Grafikkort problem

  • Hey Tweakers.


    Jeg er den "heldige" køber af et MSI 290x Gaming. Men er bestemt ikke overbevist af dens performance.
    Jeg har skiftet til hurtigere ram 2400 MHz, fordi jeg troede det var problemet, og skiftet PSU af samme grund.
    Men det har ikke haft den effekt.
    Jeg har haft afinstalleret grafik driver og install på ny, heller ingen effekt.
    Jeg har søgt lidt på google, dog uden held..
    Så hvis der er nogen derude der kan se hvad jeg måske har overset, vil jeg blive glad for info.


    Specs: Kan ses i min signatur.
    Catalyst 13.12
    opdateret physx


    Mvh
    Tesla


    Score på Unigine Heaven: 882. Med standard indstillinger...

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • jamen hvad er dit problem ?


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Her skriver du Score på Unigine Heaven: 882 - Du skriver et andet sted at du får score på 1375 i Unigine Heaven 4.0? En score på 1375 er ok.


    Først ville jeg prøve at fjerne overclockingen, fejl i forbindelse med overclock, kan gi' en elendig ydelse, for at sige det ligeud.. Reset BIOS, eller load defaults - Ikke pille.... Nej... NEJ! Fingerne væk! NEJ! Ikke engang RAM hastigheden!:-D


    Næste ting, pil ALT USB fra, på nær mus/testetur - alle eksterne harddiske, printer, eller hvad der kunne være.


    Ellers kan det MÅSKE gøre en forskel hvilken Windows køre du med - Jeg brugte Windows 7 64bit til min første FX-8150, det var en MEGET dårlig ide... Da jeg skiftede til Windows 8 beta version, så forsvandt alle mine problemer, og jeg fik over dobbelt så god ydelse i mit overvågnings program. Selvom du har Windows 8, eller 8.1 - Ren installation af windows 8/8.1 64bit, INTET andet, ikke driver DVD'er eller noget andet... Ikke tastetur, mus eller noget... Installere derefter Unigine Heaven 4.0, og lav din benchmark. Husk ikke download en eneste driver, og ikke sætte nogen DVD i, det skulle lige være DVD'en med windows 8/8.1.


    Sidste forslag: Opdatere din BIOS.


    Jeg forstår ikke hvorfor du har installeret physx, er der nogen spil som bruger det i dag?
    Hvilken CPU køler har du? (CPU'en bliver nemt overvarm med BOX køleren).
    Hvilken kabinet har du, giver igen en ide om hvor vidt du har varme problemer.




    Anyway, håber vi har fundet din fejl - Du må meget gerne skrive hvad fejlen var, hvis den er fundet - Og hvis du stadigt ikke har fundet den, så skriv også det... Kan være der så kommer er et par forslag til:-)

  • Problemet er at, når du går ud og bruger 4100kr på et af de bedste grafikkort på markedet, så forventer man vel også at det køre derefter... Og det synes jeg bestemt ikke det gør..


    Dnope:
    Jeg har en FX 8350, som nu står standard, jeg har 2*8GB G.skill ram, som køre ved 2400 MHz.
    Også standard...
    Jeg har her til morgen haft afinstalleret Windows, install på ny. Og installeret den nyeste Beta driver til grafikkortet, opdateret min bios til nyeste.


    Windows 8 ejer jeg desværre ikke, så dette var ikke en mulighed. Så WIN7 64 er klar.
    Angående physx, så mener jeg helt bestemt at spillet metro bruger det.. Derfor det er installeret.
    Har ikke lavet OC på noget efter geninstall. Og får nu en score på. 1024. Settings: 1920*1080 4*AA, Custom, Ultra, og moderate..


    Kunne være fedt hvis du måske kunne lægge et resultat op af din, Så der kunne sammenlignes.
    På forhånd tak.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Dnope slår til igen... :rolleyes:


    http://www.geforce.com/hardware/technology/physx/games


    Eller på jævnt Dansk - Ja.


    Kun 29 spil som bruger det!? Det var godt nok ikke mange... Så det faktum at jeg kun har spillet 3 af de spil, og derfor ikke er rendt ind i Physx, mener du sikkert er mindst lige så slemt som din manglende opførsel:-) Synes ellers jeg har prøvet rigtigt mange spil med årene...


    Når, ingen ide i at diskutere det - Tak for listen, jeg er dog overrasket over den er så kort(Ikke en joke).


  • Det er ikke standart at rammen køre 2400mhz, bare fordi rammen kan - Bundkort, og CPU understøtter det KUN ved overclock - Og det er normalt ikke stabilt, det kan meget vel være fejlen - Lad bios bestemme hastigheden, og se om det hjælper.


    Tag windows 8.1 64bit så? - Det er netop windows 7 64 bit der gav mig så mange problemer.. Skal dog siges at med updates blev det bedre, men jeg fik aldrig den ydelse i overvågnings systemet, som jeg fik med windows 8, og den dag i dag, er Windows 8 stadigt over dobbelt så hurtig med det system:-)


    Preset: Exstreme(køre i 1600x900) gav 957 i score, og det var uden nogen former for overclock - Jeg havde 21 vinduer åbne i browseren imens, som jeg kunne sidde og kikke på, åbnede dog ikke nogen nye vinduer imens.. Systemet står i signatur, kørte som sagt bare testen uden overclocket.

  • Tak for hjælpen Dnope. Så kan jeg godt se på det hele, at der skal investeres i nyt windows..
    Det lyder bare underligt at windows har så meget at sige. Men der er et forsøg vær.


    957 er en flot score må man sige. Dog ikke i 1920*1080, men stadigvæk flot..
    Jeg vil kigge efter en ny windows.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Tak for hjælpen Dnope. Så kan jeg godt se på det hele, at der skal investeres i nyt windows..
    Det lyder bare underligt at windows har så meget at sige. Men der er et forsøg vær.


    957 er en flot score må man sige. Dog ikke i 1920*1080, men stadigvæk flot..
    Jeg vil kigge efter en ny windows.


    Ok, jeg ved ikke hvad der er normalt for mit kort:-)


    Det er ikke sikkert det er windows der gør det - Jeg tror mere det er hvis du har sat dine ram til 2400mhz, eller en anden dum fejl? Det er KUN i mit overvågnings program jeg får over dobbelt ydelse, i spil osv. er der normalt ikke en stor forskel.


    I AIDA64 får man dårligere benchmarks resultater med Windows 8 - Men det betyder ikke noget, for den føles hurtigre, hvad end et benchmarks program siger;-) Min computer var ikke 100% stabil med windows 7 64bit, og det var jo en server der blev brugt til overvågning, så i lige det tilfælde var der er stor forskel.


    Når jeg læser på nettet, så burde du ligge på ca. 1300 i score normalt - Det kunne tyde på at unigine heaven ikke kan udnyttet det kort 100%


    Som alle andre mennesker har jeg familie:-) Specielt en enkelt af dem installere altid de samme programmer på hans computer, når han så får ny computer, og ny windows - Så bliver han hissig, lorte computer osv... Jeg bedre ham geninstallere(Slette alt!), og så prøve igen, uden at ha' installeret noget andet end det program/spil som burde køre ordentligt... - Men som han plejer, så vil han altid geninstallere som jeg bedte ham om, og som altid vil han installere sine faste ca. 15 programmer/Utils/Driveres..... Inden han så tester programmet som gav problemer igen.... Og så skælder han ud igen, for det virker ikke ordentligt... Så det ender altid med jeg køre der ned, slætter og geninstallere, for så lige bagefter at begynde at installere programmet som gav problemer... Med stort brok, for hans priner, og bla bla.. er ikke lagt ind, og jeg har endda taget usb kabel til printer, ekstern harddisk osv.. ud.... Helt uacceptabelt;-) Han får besked på at holde mund, og så virker det... Og så får han besked på selv at finde ud af hvilket møj udstyr, eller møj program/spil eller hvad det nu er der gør det ikke virker ordentligt:-)


    Så er spørgsmålet, har du nogle faste ting som du altid tilslutter din computer, eller som du installere - Måske er det en af de ting, f.eks. lavede Logitech G10/G15 meget ballade for mange computere ejere i lang en periode(Gav lag)


    Der kan være mange årsager til det ikke virker ordentligt, det er et benchmarks program, og derfor heldigvis ikek nødvendigt - Men prøv at køre en 3DMark 11 , og se om det kun er heaven der ikke køre ordentligt, sæt rammen til AUTO i BIOS, om BIOS så selv vælger at køre 1333mhz/1600mhz eller 1866mhz er lige gyldigt, det er kun for at finde fejlen.


    Lån en harddisk med windows 8, eller windows 8.1 på(Ikke OEM version) - Og prøv med den, i stedet for at købe den, jeg vil gerne ha' mit hoved bliver siddende på kroppen;-) Hvis du alligevel vil prøve med en windows 8.1 du selv har købt - så er den billig her: http://www.windows8key-sale.co…nal-product-key-p-70.html


    Kort sagt slå kold vand i blodet, og ja selvfølge er Windows 8.1 64bit en god investering - Men du skal ikke købe windows 8.1 for et ligegyldigt benchmarks program:-) Det her bør du installere sammen med windows 8.1: http://www.classicshell.net/

  • Der er da noget som er helt galt, det kort skal da score langt over.


    Jeg har lige DL det program og kørt benchen me standard indstillinger, ganske som opretter har og min score ender på


    Unigine Heaven Benchmark 4.0



    FPS:
    57.1
    Score:
    1438
    Min FPS:
    17.1
    Max FPS:
    129.2



    System



    Platform:
    Windows 7 (build 7601, Service Pack 1) 64bit
    CPU model:
    AMD FX(tm)-8120 Eight-Core Processor (2945MHz) x4
    GPU model:
    AMD Radeon HD 5800 Series 13.350.1005.0 (1024MB) x2



    Settings



    Render:
    Direct3D11
    Mode:
    1920x1200 fullscreen
    Preset
    Custom
    Quality
    High
    Tessellation:Disabled



    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Der er da noget som er helt galt, det kort skal da score langt over.


    Den første score er klart helt hen i vejret. Jeg kørte ved samme indstillinger med et Radeon HD 6850 og fik 5 point MERE end det R9 290X præsterede. :D


    Men han fik så et markant bedre resultat efter en geninstallering. Over 1000 point, og med højere indstillinger - Ultra i stedet for High, 4xMSAA og Moderate Tessellation. Samme ændringer får mit 6850 til at falde fra 887 til 586 point.


    Dog er 1024 ved de indstillinger stadig for lavt med et 290X. Ved 1080p Extreme preset - altså endnu højere indstillinger - burde det mindst give omkring 1300 point.


    Edit: Der ryger mit 6850 ned under 400. Godt man også har et R9 270.

  • vil også sige at du skulle tage at anskaffe dig windows 8. Der er også nogle spil der simpelthen kører bedre på windows 8, Og så det faktum at du har et kort som understøtter directx 11.2, Windows 7 understøtter kun op til directx 11.1, gør windows 8.0 så også kun, Men man kan gratis opgradere til windows 8.1 når man har installeret windows 8.0. Windows 8.1 understøtter directx 11.2

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

  • Det var da dejligt. Så er det ikke kun mig der synes at der er noget galt...


    Jeg har sat bios til at køre alt på Auto, så der ligge problemet ihvertfald ikke. Kunne det være mine ram som ikke performer, eller overophedning af bundkort måske?
    Temps på bundkort ligger på omkring 60/61 grader.
    Cpu: 55/60
    GPU: 75/80


    Er der noget jeg har glemt.
    Mangler i en logfil for at kunne se noget siger i bare til. Så finder jeg en frem..

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • hvis det er load temps, hvilket jeg går ud fra det er, Så er temps ihvertfald helt fine. Btw. kan se du skriver du har opdateret physx, forstår jeg ikke helt, det er kun nvidia der understøtter physx.

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

  • hvis det er load temps, hvilket jeg går ud fra det er, Så er temps ihvertfald helt fine. Btw. kan se du skriver du har opdateret physx, forstår jeg ikke helt, det er kun nvidia der understøtter physx.


    Det er kun Nvidia der understøtter hardwareacceleration af PhysX, men hvis man ikke har et Nvidia-grafikkort kan det stadig køre via software (altså på CPUen).

  • Det er load temps der er skrevet ned her...
    Jeg har nu kørt 3Dmark 11. Basic versionen. http://www.3dmark.com/3dm11/8206921


    Den score ligger også meget lavt, hvis man kigger på de andres score...
    Så altså intet med programmet at gøre.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Hmm, ligger på plads nr 11225 ud af 15000. Så synes da ikke min score er særlig god...


    Men det kan godt være det bare skal være sådan.. Synes bare det er lidt under mine forventninger til kortet..

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • http://www.3dmark.com/3dm11/7718976


    Den her er taget med et 280X kort...
    Vil bestemt mene at mit 290X burde slå hans kort bare lidt. eller ihvertfald ligge tæt på. Uanset om han har OC på hans eller ej..


    Eller tager jeg helt fejl?

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Ud af alle brugerne med en FX-8350 og et R9 290X ligger din score på 11.208 point som nr. 710 ud af 835. Medianen ligger på lige under 12.000 point. Så dit resultat er ca. 7% under medianen. Det er selvfølgelig ikke specielt godt, men det er heller ikke alarmerende dårligt.


    Husk at de bedste resultater givetvis er med masser af overclocking, og muligvis også er forfalskede.