Luft køling af i5 7600k - Hvilken køler skal jeg vælge

  • Jeg har for nylig for en lækker sag af en computer med en i5 7600k processer. Jeg regner stærkt med at overclocke den noget, for at hive den ydeevne ud jeg kan. Jeg ønske en god luftkøler og har to i tankerne, men synes det er svært at vælge selvom jeg har kigget på en masse reviews. Derfor ville jeg lige høre jer og jeres mening.


    De to modeller er:


    Reeven Justice http://www.reeven.com/justice-rc-1204


    Thermalright Macho Rev. b http://www.thermalright.de/en/cooler/42/macho-rev.-b


    Hvilken ville i fortrække.


    Edit: Samler lige de to tråde for god ordens skyld. /admin

  • Jeg ville personlig gå efter noget B-Quiet, Noctua eller Polimatech.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Noctua er super fed kvalitet, så enig med Ebo.


    Tweak.dk har testet en del fra dem.


    Test af køling


    Har godt kigget på Noctua, synes bare deres kølere virker så overkill med 2x blæsere, som sidder på siden og imellem. Samtidig er de så store at jeg er usikker på om der er plads på mit Asus z270-p prime bundkort.

  • Det jeg er i tvivl om er, om de helt store kølere reelt kan være der for ramene på bundkortet. Har Corsair DDR4-3000 16gb Vengeance RAM og et asus z270-p prime bund kort og ved ikke om Noctua NH-d15 rammer på rammene.


    Højde som der maks må være på køleren er 17cm. Så den skulle være god nok.

  • Så køb da enten Noctuas NH-U12S eller NH-U14S.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Reeven justice slaa noctua nh-u14s


    Saa det er svart at argumentere fir a koebe noctua.
    Anbrfalinger her er nok baseret paa maerkevare loyalitet og manglende videj om koelerne.


    Omvendt argumenterer du jo heller ikke synderligt meget/godt for Reeven, udover at komme med den samme slags "tomme" holdninger som resten af tråden. Bare lidt konstruktiv kritik.


    Vi har to hovedproblemer her der skal løses - RAM clearance og Høj ydelse. Reven justice har problemer med clearance, som man kan se her.. NHU14S ser ud til at undgå dette ved at forskubbe køleren, så at RAM har 100% clearance, som set her.


    Edit: Scratch that. Ser ud til at grunden er at Reeven er lidt tykkere ift. til NHU* Morgenkaffe hjælper altid på google søgningerne. :rolleyes:


    Så har vi ydelsen, hvor det svinger lidt alt efter hvem du læser review hos. Ifølge HardOCP klarer den sig ca. 6 grader bedre ved 4.4Ghz overclock under pres, men er varmere nær idle. Ved stock er de næsten helt ens med en 4770K. Ikke en voldsom forskel alt i alt, men den er der da. Men hvad får man så med i pakken af ekstraudstyr, og er farven vigtig? Reeven Justice har en meget giftgul blæser, hvor Noctua kører deres brune look.


    :rules:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Omvendt argumenterer du jo heller ikke synderligt meget/godt for Reeven, udover at komme med den samme slags "tomme" holdninger som resten af tråden. Bare lidt konstruktiv kritik.

    hmm jeg kan godt se er mine links er vaek. jeg ma have lavet lidt ged i den da jeg skrev fra min tlf.


    anyway reveen justice koeler bedre
    [Blocked Image: https://images.hardocp.com/images/articles/1467065753e4Y7EZmz59_3_1.png]


    [Blocked Image: https://images.hardocp.com/images/articles/1467065753e4Y7EZmz59_3_2.png]



    Den larmer ca det samme ( inden for maale fejl margen)
    [Blocked Image: https://images.hardocp.com/images/articles/1467065753e4Y7EZmz59_3_4.png]



    og i forhold til prisen ligger den si klart bedre ( ihvertfald i US priser. jeg ved ikke om det er noget specielt underlige mht til DK priser


    [Blocked Image: https://images.hardocp.com/images/articles/1467065753e4Y7EZmz59_4_1.png]



    saa reven justice lever storset det samem hvis ikke lidt bedre koler til. ca halvdelde af noctua.


    om der er clearing issue er noget der altid skal tage hensyn til og kommer an paa op bundkort og ram opsaetning kabler mm. og ikke noget som er objektivt. OP skal naturligvis ligsom med alle andre ting have plads til tingene i sit system.




    P.S.
    mht til "stoejen" saa kan man grunde dne bedre koele evne jo skrue lidt mere ned for blaeserne og derved paa de 6grader forskeel netm hente forskeleli lyd niveou. den bedre koele even betyder ogsaa evt at systemme kan koere laenger tid i passive tilstand for den skal aktivere blaseren. HVIS dne extra koeleeven kommer fra heatsinken af.
    Desvarre laver de faereste hardware sites ordentlige koelere tests.

  • Tja... Reeven kan pt. slet ikke findes i Danmark af hvad jeg lige kan se. Så skal man kigge udenlands, så det er ikke så fedt ift. reklamation og fragt. Du ser RAM clearance som en subjektiv ting, men det gør det jo ikke mindre relevant i dette specifikke scenarie - ej heller farven på køleren. :9xo


    Hvis du kan finde Reeven Justice i landet, smid da endelig et link - ellers tror jeg sgu stadigvæk at der er nemmere bud.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg er pt. ret glad for min H110i GTX, og kan se at lillebroren (GT) ligger ret godt. Så hvis kølingen godt må koste noget, så er det bestemt værd at tage et kig på de større AIO kølere. De små modeller i H80i klassen skal man bare holde sig fra, de er kun til for udseendets skyld.
    Eneste minus ved H110i GTX køleren, og også de andre som Kraken x61 osv. er, at blæserne larmer en smule, så dem bør man skifte ud hvis man gerne vil have et mere lydløst system under load.


    Så btw. lige at du efterspørger luftkøling, hvilket jeg ikke lige tænkte over ;)

  • Tja... Reeven kan pt. slet ikke findes i Danmark af hvad jeg lige kan se. Så skal man kigge udenlands, så det er ikke så fedt ift. reklamation og fragt. Du ser RAM clearance som en subjektiv ting, men det gør det jo ikke mindre relevant i dette specifikke scenarie - ej heller farven på køleren. :9xo

    Hvis du kan finde Reeven Justice i landet, smid da endelig et link - ellers tror jeg sgu stadigvæk at der er nemmere bud.

    Jeg troede faktisk OP havde fundet den i DK siden han bragte den op. det er en skam hvis den ikke er til at finde i KD da det er en top klasse koeler til billige penge. jeg har desvaerre ingen indsigt om det danske markede


    og vi kan vare helt enige om at farven er mig noget gyselige. men saa igen syndes jeg heller ikke noctua brune underlige farver er saerlige indbydende. men heldigivs skal jeg ikke see paa min koeler. personligt foretraekke jeg tingene saa stilrene som muligt, men paa det omraade er alting subjektivt.


    maaske hvis man gik helt bicube design i det ville det gule/sorte passe ind

  • Jeg ved ikke hvor mget GTX modellen er bedre end blot Corsiar H110i men cooler master liquid freezer 240 klare sig bedre eind corsair H110i baade mht til performane og stoejnivdie og er igen billigere.


    Koelere til cpu'er er efterhaandne saa meget en standard vare at selv billige marker er storset med de dyrer. og du betaler mange gange for maerket i de dyre modeller. ( saa laenger vi ikke taler om helt crap maerker af koelere)

  • GTX modellen er en smule bedre, kan dog ikke lige huske hvor meget. Jeg vil bare ikke anbefale en køler som jeg ikke har prøvet :)
    Man kan i princippet også bare kigge på selve designet, og beslutte sig derefter. De store AIO kølere er også alle ret godt med mht. temperaturer.