Ny computer: 1 eller to grafikkort?

  • Hej alle samen


    Om godt fire måneder, når jeg er færdig med at læse, skal det være slut med en bærbar computer til gaming. I den forbindelse har jeg efterhånden læst mange artikler og set utallige reviews af computere og skærme. Bl.a.: http://gamerguru.dk/guide-til-kob-af-gamer-pc/. Herudover har jeg siddet og kigget på benchmarking: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html og http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html



    Jeg har kigget på adskillige færdige maskiner og også forsøgt at konfigurere selv og tror jeg er landet på denne fra MM-Vision:



    http://www.mm-vision.dk/vision…on-oc-perfomance-computer



    Konfigurationer:
    (- 699,-) for Windows
    (+ 399,-) for trådløst netkort


    og her kommer spørgsmålet så:
    For 1.499,- kan jeg erstatte GTX780 med GTX780Ti
    for 1.099,- kan jeg smide et ekstra GTX780 i så jeg får 2xGTX780


    Umiddelbart scorer Ti udgaven bedre på benchmarking, men kan det hamle op med 2 af de andre?



    Med andre ord: hvad kan bedst betale sig?



    Prisen for ovenstående konfiguration er: 13.893,- hvilket må siges at være mit limit - i hvert tilfælde meget tæt på.



    Jeg er selvfølgelig også åben for kommentarer på den valgte computer, hvis i skulle have det.


    Til de nysgerrige er jeg landet på følgende skærm fra Asus: http://www.pricerunner.dk/pi/2…ASUS-VG248QE-Produkt-Info


    På forhånd mange tak for hjælpen!


    //Beriksbait

  • Passmark er notorisk upålideligt. Læg eksempelvis mærke til at et GTX 670 scorer flere point end et GTX 690. Som man måske kan fornemme ud fra modelnumrene er det den omvendte verden.


    Den side fra gamerguru er også lidt skæv. Han kommer f.eks. slet ikke ind på strømforsyningen, som er en meget vigtig komponent, og nok det mest almindelige sted hvor færdigbyggede computere har sparet for meget.


    Systemet fra MM-Vision er rigtig udmærket, men prisen... Puha.


    Mht. SLI, så er et par GTX 780 markant hurtigere end et enkelt GTX 780 Ti. SLI har dog visse ulemper - driversupport er ikke altid helt så god, og der kan optræde microstuttering (Nvidia har dog haft bedre styr på det problem end AMD).

  • Når du er oppe i den prisklasse for en computer, så har du ikke i mine øjne brug for mere kraft end hvad et enkelt GFX 780 kan klare og det er det næste par år frem, sådan er det.
    Lidt tweaking på det kort og du har alt hvad man ellers kun kan drømme hvis man er til Nvidia, det er toppen af poppen i den grønne lejr, da TI modellen i mine øjne er for dyr i forhold til hvad du får ud af det kort.


    Sandheden er jo at vores hardware egentlig er alt for kraftig i forhold til hvad man kan bruge det til, både GTX 780 serien og AMD's R9 290 serie viser jo først hvad de egentlig kan, i opløsninger som er "latterlige" hvilket vil sige tæt på 4K opløsning, og de få skærme som kan tage det, de koster spidsen af en jetjager hvilket er lige omkring 10000 bare for en skærm alene. Ellers skal du have flere skærme og køre på, så opløsningen følger med op, men det kan de sidste nye kort fra begge lejre sagtens følge med til .


    Jeg spiller i 1920x1200 opløsning, og jeg har for allerførste gang været ude for at mine 2 gamle HD5850 i crossfire(AMD's modsvar til SLI) ikke rigtig kan følge med længere grundet de løber tør for vram i dx11, så kommer der lidt hakken engang imellem, ikke noget man ikke kan leve med og dog alligevel.
    Det er når jeg spiller Assassins Creed IV Black flag, så kan jeg godt se tiden er kommet for en udskiftning, men det er osse det eneste spil som jeg har problemer i, alle andre æder mine gamle kort, som var det slik, men tiden er kommet.


    Du er så i den grønne lejr og der er osse heftige sager, men normalt koster ydelsen hos Nvidia noget mere end et kort med samme ydelse fra Ati/AMD, især når man kommer tæt på de allerbedste kort.


    Jeg vil mene at køber du det allerbedste, så betaler du osse for det, men køber du lige under typisk en model under, så OC og du ahr næsten samme ydelse, bare for mindre penge, men det er sådan jeg ser på tingene.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg siger tak for svarene so far!


    Sakkura: Jeg var ikke klar over at Passmark var upålidelig, det er jo meget godt at vide! Jeg havde også godt selv studset over manglende fokus på strømforsyning, det har jeg heldigvis også hørt fra andre, at det ikke er der man skal spare.



    Ebo: Aha! Ja det er jo der hvor man nok kan fornemme at jeg ikke er så meget inde i computerbygning - jeg tænker jo bare at man netop skal have så tæt på det seneste nye, som muligt. Men det giver god mening at teknologien er længere fremme end behovet!



    Konklusionen må altså være, at 1 grafikkort er rigeligt når vi er deroppe, samt at Ti modellen ikke giver tilstrækkelig meget mere ydelse til prisen.


    Hvis jeg så må være så fræk, at spørge - hvis det var jer der sad med et budget på 13-14.000,- hvordan ville i så konfigurere jeres computer -hvis i vel og mærke ikke havde nogen erfaring i at bygge selv og hvor ville i købe fra?


    //Beriksbait

  • lige nu ville jeg nok nærmest bare tage ind på topdata.dk og vælge en http://topdata.dk/product.asp?product=9623 og så smide en SSD primær disk og en 500 gb ved siden af hdd i..de har indbygget system til det på hjemmesiden. du sparer ikke så meget ved at bygge selv lige for tiden.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • lige nu ville jeg nok nærmest bare tage ind på topdata.dk og vælge en http://topdata.dk/product.asp?product=9623 og så smide en SSD primær disk og en 500 gb ved siden af hdd i..de har indbygget system til det på hjemmesiden. du sparer ikke så meget ved at bygge selv lige for tiden.


    Det system er elendigt i forhold til trådstarters budget. En FX-4130?! Man kan selvfølgelig opgradere til 8320 eller 8350, men med 13k ville jeg altså anbefale Intel. Strømforsyningen er dårlig. Og resten af komponenterne er heller ikke fantastiske (passer fint til en pris på 5k, men når man har mere end det dobbelte at lege med så synes jeg godt man kan stile højere).

  • lige nu ville jeg nok nærmest bare tage ind på topdata.dk og vælge en http://topdata.dk/product.asp?product=9623 og så smide en SSD primær disk og en 500 gb ved siden af hdd i..de har indbygget system til det på hjemmesiden. du sparer ikke så meget ved at bygge selv lige for tiden.


    Super computer til prisen, da det jo er grafikkortet som er vigtigst, og et R9 280X i en komplet computer til 5000kr., det kan ikke gøres meget billigere.



    Men hvis det patu skal være noget dyrt super grej, så kunne denne her være et forslag:


    R9 290 grafikkort, 250gb SSD disk, 2TB harddisk, FX-8350, god strømforsyning, god køler osv.. Dog få dem til at sætte det her bundkort i, da det andet bundkort er det eneste som ikke er super: http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=62341


    Prisen bliver så også ca. 10000kr.... Og den er kun ca. 50% hurtigere i spil generelt, lige som en hvilken som helst anden computer med AMD R9 290, AMD R9 290X, Nvidia Titan, eller Nvidia 780 vil være. Så dobbelt pris = ca. 50% ekstra ydelse, faktisk en dårlig handel:-P Men det er selvfølge rart at ha' noget 'guf':-)


    Computeren: http://www.compumail.dk/comput…nde_konf=&inCart=&antal=1


    Et godt grafikkort er bedre end 2 middel - Det bedste grafikkort i dag er R9 290X, da det understøtter alt hvad der er, og kommer på markedet, der i blandt 24 lyd kanaler, Mantle(Og DX12 selvfølge) med mere... Men R9 290X er dyr, og R9 290 som kun yder ca. 5% mindre, koster ca. 25% mindre, begge grafikkort skal ha' en god køler, ikke standart.. Nvidia har hverken understøttelse af lyd, eller Mantle.


    CPU'en skal mindst være en 4 kernet, ellers er CPU'en af mindre betydning, da det er grafikkortet som skal lave arbejdet. Sørg for at bruge windows 8.1, så bliver din computer hurtigst - Evt. sammen med det her program, så det ligner windows 7: http://www.classicshell.net/

  • Mange tak for de gode bud!


    Det er jo ikke fordi det partu SKAL være dyrt, men nu har jeg bare skiftet min bærbare "gaming" maskine ud med to-tre års mellemrum de sidse 10 år. Formålet med nu at købe en stationær er således, at få en computer der holder mere end to år. Om den så også kan køre på ultra om to år, det håber jeg da kan lade sig gøre, men med det budget jeg sætter af har jeg i hvert tilfælde en ambition om at den ikke halser sig igennem selv de laveste indstillinger.


    Synes umiddelbart det sidste bud til ca. 10.000,- ser meget lovende ud og i forhold til den jeg selv var kommet frem til sparer jeg da også ca. 3.000,- hvilket helt sikkert er værd at tage med, da jeg jo også skal købe en skærm som koster ca. 2.000,-


    Jeg vil i hvert tilfælde sige jer rigtig mange gange tak for jeres indput. Det er sq lækkert, når nu man selv har det med at fare vild og lade sig forblænde af det seneste nye/dyreste!


    //Beriksbait

  • men nu har jeg bare skiftet min bærbare "gaming" maskine ud med to-tre års mellemrum de sidse 10 år.


    Det er det mest fornuftigt at blive ved med at skift ud hver 2-3år - Det er den billigste løsning, med en stationær får du dog en noget hurtigere computer til prisen:-)


    At købe en stor dyr maskine til f.eks. 25000kr. vil måske give den 3-4 års levetid, hvor en maskine til 6000kr. holder 2-3 år, altså ca. 1 år længere for ca. 19000kr... ;-)

  • Vil indrømme jeg ikke læste alle kommentarene, så dette er måske ude af kontekst. Jeg har kørt SLI før med 560 kort. Det var en af de værste beslutninger jeg har gjort. To kort giver mere varme end et, så min pc blev en ekstra radiator. Det bliver også meget sværre at komme til inde i pcen, så kunne ikke rigtig skifte ting ud, da jeg ikke er særlig god til at rode derinde i forvejen. Det er heller ikke alle spil der understøtter SLI/Crossfire, så du spiller et spil med halv den ydelse ud har betalt, og har et kort til at se passivt til. Det koster selvfølgelig også mere strøm. Af de grunde kører jeg kun med et kort, jeg kan bare ikke se fordelene ved 2.

  • Jeg kender flere som køre Sli. Og de er vildt glade for det. Hvis man køber nogen kort med gode køler på er der ikke noget problem med varme. når du har sat tingene i pcen. Hvad skal du så der inde? hvis man vil rense grafikkortene så tager man dem jo ud. Der er måske nogen spil som ikke understøtter sli/Crossfire Men dem som ikke gør der tror jeg vidst også det bare er lige meget.



    Der vil altid være fordel og ulemper ved 1 kort og 2 kort.
    Ved 2 kort får du bare imo mere ydelse for pengene.
    Jeg ved godt at folk siger at der kan være lidt driver problemer. Men dem som jeg kender der køre 770 Sli har ikke haft nogen problemer. Derimod dem som jeg kender der har Crossfire. de har haft sindsyg mange driver problemer.

  • @ The Tweaker: Fedt med endnu et alternativt bud. Det ser bestemt også lovende ud - jeg har bare et spørgsmål:


    Spørgsmål: Er det med vilje du ikke har valgt at opgradere til Core I7 og har du mulighed for at
    oplyse hvilke argumenter der ligger bag det valg? På forhånd tak!


    Geezus: Mange tak fordi du deler dine erfaringer. Er heller ikke selv erfaren med at rode inde i en computer og da jeg udelukkende har haft bærbare de sidste mange år var jeg nysgerrig på om to grafikkort var det eneste rigtige. Jeg kan dog forstå at det stadig er ret nyt og derfor KAN - ikke nødvendigvis gør, men KAN skabe lidt knas.


    SenZer: Igen vil jeg sige tak fordi du deler dine erfaringer med mig. Der er vidst lidt delte meninger om det med de to kort. Jeg tænker at driverproblemerne må være noget der er relativt tidsbegrænset - i takt med at to kort bliver mere og mere almindeligt må driversupporten jo helt klart også blive bedre.


    Spørgsmål: Sli = intel og Crossfire = AMD? eller er jeg helt galt på den? På forhånd tak for hjælpen!


    For lige at få skabt overblik over de maskiner der er blevet foreslået stiller jeg dem lige op nedenfor:


    Computere



    http://www.mm-vision.dk/vision…on-oc-perfomance-computer
    - Windows (- 699,-)
    + Trådløst netkort (+ 399,-)
    Pris: 13.893


    http://topdata.dk/product.asp?product=9623
    + SSD primær disk
    + ekstra disk
    Pris: 5.547,- / 6.197,-


    http://www.compumail.dk/comput…nde_konf=&inCart=&antal=1
    + andet bundkort: http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=62341
    Pris: ~10.000,-


    http://www.mm-vision.dk/kraftig-monster-plus-til-gaming
    - Windows 8 (-699)
    + Asus Geforce GTX 780
    OC 3GB grafikkort (+1150)
    + 1TB Seagate Barracuda som ekstra disk (+499)
    + CoolerMaster vandkølesystem monteret (+379)
    Pris: 9.923,-


    Spørgsmål: Hvis nu man starter med at købe 1 grafikkort, er det så "nemt" at opgradere med et nyt senere hen - såfremt bundkortet har plads - og vil det være den mest effektive måde at opgradere en computer? Eller, da jeg kan forstå at det helst skal være to identiske grafikkort, vil det så være mere oplagt at købe et nyt grafikkort til den tid?


    Det er klart, i er ikke spåmænd, men nu tænker jeg bare højt og håber at i fortsat vil dele ud af jeres erfaringer!


    Jeg forestiller mig jo et eller andet sted, at driversupporten, til 2 grafikkort, gradvist vil blive forbedret i fremtiden og i takt med at det bliver mere udbredt, så nogle af de problematikker i her har påpeget kan vel sagtens være elimineret om 2 år.


    //B

  • Spørgsmål: Sli = intel og Crossfire = AMD? eller er jeg helt galt på den? På forhånd tak for hjælpen!


    SLI = Nvidia og Crossfire = AMD


    Spørgsmål: Hvis nu man starter med at købe 1 grafikkort, er det så "nemt" at opgradere med et nyt senere hen - såfremt bundkortet har plads - og vil det være den mest effektive måde at opgradere en computer? Eller, da jeg kan forstå at det helst skal være to identiske grafikkort, vil det så være mere oplagt at købe et nyt grafikkort til den tid?


    Det er klart, i er ikke spåmænd, men nu tænker jeg bare højt og håber at i fortsat vil dele ud af jeres erfaringer!


    Jeg forestiller mig jo et eller andet sted, at driversupporten, til 2 grafikkort, gradvist vil blive forbedret i fremtiden og i takt med at det bliver mere udbredt, så nogle af de problematikker i her har påpeget kan vel sagtens være elimineret om 2 år.


    Det er ret nemt, det er bare at sætte grafikkortet i og tilslutte PCIe-strømstik.


    Det KAN være en meget effektiv måde at opgradere en gaming-computer. Ofte vil man kunne få mere rå ydelse for pengene med et ekstra kort. Men det kommer også an på hvor længe man venter - det kan sjældent betale sig at købe et gammelt grafikkort til SLI/Crossfire, for når der er gået lang tid vil der være nyere grafikkort som bare helt generelt giver mere ydelse for pengene (med mindre man køber brugt, vel at mærke). Hvis man eksempelvis har et GTX 570 i dag, så kan det næppe betale sig at købe endnu et til SLI - der ville det være smartere at købe et nyt kort. Men hvis man har et GTX 670 kan det godt være at et ekstra GTX 670 ville være en god investering.


    Hos Nvidia skal det være ret præcist samme model. Hos AMD er de lidt mere large, der skal det bare være samme GPU - så f.eks. et R9 280 vil virke sammen med et R9 280X eller sågar et HD 7970 eller 7950 (fordi R9 280X = 7970 og 280 = 7950).


    Problematikkerne med SLI/Crossfire er blevet barberet meget ned de seneste år, så der er nok grænser for hvor meget bedre det kan blive.

  • Det kommer nok også meget an på hvilket grafikkort men anskaffer sig. Min ven med 2x6990 Der har godt nok været mange problemer. gud hvor har der været mange spil han har måtte vente 1 mdr med at spille. Og enlig er det jo bare fordårligt. for de har jo kostet kassen. så AMD burde have lettet røven og lave nogen driver som virket. når folk vælger at bruge så mange penge på en så dum måde. Men han siger at de er kommet godt efter det.


    Jeg vil nu på ingen måde være bange for at køre SLI. Dog kommer jeg nok aldrig til det da jeg kun har plads til 1 grafikkort :) også kan man også sige at man kommer rigtig langt med 1 grafikkort nu om dage.

  • Spørgsmål: Hvis nu man starter med at købe 1 grafikkort, er det så "nemt" at opgradere med et nyt senere hen - såfremt bundkortet har plads - og vil det være den mest effektive måde at opgradere en computer? Eller, da jeg kan forstå at det helst skal være to identiske grafikkort, vil det så være mere oplagt at købe et nyt grafikkort til den tid?


    Jeg forestiller mig jo et eller andet sted, at driversupporten, til 2 grafikkort, gradvist vil blive forbedret i fremtiden og i takt med at det bliver mere udbredt, så nogle af de problematikker i her har påpeget kan vel sagtens være elimineret om 2 år.


    Nej det er ikke altid lige nemt, da det kommer anden på om strømforsyningen kan trække det - Og det er normalt ikke fornuftigt, da de nye grafikkort til den tid vil koste mindre i forhold til ydelsen, og bruge mindre strøm - Jeg antager der vil gå over ½år før du skal købe igen:-)


    Ydelsen af en gamer computer er næste udelukkende bestemt af grafikkortet - Jeg vil anbefale dig at holde dig til et AMD grafikkort. CPU'en er det ligegyldigt om er Intel, eller AMD.


    Der er ikke driver problemer, med hverken Nvidia, eller AMD - Dog skal man altid holde sig væk fra dual GPU grafikkort, f.eks. HD7990, og HD6990. - Nvidia har også nogle dual GPU grafikkort, men de er ikke inde i kampen pt.