Ophavsret på musikoptagelse


  • ja, Jackhammer som jo laver siden er godt klar over problemet, og arbejder vist på en løsning...


    Som sagt så fandt jeg ud af hvad jeg må og ikke må, men mindes at have hørt om en regel med hvor gammelt det skal være før man må gøre som man vil med det..

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • 70 år efter de sidste personer der har haft med værket at gøre. efter de 60 år må du gøre med værket som du vil.


    § 21. Et udgivet værk, som ikke er et sceneværk eller et filmværk, må fremføres offentligt


    1) ved lejligheder, hvor tilhørerne eller tilskuerne har adgang uden betaling, hvis fremførelsen ikke er det væsentlige ved den pågældende foranstaltning




    § 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede værker efter længstlevendes dødsår. For filmværker varer ophavsretten dog, indtil 70 år er forløbet efter dødsåret for den længstlevende af følgende personer:


    1) Den ledende instruktør,


    2) drejebogsforfatteren,


    3) dialogforfatteren og


    4) komponisten til musik, som er specielt frembragt til brug i filmværket.


    Stk. 2. Når et værk er offentliggjort uden angivelse af ophavsmandens navn, alment kendte pseudonym eller mærke, varer ophavsretten, indtil 70 år er forløbet efter udgangen af det år, da værket blev offentliggjort. Består værket af flere dele, bind, hæfter, numre eller serier, gælder der en særskilt beskyttelsestid for hver enkelt del.


    Stk. 3. Hvis ophavsmanden i løbet af det nævnte tidsrum bliver angivet i overensstemmelse med § 7, eller hvis det bliver oplyst, at han er død, før værket blev offentliggjort, regnes gyldighedstiden efter stk. 1.


    Stk. 4. For værker, som ikke er offentliggjort, og hvis ophavsmand ikke er kendt, varer ophavsretten i 70 år efter udgangen af det år, hvor værket blev skabt.


    § 64. Når et værk ikke tidligere har været udgivet, har den, som for første gang lovligt offentliggør eller udgiver værket efter udløbet af den ophavsretlige beskyttelse, rettigheder til værket svarende til de økonomiske rettigheder, der i loven er tillagt den, der frembringer et litterært eller kunstnerisk værk. Beskyttelsen varer, indtil 25 år er forløbet efter udgangen af det år, hvor offentliggørelsen eller udgivelsen fandt sted.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    efter de 60 år må du gøre med værket som du vil.


    Er det ikke 50 år ? ... Der har jo været noget oppe og vende med Elvis og andre kunstnere på hans tid ...


    Egentlig syntes jeg det er MERE end fair at folk kan beholde rettighederne i 50 år eller hvor meget det nu er ... For på en måde så kan man jo kun få lidt dårlig smag i munden over at der stadig ryger Elvis CD´ere på gaden som firmaer og familien tjener styrtende på ... Når manden er død ... morbidt at tjene penge på en død mands værk SÅ lang tid efter at han er krasset af ? .. :boxed:

  • Spiller dit band andres numre så skal du betale KODA afgift per nummer og sådan er det bare. De har et skema man fylder ud. Alternativt kan arrangøren betale afgiften for jer, men så skal arrangøren anmelde arrangementet 8 dage før det afholdes.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WinterSilence
    Spiller dit band andres numre så skal du betale KODA afgift per nummer og sådan er det bare.


    Det er faktisk værre endnu. Lejer man et band, som spiller egne numre, og dette band er medlem af KODA, kan man også risikere at få en faktura fra KODA - altså ved siden af det beløb, man allerede har betalt til bandet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Gnavpot


    Det er faktisk værre endnu. Lejer man et band, som spiller egne numre, og dette band er medlem af KODA, kan man også risikere at få en faktura fra KODA - altså ved siden af det beløb, man allerede har betalt til bandet.


    Sådan er det desværre .. Hvis du tjener penge på at bestille folk til at optræde snupper de jo også en del af entréindtægterne ..


    Kan være et farligt bøvl at gøre op i den sidste ende ..

  • okay, jeg er kun endnu mere forvirret nu.. :S
    altså vi skal betale til koda for at spille til et arrangement, hvor der ikk blev taget billet indtægter eller?
    jeg kan godt følge jer med at vi ikk må ligge koncerten ud på nettet...

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning
    okay, jeg er kun endnu mere forvirret nu.. :S
    altså vi skal betale til koda for at spille til et arrangement, hvor der ikk blev taget billet indtægter eller?
    jeg kan godt følge jer med at vi ikk må ligge koncerten ud på nettet...


    Jeg har kun afholdt arrangementer med entréindtægter, og gider ikke lige ringe og spørge min chef, men jeg tror faktisk du skal ..


    Men du kan jo selv tjekke det .. Kontakt Koda .. De bider ikke når man ringer til dem ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning
    okay, jeg er kun endnu mere forvirret nu.. :S
    altså vi skal betale til koda for at spille til et arrangement, hvor der ikk blev taget billet indtægter eller?


    Det her er ikke noget, jeg ved med sikkerhed, men jeg tror faktisk, at det er arrangøren, der skal betale til KODA. Ellers ville en arrangør ikke kunne komme til at stå i den mærkværdige situation, jeg beskrev.