Stresstest og crash.

  • Hej Tweakere.


    Jeg har et spørgsmål vedr. stresstest, jeg er nemlig ved at experimentere lidt med at skrue op for Mhz på RAM samt Ghz på CPU.


    Det skal ikke være noget voldsomt, men har pt. ramt 3400Mhz(Stock hastighed for ram) på Ram samt 4Ghz på CPU med standard Voltage, hvilket passer mig umiddelbart ganske fint.


    Hvis jeg benytter programmet RealBench fra ASUS RoG så dør min maskine efter 1 minut hvor den kører stresstest, og jeg får en fejl melding på mit Bundkort der består af at CPU'en ikke kan findes (Fejl kode 00 i følge AsRock's Dr Debug), og jeg bliver nød til at lave en Clear CMOS før jeg kan få maskinen op at køre igen.


    Derimod hvis jeg laver en test med hhv. Furmark til GPU, Memtest64 til RAM og sidst Prime95 til CPU så kan jeg køre test i 2 timer uden tegn på problemer, GPU ligger på 85c, CPU ligger på 44c og MBO ligger på 35c.


    Så spørgsmålet går lidt på, er jeg skidt stillet, eller kan det være RealBench som af én eller anden årsag ikke understøtter mit hardware efter OC og crasher PC'en?


    En vigtig detalje, hvis jeg kører stock clock på CPU, og Underclocker RAM til 1886Mhz så kan jeg fint kører RealBench i flere timer uden problemer.


    *EDIT*


    Hardware jeg benytter er:
    Asrock X370 Fatal1ty Professional Gaming Pro
    Ryzen 7 1800X
    G.SKILL TridentZ 32Gb (3400Mhz Stock)
    Nvidia Titan Xp Star Wars Collectors Edition


    Corsair H110i 280mm CPU Køler
    Cooler Master MasterCase Pro 6 kabinet
    Corsair TX850 PSU

  • Der kan være mange forskellige årsager til at det crasher for dig med lige netop det program og ikke andre. De forskellige stresstests belaster tingene på forskellig måde og det lader til at netop RealBench rammer et eller andet som får det til at gå ned.


    Nøjagtigt hvad det er og ikke mindst om der kan gøres noget ved det kan være noget af en jungle at finde ud af. Men det er også vigtigt at have i tankerne at de fleste syntestiske stresstests belaster systemet MEGET mere end du typisk vil opleve ved nogen almindelige real world belastninger. Så selv om den fejler der så kan det godt betyde at du reelt er stabil i mere realistiske brugsscenarier.


    Jeg forestiller mig dog godt at det kan være dine RAM der er sat for højt da det er et typisk problem som Ryzen roder med og specielt første generation som du har med din 1800X. Du skal jo huske at det kan godt være at dine RAM er rated til 3400 MHz men det er som sådan ikke stock hastigheder. Alt over 2133 Mhz er at betragte som overclocking i en eller anden grad. Jeg er faktisk imponeret over at du kan få et Ryzen 1 system til at boote med de hastigheder :thumbsup: 1800X understøtter jo officielt kun RAM hastigheder op til 2667 MHz så 3400 MHz er jo NOGET over det.


    Jeg ville forsøge at trappe dem lidt ned og se om ikke det hjælper på tingene.


    Men ind imellem er der også bare nogen programmer der stikker lidt ud. Jeg oplever fx i forbindelse med overclockning af grafikkort at et spil som Overwatch er der tingene fejler først. Har haft tests hvor jeg har kunne køre ALLE mine andre benchmarks både spil og syntestiske uden problemer med et givent overclock men så fejle når jeg prøver med Ovterwatch. Så nu starter jeg altid med Overwatch :D

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Det er eddermane en god post du fik skrevet der :)


    :goodpost:


    Jeg vil forsøge at sætte clock hastigheden ned på rammene.


    Så må jeg lige læse lidt om Ryzen 2 evt. har løst dette problem, for så kunne det være værd at skifte ud selvom systemet er forholdsvis nyt :)


    Men igen, 1000 gange mange tak for den grundige og gode forklaring.


  • :rules:

  • Min erfaring er ihvertfald at det er blevet noget bedre med Ryzen 2 men Ryzen og Zen er bare lidt mere følsom med RAM end Intel desværre så det kan også afhænge af hvilken kombination af RAM og bundkort man kører. G-skill TridentZ er generelt rigtigt gode så det er ikke et skidt udgangspunkt.


    Men jeg har fx endnu ikke under nogen af mine tests af Ryzen 2 kunne få mine RAM højere op end 3200 MHz og det er altså med det G-skill SniperX kit som blev sendt med sammen med Ryzen 2 testkittet direkte fra AMD som ellers er rated til 3400 MHz helt som dine. Alt over det og så bootede systemet simpelthen ikke. 8|

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Jeg kan sagtens melde mig på holdet over Ryzen ejere der ikke får fuld hastighed af RAM. Mine Hynix baserede 3200Mhz TridentZ vil simpelthen ikke over 2933Mhz (med XMP settings ellers) så snart CPU'en er oppe at overclocke.


    Samsung's moduler skulle klare presset bedre, men det er sgu lidt af en jungle at finde data om. 8|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Lige en update.


    Jeg har brugt AIDA64 til stresstest, jeg kan med XMP 1866Mhz få den til at teste 15 minutter før den crasher.


    Men kan se at der er en gradvis kurve i forhold til stabilitet desto længere ned jeg sætter den i hastighed.


    Lige pt. tester jeg med CPU og Ram på Default, hvilket gør at jeg kun kan køre 1066Mhz på mine RAM.


    Men må nok ærligt indrømme at jeg da efterhånden overvejer at gå tilbage til Intel, eller tilbage til mit Core i5 4460 og DDR3 system.

  • Igen så brug Aida64 Stresstesten som en vejledning. De putter som regel et urealistisk load på tingene som du kun MEGET sjældent vil opleve i virkeligheden. Test evt. også med nogen af de tungeste opgaver som du reelt vil ende med at udsætte systemet for og så se om ikke du har et stabilt system trods alt.


    I forhold til den opførte RAM hastighed så vær også opmærksom på at man tit skal gange det der står med to da det jo er dobbelt data rate RAM. Så dine 1066 ville så være 2132 MHz. Den hastighed som man angiver i BIOS er som regel den "rigtige" mens den der aflæses af visse spec programmer osv er den anden. Ved at det også lige forvirrede mig en smule back in the day. :whistling:


    Men ja det er en anelse frustrerende at Ryzen kan være så følsom med det specielt når man også ved at der som regel er ret gode performance gains ved at kunne køre sine RAM med høje hastigheder på et Zen/Ryzen system. :boxed:

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.