Hvordan bedømmer du en film?

• Er efterhånden gået op for mig, at jeg er ret uenig med en del mennesker omkring, hvor gode visse film er. Dette får mig til at tænke, hvad folk lægger vægt på, når de bedømmer en film.

For mig selv har jeg opdaget, at underholdningsværdi er det vigtigste. Jeg føler mig fristet til at sætte min stemme på alle mulighederne, med ved god gennemtænken tror jeg, at underholdningsværdien er i højsædet. Ellers betyder skuespillet også meget for mig. Emnet også.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• ...ud fra underholdningsværdien! ... Kan man andet ? ... Så er man da lidt en GUMPE ... :))

En film er jo ikke god bare fordi den handler om noget bestemt eller bare fordi der er en bestemt skuespiller med ... Eller bare fordi den hedder noget smart... Eller bare fordi den har fået en fimse-pris ... og SLET IKKE bare fordi det er en speciel genre ...

Næ... Jeg bedømmer film på hvor godt den er lavet, hvor godt skuespillerne klarer de forskellige roller ... og så hvor god underholdsningsværdi en film har ... Som så er det samlede indtryk den giver ...

I min verden kan man dele film ind i 3 grove kategorier ...

1. Film der skal gribe noget realistisk og få os til at føle/tænke osv ... ( Fx. Shindlers List )

2. Film der kan tage tankerne væk fra dagligdagen ... ( Fx. Star Wars )

3. Film der skal spilde vores tid med noget som ikke er lavet ordenligt og derfor ikke har den effekt som den kunne have haft med en ordenlig instruktør og/eller skuespillere ( Fx. Idioterne )

• 3'eren kan man godt lige lave en lille sidebemærkning til.
    Der er jo film hvor produceren allerede fra starten ved at det bliver super-latterligt men stadig kunne blive god underholdning. Noget hvor publikum ikke skal tænke over noget som helst - bare sidde hjernedøde og glo . Her kommer vi f.eks ind over alle de B-film der er kommet igennem tiden. Jeg nævner i flæng ALT hvad Stallone og Van Damme har lavet ;) :))

Denne kategori er fantastisk ved tømmermænd og er ellers lige til at lukke op og lægge kogler i :D *S*

• Synes det vigtigste er at historien er vandtæt.
    Der er lavet alt for mange hollywood film hvor historien slet ikke hænger sammen, og slet ikke giver mening. Eller at den bare er totalt lige gylding.

Så historien betyder meget for mig.
    Dialogen er også meget vigtig. Man gange ved man jo hvad de vil sige inden det er sagt. :rolleyes:

Et eks. er "WaterWorld" som var på DR1 den anden aften. Det er et godt eks. på at HollyWood tager tidens mest populære "skavspiller" og smider ham ind i en film uden at gøre så meget ud af det er vigtigt, som feks. at få det til at virke ægte.
    Det var et eks. på en dårlig film.

Et eks. på en god film er feks. den danske film "De Grønne Slagtere". Jeg synes skuespillerne (og resten af filmholdet) gør at det virkelig virke ægte.

Håber i kan forstå hvad jeg mener. ;) :D
    Klokken er mange, tror jeg skal i seng. :P

• Det handler vel om, hvad filmen skal bidrage med - til den enkelte person.
    For mit vedkommende, så er det helt afgørende om jeg skal underholdes med noget sjovt, "fyldes" med viden, slå tiden ihjel eller bare skal bekræftiges i noget jeg ved i forvejen.
    F.eks en eller anden "griner-film" er da fint en gang i mellem - få rørt lattermuskulaturen - bare grine. :D 8)
    Eller hvis jeg er "in the mood" til noget rigtig seriøst - tjah så vælger jeg så den kategori. Der er også behov for en gang i mellem at få flyttet lidt rundt på hjernecellerne. ;)
    En ting som jeg f.eks. bruger meget lidt tid på, er den med - bare at slå tiden ihjel. F.eks. til en eller anden ligegyldig og total historieløs actionfilm, som der desværre er alt for mange af. De handler jo kun om at lave så mange effekter som muligt. På bekostning af en ordentlig handling. Men der er jo mange der "falder på røven" over den slags ting. Men dem om det. :rolleyes: Det siger jo lidt om dem IMO !

• Alle af de der punkter...

Det kommer an på om det er første hånds indtrykket eller om det er noget andet..

Hvis jeg skal leje en film i BB feks... Så er det første man ser jo coveret af den filmens navn/genre, skuespillere/instruktør og så hvor mange priser(Ja de tæller ret tit(Mener også priser som feks anmeldere hvor mange stjerner osv de gir en film)...

Det er det grundlag jeg ser en film på... Også i biffen(Og så selvfølelig hvad andre folk synes om den osvosv)...

Bagefter det kan man jo bedømme om den var god... Og DET kommer MEGET an på hvad man forventer... Kender mega mange som siger LOTR var dårlig pga de havde forventet meget mere...

Hvis man sre en film og forventer den bedste man hidtil har set og den overgår nr 2 på alle kanter og måder blir man nok skuffet og synes ikk den er så fed...

Jeg var inde og se passion of the christ... Og DET var fandme en bevægende følelsesmæssig film... Det er FØRSTE gang hvor jeg har været i imperial med fuld sal hvor bagefter filmen var der INGEN der sagde noget... ALLE var stille og ALLE sad med tåre o øjnene... Jeg havde forventet filmen var lidt anderledes,troede de også ville konsentrere sig om det gode han gjorde osv... Men det var UDELUKKENDE om at han skulle piskes osvosv... Man fattede budskabet men den var lidt meget ulækker ;o)

Så det er da en blanding af hele lortet..

Og så undskyld at der ikke rigtig er punkter og komma osvosv... Lærte(DESVÆRRE) at skrive på battle.net/diablo1-2... Så jeg skriver KUN med venstre hånd(Dog sikkert hurtigere end de fleste herinde ;o) (Men jeg er sq højrehåndet :boxed: )) og uden punkter/komma osvosv... Pga når man sad online skulle det gå hurtigt... :D

• Helt klart underholdings værdien :D!... Men hvorfor har du ikke sat at man kunne vote flere svag ;)!...

Men for at underholdningns værdien skal være høj, skal der jo os være godt skuespil... Men personling at de er ringe til at gi de der priser... For det meste :roller:... For det er tit de film der ikke får så mange som er bedst.. Da det er historien de går efter.. :D! Men den er jo os vigtig :S!..

Okey tror bar jeg smutter :boxed:

MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

• jeg har en del punkter jeg går efter, helt klart ser jeg først en trailer, for ligesom at lægge op til filmen, og hvis filmen ikke passer til traileren så er det en skuffelse fra starten af.
    det er også vigtigt at filmen hænger sammen, det nytter ikke at de siger noget og gør noget andet( matrix , ham der computer negeren fortæller neo at han ikke kan læse de der tal og bogstaver på skærmen, og 20 mins efter læser og korigerer han neo efter det) ....

og så underholdnings værdien, hvis man bagefter sidder/lgger og tænker på filmen og har en rar følelse af en god oplevelse er det jo en god film, men hvis man bare går derfra og så tænker, nååh ja hva så ? ... så er det jo en fiasko...:) ...

Oprindeligt indlæg af Mazie
    Ehh :lame: dårligt formuleret sprøgsmål, det er jo en blanding af flere ting!!

Men fremfor at komme med et mere konstruktivt indlæg vil du bare nøjes med det der? Dig der er :lame:

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Øøh, man kan jo diskutere om Lars Von Trier er en god instruktør, men jeg er da en af dem der syntes at han er god.

Bedømmelse af film, jo hvis man sidder med halvåben mund med savl løbende ned af hagen når filmen er færdig, så var den go'

Oprindeligt indlæg af The Undertaker
    Øøh, man kan jo diskutere om Lars Von Trier er en god instruktør, men jeg er da en af dem der syntes at han er god.

Ja, det kan man da diskutere hvis man vil ... Men som jeg skrev, så syntes jeg han han skulle finde sig et andet arbejde for film er efter min mening ikke rigtigt noget han egner sig specielt meget til at lave. :))

Oprindeligt indlæg af Aerial
    3'eren kan man godt lige lave en lille sidebemærkning til.
    Der er jo film hvor produceren allerede fra starten ved at det bliver super-latterligt men stadig kunne blive god underholdning. Noget hvor publikum ikke skal tænke over noget som helst - bare sidde hjernedøde og glo . Her kommer vi f.eks ind over alle de B-film der er kommet igennem tiden. Jeg nævner i flæng ALT hvad Stallone og Van Damme har lavet ;) :))

Denne kategori er fantastisk ved tømmermænd og er ellers lige til at lukke op og lægge kogler i :D *S*

Hey!! don't diss the Sly. Han har lavet mange fremragende film, bl.a. First blood, Rocky I, II, III, IV X( :))

Oprindeligt indlæg af scully

Hey!! don't diss the Sly. Han har lavet mange fremragende film, bl.a. First blood, Rocky I, II, III, IV X( :))

Ja og "The Italian Stallion" :))

• Jeg ved sgu ikk hvad jeg bedømmer en film ud fra.. Jeg ser den bare, og så er den kedelig, eller vildt fed :D

MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

Oprindeligt indlæg af Maverick
    Underholdningsværdien. Og så skal filmen helst "fange" mig inden for den første halve time.
    JFK er en af mine ynglingsfilm :T

*sigh* Har aldrig fået set JFK. Sgu for dårligt af mig. Har ellers altid godt kunne li' Kevin C.

Spark mig :)