Hjælp til ny gaming-pc

  • Okay, men har set nogle builds med mere end et grafikkort..
    Er det det man kalder crossfire/sli?
    Og er det en bedre løsning end at køre med et enkelt?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Okay, men har set nogle builds med mere end et grafikkort..
    Er det det man kalder crossfire/sli?
    Og er det en bedre løsning end at køre med et enkelt?


    Ja. Crossfire er AMDs udgave, SLI er Nvidia's udgave. Kravene er lidt forskellige, så der er f.eks. en del bundkort der understøtter Crossfire men ikke SLI.


    Crossfire/SLI giver generelt mere rå kraft for pengene. Og naturligt nok er det også der man kan finde de ubetinget kraftigste løsninger - for man kan jo altid tage det kraftigste grafikkort og sætte det i Crossfire/SLI og få mere power på den måde.


    Til gengæld er det mere kompliceret at få to grafikkort til at arbejde sammen. Det betyder at driverne ikke altid fungerer lige så godt som med et enkelt kort, og man kan bl.a. opleve det der kaldes microstuttering - hvor der godt nok bliver smidt en masse billeder på skærmen, men i et meget ujævnt tempo som kan være belastende at se på. Bl.a. derfor er FPS ikke i sig selv nok til at vurdere ydelsen med flere grafikkort, man er også nødt til at se på "frame time" og "frame variance", som angiver hvor lang tid hvert skærmbillede vises, og hvor stor forskel der er mellem hvor længe hvert skærmbillede vises.


    Det er kun få år siden der kom artikler frem, hvor man målte på den måde i stedet for bare det gammelkendte FPS. De viste problemer hos både Nvidia og AMD, men problemerne var markant værre hos AMD. Så slemme at man i nogle tilfælde reelt var bedre stillet ved at pille grafikkort nummer to ud af computeren. Siden da har Nvidia og AMD arbejdet på at minimere problemerne, især hos AMD har de haft travlt med det (da de jo var bagud). Og efterhånden er vi derhenne hvor det godt kan være en fin løsning igen. Men man får stadig den "sikreste" løsning med et enkelt grafikkort.

  • Jeg tænkte blot, at der måske var en fidus i, at installere 2x middelmådige kort istedet for 1x high-end, men stadigvæk opleve samme ydelse, dog til lavere pris.. Men er jeg galt på den der? :P

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Quote

    Jeg tænkte blot, at der måske var en fidus i, at installere 2x middelmådige kort istedet for 1x high-end, men stadigvæk opleve samme ydelse, dog til lavere pris.. Men er jeg galt på den der? :P


    Som der også bliver nævnt, så kan crossfire og sli gi problemer med driver. Samtidig med at nogle spil har problemer med at skulle håndtere flere kort.


    Som gør at i nogle tilfælde bliver man nød til at disable et af kortene. Selv er jeg fortaler for at man anskaffer sig et kraftfuldt kort.


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg vil sige et enkelt kraftigt kort er en sikrere løsning end to svagere. I en del tilfælde vil man få mere ydelse for pengene med de to kort, men i nogle tilfælde vil det fungere værre.

  • det er vel også tanken med sli/crossfire at man når den begynder at halte billigere kan købe endnu et tilsvarende kort og køre dem i sli og dermed gi maskinen lidt mere tid at leve på :)


    men som de andre også hart skrevet hold dig til et highend kort hvis budgettet er til det.


    og om det blir nvidia eller amd gør som sådan ikke den store forskel


    har selv et r9 280x og er rigtig godt tilfreds men har lavet et system med et 770 fornylig også som kører præcist lige så godt.


    så den reelle forskel er ikke eksisterende på nuværende tidspunkt.


    amd's mantle api kan komme til at betyde noget for maskiner med svagere cpu'er og noget mindre for maskiner med en kraftig cpu.
    og det kommer kun til at betyde noget i de spil som understøtter det (lige nu BF4)


    nvidias shadow play skulle være rigtig godt hvis man vil kunne optage sig game play. de har også deres g-sync som kunkommer med nogle få skærme som er relativt high end indtil videre.


    begge platforme har understøttelse af flere skærme henholdsvis eyefinity og 3d vision surround og det er i bund og grund det samme...


    er selv lidt en asus fanboy og vil derfor så absolut råde dig til at finde det kort du gerne vil ha med en asus direct cu II køler på :-)


    du kan evt tage et kig her hvor de har 7 ens kort under fuld load med forskellige kølere på :)
    http://www.tomshardware.com/re…arty-round-up,3655-6.html



    men humlen er at med et af de to kort går du ikke galt i byen og du vil som gennemsnits gamer ikke kunne mærke forskel...



    /dwmc

  • Okay, men har set nogle builds med mere end et grafikkort..
    Er det det man kalder crossfire/sli?
    Og er det en bedre løsning end at køre med et enkelt?


    2 middle grafikkort i Crossfire/SLI er altid dårligere end et godt grafikkort - 2 grafikkort belaster CPU, og RAM mere.

  • Det lyder som om jeg bare skal gå efter et enkelt grafikkort så.. Takker :)


    Tidligere var der en af jer der fortalte mig, at i5 4570 ville være tilstrækkeligt for gaming, men at 4770 er mere fremtidssikret..
    På hvilken måde er det mere fremtidssikret?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Det lyder som om jeg bare skal gå efter et enkelt grafikkort så.. Takker :)


    Tidligere var der en af jer der fortalte mig, at i5 4570 ville være tilstrækkeligt for gaming, men at 4770 er mere fremtidssikret..
    På hvilken måde er det mere fremtidssikret?


    Begge CPU'er har kun 4 kerner, og spillene gør brug af flere, og flere CPU kerner - I7-4770 kan emulere 8 kerner(Selvom den kun har 4), og i nogle spil giver det lidt ekstra, MEN! CPU'en er ikke så vigtig, det er grafikkortet som er vigtigt, om du vælger en FX-8350, en I5-4570, eller I7-4770 er ligegyldigt, først når du har råd til et R9 290 grafikkort med god køler(Koster godt 3000kr.), så begynder du at kunne se på om du vil ofre mere på RAM/CPU.

  • Enig med Dnope.


    CPU'er nu om dage er faktisk 'så langt fremme', at man skal købe en meget dårlig en, for at kunne mærke det i spil. Så som sagt tidligere, det er grafikkortet, der styrer performance i spil. En i5-4570 ville være helt fint, det er en ret habil processor. En i7 plejer at være til folk, som bruger intense programmer, som forstår at udnytte alle kerner + de virtuelle kerner - og selvom flere spil begynder at kunne udnytte op til 8 kerner, så er Intels quad cores stadigvæk rigtig gode, især fordi de enkelte kerner performer brilliant.


    Alternativt har AMD nogle billige FX-CPUer, som har 4,6 eller 8 kerner - de kan også sagtens følge med.


    Kunne være: FX-6300 eller FX-8320, som er de bedste til prisen.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Okay, jamen så kunne CPU jo umiddelbart være et godt sted at spare, lader det til..
    Hvordan sorterer jeg de såkaldte "dårlige" CPU'er fra så? Hvad er kendetegnene?
    Jeg ville jo gerne have en maskine der i hvert fald kunne køre de kommende spiltitler de næstkommende 2-3 år..

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • bare følg P3t3rs råd, det er lidt op til hvad system du kører med AMD eller intel først (dvs bundkort og gfx kort) AMD kører rigtig godt med sine egne kort generelt, og du får som regle flere cores i deres CPUer til en lavere pris end Intel, dog er Intels performance direkte til en AMD helt pengene værd. så ja det kan være svært at vælge, men det kommer an på hvad man bruger dem til og hvor meget man vil ofre på det... skal man spare og kun gamer er et AMD system bestemt en god ide, da en 8 kernet CPU og et gfx kort (et stort enkelt af nyeste generation) nok vil give dig bedste performance (husk dog også en vis mængde ram til bundkortet såvel som gfx-kortet også giver en del) og måske mulighed for en SSD disk til windows og et lagerdrev på samme tid. (bruger selv stadig kun 60gb ssd til win 7-64 bit og kan kun sige at det gav utrolig meget i det daglige, men måtte godt have været dobbelt så stort :) )

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Okay, jamen så kunne CPU jo umiddelbart være et godt sted at spare, lader det til..
    Hvordan sorterer jeg de såkaldte "dårlige" CPU'er fra så? Hvad er kendetegnene?
    Jeg ville jo gerne have en maskine der i hvert fald kunne køre de kommende spiltitler de næstkommende 2-3 år..

    Der er som sådan ikke 'dårlige' CPUer. Det handler mest om, hvad der er bedst til prisen.



    F.eks. koster en FX-6300 kun ca. 70-100kr mere end fx-4300 - og her får du to kerner mere. (samme med fx-8120 og 8320, her er prisen ca. den samme, men ydelsen markant bedre ved 8320, dog samme antal kerner)


    Der findes også nogle 'S' versioner af Intel - hvis jeg husker rigtigt - som er strømbesparende, og derfor kører ved lavere hastighed osv. Dette er ikke ensbetydende med de er dårlige, men hvis man tænker på performance/pris vil det ikke kunne svare sig.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg tror det kommer helt an på hvad du ser på.


    Jeg har en


    intel 3570k
    gigabyte sniper m3
    8 gb Corsair 1600
    intel 520 ssd
    770
    windows 7



    Jeg har en gamle
    E8400
    XFX bundkort
    8800gts 512mb grafikkort
    gamle sata harddisk
    windows 7


    Min ven har et af Dnopes anbefalinger


    amd 6100
    asus m5A97 LE 2.0
    G skill 8 gb 18xx
    samsung EVO 256gb
    7870
    windows 8.1


    Selv min gamle computer er markant hurtigere i at loade i LOL. Så jeg vil tro der er en del forskel på hvilken cpu du vælger.

  • Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Er ovenstående et godt build til prisen?
    Og ville I anbefale mig at gå efter GTX 780 istedet for 770, hvilket dog medfører omtrent 1000 kroner i prisstigning?


    Jeg vil anbefale dig at holde dig væk fra Nvidia:-P

  • Hehe, ja dem er du ikke fan af :)
    Men hvordan med resten? Bundkortet fx?
    Da jeg ikke skal overclocke, så har jeg læst, at jeg bare skal gå efter et billigt et af slagsen..
    Korrekt? :)

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Men hvordan med resten? Bundkortet fx?


    Jeg kender ikke så meget til Intel bundkort - Så det kan jeg ikke sige, men bortset fra grafikkortet, og prisen ser det fint ud:-)



    Der er nogle småting, som du ikke vil mærke noget til alligevel:


    Western digital green, og red, samt seagate green er harddiske jeg ville bruge til data som er vigtige - De andre er ikke lige så holdbare.


    SSD disken er langsom, men det mærker du ikke meget til med windows 8.1 alligevel.


    Der er nogle ting man må finde sig i, når man køber færdigt samlet, en af tingene er ofte lav kvalitet, så det er jo hvad det er.


    Det som er vigtigt ved den computer er det dårlige grafikkort - Jeg har ikke noget imod Nvidia, men de har lavet dårlige grafikkort et stykke tid, sidste gang de lavede noget godt var det GTX580, men det er jo forældet i dag.

  • Ja jeg har godt hørt noget om, at årsagen til at de her computerfirmaer kan sælge til en relativt billig pris er grundet billige discount komponenter. Men hos Komplett, eller i hvert fald den pc jeg har linket til, der udvælger man selv komponenterne, én ad gangen.
    Derudover er der garanti og service, hvilket jeg ville have skulle undvære ved selv at samle. Og jeg har ingen idé om, hvordan man piller ved computere. Så det lader jeg helst nogle klogere hoveder håndtere for mig, når jeg skal shoppe sådanne ting :)


    Mht SSD, så har jeg overvejet Samsung EVO istedet.. Det er ikke ret meget dyrere nemlig..
    Mht lagerdisk, så har jeg da ellers læst somewhere, at WD Blue og Black er de bedste fra Western Digital.. Forvirring :)
    Mht bundkort, så synes jeg også at have læst et sted, at det kun er ved overclocking, at man skal kigge sig vældig godt om ved indkøb..


    It's a jungle ;)

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X