Kan udbyder skrue på trådløs hastighed

  • Hejsa.


    Jeg har et rigtigt træls problem med min hastighed på netværket.
    Jeg har Yousee og en 60/2 , ifølge min regning.
    Jeg har bøvlet rigtigt længe med at få den hastighed , den er der på kabel , men ikke trådløst.
    Til sidst fik jeg dem ud og skifte router og så har det kørt upåklageligt , indtil for et par uger siden.
    Nu er min hastighed tilbage på 15 til 25.
    Så nu kommer mit paranoide spørgsmål , kan udbyder skrue på den trådløse hastighed ?
    Jeg er ved at gå ud af mit skind over dte pis.



    SMLDK

  • Hej SMLDK



    Jeg ved ikke om de kan justere hastigheden, men i princippet kunne de godt.
    Har du prøvet og se om det er fordi din router sender på en kanel som er meget brugt af dem der bor omkring dig?
    Ved ikke om det kunne være det.
    Du kunne evt. prøve at sætte en anden accespoint på, så WIFI ikke kører over routeren.

  • Yousee er lidt en special case, da de styrer din router uden at du så meget som kan gå ind på den. Jeg kan nu ikke se hvorfor de med vilje skulle skrue ned på din hastighed. Deres problem er at de har solgt for mange abonnementer/hastighed versus deres kapacitet, så når det er prime time om aftenen og alle fyrer op for netflix i full hd/4k så braser deres netværk og dermed hastighed sammen.
    Jeg har haft fiber fra Yousee og det var en elendig oplevelse fra start til slut. De har en utroligt dårlig måde at behandle kunderne på. Jeg fik overhovedet ikke de 100mbit som mit abonnement lød på. Jo hvis jeg målte kl 3 om natten så lå den fint på 100mbit... men hvad kan man bruge det til. Efter klager, beviser, modbeviser og tekniker besøg gjorde de intet ved det allligevel så jeg har skiftet til en anden fiber udbyder.

  • Hej SMLDK


    Det du oplever er desværre det samme som mange andre oplever, men det er faktisk ret almindeligt. Din udbyder kan ikke garantere hverken hastighed eller stabilitet når du benytter det trådløse netværk og NEJ de skruer ikke ned for hastigheden på det trådløse :)


    Der er uendeligt mange ting der kan påvirke signalet og hastigheden på dit trådløse netværk - så som andre netværk i området, andet elektronik og elementer i huset. Bor man et sted med mange netværk f.eks frederiksberg, så kan det være helt umuligt at bruge sit trådløse netværk.


    Der findes værktøjer til at optimere netværket f.eks kanalscannere, så man kan se hvilke frekvenser som er mest brugt i området og du kan sikkert også logge ind i din yousee router og skifte kanal/frekvens. ( jeg har yousee og logge ind i routeren uden problem) Men det kan så være at det virker i en uge, lige indtil nogle andre i området begynder at justere på deres netværk og så kan det være dit kører af H til igen :)


    Brug kabel til at de enheder du kan.. så simpelt er det. Så får man for det meste det man betaler for ved udbyderen.

  • Hej,


    Yousee kan ikke skrue ned for din wifi-hastighed. Der kan ændres for den generelle hastighed, altså den du modtager på kabel - men det ville ikke være i nogen interesse.


    Der er ingen garanti på wifi-signal, som også står i Yousee's vilkår, ligesom det gør ved alle andre udbydere.
    Som andre skriver er dette fordi, at rigtige mange ting, kan forstyrre et luftbåren signal, hvor især andre wifi signaler er den største synder. Derfor så er det værd at bruge 5Ghz netværk, som du højst sandsynligt har, når du har fået et nyt modem (CG6250, går jeg udfra?)


    Så tjek:
    Kanal placering (hold dig fra 1,6, og 11+ samt på 5ghz fra 36 og 140.
    Placering af router; Højt, centralt, frit og ikke noget elektronisk/metal/ store mængder ledninger, i nærheden.
    Gendan modem.


    Hvis intet af dette hjælper, kan du ty til en ekstern router og så sætte routerdelen i Yousee's modem i bridgemode.


    Håber du finder en løsning :)

  • Ang den router fra Yousee , C6250 , den kører både 2.4 og 5 ghz , men jeg kan ikke vælge den ene frem for den anden på mine pc.
    Og det er da utroligt at den kun kører max 20 , hvor min linie er en 60 , og router står på et bord , 5 meter væk.



    SMLDK

  • Gav YouSee helt op på den ide med at dele din trådløse båndbredde med det offentlige? Kan da huske der var en del postyr og klager over det i sin tid.


    Og glem nu ikke at trådløse standarder halter efter kabel - Du skal over N for at få 100mbit (i teorien). Og for hver enhed der er koblet på ryger hastigheden yderligere.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Gav YouSee helt op på den ide med at dele din trådløse båndbredde med det offentlige? Kan da huske der var en del postyr og klager over det i sin tid.


    Og glem nu ikke at trådløse standarder halter efter kabel - Du skal over N for at få 100mbit (i teorien). Og for hver enhed der er koblet på ryger hastigheden yderligere.



    hejsa.


    De fik et alternativ , enten fixede de problemet eller jeg ville kun betale for det jeg fik.
    De kom så og skiftede modem til C6250.
    Det har så virket indtil et par uger siden.
    Nu er den så gal igen , nærmest værre end før.
    Kan køre max 21 på trådløs , men 67 på kabel.
    Men kan da ikke tro at det skal være sådan.
    Og jeg kan sætte bærbar lige op ad router og det hjælper ikke en disse.
    Jeg mener ikke at jeg skal køre kabel , eller have en extender for at køre mere end 21?


    SMLDK

  • Jeg kom lige i tanke om noget.
    Jeg tog min mobilos og hentede en hastighedstest til den.
    Og det fatter jeg ikke , den kører fuld knald.
    67/2,1.
    Men den kan jeg jo vælge 5ghz forbindelse på , så kan være det , kan simpelthen ikke vælge 5ghz på den bærbare og min stationære , eller rettere , har ikke den valgmulighed.



    SMLDK

  • Korrekt. Hvis du ikke kan se 5ghz, er det typisk fordi dit netværkskort ikke understøtter det. Ellers kan du prøve at gendanne modem, hvis det er en fejl på modemmet, at den ikke vises (kan forekomme, dog sjældent)


    Ja, hvis du bor i enten lejlighed eller rækkehus, er 5ghz ekstremt meget bedre, end 2,4. Andres wifi smadre 2.4 forbindelsen. - Bl.a. derfor Yousee nu benytter begge dele.

  • Miklix har fat i noget af det rigtige her. Bredbåndsudbydere kan ikke justere på din trådløse internethastighed, i tilfælde af, at du får den maksimale båndbredde via kabel. Derfor må der altså være nogle andre faktorer, som spiller ind. Hvis ændring af kanalerne ikke hjælper specielt meget vil jeg foreslå at du tyr til andre midler, ligesom Miklix foreslår.


    Ved en simpel-googlesøgning kommer der flere forskellige tips frem; herunder at måle signalstyrken og herefter prøve sig frem ved at ændre på antennernes retning (http://www.samlino.dk/blog/bedre-wifi-forbindelse/) eller at opdatere routerens firmware (såfremt man kan få adgang til den), da en sådan opdatering til tider også kan hjælpe med signal samt hastighed (http://www.wikihow.com/Update-Router-Firmware).


    Håber du får løst dit problem! :9xo

  • Miklix har fat i noget af det rigtige her. Bredbåndsudbydere kan ikke justere på din trådløse internethastighed, i tilfælde af, at du får den maksimale båndbredde via kabel. Derfor må der altså være nogle andre faktorer, som spiller ind. Hvis ændring af kanalerne ikke hjælper specielt meget vil jeg foreslå at du tyr til andre midler, ligesom Miklix foreslår.


    Ved en simpel-googlesøgning kommer der flere forskellige tips frem; herunder at måle signalstyrken og herefter prøve sig frem ved at ændre på antennernes retning (http://www.samlino.dk/blog/bedre-wifi-forbindelse/) eller at opdatere routerens firmware (såfremt man kan få adgang til den), da en sådan opdatering til tider også kan hjælpe med signal samt hastighed (http://www.wikihow.com/Update-Router-Firmware).


    Håber du får løst dit problem! :9xo


    Det er yousee som updater firmwaren i deres udstyr da det bliver smidt ud fra centralen og hvis 5ghz ikke virker som det skal så få det da lavet om til et modem og køb din egen high-end router så du ikke har problemet med hastigheden.


    Har personlig selv fiber (90/90mbit) og har en Asus RT-AC66U med modded merlin firmware over wireless trækker jeg selv omkring 100/100mbit os på kable, min far har SE's egen boks med wifi der er hastigheden os oki på wireless til hans forbrug ikke nær så go som min.