Test af Noctua NH-D15

• Noctua har været omkring Tweak.dk en del gange efterhånden, og de er om nogen da også velkendte for deres meget habile og ret fede køleløsninger. Noctuas serie af luftkølere spænder bredt, og denne gang er det et helt nyt, men meget voldsomt, flagskib, vi skal tage et kig på. Der er nemlig tale om NH-D15, der er efterkommeren til deres meget velkendte NH-D14. Bedst som man troede, at det ikke kunne blive bedre/vildere, smider Noctua lige denne sag efter os. Er den det værd? Læs med og find ud af det.

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/1949/large_front.png]

Læs Test af Noctua NH-D15

• Er den testet i den position man ser nederst på side 2? Man ville jo nok normalt dreje den 90 grader, den kommer lige lovlig tæt på grafikkortet sådan som den vender der.

Meget fedt der er en støjmåling med, også selv om den nok ikke er specielt præcis. Heldigvis er NH-D15 jo bare så meget mere stille at måleusikkerhed ikke kan rokke ved konklusionen (og andre sider med mere professionelt udstyr har fået lignende resultater).

Eneste lidt ærgerlige er at man ikke længere kan pege direkte på en graf og vise hvor godt luftkøling klarer sig i forhold til AIO-vandkøling. Som Frostytech konkluderer:

On all three of Frostytech's synthetic thermal test platforms the Noctua NH-D15 heatsink offers the best, quietest cooling performance of the tower-class heatsinks we've thus tested. In other words, that means several all-in-one liquid cooler models do perform cooler than the NH-D15, but they're also much louder. The only two tower coolers which have a slight edge are also much louder.

• Det er den, men eftersom der ikke er noget grafikkort monteret på testbænken til køletest, kan jeg ikke rigtig se hvordan vinklen på køleren har relevans her? Har du et gigantisk grafikkort, vender man bare den 90 grader, hvorefter alt er i skønneste orden. Det tager jeg ikke stilling til, når jeg monterer kølere på testbænken.

Målingen er ikke præcis, det har du ret i. Men resultatet er en guideline, og det ligger indenfor det lovede dB(A) niveau. Derfor skrev jeg også i testen, at resultatet ikke var 100% præcist, men det var derhenne af, hvilket det jo så også er, hvilket du også selv er inde på

• Som sidenote er det også værd at bemærke, at hvis din første PCIe X16 slot sidder allerøverst (som den gør på mange mATX bundkort), så kan du altså ikke rigtigt bruge det slot til noget, fordi køleren er for bred - uanset hvordan man vender og drejer den.

Det er også en ting, man lige skal have med i sine overvejelser :)

• Det er den, men eftersom der ikke er noget grafikkort monteret på testbænken til køletest, kan jeg ikke rigtig se hvordan vinklen på køleren har relevans her? Har du et gigantisk grafikkort, vender man bare den 90 grader, hvorefter alt er i skønneste orden. Det tager jeg ikke stilling til, når jeg monterer kølere på testbænken.

Målingen er ikke præcis, det har du ret i. Men resultatet er en guideline, og det ligger indenfor det lovede dB(A) niveau. Derfor skrev jeg også i testen, at resultatet ikke var 100% præcist, men det var derhenne af, hvilket det jo så også er, hvilket du også selv er inde på

Jeg undrede mig bare lidt da jeg så billedet, det var ikke en kritik. Ligeledes med lydmålingen, jeg synes faktisk det er et positivt tiltag.

• Ahh, okay, Sakkura. Det var heller ikke for at lyde sur, men det undrede mig bare, at der blev taget højde for afstanden til det grafikkort, der ikke sad på bundkortet :) De ekstra målinger med lyd og registrering var noget, jeg valgte at indføre for at man nemmere kunne se, hvorfor det godt kan svare sig at bruge mere på en køler frem for en anden, hvor de egentlig leverer samme temperatur. Ligesom jeg delte temperaturskalaen op i luft-, vand- og passiv køling, så der blev mere lige konkurrence i at nå de bedste resultater.

• Jeg har efter anmeldelsen fået respons fra Noctua, som skriver at de laver enderne på heatpipes på denne måde, fordi det er billigere end at sætte en kappe på.
    Det forsvarer jo fint det skrevne, eftersom det kun er et kosmetisk aspekt. Derfor revideres scoren selvfølgelig til 10 :-)