Hvilken Nas server (film)

  • Jeg kunne godt tænke mig en Nas server. Det som den skal bruges til er film samt måske lidt billeder.
    Men næste step er hvilken en man skal vælge.


    Jeg vil gerne have noget som virker. noget som køre hurtigt. Her tænker jeg på at det skulle kunne trække 4k samt kunne være lidt fremtidssikkert. Udover det må den gerne være bruger venlig.


    Jeg har flere venner som siger at jeg skal købe en Asustor. Men hvilken en. Samt måske andre har nogen ider om hvad der ellers vil være værd at se på.


    Jeg har tænkt at NAS serveren må koste ca 3000kr uden HDD pt har jeg kikket mest på nogen hvor der er plads til 2 harddiske.

  • Det er nu ikke fordi jeg vil starte et sted :) jeg vil gerne købe det rigtige. Det der er med den er at dens Cpu er "lille" i forhold de andre jeg har kikket på. til ca samme pris.

  • vil du køre plex server fra den, så skal du køre direct play, for den har INGEN kræfter til at transcode sådan en Synology nas.
    MED MINDRE du får en xeon model til alt for mange penge.
    Jeg har selv en DS2413+ med en Atom cpu i, og hvis den skal transcode noget, så vælter den helt og låser sig selv med cpu på 100% til jeg lukker plex på afspilleren.

  • Hvis den skal stå i stuen så husk også at tjekke hvor meget de larmer. Har selv købt en Synology, som jeg endte med at stille på noget skum og ligeledes pakke den ind i da den larmede for meget i mit skab i stuen.

  • Jeg kan klart anbefale Synology.


    Jeg har haft min Synology DS411+ siden maj 2011 og den har kørt upåklagelig med 4 stk western digital green uden nedbrud.
    Min Nas står i stuen ved siden af tv’et og hverken konen eller jeg lægger mærke til den, og min kone er ellers en som lægger meget mærke til baggrundsstøj, da det irritere hende.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Du skal efter min mening glemme alt om færdiglavede NAS løsninger, hvis der er behov for at transcode live fra et formst til et andet - f.eks. hvis du har en Chromecast eller snart TV der ikke kan læse nogle formater.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |