Viden om Tourettes Syndrome

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Har også selv haft det ret kraftigt da jeg var mindre. Det er dog gået over nu, men ikke helt. Flere gange kan man f.eks. mærke nogen steder, som man bare bliver nød til at røre. F.eks. sin håndflade, og man har ikke fred, får man har rørt den. Det kommer ofte hvis man bare sidder og slapper af, eller hvis man er i dårligt humør.


    Det passer ikke.. Tourette går ikke bare væk.. Det er en livsvarig sygdom.. Så den må du længere ud på landet med..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil


    Jeg gjorde... En af mine venner har det nemlig.. Har kan ikke kontrollere sine arme, når han koncentere sig.. Han har også problemet med raserianfald, da han også er ramt af damp... For at dæmpe det, tager han amfetamin 3 gange dagligt..


    Jeg har selv Tourette Syndrom, og får selv medicin.. Det er IKKE ren amfetamin, men medicin for der er noget stof i der er amfetamin..
    Det er ikke amfetamin..
    Undskyld mit sprog, men er du dum eller hvad.??

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af -Sandman-


    Ja, alt med måde... Man bruger f.eks. også Marijuhana til behandling af folk med (en sygdom som gør at man ryster helt vildt) :P


    Der er EN i hele DK der har fået lov til at ryge Marijuhana pga. sin sygdom..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madsass


    Det passer ikke.. Tourette går ikke bare væk.. Det er en livsvarig sygdom.. Så den må du længere ud på landet med..


    Jeg fik konstateret det da jeg var mindre, og det står sjovt nok i min læge journal. Og jo, det har taget af. Om det er en livsvarig sygdom kan vi godt blive enige om, men ikke desto mindre kan intensiteten godt tage af med tiden. Hvilket den tydeligvis også har. Muligvis fordi det, der også bliver skrevet med, at man godt over en længere periode kan negligere de ting, som man f.eks. "bliver nød til". Som f.eks. lige at røre en dørkarm med hånden, når man går igennem eller lignende, og så bare lade være.


    Det er i hvert fald min erfaring.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza


    Jeg fik konstateret det da jeg var mindre, og det står sjovt nok i min læge journal. Og jo, det har taget af. Om det er en livsvarig sygdom kan vi godt blive enige om, men ikke desto mindre kan intensiteten godt tage af med tiden. Hvilket den tydeligvis også har. Muligvis fordi det, der også bliver skrevet med, at man godt over en længere periode kan negligere de ting, som man f.eks. "bliver nød til". Som f.eks. lige at røre en dørkarm med hånden, når man går igennem eller lignende, og så bare lade være.


    Det er i hvert fald min erfaring.


    Så har du haft en MEGET lav grad af det.. Måske AD..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madsass


    Hold nu din kæft.. Jeg har selv Tourette Syndrom, og får selv medicin.. Det er IKKE amfetamin, men medicin for der er omkring 0.002 mg amfetamin i..
    Det er ikke amfetamin..
    Undskyld mit sprog, men er du dum eller hvad.??


    Bevar tonen tak, det sprog der er der ingen der gider at høre på - bare fordi du har erfaring med denne sygdom og oven i købet lider af den, behøver du ikke opføre dig grimt over for andre som evt. tager fejl...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madsass


    Hold nu din kæft.. Jeg har selv Tourette Syndrom, og får selv medicin.. Det er IKKE amfetamin, men medicin for der er omkring 0.002 mg amfetamin i..
    Det er ikke amfetamin..
    Undskyld mit sprog, men er du dum eller hvad.??


    Du er tilmed også ret god til at demonstrere din uopdragenhed ..


    Og vil så rette dig .. Klog er ikke noget man er, det er noget man bliver (Og det stadie er du vist ikke kommet til endnu, og hvem ved om du nogensinde kommer der) .. Dog er man naturligvis født med en vis portion intelligens, og det viser sig så på forskellige måder, bl.a. indlæringshastigheden ..


    Hvis du er så intelligent, så find lige den rigtige tone frem herinde .. Det burde ikke være så svært med de evner du selv påstår du har ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madsass
    Hold nu din kæft.. Jeg har selv Tourette Syndrom, og får selv medicin.. Det er IKKE amfetamin, men medicin for der er omkring 0.002 mg amfetamin i..
    Det er ikke amfetamin..
    Undskyld mit sprog, men er du dum eller hvad.??


    og som de andre allerede har nævnt gider vi ikke sådan et sprog herinde.


    Taler du også sådan til dine venner IRL ? Nej vel , så respektér venligst dine "fellow-tweakers" ;)


    Vi er jo i samme båd :cheers:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madsass
    Eksempler på ting ved tourette som jeg har:
    1. Hvis jeg eksempel cykler på en cykelsti ved siden af en vej.. Så hvis der kommer en bil bagfra, kan jeg finde på, at sige inde i mig selv: "Jeg skal nå helt hen til lygtepælen, før at bilen overhaler mig"..
    2. Jeg tjekker også et par gange om døren virkelig er låst, selvom jeg selv lige har låst den..
    3. Når jeg er i bad, og skal til at tænde bruseren, og står bag bade forhænget, så tjekker jeg en 4 - 5 gange at der ikke ligger noget på gulvet som håndklæder og andet, der bliver vådt..



    Kender godt til punkt 1 + 2

  • Undskyld mit sprog, men jeg kan bare ikke li' når folk snakker om noget, de ikke ved noget om..


    Skal nok snakke pænere.. Men jeg skrev jo også i en af mine tråde "Undskyld for mit sprog"...


    Synes bare det er irriterende når en eller anden siger noget som han ikke ved noget om..
    Og så bliver det endnu værre hvis denne person modargumenterer det, og vil have ret, selvom jeg selv har sygdommen.. Dette er dog ikke sket i denne tråd..


  • Vi sejler op af åen? ... :P


    heltærligt madass ... respekten røg sig sq lige en grum tur der :roller: , noget mere lame skal man da godt nok lede længe efter (shahid's tråd om tøris? *G*G*G*G*G*)


    nåhh pyt im outy


  • Ja.. Jeg snakker lidt grimt nogle gange.. Det har måske også noget med at gøre med, at der om natten, der virker min medicin ikke mere, og der bliver jeg meget hidsig, når folk snakker om noget de ikke ved noget om etc..

  • Kender også til punkt 1 +2 ... men det tror jeg nu de fleste gør... det er ikke sådan at jeg behøver at gøre det.. men jeg kæmper da for at nå det.. Og den er først rigtig gal hvis der er grønt lys i nstelyskryds ;)


    Ang. behandling med Marihujana.. så er der ikke kun 1 i DK... for jeg snakker ikke om Tourette i dette tilfælde.. Decimineret Sklerose behandles med Marihujana... Hvilket jeg nok ville føle lidt "fed"ere end med amf.. 8)


  • Du glemte idioten Uffe Holm... :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madsass
    Og helt seriøst.. De fleste der har den diagnose jeg har (ADHD), der er lang over halvdelen meget kloge børn.. Jeg kunne foreksempel stave til næsten ALT i slutningen af 1 klasse..


    Jeg kan se at du er fra Odense. Du skulle vel ikke gå hos speciallæge Anne Korsgaard?