Windows på SSD og nyt bundkort.

  • Hej.


    Jeg har windows 8.1 på en SSD. Jeg ønsker at skifte bundkort for at få en ny CPU.


    Kan jeg bare sætte Harddisken på et andet bundkort, installere driver, og så fungere windows stadigvæk?


    Mvh
    LMG.

  • Det kommer rigtigt meget an på hvilket bundkort du skifter fra og til.
    Skifter du til et magen til (fx fra et defekt til et nyt) burde du ikke få problemer med andet end genaktiveringen af Windows ved nye bundkort, men næppe ved ældre bundkort.


    Skifter du fra et chipset til et andet (samme CPU fabrikant), skal du prøve at starte op i fejlsikret tilstand og se om ikke du kan få indlæst de nye drivere, og igen om nødvendigt genaktivere Windows.


    Skifter du fra et AMD baseret bundkort til et Intel baseret (eller omvendt) får du problemer, - jeg tvivler stærkt på at det kan lade sig gøre! Teoretisk, ja i praksis, svært.


    Glemte lige; Hvis din Windows er købt som OEM er det ikke sikkert at du får lov at genaktivere den!

  • Hej.


    Min plan er at gå fra et bundkort med chipset: Intel H57 Express til Intel Z87.



    Mit windows var OEM, men jeg har siden købt en opgraderings version af windows 8.



    Det lyder ikke som det vil lykkedes mig at slippe for at skulle geninstallere windows.

  • Det er da bare at forsøge.. har ikke selv prøvet, men kan da ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.

    Mobo: Asus M5A97 R2.0
    CPU: AMD FX-6300 @ 4300Mhz
    Køler: OCZ Vendetta2 køler
    PSU: Corsair VX550
    RAM: G.Skill Sniper 2x4 GB 1866Mhz
    GFX: Asus Radeon R9 270 OC 2GB
    HDD: Samsung 830 128GB SSD + 750GB Samsung Spinpoint F1


    Skærm: Samsung 2233RZ 120HZ


    OS : Windows 7 64bit.

  • De gange hvor jeg har været nødt til at skifte bundkort, men ikke gidet reinstallere har jeg startet Windows og under enhedshåndtering fjernet de elementer der var bundkort specifikke.
    Dvs. chipset, usb osv. og derefter lukket windows ned og så sat nyt bundkort i og startet op igen, hvorefter enhederne blev fundet af Windows og installeret (så kunne jeg selv opdatere til nyeste drivere bagefter).


    Måske virker det også for dig, har ikke selv prøvet at gøre det med Windows 8+-


    - J.

  • sidste gang jeg skulle flytte min Windows 8.1 Pro på min Intel 520 240gb SSD fra mit gamle Asus Maximus VI Gene over på mit MSI Z87I Gaming AC board, kørte det mega underligt, reinstallation af chipset driver og alt virkede bare ikke var nødtil at formater før den virkede ordenligt igen.



    Windows slukke computere, og hakkede rundt for det meste.


    så jeg vil helt klart anbefalde en reinstallation af Windows 8.1 tager jo ikke langtid at installer, det der tager længst tid er alle ens programmer m.m ;)

  • Du kan jo altid installere Windows oven på Windows - Det er lidt rodet, men så slipper du for en fuld "formatering" i første omgang, imens at du finder en længerevarende løsning.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |