hvordan er det man laver tøris.. nogen som har en opskrift eller kender et sted man kan finde den eller såen noget???
// Papojka
På forhånd tak
hvordan er det man laver tøris.. nogen som har en opskrift eller kender et sted man kan finde den eller såen noget???
// Papojka
På forhånd tak
Snak med en fisker på den lokale havn.. Ku forestille mig de havde noget eller de måske har en kontakt
Edit: Og lad nu være at gøre som Shahid gjorde dengang
Du kan IKKE , bare sådan lige lave tøris ! der skal du bruge mange forskellige ( ved jeg så ikk ) gasser, og de skal så komprimeres ( så vidst jeg har forstået ) , også får man tøris
men , du skal købe det. Evt spørg en mand i en fiske butik eller nede ved havnen
edit : KarGa , nogle gange skulle du bare skydes med havl hehehe
QuoteOprindeligt indlæg af Raller
edit : KarGa , nogle gange skulle du bare skydes med havlhehehe
Hehe kender det godt, så må du jo bare være lidt hurtigere på tasterne
Tøris er jo faktisk bare CO2 i fast form, men hvordan man kommer frem til det, ved jeg ikke... Jeg har også selv forhørt mig rundt omkring engang
Man skal ikke holde tøris for lang tid i hånden da det kan give fryseskader
KarGa --> Ka godt huske Shahid legede med det, men hvad skete der helt præcist?
QuoteOprindeligt indlæg af Alex
KarGa --> Ka godt huske Shahid legede med det, men hvad skete der helt præcist?
Ka ikk finde tråden, men ved bare at det var pænt meget fiasko
Google ka heller ikk finde den
han fik aldrig fat i tøris, det var bare det der var snakken om, han ville oc meget, og isolerede sit mobo med papirsservietter, og lavede en lille skål af sølvpapir på cpu til alm is, og så brændte lortet jo self sammen. det er sådan set historien i korte træk.
tøris er CO2 i fast form, dvs. at det bliver komprimeret, og så ikke rigtig mere.
Du kan ikke selv lave det, men hvis du vil have fat på det, så skal du snakke godt med din fiskehandler. men der kan du ikke engang være sikker på at få fat i det, det er jo ikke ligefrem legetøj. Gå ned på havnen når der er havne auktioner, og så snak med en af fiskerne der, de plejer at være ret ligeglade.
/har selv købt lidt til en kammerat en gang da vi var i hanstholm til at lave de der cola bomber.
Griiiiiiiiinnnnnnnneeeeerrrrrrr Den historie ville jeg gerne have set eller nogle billeder af hans serviet System lol
Well.. for lige at få alt det her på det rene:
Tøris er som sagt et par gange CO2 på fast form.
CO2 på flaske er på flydende form.
Når flydende co2 udsættes for et trykfald bliver det til fast co2 i stedet for som de fleste andre gasser at hoppe direkte til gasform. Her skal man fange det.
Og du kan GODT lave det selv.
Man kan købe co2 relativt billigt til brug i sodavandsmaskiner hvis man har en kontakt i restaurationsbranchen, eller man kan bare købe noget til svejsebrug. det er så vidt jeg husker flydende co2. og hvis man så vender flasken på hovedet og åbner kommer væsken ud og bliver til tøris. man kan købe sådan nogle velcro-manchetter til at samle det med. Men det kan slet ikke betale sig, det er bare til brug på skoler osv, hvor man skal bruge lidt ad gangen. til at køle computer med bruger du meget mere end du kan lave på den måde, så smut ned på havnen eller kontakt air liquide, hydro gas eller lignende
ja tøris er farligt....det opsuger for det første ilten i rummet...så god ventilation er påkrævet og kan give brændsår hvis det kommer på hud...
QuoteOprindeligt indlæg af Fragman
ja tøris er farligt....det opsuger for det første ilten i rummet...så god ventilation er påkrævet og kan give brændsår hvis det kommer på hud...
Tjah.. altså jeg har da holdt noget i min hånd. man skal ikke knytte om det, men man kan godt holde det lidt. men det er sjovt nok ikke en god ide at blive -80 grader så man skal lige smide det efter lidt tid.
Og det opsuger ikke ilt, men det er rigtigt at det fortrænger det, så man ikke kan indånde ilt, men kun co2. Det betyder altså at man bliver svimmel, besvimer, og i sidste ende højst sandsynligt dør.
Så man skal lige tænke lidt over luftcirkulation.
er det ikke bare at få fat i noget CO2 og enten: sætte det under stort tryk eller fryse det ned???
man kan faktisk også godt stikke sine fingre ned i flydene kvælstof uden der sker noget!!! de skal dog rimeligt hurtigt op igen, ellers kan der godt ske ting og sagde ... (har set en gøre det som vidste hvad han gjorde!)
NB: Slacker du snakkede om flydene CO2 det findes da ikke det går da direkte fra fastform til luftform... i hvert fald ifølge min kemi lære!!!
Mener helt sikkert at co2 er flydende når det er under tryk. Der må jo også være en ide med at flasken skal vendes på hovedet, for hvis det er i gasform kunne det jo være lige meget.
CO2 kan godt findes på flydende form. Det er bare ved langt lavere tryk end på fast form.
CO2 på fast form bliver faktisk fremstillet ved at presse flydende kuldioxid sammen under enormt tryk. Og så har Joatims kemilærer ret i at pga det store tryk sublimerer CO2 (dvs. går direkte fra fast til gas form). Men derfor kan det godt forekomme flydende
QuoteOprindeligt indlæg af Pejsen
CO2 kan godt findes på flydende form. Det er bare ved langt lavere tryk end på fast form.
CO2 på fast form bliver faktisk fremstillet ved at presse flydende kuldioxid sammen under enormt tryk. Og så har Joatims kemilærer ret i at pga det store tryk sublimerer CO2 (dvs. går direkte fra fast til gas form). Men derfor kan det godt forekomme flydende
Faktisk er det fordi co2's såkaldte trippelpunkt ligger som det gør.
Ved højt tryk er co2 flydende. Når trykket falder, vi det, hvor andre gasser fordamper direkte, krydse trippelpunktet, det sted hvor alle tre faser kan findes på en gang. Det er de færreste gasser der har et trippelpunkt, men de som har vil gå til fast form og sublimere, dvs gå direkte fra fast form til gas (deraf TØRis).
Og hvis vi snakker flydende kvælstof er det rigtigt at man godt kan røre det. har også set folk have det i munden.
Grunden til at det kan lade sig gøre er at det flydende kvælstof svæver på en pude af fordampet kvælstof, præcis som en dråbe vand på en varm pande er ret livlig fordi den svæver på en damppude.
QuoteOprindeligt indlæg af KarGa
Og lad nu være at gøre som Shahid gjorde dengang
hmm Shahid har ikke postet i denne tråd
QuoteOprindeligt indlæg af Shooqer
hmm Shahid har ikke postet i denne tråd
meget længe siden han har postet noget som helst faktisk
Tog han ikke til pakistan? Er han stadig der?
QuoteOprindeligt indlæg af SlackeR
meget længe siden han har postet noget som helst faktisk![]()
Tog han ikke til pakistan? Er han stadig der?
det er vidst egenligt rigtigt nok, at han tog til pakistan
RET mig, hvis jeg tager fejl
han er online på tweak.dk
QuoteOprindeligt indlæg af SlackeR
Faktisk er det fordi co2's såkaldte trippelpunkt ligger som det gør.
Ved højt tryk er co2 flydende. Når trykket falder, vi det, hvor andre gasser fordamper direkte, krydse trippelpunktet, det sted hvor alle tre faser kan findes på en gang. Det er de færreste gasser der har et trippelpunkt, men de som har vil gå til fast form og sublimere, dvs gå direkte fra fast form til gas (deraf TØRis).
Og hvis vi snakker flydende kvælstof er det rigtigt at man godt kan røre det. har også set folk have det i munden.
Grunden til at det kan lade sig gøre er at det flydende kvælstof svæver på en pude af fordampet kvælstof, præcis som en dråbe vand på en varm pande er ret livlig fordi den svæver på en damppude.
Ja.. det er selvfølgelig helt korrekt