Forslag til opgradering af setup

  • Kære alle


    Min nuværende konfiguration hedder:


    Intel i7-920, 2,67GHz, overclocked til 3.2GHz, Gigabyte GA-EX58-UD4P bundkort, 6GB RAM, ASUS GTX 770 DirectCU II OC 2 GB grafikkort, 256GB Samsung Pro 840 SSD og et par 1TB HDDs, og endelig en HP 24" S-IPS monitor med en opløsning på 1920x1200.


    Maskinen kører faktisk udmærket. Jeg kan trække stort set alle spil i 1920x1200 med rimeligt høje settings, men jeg tænker lidt på, om jeg efterhånden kan hive mere ud af det bundkort, som efterhånden er ved at være nogle år gammelt (købt i 2009).


    Jeg kunne naturligvis smide lidt mere RAM i, men det er nok begrænset, hvor meget det ville give af boost. En anden ting kunne være at udskifte HDDs med SSDs, men det er en relativ dyr fornøjelse. CPUen kan - såvidt jeg kan læse mig til - ikke rigtig blive meget hurtigere, uden seriøs overclocking (den failer umiddelbart, hvis jeg går højere). Endelig kunne jeg skifte grafikkortet ud, men efterhånden er CPUen vel flaskehalsen? Overvejede at skifte til et 970, men prisen kontra hastighedsforøgelsen virker lidt for høj.


    Hvad siger I? Eller har nogen måske helt andre forslag til forbedring? Eller skal jeg bare køre med hvad jeg har, og når det er for sløvt, skifte hele skidtet ud?


    Mvh
    Jacob

  • Du har gjort de rigtige tanker og vil give dig ret. Dit system er svært at opdatere specielt fordi det stadig trækker spil uden problemer.
    Mht. din CPU ja den er måske en lille flaskehals, men som du selv siger den trækker stadig alt på høje grafiske indstillinger. Selv med et 970 ville det være okay.


    Hvis det var mig ville jeg vente. Til skylake samt de nye AMD kort udkommer i år, 2-3 kvartal. Eller måske endda vente til 2016 for at se hvad AMD kommer med af nye CPU'er.


    Ellers held og lykke, det er lidt en knipe at sidde i! :9xo

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Du har gjort de rigtige tanker og vil give dig ret. Dit system er svært at opdatere specielt fordi det stadig trækker spil uden problemer.
    Mht. din CPU ja den er måske en lille flaskehals, men som du selv siger den trækker stadig alt på høje grafiske indstillinger. Selv med et 970 ville det være okay.


    Hvis det var mig ville jeg vente. Til skylake samt de nye AMD kort udkommer i år, 2-3 kvartal. Eller måske endda vente til 2016 for at se hvad AMD kommer med af nye CPU'er.


    Ellers held og lykke, det er lidt en knipe at sidde i! :9xo

    Det er naturligvis et luksusproblem, men med hus og bil og familie, som også gerne vil på lidt ferie, må man jo prøve at prioritere og få mest ud af pengene. Jeg lever også fint med den indtil videre. 5-6 år må vel også siges at være okay for en computer til under 10.000, plus opgraderet grafikkort og installering af SSD. Jeg har ofret ca. 3500 ud over de 9.600 jeg gav, så det har været okay.

  • Tror heller ikke jeg ville opgradere det system endnu. Spar hellere lidt flere kroner op til ultimo 15/primo 16, og så kan du købe dig et upgrade du kan mærke forskel på..
    Det eneste jeg umiddelbart kunne se et mindre upgrade på var rammene, men det er også kun et minimalt udbytte du ville få ud af at smide evt. 8 gb mere i (8gb kits ligger til omkring 6-700).
    Mit råd er også at du ikke bakser for meget mere med det, nyd at kunne spille spillene, og at din konto ikke bliver tømt på delvist meningsløse upgrades ;)

  • Tror heller ikke jeg ville opgradere det system endnu. Spar hellere lidt flere kroner op til ultimo 15/primo 16, og så kan du købe dig et upgrade du kan mærke forskel på..
    Det eneste jeg umiddelbart kunne se et mindre upgrade på var rammene, men det er også kun et minimalt udbytte du ville få ud af at smide evt. 8 gb mere i (8gb kits ligger til omkring 6-700).
    Mit råd er også at du ikke bakser for meget mere med det, nyd at kunne spille spillene, og at din konto ikke bliver tømt på delvist meningsløse upgrades ;)

    RAM er triple channel. Jeg har 3x 2GB i nu, overvejede at smide 3x 4GB mere i. Men ja, det giver nok ikke megen forbedring.

  • Tvivler seriøst på at du bruger mere end 6gb ram. Igen hellere vent og så hop med på ddr4 bølgen når du engang skifter alligevel :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Cpuen kan køre 4.0 ghz og et ekstra gtx 770 koster ikke det vilde.


    Ved ikke hvad du har af cpu køler måske en ny fra noctua,be quiet oc til 4.0 ghz og et ekstra gtx 770 hvis strømforsyningen tillader det, så kan du helt sikkert køre med de spil du spiller med rimelig høj grafik på max, pris max 1500kr


    kan du finde mere ram billigt ville jeg købe det ellers ikke, dog synes jeg at 4 gb er for lidt hvor 8gb er spot on.


    Vent med at opgradere f.eks for 10.000kr til du rent faktisk kan mærke det, så heller lidt mere ram opgradere grafikkortet eller en ekstra skærm

  • Hm, jeg havde ikke lige tænkt på at smide et 770 mere i. Men så burde jeg nok have købt et 4GB til at starte med, desværre. Det jeg har er 2GB og 2x 2GB i SLI er lidt til ingen nytte, hvis man ikke kan sætte textures højere op.


    Men ellers et godt forslag!


    Jeg kan dog ikke lige finde 770 kort til 1500,- :-)

  • Jeg kan dog ikke lige finde 770 kort til 1500,- :-)

    Det var et brugt gtx 770 incl cpu køler max 1500kr.


    Til nvidia surround (3 skærme) anbefales mindst 4 gb vram til 1920x1080/1200 skærme og med 2 gb vram har du meget mere vram pr skærm end hvis man har 4 gb vram og 3 skærme som jeg har. Ikke det vildeste spil men dirt 3 med alt på max med 3x 1920x1080 skærme bruger jeg 2 gb vram, med et ekstra gtx 770 er det bare at sætte grafikken så høj som muligt uden at du mangler vram og er sikker på du for enten for flottere grafik med samme fps eller meget højere fps med samme grafik, ja måske endda begge dele


    Har man en skærm 1920x1080 skærm med 3 gb vram og lige pludselig har 3 skærme går man ikke bare lige ud og køber et grafikkort med mindst 8gb eller mere fordi man havde 3 gb vram med en skærm, for at have 2gb vram pr skærm skal jeg have et gtx titan eller noget vildere og det er bare dyrt, men 4gb kan jeg godt nøjes med og det er nok (til mig).


    Har haft et gtx 780 (som du også kan opgradere til) med mine 3x 1920x1080 og det gjorde den rigtig godt, 1000kr for dit kort, et gtx 780 koster brugt under 2000kr så har du en billigere opgradering end et ekstra gtx 770 som dog gir mere fps end et gtx 780(Der er et msi gtx 780 til salg på hol for under 2000kr http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=2&tid=798725)

  • Hej Jacobtf


    Jeg har lidt samme opsætning som dig og sidder i samme situation, kan det betale sig eller ej.


    Jeg gik fra:
    i7-920 stock til 3,9 ghz - Det har givet rigtig meget. De 700 mhz per kerne ville give dig meget..
    6gb til 16gb - det har også hjulpet at opgradere en men ikke det der gav meget
    10.000 rpm til ssd - det gav rigtig meget
    5870 til R9 290 -dette var den største forbedring..


    Skal jeg anbefale dig noget, ville jeg købe:
    Ny cpu - i5/i7 4x90
    nyt mobo
    og flere ram


    ...


    Det vil give dig en del mere men jeg synes PT ikke det er værd at skifte CPU og mobo..

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality

  • Skal der ikke også bruges 3. Parts drivere på det bundkort, hvis der skal køres SLI?
    Mener da at x58 chipsættet kun understøtter Crossfire ud af boksen?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Du kan ikke bruge den nye type Crossfire på X58, de understøtter ikke den "bro-frie" løsning.


    Hvad angår SLI er jeg på bar bund... men de skriver den kan køre SLI.

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality