Hvordan er det nu lige med den købelov?

• Jeg har en RMA sag kørende med Shag.dk, som mener, at en kompatibiletsfejl ikke skal gå under reklamationsretten. Hvordan overbeviser jeg dem om noget andet? Jeg kan ikke køre med Kingston RAM på et NF7-S2G, som de har sendt mig i stedet for et NF7-S Rev. 2.0, som de mener er udgået. Fair nok, men de her Kingston RAM kan bare ikke køre på det kort, så vil gerne have det byttet til et AN7. Så jeg sender kortet til RMA, og gud fader, om de så ikke sender det tilbage til mig med 400 kr. testgebyr uden noter eller lignende.

Teknikeren mener ikke der er nogen fejl, selv om han blankt indrømmer, at han heller ikke kan få det til at køre med Kingston RAM. Nu mener han, at det er mig, som skal bevise der er en fejl, men kortet er ikke en gang en uge gammelt før jeg opdager fejlen. Hvordan er købeloven så lige på det område, og hvordan er den omkring kompatibilitetsfejl?

Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Hvis de har sendt dig en forkert vare skal du naturligvis have pengene tilbage eller have den byttet til noget nyt! :)

Tja men hvis de ikke kan skaffe varen, har de lov til at finde noget i erstatning iform af et andet board (eller pengene tilbage).

• Problemet er ikke, at de har sendt mig et forkert kort - lige nu i hvert fald, men at jeg har godtaget kortet, men at det er nu er fejlfyldt, men det vil forhandleren ikke godtage.

Oprindeligt indlæg af Aerial

Tja men hvis de ikke kan skaffe varen, har de lov til at finde noget i erstatning iform af et andet board (eller pengene tilbage).

Ja men det nye board må ikke være ringere end det andet, og det er det jo tydeligt når det ikke kan køre med Kingston RAM, som det oprindelige board kunne ..

Mht. reklamationsret, så er den - som alle sikkert ved - på 2 år .. Den er "delt op" i 2 perioder ..

De første seks måneder kaldes også formodningsreglen .. Her formoder man, at evt. fejl/mangler var til stede fra start, og derfor skal sælgeren bevise, at køberen har ødelagt varen ..

De sidste 18 måneder, er det køberen der skal sandsyneliggøre at fejlen/manglen var til stede fra start, og derfor har ret til en ombytning .. Der er intet der skal bevises (hvilket også er stort set umuligt), men "bare" sandsyneliggøres ..

Som forbruger har man derudover ingen undersøgelsespligt når man modtager varen, og man skal bare reklamere inden rimelig tid efter man har opdaget fejlen/manglen .. Inden rimelig tid er altid som minimum 2 måneder ..

Købeloven er deklaratorisk, mange af reglerne om forbrugerkøb er beskyttelsespræceptive - altså kan de kun fraviges ved aftale hvis de ikke stiller den svage part (forbrugeren) dårligere ..

• he he ja sidder jo selv og skal tage de beslutninger i det nye job. Dejligt når man kan glæde folk med f.eks en notebook der er meget bedre end den de købte til at starte med ;)

• Hvis man skal være helt firkantet, skal kortet faktisk være identisk.
    Altså må der ikke engang ombyttes til et andet revisionsnummer, hvis loven skal følges 100%

Her skal det så lige noteres at NF7-S2G er et knaldelendigt kort, hvis man ønsker at OC.

Det er også klart de skal levere et kort der virker, sammen med det ram du nu har.
    Måske var dit køb af netop NF7-S 2.0 betinget af dets kompatibilitet med Kingston ram?
    Hvis ja, har det jo været en vigtig egenskab ved produktet.

• hvis der står at abit har godkendt brugen af kingston ram i sit bundkort ( som de nok sandsynligvis har ) så skal de sende dig et nyt ( samme revision osv. ) eller fixe det så det virker, eller give dig pengene tilbage... ellers tilbyder de dig højst sandsynligt en ande type bundkort...

• Kan jo være svært hvis de ikke kan skaffe et kort .. Men forbrugeren må i alle tilfælde ikke blive stillet ringere ..

Oprindeligt indlæg af Alaza
    Jeg har en RMA sag kørende med Shag.dk, som mener, at en kompatibiletsfejl ikke skal gå under reklamationsretten. Hvordan overbeviser jeg dem om noget andet? Jeg kan ikke køre med Kingston RAM på et NF7-S2G, som de har sendt mig i stedet for et NF7-S Rev. 2.0, som de mener er udgået. Fair nok, men de her Kingston RAM kan bare ikke køre på det kort, så vil gerne have det byttet til et AN7. Så jeg sender kortet til RMA, og gud fader, om de så ikke sender det tilbage til mig med 400 kr. testgebyr uden noter eller lignende.

Teknikeren mener ikke der er nogen fejl, selv om han blankt indrømmer, at han heller ikke kan få det til at køre med Kingston RAM. Nu mener han, at det er mig, som skal bevise der er en fejl, men kortet er ikke en gang en uge gammelt før jeg opdager fejlen. Hvordan er købeloven så lige på det område, og hvordan er den omkring kompatibilitetsfejl?

har haft det samme problem med shg.dk jeg fik først et nyt efter jeg havde send det ind 3 gang og det var 400 hver gang jeg fik det tilbage så det løb op i 1200 kr og et nyt koster lige knapt 900 kr..

• Sagen fortsætter. Han vil ikke godtage, at min reklamationsret bliver fornyet ved RMA, og han vil ikke godtage, at jeg kan bruge min 14 dages returret på S2G modellen.

Han mener jeg skal bevise fejlen, også selv om jeg har givet ham beviser fra ABit's hjemmeside om, at de mener, at Kingston HyperX er kompatible.

Derudover velkommer han en Forbrugerklagesag, og det siger jo i sig selv lidt.

Sidst men ikke mindst, så gider han ikke bruge tid på sagen mere, og vil ikke lade mig tale med hans chef. Det er den eneste mail, som er til stede i firmaet, og de svarer deres telefon 1/50 opkald.

• Rart at du lige meldte tilbage, det er jo altid rart at se hvordan det gik ;)

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

Oprindeligt indlæg af SeePee
    utroligt at de kan være så pernippengryn

Ja, men tog en stille og rolig snak med chefen, og tror godt han kan se, at hans medarbejder har været ude hvor han ikke kan bunde. Håber han tager en snak med ham bagefter.

Oprindeligt indlæg af Burger

Kan jo være svært hvis de ikke kan skaffe et kort .. Men forbrugeren må i alle tilfælde ikke blive stillet ringere ..

Så må de give den oprindelige købesum tilbage.
    Man kan ikke spise kunden af med et dårligere produkt.

Oprindeligt indlæg af Burger

Har jeg jo heller aldrig nogensinde påstået at de må!

Det påstår jeg heller ikke at du har påstået. ;)
    Det var mere i relation til butikkens generelle håndtering af sagen.