Hjælp til ny gaming-pc

  • Okay :)
    Jamen så satser jeg på at denne PSU er fin nok.. Tak!

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Jeg læste et sted, at hvis man har et grafikkort der sender data afsted hurtigere end skærmen kan administrere, så kan der opstå "blurs" eller lignende..
    Som sagt har jeg bestilt et Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC 4GB til mit kommende build, men samtidig har jeg bestilt en ASUS VX238H monitor. Kan jeg forvente at opleve "fejl" på skærmbilledet osv, når skærmen er budget og GPU er beast?


    https://www.komplett.dk/sapphi…ri-x-r9-290-4gb-oc/805884


    http://www.expert.dk/asus/vx238h23monitor/p/18203/

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Motion Blur har ikke noget med det at gøre, det er en funktion du kan slå fra, og til i spillet, så det virker mere flydende... Men.. Personligt fortrækker jeg uden motion blur - Så tænk ikke på det, motion blur har ikke noget med grafikkortet at gøre, og du kan kun få 'blur'(gnidret billede) med visse gamle fladskærme(ikke aktuelt for dig), i dag ser man det ikke mere.

  • Fedt nok.. Det var godt at høre :9xo


    Og det er vel heller ikke meget forskel man oplever mellem 60-120hz?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Du tænker på screen-tearing, ikke motion blur.


    Motion blur er den "udtværede" effekt du ser i film og mange skydespil. Dette har ikke noget med din skærm at gøre som sådan, og er noget du næsten altid kan slå til/fra alt efter din smag.


    Screen Tearing er hvor skærmen ikke når at tegne et nyt billede (en frame) før den modtager den næste - Hvilket giver et billede der "skærer" på midten.. Dette kan delvist løses ved at sætte V-Sync til, hvor skærmkortet låses til ikke at sende flere FPS ud til skærmen end det kan nå at tegne, men det er ikke 100% præcist, hvilket er derfor vi er begyndt at se nVidia's G-Sync, AMD's Freesync og lign. teknologier som forbedrer problemstillingen.


    Logik følger at medmindre du har en 120Hz skærm, så får du kun 60FPS hvis du slår Vsync til i et spil. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Logik følger at medmindre du har en 120Hz skærm, så får du kun 60FPS hvis du slår Vsync til i et spil. :)


    Nej, sådan hænger det ikke sammen. Med Vsync kan man få 60 FPS, men hvis grafikkortet ikke kan klare 60 FPS, så er det nødt til at droppe helt ned til 30 FPS (og derefter 15 etc).


    Dertil kommer at grafikkortet jo hver gang skal vente til skærmen er klar til at opdatere, og det kan give input lag (man drejer med musen, grafikkortet udregner det nye billede, men skal derefter vente på skærmens refresh -> længere ventetid fra input til respons).

  • Hvilke spec vil I så anbefale mig at kigge efter, når jeg skal vælge skærm?
    Har afbestilt ovenstående skærm foreløbigt.. Det giver jo ingen mening at investere i et sprødt grafikkort, hvis skærmen ikke kan følge med..

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Nej, sådan hænger det ikke sammen.


    Jo det gør - Du får ikke 120FPS med V-Sync slået til hvis din skærm kører 60hz, basta.Dét var min pointe - At V-Sync så halverer hvis du ryger under 60 er en helt anden ting, som du har ret i - Eller det har du ved regulær V-Sync. Det sker ikke ved adaptiv V-Sync på samme måde. 8)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jo det gør - Du får ikke 120FPS med V-Sync slået til hvis din skærm kører 60hz, basta.Dét var min pointe - At V-Sync så halverer hvis du ryger under 60 er en helt anden ting, som du har ret i - Eller det har du ved regulær V-Sync. Det sker ikke ved adaptiv V-Sync på samme måde. 8)


    Men du kan reelt slet ikke få 120 FPS at se med en skærm der kører 60 Hz, uanset om Vsync er slået til eller fra. Skærmen opdaterer jo altså stadig kun 60 gange i sekundet, så der kan ikke ryge ting op på skærmen oftere end det. Det eneste man kan få ud af højere FPS er lavere input lag.

  • Okay, så ville det betyde, at jeg ville opleve lags på skærmbilledet ved brug af 60hz monitor?
    Ville det betyde, at jeg ikke ville kunne få optimal udnyttelse af grafikkortet ved brug af 60hz monitor?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Skærmbilledet vil ikke lagge, men der kan gå en anelse længere tid fra du f.eks. drejer med musen, til billedet på skærmen følger med. Men vi taler altså om nogle få millisekunder her. Maksimalt 8,333... millisekunder.

  • Men du kan reelt slet ikke få 120 FPS at se med en skærm der kører 60 Hz, uanset om Vsync er slået til eller fra. Skærmen opdaterer jo altså stadig kun 60 gange i sekundet, så der kan ikke ryge ting op på skærmen oftere end det. Det eneste man kan få ud af højere FPS er lavere input lag.


    Det er en helt anden diskussion - jeg pointede bare at V-sync låses til din refresh rate. At du så overhovedet ikke skal forvente at få 120FPS i de fleste moderne spil er så en helt anden diskussion.


    Du behøver ikke være bekymret for at dit kort ikke udnyttes, Thjen, medmindre du spiller ældre spil - eller spil hvor grafikken ikke just er intens (Counter-Strike f.eks.). Men hvis du vil undgå at skærmen "skærer" på midten når du bevæger fra side til side og slår V-Sync til - så låses din FPS altså til højst 60FPS på en 60hz skærm (Hvilket langt de fleste vil mene er alt rigeligt for at få et flydende billede - Alt over 30 faktisk)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Okay cool nok.. Regner med at skulle spille Skyrim, ESO, GTA (hvis det overhovedet nogensinde udkommer) og måske Titanfall..
    Så det er jeg glad for at høre.. Vil bare holde mig til at den i forevejen udvalgte monitor så :)


    Har fået kabinettet hjem idag, som godt nok er lille! Bliver interessant og se hvordan vi får pakket alle komponenterne derned :)

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Nå, det viste sig desværre, at kablerne ved den XFX Core Proseries 550W jeg bestilte var for store, så der var simpelthen ikke plads til dem i kabinettet, hvis jeg gerne ville bevare et nogenlunde airflow stadigvæk. Så den PSU måtte returneres. (Som nævnt bygger jeg i et Fractal Design Node 304 kabinet)



    I stedet har jeg nu bestilt en Corsair CX600M PSU, som umiddelbart har fået ok anmeldelser rundt om på nettet, hvor jeg i hvert fald har kigget. Men hvad kender I til den? Er det skrald eller går det an?
    :)

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Super. Altså ud fra dens mål at dømme, så skulle den passe. Men det kunne PSU'en fra XFX også ud fra målene at dømme, så det bliver spændende om denne PSU fra Corsair kan passe ind.


    Forskellen på dem er, at den fra Corsair vistnok skulle have modular-stik, hvilket den fra XFX ikke har, og som åbenbart skulle fylde mindre end andre strømkabler. Aner det ikke, men det har jeg fået fortalt i hvert fald.

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Jeg tænker at jeg ligeså vel kan benytte denne tråd fortsat, da jeg har et spørgsmål..
    Nu er maskinen færdig og jeg vil selvfølgelig gerne køre fuld opløsning.. 1920x1080..
    Men når jeg indstiller skærmens opløsning til dette, så udfyldes ikke hele skærmbilledet..
    Der er sorte kanter rundt yderst på skærmen..


    Jeg har en Asus VX238H monitor..

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • L

    Jeg tænker at jeg ligeså vel kan benytte denne tråd fortsat, da jeg har et spørgsmål..
    Nu er maskinen færdig og jeg vil selvfølgelig gerne køre fuld opløsning.. 1920x1080..
    Men når jeg indstiller skærmens opløsning til dette, så udfyldes ikke hele skærmbilledet..
    Der er sorte kanter rundt yderst på skærmen..


    Jeg har en Asus VX238H monitor..


    Åben dit catalyst center - Der er et sted du kan aktivere overscan, og køre det op i fuld størrelse, eller skift til DVI stikket:-)