Hjælp! Førstegangscomputer

  • Selvfølgelig kan du skifte den XFX PSU ud. Jeg har lige så valgt den af to grunde. 1: Den er billig. 2: Den er, på trods af prisen, 80+ certificeret. Men du kan sagtens vælge en dyrere og bedre PSU.


    At den er gruppestyret er noget flueknepperi. Sagt bare for at fortale sit eget valg ;-) Just saying. Men miks i mellem de forskellige setup er som nævnt også muligt. Det er alt sammen gode produkter. Jeg har bare taget dit ønske om, at prisen gerne måtte være lavere end 12K til mig, og derfor valgt et billigere, men lige så godt, grafikkort. Siger vi 12K, så kan vi pludselig snakke om i7-4790K og R9 290X i stedet. Men valgte som sagt at spare lidt :-)

  • Igen har jeg et par spøegsmål:
    Hvilke markante forbedringer vil der være med at skifte i5-4690K med i7-4790K? og vil der være nogle betydelige benefits ved at opgradere grafikkort fra GTX780-DC2OC-3GBD5 til en ti-version?


    Men i hvert fald, så set mit setup sådan ud (indtil videre):






    Bundkort:
    Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7 - Rev.
    1.0



    CPU:
    Core i5 I5-4690K 6 MB (Intel
    Boxed)



    GTX:
    ASUS GTX780-DC2OC-3GD5 (3 GB)



    PSU:
    Cooler Master VS Series V550S



    RAM:
    Corsair Vengeance 2 x 8 GB



    Harddisk:
    WD Blue WD10EZEX 1 TB



    SSD:
    Samsung 840 EVO MZ-7TE250 250 GB



    CPU køler:
    Cooler Master Hyper 212 Evo



    Kabinet:
    PHANTEKS Enthoo Pro Midi-Tower





    I alt vil dette koste ca. 10.070 kr.
    Derudover har jeg kigget på en ny skærm ASUS VG248QE. Vil denne skærm kunne leve op til computeren eller omvendt?

  • Der er meget få spil hvor der er forskel mellem Core i5-4690K og Core i7-4790K. I programmer der kan udnytte mange kerner kan der være op til 20-30% forskel i ydelsen.


    R9 290 og Crucial MX100 giver bedre valuta for pengene end GTX 780 og Samsung 840 Evo. Man kunne også godt spare på bundkortet og hukommelsen - ingen spil har brug for mere end 8GB. Kabinet, strømforsyning og CPU-køler er mere en smagssag.


  • GTX 780 Ti koster mere kr per MHz ja det er bedre men du får lov og betale meget mere for ikke ret meget bedre, GTX 780 er bedre bang for buck.

  • R9 290 og Crucial MX100 giver bedre valuta for pengene end GTX 780 og Samsung 840 Evo. Man kunne også godt spare på bundkortet og hukommelsen - ingen spil har brug for mere end 8GB. Kabinet, strømforsyning og CPU-køler er mere en smagssag.

    Jeg har bare læst at Samsung 840 Evo skulle være mere "pålidelig" end Crucial MX100, som i nogle tilfælde skulle have nogle problemer (hvilke er jeg ikke sikker på)


    Og mht. til ram er det så bedst at købe 1x8 GB eller 2x4 GB?

  • Er desuden kommet over denne computer http://www.computersalg.dk/pro…at-gaming-780--intel-core , som på flere måder minder om mit eget setup? Er det det værd eller skal jeg holde mig til planen?


    De siger ingenting om PSU andet end det er en NZXT Bronze hvilket betyder det er en HALE 82 N / M eller V2 og det er kun M der er noget værd de andre 2 er trash og N er så dårlig at man aldrig skal røre den, NZXT HALE 82-N har en fatal design fejl.

  • Jeg har bare læst at Samsung 840 Evo skulle være mere "pålidelig" end Crucial MX100, som i nogle tilfælde skulle have nogle problemer (hvilke er jeg ikke sikker på)


    Og mht. til ram er det så bedst at købe 1x8 GB eller 2x4 GB?


    2x4GB er bedre end 1x8GB, det giver dual channel og dermed dobbelt hukommelsesbåndbredde.


    Mht. SSDen, tja... her er lidt ord fra nogle anmeldelser:


    Anandtech:

    Quote

    All in all, I have nothing negative to say about the MX100. With the performance and feature set, combined with pricing that basically doubles the amount of storage you get for your dollar, it's an absolute no-brainer. Unless you are an enthusiast or professional with a heavy IO workload, the MX100 is currently the drive with the best bang for the buck in the market by far.


    The SSD Review:

    Quote

    The Crucial MX100 is a great step forward in the consumer SSD market. We support purchase of the MX100 with our Top Value award. It is riddled with so many data integrity features and such impressive performance for the low MSRP, it really deserves it.


    Techspot:

    Quote

    Pros: Enthusiast SSDs by Samsung and others cost around 80% more, yet the MX100 delivers similar performance.


    Cons: Well, it's still not as cheap as an HDD but you may have chosen the wrong hobby if $110 is too much to ask for a 256GB SSD.


    Storage Review:


    Tech Report:

    Quote

    In fact, the MX100 256GB might be the most compelling SSD for those seeking to free themselves from the shackles of mechanical storage. At $109.99 online, it's easily affordable even for budget-minded builds. And, with 256GB of storage, there's plenty of room for an operating system, applications, and a decent number of games. Throw in power-loss protection, AES encryption, and Crucial's strong reliability reputation, and the MX100 looks like the budget SSD to beat.


    While the 256GB version is good enough for our TR Recommended award, its 512GB sibling deserves Editor's Choice distinction. That drive avoids some of the performance pitfalls associated with the smaller version, but it's just as cheap per gig. The $224.99 asking price is about what SSD vendors were charging for 256GB drives last year, which is a pretty sweet deal.


    For a while, we've been recommending that folks purchase the biggest SSD they can afford from a reputable vendor. It's better to have more solid-state storage than a slightly faster SSD, we think, and the MX100 fits that focus perfectly.

  • Du kan bare købe en anden blæser Ncotua har også sorte og grå blæsere nu.


    Apropos - https://www.youtube.com/watch?v=ME4vUO2T-48 og https://www.youtube.com/watch?v=Fw50IWQzAaU


    Linus omkring de nye grå og sorte blæsere så du ved hvad du kan forvente i forhold til de brune. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Med hensyn til styresystem er windows 8.1 så ikke at foretrække frem for 8?


    Det er en service pack - Så jo. Du kan installere 8.1 efter 8 via Windows Update, så du kan lige så godt bare købe og installere 8.1 direkte.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Føler nu jeg er kommet frem til en konklusion og setup'et ser nu sådan ud:






    GTX:
    EVGA GeForce
    GTX 780 SC w/ ACX Cooler



    Skærm:
    Asus
    VG248QE



    CPU:
    Core i5 I5-4690K 6 MB (Intel
    Boxed)



    RAM:
    Corsair 16GB kit (2x8 DDR3, PC3-19200
    2400MHz



    Bundkort:
    Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7 - Rev.
    1.0



    System:
    Windows 8.1 Pro - Licens - 1 PC - OEM - DVD -
    64-bit - Dansk



    SSD:
    Samsung 840 EVO MZ-7TE250 250 GB



    Kabinet:
    PHANTEKS Enthoo Pro Midi-Tower



    PSU:
    Cooler Master VS Series V550S



    Harddisk:
    WD Black WD1003FZEX - Harddisk - 1 TB



    CPU køler:
    Cooler Master Hyper 212 Evo




    Jeg har fået lidt finansiel støtte, så jeg har valgt et andet grafikkort, harddisk og ram. (jeg er lidt usikker på ram, indtil videre har jeg valgt dem pga. MHz og udseende :whistling: )


    Jeg er bare i tvivl om PSU'en er god nok. Hvis i har kommentarer eller andet, så vil jeg meget gerne se dem inden jeg gør den endelige beslutning :9xo ellers skal i alle have mange tusind tak for at tage jer tid til at hjælpe mig! Jeres hjælp har virkelig skubbet mig i gang!


  • Cooler Master 212 Evo larmer ret meget jeg ville købe en Noctua blæser og klaske på eller tage en af de her 2 kølere
    http://www.coolerkit.dk/shop/t…ht-true-spirit-3669p.html
    http://www.coolerkit.dk/shop/t…ht-true-spirit-3668p.html


    PSU er fin nok du har ikke brug for mere medmindre du skal have et GTX 780 mere senere, hvad angår dit GTX 780 jeg har en ven der har harft 3 EVGA ACX kort der har været coil whine på 2 af dem og blæser på nr 3 var kaput, jeg ville selv vælge et Asus GTX 780 CU II kort, koster mindre og har ikke nær så mange problemer.


    Sidst men ikke minst du kan spare lidt ved at vælge Kingston RAM som er lige så godt hvis ikke bedre og de koster lidt mindre.

  • Jeg har selv fundet dele til en PC før og så fået en til at hjælpe mig med at samle det. Jeg havde ikke stor forstand på det, og synes overhovedet ikke det var det værd i slutningen. Hvis der var en fejl, så er det dit eget ansvar at finde problemet og så sende det ind, fremfor bare at sende pcen ind. Synes man skal have styr på det hele selv, før man giver sig i kast med det. Jeg foretrækker at tage en side som komplett eller mm vision, og så konfigurere dem lidt selv. Kan godt være det koster lidt ekstra, men jeg betaler gerne lidt ekstra for at stå med mindre ansvar og besvær selv. Men held og lykke med det!