Hvilket objektiv skal jeg vælge til at tage produkt fotos med

  • Jeg har et Nikon D3100 med et standard 18-55 objektiv.
    Jeg er begyndt at sælge japanske kokkeknive, og vil i den forbindelse gerne tage nogle "kniv skarpe" :D billeder til at ligge op på webshoppen. Da de japanske knive har mange flotte åretegninger i klingen er det nødvendig at stille helt skarp så de kommer med i billedet. Men når jeg gør det bliver knivens håndtag sløret.
    Hvilket objektiv skal jeg vælge for at hele kniven står helt skarp?


    Mvh Michael


    http://www.cibumic.dk

  • Jamen det kommer jo meget an på opsætningen af kniven. Hvis du tager den på langs (alt IKKE fra siden) så vil der altid komme lidt slør i billedet, da det også er sådan det menneskelige øje fungere.


    Men hvis du vil have så meget af kniven skarpt, som muligt, så skal du vælge så lav en blænde du kan komme til (altså skal F-nummeret været højt (om du vil) fx, F22). Men om det virkeligt er det resultat du vil have må du jo så selv se.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Køb et stativ, og "kit" objektivet vil fungere fint til at starte med.
    ISO 100
    F/så høj som muligt
    og leg lidt med lukketiden, indtil du får den perfekte belysning. Du skal lade være med, at lade en lampe stå og lyse direkte ned på kniven, men sørge for, at den er jævnt oplyst (gerne i en lyskasse)


    Så kan du altid køre det en tur igennem PS, så du kan gøre det mere skarpt der :-)

  • Tak for svarene.
    Til spørgsmålet om hvordan jeg vil fotografere knivene så vil det være i profil, altså fra siden, som det også er gjort på produkt billederne på www.cibumic.dk.
    Jeg har sendt en enkelt kniv forbi en prof som har taget nogle afsindig skarpe billeder af kniven. www.cibumic.dk/grontsagskniv Men hans objektiver ligger også "lidt" uden for mit prislejde.
    Findes der et objektiv brand som er fornuftig, i performance og pris?


    Nogen der ved hvordan han har fået spejlefekten i "glaspladen" frem? Photo shop eller med en glasplade?


    Mvh Michael

  • Tak for svarene.
    Til spørgsmålet om hvordan jeg vil fotografere knivene så vil det være i profil, altså fra siden, som det også er gjort på produkt billederne på www.cibumic.dk.
    Jeg har sendt en enkelt kniv forbi en prof som har taget nogle afsindig skarpe billeder af kniven. www.cibumic.dk/grontsagskniv Men hans objektiver ligger også "lidt" uden for mit prislejde.
    Findes der et objektiv brand som er fornuftig, i performance og pris?


    Nogen der ved hvordan han har fået spejlefekten i "glaspladen" frem? Photo shop eller med en glasplade?


    Mvh Michael

    Jeg har selv taget dette (totalt ligegyldige) billede.


    http://peecee.dk/uploads/082013/DSC04821.png



    Jeg tog det på et sort glas-bord fra Jem og Fix eller sådan noget. :) Jeg satte en sort glas-plade op i baggrunden også, for at få den sorte baggrund.


    Der er ikke så meget fokus i billedet, så du skal sørge for at have rigeligt med lys, så du kan få mere fokus (blænde).


    Det er taget med et Sony A35 og et Minolta 28-75 objektiv. Så det kræver ikke specielt meget, for at få en spejlning på billeder. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB