jo godt HVORFOR unge ikke må købe øl, det har intet med berørelse af flasken at gøre!

Udd skal ikke blandes ind i den her diskussion.

Natur bør heller ikke, da der er gode eksempler og målinger på at børn faktisk er meget i naturen! Det sku da være underligt at den 12 årige løber ind i skoven, fordi han ikke kan få arbejde :S Avisrute er da det mindst lærerige du overhovedet kan foretage dig. Sidde på en cykel, og putte aviser i postkasser. Et dejligt underbetalt uinspirerende solojob. (INTET positivt ved det, og den cykeltur er skut motion)

Det må være op til forretningen, om personen er moden nok.

Gav en kort sammenligning, der var skrevet for sjov - dig og 2 andre kommenterer det, med henblik på den nuværende statsminister - jeg svarer tilbage igen, og kommer efterfølgende i tanke om at det nok er bedst hvis vi stopper det - og det giver jeg udtryk for, hvorefter Burger opfordrer til det samme.

Jeg spiller hverken hellig eller kaster med sten - Kan slet ikke se hvori problemet ligger i hverken min eller Burger's kommentar...

Jaaaaa - og så kom i selv lige med endnu flere OT kommentarer - skift pladen - den er lidt slidt... :roller: :roller: - Og til burger - nej jeg følte mig ikke ramt - synes bare det er latterligt at høre på den slags - når du selv gør nøjagtig det samme - i andre tråde. Bare fordi det her så lige er en du har oprettet - så gælder der åbenbart andre regler - get real.... :boxed: :boxed:

• den med pistolen...nej det er vidst uanset alder at den påvirkning giver traumer osv.....desværre, ellers skulle vi sq ikke have nogen pensioneret...de skulle stå i banken osv.

jeg synes der er dømt tudefjæs herinde. lad dog børnene ekspedere ...hvis arbejdsgiver OG arbejdstager begge synes de kan klare det.....bare der er regler for hvordan de skal forholde sig, så kan jeg ikke se et problem... nej desværre reglerne siger jeg skal se ID, og er du ikek 16 kan jeg ikke udlevere noget til dig....FFS tag en kiks og noget mælk hvis i synes det er et problem.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

jeg synes der er dømt tudefjæs herinde. lad dog børnene ekspedere ...hvis arbejdsgiver OG arbejdstager begge synes de kan klare det.....bare der er regler for hvordan de skal forholde sig, så kan jeg ikke se et problem... nej desværre reglerne siger jeg skal se ID, og er du ikek 16 kan jeg ikke udlevere noget til dig....FFS tag en kiks og noget mælk hvis i synes det er et problem.

Fat det nu - det er ikke et spørgsmål om sprut eller røverier. Det er et spørrgsmål om hvorvidt 13 årige er EGNEDE til den slags. Der er vist ikke mange af fortalerne der ved ret meget om den slags.

Det kræver i mine øjne at man er forælder til en i den alder - eller at man som Burger - bentzin og et par stykker mere arbejde med børn i den alder. Gør man det - så er det vist klart for de fleste at 13 årige IKKE skal stå i butik. De skal passe deres skole og være det de er - nemlig BØRN...

Btw.: Man skal vist være mere end naiv - hvis man tror at en 13 årig vil kræve ID fra en flok rødder der vil købe en stribe kolde.... :roller:

Oprindeligt indlæg af Kez
    Hvorfor ?
    Det kan da på ingen måde komme sangen ved at der er lavet en lov angåne køber. !?

Det kan det da nemt .. Kan du virkelig ikke se problemet i, at folk der ikke må købe tingene i stedet for sælger det?

Jeg sagde absolut intet om en klub .. Jeg er leder af et sekretariat for børn og unge - det har intet med en klub at gøre .. Jeg laver arrangementer for og med min målgruppe, hvilket bl.a. medfører opsøgende arbejde på skoler, gader m.v. ..

Well, jeg er 23 år .. Mine forældre har lært mig respekt .. Hvorfor skulle andre så ikke kunne lære det til deres børn? Og du skal da slet ikke belære mig om hvordan det var tidligere .. Jeg er udmærket godt klar over det .. Har selv forældre og bedsteforældre der startede tidligt med at arbejde, så drop lige den der belærende tone, den kommer du ingen vegne med ..

Desuden kan jeg ikke finde nummer 6 lige her, og hvis jeg kunne ville der ikke være nogen Fru. Hansen ;)

Og til sidst .. Lær at Quote .. ;)

• Det er jo sygt, at sætte et barn til sådanne jobs.
    Da jeg var 13 hyggede jeg mig stadig med legetøjsbiler og plasticpistoler, og var ikke det mindste moden til at stå i en butik, og jeg er ikke det mindste i tvivl om det også er tilfældet for mange andre børn i den alder. Jeg synes det er dybt forkasteligt, men nu er det jo ikke første gang vores politikere har fremsat sådanne mystiske regler..

CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

Oprindeligt indlæg af amig0
    Syntes det er komplet uansvarligt.1 Det vil gå ud over skolen, hvor børnene kan risikere at komme helt smadrede i skole, fter en hård og lang arbejdsdag. Desuden tror jeg ogsåat buttikkerne vil tage det til sig. De vil vel bare tænke, ahhh unge mennesker, nu kan vi sætte lønnen endnu mere ned.

Nu er reglerne sat, så man højest må arbejde 2 timer om dagen, hvis man er under 15...

Så det skal du ikke være bange for! Tror også man er noget mere smadret efter 2 timer med aviskørsel i regnvejr, end 2 timer i en kiosk, hvor man hele tiden står med andre...

Til Grus: Sådan noget gør børn på 13 ikke mere..
    De leger ikke med pistoler og biler, men skriver på mobil, og bruger makeup (måske ikke drengene)...

Kan heller ikke se problemet i at man må sælge men ikke købe.. Hvad kan der gå galt, for den der sælger ved at man gør det? De kan jo ikke købe det alligevel hvis de får lyst til det...?

MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

• der er helt klart nogle der er blevet for gamle til overhovedet at følge med i hvordan de unge er idag...sådan er det bare...har selv en ung lillebror der lige er kommet op over den alder nu...og nej det var ikke som for 15 år siden...men sådan er det, og så må man følge lidt med udviklingen...de unge vælger selv at arbejde...sundt nok. bare spørg jeres bedsteforældre om ikke de var ude at "tjene" da de var unge....og idag har amn regler der sørger for de ikke arbejder for meget til at kunne passe skole osv..bl.a. 2 timers reglen.

synes du skulle undersøge lidt om den slags inden du fyrer op for bedstefar kommentaren: dengang jeg var barn...

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Når vi nu er inde på det med ens bedsteforældres arbejde som børn bør det jo nok nævnes, at de ikke havde de samme muligeder for at gå i skole og uddanne sig bogligt, som man har krav på idag. Er sikker på at mange ville have foretrukket at lave ikke-fysisk arbejde fremfor at slide i en rogemark syv morgen til ti aften. Samfundet har så heldigvis ændret sig siden; nu bliver maskinerne anvendt til at udføre det hårde, fysikse arbejde. Er fuldstændig enig i så mange af jer andre i, at arbejde er godt for ens egen udvikling. Jeg har altid holdt af at arbejde, og faktisk aldrig set det som en sur tjans, selvom det kan være svært at forestille sig meget simplere arbejde. Synes bare ikke en 13-årig er moden nok til at bære ansvaret ved f.eks. at stå i kiosk. Modsat alle vores bedsteforældre har børnene (for det er man som 13-årig) muligheden for at vælge. Hvis børnene har et så stort økonimisk behov, så den eneste løsning er fritidsarbejde, bør de nok snakke med deres forældre. Som sagt tidligere: Lad nu børn være børn. Hvorfor påskynde en udvikling mod voksenlivet, når netop barndommen bliver opfattet som den lykkeligste periode senere i deres liv?

• [/quote]

Well, jeg er 23 år .. Mine forældre har lært mig respekt .. Hvorfor skulle andre så ikke kunne lære det til deres børn? Og du skal da slet ikke belære mig om hvordan det var tidligere .. Jeg er udmærket godt klar over det .. Har selv forældre og bedsteforældre der startede tidligt med at arbejde, så drop lige den der belærende tone, den kommer du ingen vegne med ..

Desuden kan jeg ikke finde nummer 6 lige her, og hvis jeg kunne ville der ikke være nogen Fru. Hansen ;)

Og til sidst .. Lær at Quote .. ;)[/quote]

I et forsøg på at få dig overbevis om at jeg har ret, er det klart jeg kommer til at bruge en belærende tone.
    Beklager hvis det har stødt dig hårdt :)
    Men men, vi bliver nok aldri egnige, og fred være med det.
    Dog vil jeg lige pointere at, det er langt fra alle forældre der kan lære sit barn respekt. Og da slet ikke nu til dags, hvor halvdelen af forældrene er enlige mødre på bistand eller uden job.

Ps, håber mit forsøg med Quote virker :S

Oprindeligt indlæg af Fragman
    der er helt klart nogle der er blevet for gamle til overhovedet at følge med i hvordan de unge er idag...sådan er det bare...har selv en ung lillebror der lige er kommet op over den alder nu...og nej det var ikke som for 15 år siden...men sådan er det, og så må man følge lidt med udviklingen...de unge vælger selv at arbejde...sundt nok. bare spørg jeres bedsteforældre om ikke de var ude at "tjene" da de var unge....og idag har amn regler der sørger for de ikke arbejder for meget til at kunne passe skole osv..bl.a. 2 timers reglen.

synes du skulle undersøge lidt om den slags inden du fyrer op for bedstefar kommentaren: dengang jeg var barn...

1. Ja man har jo for det første ikke en jordisk chance for at se hvem helvede du snakker til / kommenterer.

2. Som Burger siger til en anden: "lær at quote".

3. Du er fra 1976 - altså lige under 30 år - du har tydeligvis ingen børn i den alder selv - så lad venligst vær med at fortælle os andre hvad vi ved eller ikke ved om børn i den alder - Din lillebror som du med 99% sikkerhed ikke bor sammen med tæller ikke en skid.

4. Om mine bedste forældre og forældre var ude og tjene - det kan overhovedet ikke bruges til en skid. De gjorde det fordi de var pisket nødt til det af hensyn til familien og økonomien. Der er INGEN teenagere i dag der gør det for at hjælpe familien - De gør det kun for at have nogle "flash-money" selv (og jooo jeg forstår godt at de gerne vil have lidt cash).

5. Hvem bedstefar kommentaren er til er ikke godt at vide - men igen LÆR DOG FOR H...... AT QUOTE - det er jo ikke ligefrem den store videnskab. :roller: :roller: - ( gælder så også Kez som ikke fatter en brik af det ).

• Har ikke læst alle indlæg så jeg ved ikke om det er skrevet, men.

Ifølge Dansk lovgigvning er det ikke tilladt for unge under 18 år at sælge alkohol, medmindre det er en del af uddannelse....som feks. tjener.

Faren ved at unge starter arbejde i en tidlig alder,vil være nogle der måske er skole trætte som vælger den løsning og som på et senere tidspunkt vil komme til at stå som ufaglært og uden job, og have meget svært ved at finde et.

Efter Pisa- undersøgelsen blev lavet og til trods for at den var total absurd. så konkluderede regeringen jo at Danske unge var tydeligt bagud og slet ikke dygtige nok ift. deres jævnaldrene europæiske kammerater, Og deraf indførelsen af lærelaner i snart samtlige danske institutionstyper. Må det da være et skridt i modsat retning ift. at dygtiggøre vores unge.